Geen boekenplank luidspreker maar speaker in boekenplank!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Justapoke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 8:19

Geen boekenplank luidspreker maar speaker in boekenplank!

Bericht door Justapoke »

Beste zelfbouwers,

Ben nieuw hier op het forum, en loop al een tijdje met het idee om zelf luidsprekers te gaan bouwen voor inbouw in een meubel.
Hier kom ik later nog op terug, maar heb namelijk nog een ander idee:

Vraag me af of het mogelijk is om een redelijk klinkende luidspreker te maken in de vorm van een boekenplank zonder zichtbare beugels. Wat uiterlijk betreft dus als de lack plankjes van Ikea, maar dan met speakers ingebouwd aan de voorzijde.

De "luidsprekerkasten" zullen dus een erg kleine kastinhoud hebben, en tevens vast tegen de muur aan komen. Afmetingen van de kasten: ca. 65 x 29cm (LxB) en liefst niet meer als ca. 6cm dik.

En dan heb ik het dus nog over de buitenwerkse maten, en aan de binnenzijde valt er nog wat ruimte weg door het stalen ophang frame. Grofweg ga ik uit van een derde van het totale oppervlak.

Is zo'n dergelijke vorm klankkast te maken zodat het in combinatie met een subwoofer ook nog een fatsoenlijk geluid opleverd? En naar wat voor soort drivers moet ik dan gaan kijken?


Het maken van de kasten is op zich geen probleem daar ik zelf meubelmaker ben, maar dergelijke berekeningen maken en driver / filter keuze etc. is voor mij dus het grote struikelblok.

Vandaar dus dat ik hier eens poolshoogte kom nemen of er wat kennis gewisseld kan worden! :wink:

Ik ben overigens een tijdje geleden al eens bij Speakerland binnen gelopen, en heb daar een leuk gesprek gehad met de eigenaar. Verwacht daar ook veel hulp van te krijgen, maar ben dus benieuwd wat een forum als deze kan opleveren.

Ik hoor graag jullie bevindingen!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Oei, die lack planken ken ik. materiaal is matig.
Maar in 6 cm dikte past misschien net een 4-5 cm drivertje...

Montage op de kopse kant moet wel, anmders is je afstraling waardeloos.

Wat ik ook niet snap, als je de mon tagebeugel weghaalt, hoe hang je hem dan op ?

Is het een idee, om bv 2 of 3 van deze planken op elkaare te lijmen, en zo een dikke boekenplank te maken ?
Gebruikersavatar
Justapoke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 8:19

Re: Geen boekenplank luidspreker maar speaker in boekenplank

Bericht door Justapoke »

Nog even vlug een afbeelding van internet geplukt ter illustratie.
- Op de bovenste plank met bolletjes aangegeven waar ruimte is voor speakers met daar achter de klankkast ruimte.
- Op de onderste plank door middel van kruisjes aangegeven waar de ruimte daar achter gesloten zal moeten zijn i.v.m. de stalen kokers voor montage.

Als het balletje aan het rollen gaat maak ik nog wel even een CAD tekening.
Bijlagen
Voorbeeld.jpg
Gebruikersavatar
Justapoke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 8:19

Bericht door Justapoke »

bartsegers schreef:
Oei, die lack planken ken ik. materiaal is matig.
Maar in 6 cm dikte past misschien net een 4-5 cm drivertje...

Montage op de kopse kant moet wel, anmders is je afstraling waardeloos.

Wat ik ook niet snap, als je de mon tagebeugel weghaalt, hoe hang je hem dan op ?

Is het een idee, om bv 2 of 3 van deze planken op elkaare te lijmen, en zo een dikke boekenplank te maken ?
Hoi!

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben niet van plan om de Ikea planken te gaan gebruiken, maar zelf planken van hoge kwaliteit te maken. De drivers etc. mogen ook wat kosten, de bedoeling is om gewoon een heel mooie luidspreker te maken die eigenlijk niet zichtbaar is.

Denk er b.v. aan om de voorzijde te voorzien van speakerdoek dat in verstek in de plank valt. Het moet er dus strak uitzien, en als het even kan nog strak klinken ook ;)
Gebruikersavatar
HoMeR
Berichten: 556
Lid geworden op: zo 26 feb 2006, 21:24
Locatie: Groningen

Bericht door HoMeR »

[offtopic]
Leuke avatar !!
Gave LP is dat !
:wink:
[/offtopic]

Leuk idee overigens met zo'n ingebouwde speakerset (trillen je spullen dan niet van de plank.....)
Gebruikersavatar
Justapoke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 8:19

Bericht door Justapoke »

Leuk idee overigens met zo'n ingebouwde speakerset (trillen je spullen dan niet van de plank.....)
Geen idee, maar dat zijn dus juist de dingen die ik hier graag wil bespreken.

Ik was vorige week op de audio beurs in Antwerpen en daar zag ik speakers staan waar ze een euro op z'n kant bovenop hadden staan. Het hangt er dus vanaf hoe je een speaker maakt en welke componenten je plaatst lijkt me.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Oke,

* Zelf planken maken, dus niet perse 6cm dik
* mid- hoog weergave (aparte sub)

Ik denk dat je nu gewoon met kleine breedbanders aan de slag moet (2")

http://www.juoiga.nl/download/w2-800si.pdf

of omnes audio BB 2.01

Toch denk ik dat die 2" units niet laag komen om aansluiting te vinden met een sub.

Dan moet je toch echt naar een 3 of 4" ( en dan krijg je dus een dikkere boekenplank)

Een idee misschien om alleen ter plekke van de speaker de plank dikker te maken?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

de genoemde 2" (en de andere die ik ken) kan je tot ~400Hz inzetten, lijkt me niet de weg naar succes.... of je moet dan een woofertje redelijk vlak in de buurt kwijt kunnen

als het in 6cm moet passen kan ook nog de ovale 2*3" van TB (moet ik nog eens testen, liggen al een tijdje op de plank) als je dan een TL in de plank integreert dan moet inzet tot 150hz (mss nog wel wat lager) goed te doen zijn, en is overname naar een op de grond geplaatst subje goed te doen. maar verwacht dan geen levensechte dynamiek
Bijlagen
w23-1286.pdf
(97.45 KiB) 177 keer gedownload
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

De voorkant van de boekenplank, moet die van hout zijn ?
Maw, wil je daar zichtbaar hout...
Anders zou je nog eens kunnen denken aan het integreren van een hoorn in de boekensplank. dunne onder en bovenplaat en de hoorn ertussen.
Evt. icm 2 x die ovaal units...

Spiral horn neem ik ff als inspiratie nu...


(Of dwalen we nu tever af :oops: )

Afbeelding
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Geen boekenplank luidspreker maar speaker in boekenplank

Bericht door richard »

Justapoke schreef:
- Op de bovenste plank met bolletjes aangegeven waar ruimte is voor speakers met daar achter de klankkast ruimte.
Voor een goede afstraling is het aan te bevelen maar één luidsprekertje per kant te plaatsen.

Misschien is het ook een optie een wat grotere luidspreker in de onderkant van de plank te bouwen en met een kegel te zorgen dat er een horizontale spreiding van het geluid komt. Een soort omgekeerde:

Afbeelding
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Bericht door Vuurkat »

Justapoke schreef:
...de bedoeling is om gewoon een heel mooie luidspreker te maken die eigenlijk niet zichtbaar is.
Mag het ook een schilderij zijn? Dan is de Visaton Portrait misschien wat (of het idee ervan).
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

.........of een 2-weg met kleine tweeters in de voorzijde van de plank en de woofers in de onderzijde. Als de woofers vlakbij en in het verlengde van de tweeters liggen zou het afstraalgedrag goed moeten gaan. Zaak is alleen een woofer te vinden met een geringe inbouw diepte. :wink:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Geenius schreef:
.........of een 2-weg met kleine tweeters in de voorzijde van de plank en de woofers in de onderzijde. Als de woofers vlakbij en in het verlengde van de tweeters liggen zou het afstraalgedrag goed moeten gaan. Zaak is alleen een woofer te vinden met een geringe inbouw diepte. :wink:
Die van de Portrait dan zojuist hierboven genoemd.

een tweeweg waarbij je een woofer en breedbander neemt is lastig denk ik trouwens. overnamepunt laag, betekent zwaar filterwerk.
Hoger overnamepunt is slecht voor je afstraling.

Toch, als je quick&dirty snel wat in een 120x30cm plankje tekent kun je leuk hoorntje vouwen. (3" brede unit)....
Bijlagen
Quick&Dirty.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bartsegers schreef:
een tweeweg waarbij je een woofer en breedbander neemt is lastig denk ik trouwens. overnamepunt laag, betekent zwaar filterwerk....
valt wel mee toch? neem zo'n 2" breedbandertje in kleine ruimte, die t GHP (dus alleen grote cap) en dan een 1e of 2e orde op t woofertje.
Gebruikersavatar
Justapoke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 8:19

Bericht door Justapoke »

Nog even ter info, en tevens wat afbeeldingen:

De ruimte die er eigenlijk maar bruikbaar is in de breedte van de plank zal maximaal zo'n 300 mm zijn. Dit vanwege de steunen die dus in de plank verwerkt zitten. De planken zelf kunnen wel breed gemaakt worden (tot 2,8 meter) maar er zit dus om de ca. 350 mm een stuk staal verwerkt in de plank. De beschikbare hoogte binnenin de plank is eigenlijk maar maximaal zo'n 40 tot 50 mm.

Er zullen in de genoemde ruimte van 300 mm tevens wat schotjes geplaatst moeten worden om het geheel stevig te maken.

Even voor de duidelijkheid, ik maak dergelijke boekenplanken al een tijdje. Geen idee of ik een link naar mijn website mag maken vanwege ongewenste reclame, maar via google is het gemakkelijk te vinden.
Bijlagen
Zijaanzicht.jpg
Bovenaanzicht.jpg
Gebruikersavatar
Justapoke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 8:19

Bericht door Justapoke »

bartsegers schreef:
Oke,

* Zelf planken maken, dus niet perse 6cm dik
* mid- hoog weergave (aparte sub)

Ik denk dat je nu gewoon met kleine breedbanders aan de slag moet (2")

http://www.juoiga.nl/download/w2-800si.pdf

of omnes audio BB 2.01

Toch denk ik dat die 2" units niet laag komen om aansluiting te vinden met een sub.

Dan moet je toch echt naar een 3 of 4" ( en dan krijg je dus een dikkere boekenplank)

Een idee misschien om alleen ter plekke van de speaker de plank dikker te maken?
Iets dikker is een optie, maar meer als 3" zou het niet moeten worden. Dan zit ik op een plankdikte van ca. 8 cm als ik het goed heb. De binnenruimte als klankkast zal echter nooit meer als 6 cm hoog kunnen zijn.

Het idee om ter plekke van de speaker de plank dikker te maken had ik al aan gedacht, maar heeft eigenlijk niet mijn voorkeur.
Gebruikersavatar
Justapoke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 8:19

Bericht door Justapoke »

Henkjan schreef:
de genoemde 2" (en de andere die ik ken) kan je tot ~400Hz inzetten, lijkt me niet de weg naar succes.... of je moet dan een woofertje redelijk vlak in de buurt kwijt kunnen

als het in 6cm moet passen kan ook nog de ovale 2*3" van TB (moet ik nog eens testen, liggen al een tijdje op de plank) als je dan een TL in de plank integreert dan moet inzet tot 150hz (mss nog wel wat lager) goed te doen zijn, en is overname naar een op de grond geplaatst subje goed te doen. maar verwacht dan geen levensechte dynamiek
Hoi Henkjan, wat bedoel je precies met TL?

Een oplossing voor verlichting in de planken heb ik al gevonden via LED, maar neem aan dat je dat niet bedoelt! :lol:

Die ovale ziet er wat maatvoering betreft op zich wel goed uit.
Gebruikersavatar
Justapoke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 8:19

Bericht door Justapoke »

bartsegers schreef:
De voorkant van de boekenplank, moet die van hout zijn ?
Maw, wil je daar zichtbaar hout...
Anders zou je nog eens kunnen denken aan het integreren van een hoorn in de boekensplank. dunne onder en bovenplaat en de hoorn ertussen.
Evt. icm 2 x die ovaal units...

Spiral horn neem ik ff als inspiratie nu...
De voorkant zal waarschijnlijk speakerdoek moeten worden, in verstek op de voorzijde aangebracht. Zie tekening zijaanzicht. De speakers dus niet zichtbaar dus maakt niet uit wat er in zou moeten komen kwa looks.

Maar zijn er van die horn's verkrijbaar in zo'n geringe hoogte?
Gebruikersavatar
Justapoke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 8:19

Bericht door Justapoke »

bartsegers schreef:
Geenius schreef:
.........of een 2-weg met kleine tweeters in de voorzijde van de plank en de woofers in de onderzijde. Als de woofers vlakbij en in het verlengde van de tweeters liggen zou het afstraalgedrag goed moeten gaan. Zaak is alleen een woofer te vinden met een geringe inbouw diepte. :wink:
Die van de Portrait dan zojuist hierboven genoemd.

een tweeweg waarbij je een woofer en breedbander neemt is lastig denk ik trouwens. overnamepunt laag, betekent zwaar filterwerk.
Hoger overnamepunt is slecht voor je afstraling.

Toch, als je quick&dirty snel wat in een 120x30cm plankje tekent kun je leuk hoorntje vouwen. (3" brede unit)....
Dat ziet er goed uit, echter is er dus om de 35 cm een brok staal aanwezig in de planken. Er is dus slechts maximaal zo'n 30 cm in de breedte beschikbaar.

Wat constructie betreft anders wel ideaal om nog wat stevigheid te houden in de plank. Er moeten tenslotte ook gewoon een stapel boeken op kunnen staan zonder dat het zaakje gaat doorhangen.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

(de breedte van de plank zal maximaal zo'n 300 mm zijn)

Dat is 30cm. Of is het 3000mm? Zo niet, dan zou ik het maar niet doen, ook al is het eigenlijk wel een leuk idee.
Maar als het 3000mm is, zou ik gewoon kleine kastjes bouwen en die aan weerszijden van de plank als boekensteun gebruiken.
Gebruikersavatar
Justapoke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 8:19

Bericht door Justapoke »

sietse schreef:
(de breedte van de plank zal maximaal zo'n 300 mm zijn)

Dat is 30cm. Of is het 3000mm? Zo niet, dan zou ik het maar niet doen, ook al is het eigenlijk wel een leuk idee.
Maar als het 3000mm is, zou ik gewoon kleine kastjes bouwen en die aan weerszijden van de plank als boekensteun gebruiken.
De plank zelf is wel breeder (tot maximaal 2800 mm uit 1 stuk te maken) maar de tussenruimte(s) die beschikbaar zijn voor inbouw speakers is slechts zo'n 300mm / 30 cm.

Op een breedere plank zou je dus wel meerdere compartimenten kunnen maken voor speakers, maar steeds dus weer zo'n 30cm breed maximaal. Tussenruimtes tussen deze compartimenten zullen gesloten zijn, en ergens rond de 6 cm breed moeten zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

TL=transmissielijn.

maar in zo'n kleine ruimte wordt dat lastig ben ik bang. maar BR (basreflex) kan uiteraard ook wel, en zou met een kleine speaker wel goed gaan
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Met 8 cm kun je een hivi B3S gebruiken die je hier veel op het forum terugvindt. Je bent verder wel beperkt in het aantal wat je gebruikt. Ik heb een center gemaakt met 8 van die dingen naast elkaar en die straalde heel gericht naar voren met een behoorlijk nauwe bundel.

Dientengevolge heb ik de zaag erin gezet en de zaak gehalveerd.

De hivi tjes kunnen nog wel redelijk makkelijk gecombineerd worden met een sub.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Geenius schreef:
.........of een 2-weg ...... een woofer te vinden met een geringe inbouw diepte. :wink:
in de car hifi is wel wat vlaks te vinden, de Ciare CW130ND bijvoorbeeld, die is maar dik 4cm dik. dan een 2" (of dat ovaaltje) aan de voorkant en dan moet er toch een leuk plankje mee te maken zijn 8)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Justapoke
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 8:19

Bericht door Justapoke »

Die Ciare CW130ND ziet er inderdaad niet slecht uit. Wat diepte betreft zou het er dan ook nog net mooi verzonken in geplaatst kunnen worden.

Nog even wat dat ovaaltje betreft:

Als ik (als leek) de spec vergelijk met een 2" zoals deze:

http://www.tymphany.com/830970

Waar moet ik dan op letten? De belastbaarheid lijkt me in ieder geval veel groter hoewel het formaat kleiner is. En de frequency range lijkt me ook stukken beter.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”