Pagina 1 van 2

potjes gezocht

Geplaatst: zo 29 jun 2025, 12:04
door motoindo
Ik wil wat expirimenteren met mid behuizingen en ben opzoek naar van die plastic potjes kom echter niet verder dan deze van de firma visaton, iemand anders nog tips ?
I200_V_AK1420.png

Re: potjes gezocht

Geplaatst: zo 29 jun 2025, 12:30
door richard
Bloempotten?

Re: potjes gezocht

Geplaatst: zo 29 jun 2025, 12:36
door Henkjan
3D printen?

Re: potjes gezocht

Geplaatst: zo 29 jun 2025, 13:05
door beijert
Ik gebruikte voor mijn midrange een goedkope hoorn.

In dat specifieke geval is de ingang aan de achterzijde van de kast nog open om mee te spelen.

Re: potjes gezocht

Geplaatst: zo 29 jun 2025, 13:09
door satefan
Henkjan schreef: zo 29 jun 2025, 12:36
3D printen?
100%. Kun je ook wat klooien met asymetrische vormen enzo :rock:

Re: potjes gezocht

Geplaatst: zo 29 jun 2025, 13:54
door pappaleo
Nergens voor nodig. Dure merken doen het zo :rofl:

Re: potjes gezocht

Geplaatst: zo 29 jun 2025, 15:47
door Pjotr
richard schreef: zo 29 jun 2025, 12:30
Bloempotten?
I.d.d. terracotta potjes in allerlei maten. Heb ik veel er voor gebuikt. Laat zich prima lijmen met zowel 2K PU als bruislijm :mrgreen: En even snel een testkast nodig, b.v. voor T&S metingen? Zo'n pot is snel achterop een plank geplijmd en is het volume er van makkelijk te bepalen.

Re: potjes gezocht

Geplaatst: zo 29 jun 2025, 16:14
door motoindo
Ah, dank mannen, ga binnenkort maar eens langs de Intratuin dan 8)

Re: potjes gezocht

Geplaatst: zo 29 jun 2025, 21:50
door markbakk
Eminence heeft ook een mooie, de Fransen leveren hem.

Re: potjes gezocht

Geplaatst: ma 30 jun 2025, 0:14
door wouter
Gelet op de ontwerpen van Motoindo lijkt het me dat de cups minimale ruimte in moeten nemen, wellicht iets voor een 3" coax?
De K10 van Vifa zat vroeger in een wat diepere pot. Die heb ik lang gezocht, maar nieuwerwets nooit gevonden. Nog wel een stapeltje bewaard, maar ik denk dat je iets zoekt wat nog verkrijgbaar is niet waar?!

Re: potjes gezocht

Geplaatst: ma 30 jun 2025, 8:23
door piet1955
IK heb vroeger wel Pionnen gebruik voor weg afzettingen, die heb je in allerlei maten.
Zijn wel wat dieper....
Schermafbeelding 2025-06-30 082218.jpg
Schermafbeelding 2025-06-30 082218.jpg (14.65 KiB) 391 keer bekeken

Re: potjes gezocht

Geplaatst: ma 30 jun 2025, 8:42
door Pjotr
Die Visaton potjes zijn vacuum diep getrokken uit ABS, PVC of PE plaat. Dat is een vrij standaard en goedkope manier wat veel kunststof bedrijven voor je kunnen doen. Kosten zullen hoofdzakelijk arbeidsloon zijn. Kun je ook eens naar op zoek. En met wat handigheid kun je dat met een simpele mal, een bakoven en een stofzuiger ook zelf.

Goedkoper. makkelijker, gesorteerder en akoestisch doodser dan die terracotta bloempotjes ga je niet snel vinden. 'Tis ff wennen :D

Re: potjes gezocht

Geplaatst: ma 30 jun 2025, 9:39
door John P
Er was een tijdje de hype om kasten binnen te betegelen mbv elastische kit. Dit bleek na enkele jaren toch los te laten. Of die "zware" potten zo'n goed idee zijn bij een te verkopen product vraag ik mij dan af.

Re: potjes gezocht

Geplaatst: ma 30 jun 2025, 9:50
door Pjotr
Dan ken jij 2K PU lijm (Bison Combi Power) en bruislijm nog niet :D Potten wel goed ontvetten met aceton/IPA en eventueel even stukje infrezen in het front. Zo zwaar zijn die terracotta potjes helemaal niet. Ja, je moet er natuurlijk geen aarde in stoppen...
IMG_3611_NCA.jpg
Testkastje

Re: potjes gezocht

Geplaatst: ma 30 jun 2025, 14:30
door Henkjan
achterkant van een (defecte) Philips mid?

Re: potjes gezocht

Geplaatst: ma 30 jun 2025, 19:16
door richard
motoindo schreef: zo 29 jun 2025, 16:14
... ga binnenkort maar eens langs de Intratuin dan 8)
Dames in een tuinbroek?

Een bloempot is een traditionele oplossing, Je zou zelf ook iets met concentrische ringen uit MDF kunnen knutselen. Kun je dat altijd nog als mal voor de diepgetrokken plasticplaat kunnen gebruiken.

Re: potjes gezocht

Geplaatst: ma 30 jun 2025, 20:49
door Pjotr
Intratuin is nog erger dan de Gamma. Daar gaat alles 4x over de kop. Was daar laatst voor van die plastic potten met een bandje er een voor aan de regenpijp. Bij Intratuin 13,95 stuk, op internet 3,95! :shock: Precies dezelfde van gerecycled plastic en exact hetzelfde merk!

Re: potjes gezocht

Geplaatst: di 01 jul 2025, 12:45
door motoindo
markbakk schreef: zo 29 jun 2025, 21:50
Eminence heeft ook een mooie, de Fransen leveren hem.
Ah, nog een goede tip dank :goedzo:
wouter schreef: ma 30 jun 2025, 0:14
Gelet op de ontwerpen van Motoindo lijkt het me dat de cups minimale ruimte in moeten nemen, wellicht iets voor een 3" coax?
De K10 van Vifa zat vroeger in een wat diepere pot. Die heb ik lang gezocht, maar nieuwerwets nooit gevonden. Nog wel een stapeltje bewaard, maar ik denk dat je iets zoekt wat nog verkrijgbaar is niet waar?!
Goede conclusie Wouter, tis inderdaad voor achter mijn Grown/Up coax. Had hier vorige week de heren van het Cologne Listening Center op bezoek die een prettige hoeveelheid tuning ervaring hebben met de CX3.1 in hun Drei/Zwo en was derhalve benieuwd naar hun feedback. Een van de ontvangen tips betrof het verdiepen van de ruimte achter de CX3.0 die in de Grown/Up nogal krap opgesloten zit, vandaar het potje...
PXL_20250627_124155930.jpg
Ben overigens wel benieuwd of jullie kunnen raden wat op bovenstaande foto de heren het meest tot de verbeelding sprak :shock:
piet1955 schreef: ma 30 jun 2025, 8:23
IK heb vroeger wel Pionnen gebruik voor weg afzettingen, die heb je in allerlei maten.
Zijn wel wat dieper....
Dieper is opzich geen probleem, ik heb ongeveer 20cm beschikbaar.
richard schreef: ma 30 jun 2025, 19:16
Een bloempot is een traditionele oplossing, Je zou zelf ook iets met concentrische ringen uit MDF kunnen knutselen. Kun je dat altijd nog als mal voor de diepgetrokken plasticplaat kunnen gebruiken.
Lijkt mij een redelijk arbeidsintensieve route maar die tip voor een diepgetrokken plasticplaat is wel interessant voor een 8C alike baffle. hmm.
Pjotr schreef: ma 30 jun 2025, 20:49
Intratuin is nog erger dan de Gamma. Daar gaat alles 4x over de kop. Was daar laatst voor van die plastic potten met een bandje er een voor aan de regenpijp. Bij Intratuin 13,95 stuk, op internet 3,95! :shock: Precies dezelfde van gerecycled plastic en exact hetzelfde merk!
Yvonne zegt bloempotjes zijn twee kwartjes per stuk bij de kringloop schat dus das ook nog een optie 8) qua kostprijs zat ik zelf ook nog te denken aan een stuk PVC buis, een ronde groef aan de achterzijde van de front baffle en binnenzijde van de achterkant is er zo ingecnc'ed.

Wederom bedankt allemaal voor het meedenken :goedzo: en nu ik jullie toch aan de lijn heb, zijn er al plannen voor 14 en 15 november ? lijkt mij een leuk uitje om weer eens volledig bij te worden gepraat aangaande de laatste hi-end kabel, stekker en zekering ontwikkelingen :hide: en goed te combineren met een bezoekje aan het https://clc.koeln
finesaudioshow.png

Re: potjes gezocht

Geplaatst: di 01 jul 2025, 13:13
door JanRSmit
Is wel 2026 :hide:

Re: potjes gezocht

Geplaatst: di 01 jul 2025, 13:15
door Pjotr
motoindo schreef: di 01 jul 2025, 12:45
...qua kostprijs zat ik zelf ook nog te denken aan een stuk PVC buis.
Dat kan goedkoper: Ooit een BNS speaker gerepareerd en daar was gewoon een stukke kartonnen koker gebruikt. Zowel achter de mid als voor de BR poort. Patent zal vast allang verlopen zijn... :mrgreen: Houten dop is zo ge-CNC'd.

Wordt zo nog keuzestress :lol:

Re: potjes gezocht

Geplaatst: di 01 jul 2025, 13:35
door motoindo
JanRSmit schreef: di 01 jul 2025, 13:13
Is wel 2026 :hide:
zooo, helemaal overheen gelezen :roll: iets voor de goede voornemens dan ...

Re: potjes gezocht

Geplaatst: di 01 jul 2025, 13:36
door motoindo
Pjotr schreef: di 01 jul 2025, 13:15
motoindo schreef: di 01 jul 2025, 12:45
...qua kostprijs zat ik zelf ook nog te denken aan een stuk PVC buis.
Dat kan goedkoper: Ooit een BNS speaker gerepareerd en daar was gewoon een stukke kartonnen koker gebruikt. Zowel achter de mid als voor de BR poort. Patent zal vast allang verlopen zijn... :mrgreen: Houten dop is zo ge-CNC'd.

Wordt zo nog keuzestress :lol:
Karton zal qua resonanties weer wat lager zitten .. goeie tip !

Re: potjes gezocht

Geplaatst: di 01 jul 2025, 13:49
door Pjotr
Jep en laat zich ook makkelijk met gewone witte houtlijm vastzetten! FF in-CNC'en in het front. Even bij Paardenkoper verpakkingen of zo kijken wat ze aan tekeningkokers om te versturen hebben. Zijn er in diverse wanddiktes ook. En wellicht heeft een tapijtlegger ze over voor nop... :mrgreen:

Re: potjes gezocht

Geplaatst: di 01 jul 2025, 14:42
door pappaleo
motoindo schreef: di 01 jul 2025, 12:45
[en nu ik jullie toch aan de lijn heb, zijn er al plannen voor 14 en 15 november ? lijkt mij een leuk uitje om weer eens volledig bij te worden gepraat aangaande de laatste hi-end kabel, stekker en zekering ontwikkelingen :hide:
Ja die plannen zijn er.

Re: potjes gezocht

Geplaatst: di 01 jul 2025, 14:46
door pappaleo
motoindo schreef: di 01 jul 2025, 12:45
Ben overigens wel benieuwd of jullie kunnen raden wat op bovenstaande foto de heren het meest tot de verbeelding sprak :shock:
De staat van onderhoud van de tuin?