[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Een 0,47 mH luchtspoel gemeten met een Velleman LCR-meter [mH]:
'kaal' 0,475
M4 schroef door de kern 0,520
M8 schroef door de kern 0,555
M8 roestvaststaal schroef 0,477
in ijzeren blik 0,511 (voorraadbus)
in roestvaststaal blik 0,477 (ongeveer dezelfde afmetingen)
stuk 15 mm koper door de kern 0,459
De schroeven waren zo'n 40 mm lang, het stuk waterleiding zo'n 80 mm.
Het roestvaststaal deed maar weinig, de koperen waterleiding verlaagde de gemeten waarde zelfs iets. Het ijzer had de meeste invloed.
'kaal' 0,475
M4 schroef door de kern 0,520
M8 schroef door de kern 0,555
M8 roestvaststaal schroef 0,477
in ijzeren blik 0,511 (voorraadbus)
in roestvaststaal blik 0,477 (ongeveer dezelfde afmetingen)
stuk 15 mm koper door de kern 0,459
De schroeven waren zo'n 40 mm lang, het stuk waterleiding zo'n 80 mm.
Het roestvaststaal deed maar weinig, de koperen waterleiding verlaagde de gemeten waarde zelfs iets. Het ijzer had de meeste invloed.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Mooie test Richard 
Die koperen waterleiding is wel te verklaren: dat is op zichzelf al een (kortgesloten) wikkeling die weer een eigen magnetisch veld introduceert dat invloed heeft op het magnetisch veld in de spoel. Vergelijk een trafo met kortgesloten secundaire wikkeling.
Ik dacht zelf gewoon een (test)filter op een plankje te maken, dan een of meer metingen te doen. Zonder de meetopstelling te wijzigen het filter in de behuizing doen en opnieuw meten. Als er geen verschil is valt het met de beïnvloeding wel mee.
Je kan op die manier ook een luistersessie doen. Het gevaar daarbij is dat het een stuk minder objectief is: Voor je het weet heb je metaalgrappen ipv kurkgrappen.
Die koperen waterleiding is wel te verklaren: dat is op zichzelf al een (kortgesloten) wikkeling die weer een eigen magnetisch veld introduceert dat invloed heeft op het magnetisch veld in de spoel. Vergelijk een trafo met kortgesloten secundaire wikkeling.
Ik dacht zelf gewoon een (test)filter op een plankje te maken, dan een of meer metingen te doen. Zonder de meetopstelling te wijzigen het filter in de behuizing doen en opnieuw meten. Als er geen verschil is valt het met de beïnvloeding wel mee.
Je kan op die manier ook een luistersessie doen. Het gevaar daarbij is dat het een stuk minder objectief is: Voor je het weet heb je metaalgrappen ipv kurkgrappen.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
En nu ook de verleisfactor nog. Een spoel heeft meer karakteristieken dan alleen zelfinductie. En een ferrietkernspoel gedraagt zich weer anders dan een luchtspoel.richard schreef:Een 0,47 mH luchtspoel gemeten met een Velleman LCR-meter [mH]:
'kaal' 0,475
M4 schroef door de kern 0,520
M8 schroef door de kern 0,555
M8 roestvaststaal schroef 0,477
in ijzeren blik 0,511 (voorraadbus)
in roestvaststaal blik 0,477 (ongeveer dezelfde afmetingen)
stuk 15 mm koper door de kern 0,459
De schroeven waren zo'n 40 mm lang, het stuk waterleiding zo'n 80 mm.
Het roestvaststaal deed maar weinig, de koperen waterleiding verlaagde de gemeten waarde zelfs iets. Het ijzer had de meeste invloed.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Anyway. het betreffende kastje meet grofweg 8 x 30 x 28 centimeter, en er zijn 4 van de 6 vlakken van aluminium.
Dat is natuurlijk iets anders dan ijzeren voorraadbus.
En anders maak ik alsnog een houten kastje. heb toch zat staan hier.
Dat is natuurlijk iets anders dan ijzeren voorraadbus.
En anders maak ik alsnog een houten kastje. heb toch zat staan hier.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Maar wat let je om een vergelijk te doen met een filter in een metalen kast en een filter in helemaal geen kast?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Niets, dat stelde Leo ook al voor.
Lijkt me vooralsnog de beste oplossing.pappaleo schreef:
Ik dacht zelf gewoon een (test)filter op een plankje te maken, dan een of meer metingen te doen.
Zonder de meetopstelling te wijzigen het filter in de behuizing doen en opnieuw meten.
Als er geen verschil is valt het met de beïnvloeding wel mee.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik laat nog graag wat aan een ander over, ga je gang!Pjotr schreef:En nu ook de verleisfactor nog....richard schreef:resultaten
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
De koperen ring om een poolkern heeft zeker dezelfde werking? De oplopende inductie van de spreekspoel met toenemende frequentie wordt daar ook mee afgevlakt.pappaleo schreef:Mooie test Richard
Die koperen waterleiding is wel te verklaren: dat is op zichzelf al een (kortgesloten) wikkeling die weer een eigen magnetisch veld introduceert dat invloed heeft op het magnetisch veld in de spoel. Vergelijk een trafo met kortgesloten secundaire wikkeling.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ja die kennen we al. Smoesjesrichard schreef:Ik laat nog graag wat aan een ander over, ga je gang!Pjotr schreef:En nu ook de verleisfactor nog....richard schreef:resultaten
De kern van Tony's motivatie zit hem nou juist in die verliesfactor die negatief beïnvloed wordt door geleidende vlakken dicht in de buurt van een spoel.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Leeuwarden schreef:Hoorde ik niet in het topic van MA dat Tony G. metalen kastjes uit den boze vindt?
uit mijn topic:
de precieze reden weet ik helaas niet meer......MechanicalAnimal schreef:Gisteravond langs geweest bij Tony en weer eens gezellig met een bak koffie zitte keuvelen.
Al vrij gauw bleek dat de, grotendeels stalen, modushop-behuizingen niet geschikt waren als filterkasten door de invloed van het staal op de spoelen.
Tony gaat nu fraaie matzwart uitgevoerde MDF behuizingen maken voor het filter.
.
.
.
.
yup....das gewoon MDF ray.ray5150 schreef:Krijg nou tieten, het zijn houten kasten.![]()
Graag even de mening van het forum over het idee om de filters in een metalen kast te stoppen ?
Het oorspronkelijke plan was van die kekke Modushop behuizingen, maar dat is grotendeels staal.
Tony verschoot van kleur toen ik hem een plaatje liet zien van die dingen namelijk. Hij gaf plausibele redenen op waarom dat niet goed zou zijn, die redenen zijn helaas mijn brein al weer uit
stuur hem ff een mailtje anders joh, hij vertelt het je vast graag.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Mmmm, misschien is het toch handiger om een houten kastje te maken, zo ontzettend veel werk is dat nu ook weer niet...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nou, als je ze met rondingen maakt en kunstleer ben je nog wel effe bezig. 
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Neuh, gewoon een rechthoekig doosje van MDF met boven en onderkanten van Triplex.
Beetje grondverf en een spuitbusje zwart van de Eksjon erover...
Beetje grondverf en een spuitbusje zwart van de Eksjon erover...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Okee, aanstaande zaterdag komt meetguru pappaleo kijken of ik mijn werk nog een beetje goed gedaan heb, om daarvan op een later tijdstip kond te doen op dit forum.
Dat betekend dus wel dat er een kast met drivers moet staan om aan te kunnen meten, dus ben ik druk aan de slag om drivers af te monteren.
De voetplaten zullen in ieder geval dan niet klaar zijn, het fineren en lakken daarvan gaat dusdanig veel tijd inzitten dat dat nog even duurt.
Maar daar kunnen we met een paar balkjes wel een oplossing voor verzinnen.
Als er maar gemeten kan worden, dat heeft prioriteit.
O, Ja, er was ook nog iets met een Accuton mid driver, en een plastic pot die verwijderd moest worden.
Daar hebben we dus maar eens een beginnetje mee gemaakt.
Potje verwijderd, en wat treffen we aan ? verdroogd schuimrubber aan de binnenzijde van de pot, het verpulverd letterlijk tussen je vingers.
Hoe grappig, er zit nog een pot in, lijkt wel zo'n Russisch poppetje.
Hela, er staat een tekst op het potje gedrukt :
Verdomd, het is een bloempot ! ze kweken die krengen, in plaats van ze te bouwen.
Om precies te zijn, ze zijn van deze fabrikant : http://www.leni.de/index.php/de/
Hoeven jullie niet meer te zoeken....
Dat potje ging er op zijn beurt weer heel simpel af, in het potje vinden we een opgerold stuk demping en een gat in de poolkern, dat ook weer gevuld is met kruimelschuim.
Dat betekend dus wel dat er een kast met drivers moet staan om aan te kunnen meten, dus ben ik druk aan de slag om drivers af te monteren.
De voetplaten zullen in ieder geval dan niet klaar zijn, het fineren en lakken daarvan gaat dusdanig veel tijd inzitten dat dat nog even duurt.
Maar daar kunnen we met een paar balkjes wel een oplossing voor verzinnen.
Als er maar gemeten kan worden, dat heeft prioriteit.
O, Ja, er was ook nog iets met een Accuton mid driver, en een plastic pot die verwijderd moest worden.
Daar hebben we dus maar eens een beginnetje mee gemaakt.
Potje verwijderd, en wat treffen we aan ? verdroogd schuimrubber aan de binnenzijde van de pot, het verpulverd letterlijk tussen je vingers.
Hoe grappig, er zit nog een pot in, lijkt wel zo'n Russisch poppetje.
Hela, er staat een tekst op het potje gedrukt :
Verdomd, het is een bloempot ! ze kweken die krengen, in plaats van ze te bouwen.
Om precies te zijn, ze zijn van deze fabrikant : http://www.leni.de/index.php/de/
Hoeven jullie niet meer te zoeken....
Dat potje ging er op zijn beurt weer heel simpel af, in het potje vinden we een opgerold stuk demping en een gat in de poolkern, dat ook weer gevuld is met kruimelschuim.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Maatje 7/9 noemen we dan bij de bloemenkweker een stekpotje.Hela, er staat een tekst op het potje gedrukt :
Verdomd, het is een bloempot ! ze kweken die krengen, in plaats van ze te bouwen.
Om precies te zijn, ze zijn van deze fabrikant : http://www.leni.de/index.php/de/
Hoeven jullie niet meer te zoeken....
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Maar het is maatje 9/7hannesie schreef:Maatje 7/9 noemen we dan bij de bloemenkweker een stekpotje.Hela, er staat een tekst op het potje gedrukt :
Verdomd, het is een bloempot ! ze kweken die krengen, in plaats van ze te bouwen.
Om precies te zijn, ze zijn van deze fabrikant : http://www.leni.de/index.php/de/
Hoeven jullie niet meer te zoeken....![]()
echt........!!
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Maakt niet uit, zolang het maar geen 12 wordt, dan krijg je een echte middenmaat, en de maat voor afleveren dan vaak een 17.
Goh, dat het na zoveel jaar (ik was toen ongeveer 14 jaar) dat nog in mijn kop zit, het korte geheugen wordt al wat minder.
Goh, dat het na zoveel jaar (ik was toen ongeveer 14 jaar) dat nog in mijn kop zit, het korte geheugen wordt al wat minder.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Oase; zeker achtergebleven bij het stekken.ray5150 schreef:Potje verwijderd, en wat treffen we aan ? verdroogd schuimrubber aan de binnenzijde van de pot, het verpulverd letterlijk tussen je vingers.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hopelijk is er geen kruimelspul in je spreekspoel beland.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Als ik heel eerlijk ben valt hiermee de reputatie van Accuton wel een beetje aan duigen.. De gebruikte materialen en afwerking ervan als je zo het binnenwerk ziet.. (ziet er uit als gewalst ijzeren korf, een plastic bloempotje!? Geen binnenkamer met geoptimaliseerde vorm dus, schuim wat van ellende uit elkaar valt en zo de spreekstoel in kan komen).
Het lijkt er op dat het enige waar je voor betaald bij Accuton de ceramiek conus is en wellicht wat onderzoekskosten, echt bizar dat alle onderdelen uit het oog met zo weinig oog voor detail en kwaliteit in elkaar geflanst zijn. Dit verklaard voor mij ook waarom veel Accuton's lastig te filteren zijn, het is eigenlijk alleen een dure conus in een flutchassis waarbij ik sterk vermoed dat het moeilijke filteren gewoon komt door slecht ontwerp en waarbij de conus het enige is wat de unit red.
Niet om je project af te zeiken, deze Accutons klinken mits goed ingezet natuurlijk als een klok (sterker nog, deze mid komt terug in enkele commerciële high end ontwerpen). Maar het valt toch weer tegen hoe je eigenlijk genaaid wordt als consument. Vergelijk de bouwkwaliteit eens met een luidspreker uit de Scan Speak Illuminator serie..
Mvg Reinder
Het lijkt er op dat het enige waar je voor betaald bij Accuton de ceramiek conus is en wellicht wat onderzoekskosten, echt bizar dat alle onderdelen uit het oog met zo weinig oog voor detail en kwaliteit in elkaar geflanst zijn. Dit verklaard voor mij ook waarom veel Accuton's lastig te filteren zijn, het is eigenlijk alleen een dure conus in een flutchassis waarbij ik sterk vermoed dat het moeilijke filteren gewoon komt door slecht ontwerp en waarbij de conus het enige is wat de unit red.
Niet om je project af te zeiken, deze Accutons klinken mits goed ingezet natuurlijk als een klok (sterker nog, deze mid komt terug in enkele commerciële high end ontwerpen). Maar het valt toch weer tegen hoe je eigenlijk genaaid wordt als consument. Vergelijk de bouwkwaliteit eens met een luidspreker uit de Scan Speak Illuminator serie..
Mvg Reinder
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Een accuton unit van 30 jaar oud vergelijken met de nieuwste scanspeak serie? De units van ray zijn de C77, de eerste accutun mid modellen, inmiddels is accuton wel iets verder hoor... Maar zelfs modern schuim zal er niet fris meer uitzien na 30 jaar, dat is echt een lange tijd.
Wat een klote reactie vol met onzin zeg, precies de reden dat ik niet meer op dit forum aktief ben, echter zulke grote bullshit vraagt wel om een antwoordt.
Het mooie is nog wel dat deze accuton van 30 jaar oud waarschijnlijk beter klinkt dan alle units waar jij tot nu toe mee hebt gewerkt...
Groetjes Walter
Wat een klote reactie vol met onzin zeg, precies de reden dat ik niet meer op dit forum aktief ben, echter zulke grote bullshit vraagt wel om een antwoordt.
Het mooie is nog wel dat deze accuton van 30 jaar oud waarschijnlijk beter klinkt dan alle units waar jij tot nu toe mee hebt gewerkt...
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
wat je ook van de reactie van de ander vindt, geen reden om dan te gaan schelden, hou het op de inhoud ajb. met dat soort reacties doe je precies zelf waar je anderen van beschuldigt, en dat zal toch niet je bedoeling zijn lijkt me.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
en dan even op de inhoud: dit was toen ook al een dure unit, schuim dat verkruimelt valt niet goed te praten, maar dat bloempotje vind ik nou net weer slim gebruik van beschikbare materialen door een kleine luidpsrekerfabrikant. mits uiteraard onderzocht is dat dit ook goed werkt. want ik weet uit eerste hand (Mark Fenlon) dat de korf etc van groot belang is op resonanties van de hele unit, daarom past Markaudio ook kunststof korven toe met brede flens en niet beter aanvoelend en uitziend metaal.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Op dit forum vind men het blijkbaar leuk om dure exotische merken en zaken af te zeiken. Op zich hou ik daar al niet van maar wat mij hier met name stoort is dat de opbouw van een unit van 30 jaar oud gebruikt wordt als bewijs dat Accuton heden ten dage rotzooi fabriceert. Als meiborg iets beter zijn huiswerk had gedaan dan had hij kunnen achterhalen dat de accuton C77 inmiddels al lang met pensioen had gekund. Dat schuim na zo'n lange tijd bros wordt is geen wonder. Meeste chassis van die leeftijd liggen dan al lang op de stort. In zijn tijd was deze accuton zowel qua klank als opbouw het neusje van de zalm.
@henkjan: het liefst gebruik je natuurlijk materialen die eeuwig goed blijven, echter soms is dit gewoon niet goed te voorspellen, neem ook die luidspreker foam rolranden die met bosjes tegelijk wegrotten.
Ik, dre en jeroen_d hebben deze c77 in actie gehoord, klinkt echt zeer fraai, mooi open. Kan nog prima mee met huidige top units. 30 jaar geleden zat er in ieder geval iemand met goede oortjes bij accuton.
Ik hoop dat ik nu weer lekker van mijn forum rust kan gaan genieten. Ik zal nog even een suzy wong kurkje tegen mijn hoofd drukken, keert de rust gelijk van terug!
Groetjes walter
@henkjan: het liefst gebruik je natuurlijk materialen die eeuwig goed blijven, echter soms is dit gewoon niet goed te voorspellen, neem ook die luidspreker foam rolranden die met bosjes tegelijk wegrotten.
Ik, dre en jeroen_d hebben deze c77 in actie gehoord, klinkt echt zeer fraai, mooi open. Kan nog prima mee met huidige top units. 30 jaar geleden zat er in ieder geval iemand met goede oortjes bij accuton.
Ik hoop dat ik nu weer lekker van mijn forum rust kan gaan genieten. Ik zal nog even een suzy wong kurkje tegen mijn hoofd drukken, keert de rust gelijk van terug!
Groetjes walter
