[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door richard »

Een 0,47 mH luchtspoel gemeten met een Velleman LCR-meter [mH]:
'kaal' 0,475
M4 schroef door de kern 0,520
M8 schroef door de kern 0,555
M8 roestvaststaal schroef 0,477
in ijzeren blik 0,511 (voorraadbus)
in roestvaststaal blik 0,477 (ongeveer dezelfde afmetingen)
stuk 15 mm koper door de kern 0,459

De schroeven waren zo'n 40 mm lang, het stuk waterleiding zo'n 80 mm.
Het roestvaststaal deed maar weinig, de koperen waterleiding verlaagde de gemeten waarde zelfs iets. Het ijzer had de meeste invloed.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Mooi stukje empirisch onderzoek Richard!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Mooie test Richard :goedzo:

Die koperen waterleiding is wel te verklaren: dat is op zichzelf al een (kortgesloten) wikkeling die weer een eigen magnetisch veld introduceert dat invloed heeft op het magnetisch veld in de spoel. Vergelijk een trafo met kortgesloten secundaire wikkeling.

Ik dacht zelf gewoon een (test)filter op een plankje te maken, dan een of meer metingen te doen. Zonder de meetopstelling te wijzigen het filter in de behuizing doen en opnieuw meten. Als er geen verschil is valt het met de beïnvloeding wel mee.

Je kan op die manier ook een luistersessie doen. Het gevaar daarbij is dat het een stuk minder objectief is: Voor je het weet heb je metaalgrappen ipv kurkgrappen. :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Pjotr »

richard schreef:
Een 0,47 mH luchtspoel gemeten met een Velleman LCR-meter [mH]:
'kaal' 0,475
M4 schroef door de kern 0,520
M8 schroef door de kern 0,555
M8 roestvaststaal schroef 0,477
in ijzeren blik 0,511 (voorraadbus)
in roestvaststaal blik 0,477 (ongeveer dezelfde afmetingen)
stuk 15 mm koper door de kern 0,459

De schroeven waren zo'n 40 mm lang, het stuk waterleiding zo'n 80 mm.
Het roestvaststaal deed maar weinig, de koperen waterleiding verlaagde de gemeten waarde zelfs iets. Het ijzer had de meeste invloed.
En nu ook de verleisfactor nog. Een spoel heeft meer karakteristieken dan alleen zelfinductie. En een ferrietkernspoel gedraagt zich weer anders dan een luchtspoel.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Anyway. het betreffende kastje meet grofweg 8 x 30 x 28 centimeter, en er zijn 4 van de 6 vlakken van aluminium.
Dat is natuurlijk iets anders dan ijzeren voorraadbus.
En anders maak ik alsnog een houten kastje. heb toch zat staan hier. :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Pjotr »

Maar wat let je om een vergelijk te doen met een filter in een metalen kast en een filter in helemaal geen kast?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Niets, dat stelde Leo ook al voor.
pappaleo schreef:

Ik dacht zelf gewoon een (test)filter op een plankje te maken, dan een of meer metingen te doen.
Zonder de meetopstelling te wijzigen het filter in de behuizing doen en opnieuw meten.
Als er geen verschil is valt het met de beïnvloeding wel mee.
Lijkt me vooralsnog de beste oplossing.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
richard schreef:
resultaten
En nu ook de verleisfactor nog....
Ik laat nog graag wat aan een ander over, ga je gang!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door richard »

pappaleo schreef:
Mooie test Richard :goedzo:

Die koperen waterleiding is wel te verklaren: dat is op zichzelf al een (kortgesloten) wikkeling die weer een eigen magnetisch veld introduceert dat invloed heeft op het magnetisch veld in de spoel. Vergelijk een trafo met kortgesloten secundaire wikkeling.
De koperen ring om een poolkern heeft zeker dezelfde werking? De oplopende inductie van de spreekspoel met toenemende frequentie wordt daar ook mee afgevlakt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Pjotr »

richard schreef:
Pjotr schreef:
richard schreef:
resultaten
En nu ook de verleisfactor nog....
Ik laat nog graag wat aan een ander over, ga je gang!
Ja die kennen we al. Smoesjes :mrgreen: Je doet het goed of je doet het niet. Maar niet half.

De kern van Tony's motivatie zit hem nou juist in die verliesfactor die negatief beïnvloed wordt door geleidende vlakken dicht in de buurt van een spoel.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door MechanicalAnimal »

Leeuwarden schreef:
Hoorde ik niet in het topic van MA dat Tony G. metalen kastjes uit den boze vindt?
:goedzo:

uit mijn topic:
MechanicalAnimal schreef:
Gisteravond langs geweest bij Tony en weer eens gezellig met een bak koffie zitte keuvelen.

Al vrij gauw bleek dat de, grotendeels stalen, modushop-behuizingen niet geschikt waren als filterkasten door de invloed van het staal op de spoelen.
Tony gaat nu fraaie matzwart uitgevoerde MDF behuizingen maken voor het filter.
.
.
.
.
de precieze reden weet ik helaas niet meer......
ray5150 schreef:
Krijg nou tieten, het zijn houten kasten. :shock:

Graag even de mening van het forum over het idee om de filters in een metalen kast te stoppen ?
yup....das gewoon MDF ray.

Het oorspronkelijke plan was van die kekke Modushop behuizingen, maar dat is grotendeels staal.

Tony verschoot van kleur toen ik hem een plaatje liet zien van die dingen namelijk. Hij gaf plausibele redenen op waarom dat niet goed zou zijn, die redenen zijn helaas mijn brein al weer uit :mrgreen:

stuur hem ff een mailtje anders joh, hij vertelt het je vast graag.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Mmmm, misschien is het toch handiger om een houten kastje te maken, zo ontzettend veel werk is dat nu ook weer niet...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Nou, als je ze met rondingen maakt en kunstleer ben je nog wel effe bezig. :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Neuh, gewoon een rechthoekig doosje van MDF met boven en onderkanten van Triplex.
Beetje grondverf en een spuitbusje zwart van de Eksjon erover...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Okee, aanstaande zaterdag komt meetguru pappaleo kijken of ik mijn werk nog een beetje goed gedaan heb, om daarvan op een later tijdstip kond te doen op dit forum.
Dat betekend dus wel dat er een kast met drivers moet staan om aan te kunnen meten, dus ben ik druk aan de slag om drivers af te monteren.
De voetplaten zullen in ieder geval dan niet klaar zijn, het fineren en lakken daarvan gaat dusdanig veel tijd inzitten dat dat nog even duurt.
Maar daar kunnen we met een paar balkjes wel een oplossing voor verzinnen.
Als er maar gemeten kan worden, dat heeft prioriteit.

O, Ja, er was ook nog iets met een Accuton mid driver, en een plastic pot die verwijderd moest worden. :mrgreen:

Daar hebben we dus maar eens een beginnetje mee gemaakt. :relax:
IMG_1429 (Large).JPG
Potje verwijderd, en wat treffen we aan ? verdroogd schuimrubber aan de binnenzijde van de pot, het verpulverd letterlijk tussen je vingers.
Hoe grappig, er zit nog een pot in, lijkt wel zo'n Russisch poppetje. :lol:
Hela, er staat een tekst op het potje gedrukt :
IMG_1431 (Large).JPG
Verdomd, het is een bloempot ! ze kweken die krengen, in plaats van ze te bouwen. :rofl:

Om precies te zijn, ze zijn van deze fabrikant : http://www.leni.de/index.php/de/
Hoeven jullie niet meer te zoeken.... :mrgreen:

Dat potje ging er op zijn beurt weer heel simpel af, in het potje vinden we een opgerold stuk demping en een gat in de poolkern, dat ook weer gevuld is met kruimelschuim.
IMG_1434 (Large).JPG
IMG_1435 (Large).JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hannesie »

Hela, er staat een tekst op het potje gedrukt :

Verdomd, het is een bloempot ! ze kweken die krengen, in plaats van ze te bouwen. :rofl:

Om precies te zijn, ze zijn van deze fabrikant : http://www.leni.de/index.php/de/
Hoeven jullie niet meer te zoeken.... :mrgreen:
Maatje 7/9 noemen we dan bij de bloemenkweker een stekpotje. :sure: :sure: echt........!! :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

hannesie schreef:
Hela, er staat een tekst op het potje gedrukt :

Verdomd, het is een bloempot ! ze kweken die krengen, in plaats van ze te bouwen. :rofl:

Om precies te zijn, ze zijn van deze fabrikant : http://www.leni.de/index.php/de/
Hoeven jullie niet meer te zoeken.... :mrgreen:
Maatje 7/9 noemen we dan bij de bloemenkweker een stekpotje. :sure: :sure: echt........!! :lol:
Maar het is maatje 9/7 :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hannesie »

Maakt niet uit, zolang het maar geen 12 wordt, dan krijg je een echte middenmaat, en de maat voor afleveren dan vaak een 17.
Goh, dat het na zoveel jaar (ik was toen ongeveer 14 jaar) dat nog in mijn kop zit, het korte geheugen wordt al wat minder. :rofl:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door richard »

ray5150 schreef:
Potje verwijderd, en wat treffen we aan ? verdroogd schuimrubber aan de binnenzijde van de pot, het verpulverd letterlijk tussen je vingers.
Oase; zeker achtergebleven bij het stekken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Hopelijk is er geen kruimelspul in je spreekspoel beland.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door meiborg »

Als ik heel eerlijk ben valt hiermee de reputatie van Accuton wel een beetje aan duigen.. De gebruikte materialen en afwerking ervan als je zo het binnenwerk ziet.. (ziet er uit als gewalst ijzeren korf, een plastic bloempotje!? Geen binnenkamer met geoptimaliseerde vorm dus, schuim wat van ellende uit elkaar valt en zo de spreekstoel in kan komen).

Het lijkt er op dat het enige waar je voor betaald bij Accuton de ceramiek conus is en wellicht wat onderzoekskosten, echt bizar dat alle onderdelen uit het oog met zo weinig oog voor detail en kwaliteit in elkaar geflanst zijn. Dit verklaard voor mij ook waarom veel Accuton's lastig te filteren zijn, het is eigenlijk alleen een dure conus in een flutchassis waarbij ik sterk vermoed dat het moeilijke filteren gewoon komt door slecht ontwerp en waarbij de conus het enige is wat de unit red.

Niet om je project af te zeiken, deze Accutons klinken mits goed ingezet natuurlijk als een klok (sterker nog, deze mid komt terug in enkele commerciële high end ontwerpen). Maar het valt toch weer tegen hoe je eigenlijk genaaid wordt als consument. Vergelijk de bouwkwaliteit eens met een luidspreker uit de Scan Speak Illuminator serie..

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Een accuton unit van 30 jaar oud vergelijken met de nieuwste scanspeak serie? De units van ray zijn de C77, de eerste accutun mid modellen, inmiddels is accuton wel iets verder hoor... Maar zelfs modern schuim zal er niet fris meer uitzien na 30 jaar, dat is echt een lange tijd.

Wat een klote reactie vol met onzin zeg, precies de reden dat ik niet meer op dit forum aktief ben, echter zulke grote bullshit vraagt wel om een antwoordt.

Het mooie is nog wel dat deze accuton van 30 jaar oud waarschijnlijk beter klinkt dan alle units waar jij tot nu toe mee hebt gewerkt... :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

wat je ook van de reactie van de ander vindt, geen reden om dan te gaan schelden, hou het op de inhoud ajb. met dat soort reacties doe je precies zelf waar je anderen van beschuldigt, en dat zal toch niet je bedoeling zijn lijkt me.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

en dan even op de inhoud: dit was toen ook al een dure unit, schuim dat verkruimelt valt niet goed te praten, maar dat bloempotje vind ik nou net weer slim gebruik van beschikbare materialen door een kleine luidpsrekerfabrikant. mits uiteraard onderzocht is dat dit ook goed werkt. want ik weet uit eerste hand (Mark Fenlon) dat de korf etc van groot belang is op resonanties van de hele unit, daarom past Markaudio ook kunststof korven toe met brede flens en niet beter aanvoelend en uitziend metaal.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Op dit forum vind men het blijkbaar leuk om dure exotische merken en zaken af te zeiken. Op zich hou ik daar al niet van maar wat mij hier met name stoort is dat de opbouw van een unit van 30 jaar oud gebruikt wordt als bewijs dat Accuton heden ten dage rotzooi fabriceert. Als meiborg iets beter zijn huiswerk had gedaan dan had hij kunnen achterhalen dat de accuton C77 inmiddels al lang met pensioen had gekund. Dat schuim na zo'n lange tijd bros wordt is geen wonder. Meeste chassis van die leeftijd liggen dan al lang op de stort. In zijn tijd was deze accuton zowel qua klank als opbouw het neusje van de zalm.

@henkjan: het liefst gebruik je natuurlijk materialen die eeuwig goed blijven, echter soms is dit gewoon niet goed te voorspellen, neem ook die luidspreker foam rolranden die met bosjes tegelijk wegrotten.

Ik, dre en jeroen_d hebben deze c77 in actie gehoord, klinkt echt zeer fraai, mooi open. Kan nog prima mee met huidige top units. 30 jaar geleden zat er in ieder geval iemand met goede oortjes bij accuton.

Ik hoop dat ik nu weer lekker van mijn forum rust kan gaan genieten. Ik zal nog even een suzy wong kurkje tegen mijn hoofd drukken, keert de rust gelijk van terug! :mrgreen:

Groetjes walter
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”