Gainclone en Ear834 clone

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

Het is al eens ergens door mij gemeld, ik heb al heel lang een DIY setje Gainclone 3875 liggen. Wil me inzetten om dat dit jaar toch in elkaar te gaan zetten. Ben de spulletjes daarvoor nodig aan het verzamelen.

Daarnaast heb ik het DIY pakketje gekocht van de Ear834 phono pre. Deze gekozen omdat ie goed zou klinken, ik geen MC element heb en vooral omdat Skunkie er een serie zo trage gedetailleerde YT filmpjes over heeft gemaakt, dat zelfs ikke zonder ervaring dit toch met goed gevolg zou moeten kunnen afronden. Gekozen voor de versie zonder condensatoren, zodat ik die zelf kan kiezen. Ook zal ik nog een geschikte trafo en smoorspoel moeten kiezen. Wanneer ik dat pakketje ontvang, zal ik eens gaan meten aan die onderdeeltjes, om te zien hoezeer zaken afwijken van de waarden welke deze spulletjes zouden moeten hebben. Wellicht koop ik alle onderdeeltjes wel nieuw.

Mocht een van jullie ervaren bouwers hier nou voorbij komen en mij willen adviseren, of op weg helpen met mijn keuzes, be my guest. Daartoe heb ik het schema en de BOM bijgevoegd. Ik kan natuurlijk letterlijk de BOM volgen en alles bij o.a. Mouser inkopen. Maar wellicht zijn er betere opties die ik met mijn ontbreken van ervaring niet ken.

Haast heb ik er niet mee. Maar het lijkt me wel leuk om me er nou echt eens in te verdiepen en het werkend te krijgen.
BOM EAR834-2024.png Tube Phono-stage.png
BOM EAR834-2024.xlsx
(12.58 KiB) 35 keer gedownload
EAR834 Schematic.jpg Tube Phono-stage.png
Vanwege deze traaaaaage, maar zeer informatieve reeks filmpjes, durf ik deze bouw wel aan :-)
Laatst gewijzigd door TTS op wo 12 feb 2025, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

IMG_20250211_144259.jpg
Tadaaaa....

Gelukkig een vrij ruim opgezet geheel, dus dat moet mij, als volkomen leek op dit vlak, toch wel lukken..., niet? Nog nooit iets met buizen gebouwd.

Er moeten nog wat Condensatoren en ander materiaal.., en een kast, worden aangeschaft...

En even zien of ik daadwerkelijk die Hammond trafo en smoorspoel zal gebruiken, of toch een ( goedkoper ) alternatief.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door RonnyB »

Je kunt ook aliexpress smps gebruiken. Voor kleine 30 euro heb je die. Of trafo bij amplimo of toroidy halen.
Verder zou ik voeding/trafo scheiden(andere behuizing)van voorversterker. Om mechanische brom interferentie te voorkomen.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

Dank,

Ja ik heb al even zitten zoeken bij Amplimo. Nog geen gevonden met de specs die hier kennelijk gevraagd worden.
Zijn Alie smps-sen te vertrouwen?
Print scheiden en onderbrengen in verschillende behuizingen is me bekend.

Eerst maar eens de verschillende onderdelen die ik heb doormeten en bezien hoe ze afwijken van wat het zou moeten zijn en dan beslissen of ik meerdere items zal/ga vervangen door betere. Heb nu de kans. Om die reden ook een setje zonder condensatoren aangeschaft. De componenten verantwoordelijk voor de riaa omzetting zijn kennelijk belangrijk.

Laat ik maar de tijd nemen, want nog niet eerder zoiets gebouwd, dus ervaring is er nog niet. Fouten zijn dan makkelijk te maken. Het is allemaal nieuw voor me.
Wat ik inmiddels wel uit ervaring weet is dat phono-pre's een flinke invloed hebben, gehoormatig. Heel benieuwd dus wat deze kan brengen.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door RonnyB »

Deze trafo kun je gebruiken. 2x120V in serie + 2% hogere ingangsspanning geeft al snel 245 tot 250V uit.
IMG_0814.png
Onderstaande is ook prima te gebruiken.
Ben je de voedingsprint niet nodig.
IMG_0815.png
IMG_0816.jpeg
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

Zal eens gaan zoeken, in China. Dank Ronny.
Wist niet dat zoiets bestaat.

Edit: Ja, vind ik wel op Alie.
Scheelt een stuk in de kosten, maar hoe zou het klankmatig van invloed (kunnen) zijn?
Laatst gewijzigd door TTS op wo 12 feb 2025, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door RonnyB »

Ghxamp heeft deze smps voeding. 280v en 6,3v uit.

Ik hoor behalve de afwezigheid van 100hz brom niks anders.
Laatst gewijzigd door RonnyB op wo 12 feb 2025, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

Top. Ja, daar zie ik hem ook, met deze pracht review:

De voeding trok gemakkelijk de stereo versterker op de EF22 en EBL21 SE met 1941 Philips speaker Transformers. Condensatoren achter de lampen zijn een overblijfsel van een traditionele voeding, momenteel zijn ze niet aangesloten. Zonder signaal hoor je geen vuil van de voeding. Het is erg goed. Wanneer ingesteld op "250V" onder belasting is 256. Lampen gloeien zonder probleem, dus met een goed geweten kan ik deze voeding aanbevelen voor eenvoudige stereoversterkers met één einde tot 5W per kanaal, waar 250 of 280V nodig is. In vergelijking met de traditionele voeding zijn de baskwaliteit en de tonale balans veel verbeterd. Muziek is veel aangenamer om naar te luisteren, vooral omdat de lampen origineel zijn uit de jaren 1950. Er is geen tekort aan bas of top in het Dayton-RS100-4. Percussiebladen klinken erg cool en zonder enige verscherping.
+3
D***i | 18 okt. 2024
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door RobertD »

Ik heb vast nog wel een trafootje voor een voorversterkertje liggen. Zal zo even kijken. Switched mode voor een phonotrapje lijkt mij nogal ruis en brom gevoelig.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door RonnyB »

RobertD, voeding van onderstaande riaa voorversterker is ook geschakeld en super stil en goedkoop.

https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=32240
IMG_0818.jpeg
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door 90000006 »

Ik kan het niet laten er toch even op te wijzen. Goedkoop heeft altijd een reden. Zo voldoet spul van Ali aan geen enkel Europees veiligheids keurmerk. En als je wel eens wat ervan hebt uitgeplozen snap je waarom. Isolatie waarden worden niet gerespecteerd, beveiligingscircuits schitteren door afwezigheid etc. Het werkt wel. Maar ik zou zo iets echt nooit onbewaakt aan het net durven laten hangen. Laat staan gebruiken voor iets waarbij aanraak veiligheid een ding is.

Voor mij zijn er in elk geval genoeg redenen om geen netgevoedde electronica van Ali te gebruiken. Maar iedereen moet zijn eigen afweging maken natuurlijk.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door RonnyB »

Bijna 95% van onze electronica wordt in het verre oosten gemaakt en is goedkoop. Wij in europa betalen hierover 1000% marge.

Als zelfbouwer moet je vaak je eigen veiligheden toevoegen zoals aanloop vertraging, zekeringen, afscherming , niet brandbare behuizingen, dubbel geïsoleerd enz..

Ik heb dure en goedkope electronica vanuit de hele wereld zien roken, maar nooit branden.
Zo vanuit mijn ervaring geen vooroordelen en stress. Dit luistert ook veel relaxer.:)

Mien tante zei altiet,

Vaak bej te bang want alles komt goed.

Tante Rikie :goeie: :goeie: :goeie:
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

RobertD schreef: wo 12 feb 2025, 20:41
Ik heb vast nog wel een trafootje voor een voorversterkertje liggen. Zal zo even kijken. Switched mode voor een phonotrapje lijkt mij nogal ruis en brom gevoelig.
Nou, dat ruis- en brom gevoelig is natuurlijk wel van belang, bij een phono pre.
Fijn dat je deze afweging met mij maakt.
Vanwege het ontbreken van kennis en ervaring mijnerzijds zijn zulke obvious afwegingen natuurlijk nuttig voor me. Dat zal verderop n het bouwproces vast nog wel van nut zijn bij andere overwegingen.

Kwam op Alie ook deze nog tegen. Weer wat goedkoper dan Amplimo en is van het juiste type/specificaties.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door RonnyB »

58euro met verzendkosten en dan komt er nog btw en adm. kosten bij voor de invoer als je pech hebt. Totaal ongeveer 75euro.

Brom en ruis zijn echte afknappers bij audio. Maar gelukkig steeds minder aanwezig bij de huidige kennis en ervaring.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

Een Hammond is €94,- in btw, en geen verzendkosten.. Hmm....
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door RobertD »

Ik heb nog een mooie trafo uit een Philips buizenradio voor je. Smoorspoeltje van Amroh erbij. De rest van de spanningsstabilisatie zit op jouw printje als ik het goed heb begrepen.
Er zit nog een buisvoetje voor een EZ80 gelijkrichter aan vast. Elco voor de afvlakking heb ik ook genoeg.

Gratis af te halen in Alphen aan den Rijn.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

Nice, dank voor het aanbod. Voldoet deze trafo aan de volgende specs? -->. "De secundaire spanningsvereiste voor het configureren van transformatoren is dat het bereik van de hoogspanningsgroep AC230 tot 280V groter moet zijn dan 30mA en 6,3V groter moet zijn dan 2a"

Indien ja, dan zou ik hem dus kunnen inzetten.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door RobertD »

Ja, de trafo was voor een radio met een aantal buizen en heeft een aparte wikkeling voor de gloei van de gelijkrichter. Ik moet de aansluitingen verder even uitzoeken.
De eindbuis was een ECL86, daarvoor alleen is de ruststroom al meer dan 30mA. En de werkspanning 250VDC.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

Dat zou dus moeten passen, als ik dat zo lees...
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door MarcelvdG »

RonnyB schreef: wo 12 feb 2025, 22:31
Bijna 95% van onze electronica wordt in het verre oosten gemaakt en is goedkoop. Wij in europa betalen hierover 1000% marge.
Dus?
RonnyB schreef: wo 12 feb 2025, 22:31
Als zelfbouwer moet je vaak je eigen veiligheden toevoegen zoals aanloop vertraging, zekeringen, afscherming , niet brandbare behuizingen, dubbel geïsoleerd enz..
Dus je koopt een voeding van een onbekend merk zonder veiligheidskeur en zet er een goedgekeurde, dubbelgeisoleerde trafo van 230 V naar 230 V voor om er zeker van te zijn dat het hele apparaat goed geisoleerd is? Dat lijkt me duur en omslachtig.
RonnyB schreef: wo 12 feb 2025, 22:31
Ik heb dure en goedkope electronica vanuit de hele wereld zien roken, maar nooit branden.
Zo vanuit mijn ervaring geen vooroordelen en stress. Dit luistert ook veel relaxer.:)

Mien tante zei altiet,

Vaak bej te bang want alles komt goed.

Tante Rikie :goeie: :goeie: :goeie:
Het heeft niets met vooroordelen te maken, hoor. Het is uitgebreid in het nieuws geweest dat er via AliExpress veel spul van onbekende merken dat niet aan veiligheidseisen voldoet verkocht wordt.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door RonnyB »

Ikzelf heb de ervaring dat de waarheid ergens in het midden ligt. De media is geen betrouwbare bron. Dat er geen sticker van een ons bekend instituut op zit zegt niets, net zoals er wel een sticker op zit. Hier in europa zijn wij zelfcontrolerend dus de slager keurt zijn eigen vlees pas als er iets misgaat bemoeid zich het bevoegd gezag ermee.Zelf ook in de voeding gewerkt, kan je vertellen er wordt volop de regels genegeerd.

Bij zelfbouw moet jezelf je veiligheid borgen.

Maar even praktisch, de door mij voorgestelde smps draait al in verschillende setups 24/7 voor 3 jaar zonder problemen.

“Dus” prijs zegt niets over veiligheid. Dit wordt nog altijd bepaald door een goed doordacht veilig ontwerp.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door Barry2001 »

90000006 schreef: wo 12 feb 2025, 21:35
Ik kan het niet laten er toch even op te wijzen. Goedkoop heeft altijd een reden. Zo voldoet spul van Ali aan geen enkel Europees veiligheids keurmerk. En als je wel eens wat ervan hebt uitgeplozen snap je waarom. Isolatie waarden worden niet gerespecteerd, beveiligingscircuits schitteren door afwezigheid etc. Het werkt wel. Maar ik zou zo iets echt nooit onbewaakt aan het net durven laten hangen. Laat staan gebruiken voor iets waarbij aanraak veiligheid een ding is.

Voor mij zijn er in elk geval genoeg redenen om geen netgevoedde electronica van Ali te gebruiken. Maar iedereen moet zijn eigen afweging maken natuurlijk.
+100
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

90000006 schreef: wo 12 feb 2025, 21:35
Ik kan het niet laten er toch even op te wijzen. Goedkoop heeft altijd een reden. Zo voldoet spul van Ali aan geen enkel Europees veiligheids keurmerk. En als je wel eens wat ervan hebt uitgeplozen snap je waarom. Isolatie waarden worden niet gerespecteerd, beveiligingscircuits schitteren door afwezigheid etc. Het werkt wel. Maar ik zou zo iets echt nooit onbewaakt aan het net durven laten hangen. Laat staan gebruiken voor iets waarbij aanraak veiligheid een ding is.

Voor mij zijn er in elk geval genoeg redenen om geen netgevoedde electronica van Ali te gebruiken. Maar iedereen moet zijn eigen afweging maken natuurlijk.
Zie je in het schema, hierboven geplaatst, zaken die een risico vormen? Welke stappen vindt jij dat ik nemen moet om een veilig apparaat te bouwen? Immers is dit mijn 1e buizenproject(je).
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

IMG_20250516_152621_914~2.jpg
IMG_20250516_152456_753~2.jpg
IMG_20250504_141956_012~3.jpg
Progressie.
Bijna af. Maar dan eerst testen of ik het ook goed heb gedaan.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Gainclone en Ear834 clone

Bericht door TTS »

IMG_20250517_120745.jpg
Koppel condensatoren.
Duelund, Cornell Dubilier en Mundorf.
Plaats reactie