Afgebroken boortap verwijderen

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door bart Luyckx »

Gaatjes boren in de aluminium koelplaat.
Draad tappen en dan ....bij het laatste gaatje... afgebroken. :(
IMG20240629184604.jpg
Waarschijnlijk hebben verschillende personen dit al eens meegemaakt.
Maar hoe heb je het opgelost?

Met Google had ik naar mogelijke oplossingen gezocht.

Uitboren lijkt me moeilijk, want ik heb geen kolomboor.
Nu zag ik ook volgende video.

https://www.google.com/search?client=ms ... 0&dpr=3.38#

Wat is alum? :think: is dit aluin?

Iemand die dit al eens geprobeerd heeft?
Of weet iemand iets dat beter werkt...
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door douwebakker »

Het is mij vorige week ook overkomen. Ik was even te haastig en toen brak de tap M3. Met een klein zij kniptangetje is het gelukt het afgebroken gedeelte er weer uit te halen. Het tangetje raakte wel beschadigd. Uitboren hoef je niet te proberen. Het staal van de tap is veel te hard. Evengoed veel succes.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door Pjotr »

Met een punttangetje of pincet i.d.d. Maar meestal is het hopeloos, zeker in aluminium. Door de spanen zit het zo vast. Breekt niet voor niets af! Beste kun je een terugsnijdende machine tap nemen voor alu. Daarbij komt de krul terug het gat uit en raakt het niet zo snel verstopt.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door douwebakker »

@Pjotr, dat is nieuw voor mij. Hoe ziet dat er uit?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door Pjotr »

Het zijn officieel tappen voor blinde gaten, bv. https://shop.buijtendijk.nl/artikel.php ... 0716531071 Overigens alu smeren met spiritus. Dat voorkomt vast vreten van boren en tappen.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door douwebakker »

Dank voor je reactie Peter. Moet zeker in een kolomboormachine. En.. je hoeft niet voor te boren?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door Leeuwarden »

Ik zou zeggen wel voorboren en niet in de kolomboor maar gewoon met de hand..
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door Pjotr »

Idd, kunnen gewoon met de hand. En voorboren zoals je gewend bent: Boormaat = tapdiameter - spoed.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door douwebakker »

Dank jullie voor de antwoorden. Ik ga er mee aan de slag.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door Kappa7 »

douwebakker schreef: za 29 jun 2024, 21:51
Dank voor je reactie Peter. Moet zeker in een kolomboormachine. En.. je hoeft niet voor te boren?
Dat kan niet zomaar, je hebt dan ook een tapkop nodig om in een kolomboormachine te kunnen tappen.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-mc-tapkoppen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door Pjotr »

Dat ding keert automatisch om... Maarreh Douwe heeft hier denk ik meer aan: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-3 ... houder-set Weet alleen niet of dat een beetje kwaliteit heeft voor die prijs.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door 90000006 »

Aluminium heeft een veel grotere uitzettingscoëfficiënt dan staal. Dus het kan helpen de boel lekker heet te stoken, redelijke kans dat het restant dan wat losser komt en er beter uit te draaien is.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef: za 29 jun 2024, 22:19
Dat ding keert automatisch om... Maarreh Douwe heeft hier denk ik meer aan: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-3 ... houder-set Weet alleen niet of dat een beetje kwaliteit heeft voor die prijs.
Maar dat kan je toch niet in de kolomboor zetten?
Dat zijn gewoon tapkrukjes.
Rot dingen overigens om dat die al snel te veel kracht op de tap zetten.
Ik gebruik liever een wringijzer.
https://www.toolnation.nl/volkel-591301 ... ouder.html
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door Kappa7 »

90000006 schreef: za 29 jun 2024, 22:24
Aluminium heeft een veel grotere uitzettingscoëfficiënt dan staal. Dus het kan helpen de boel lekker heet te stoken, redelijke kans dat het restant dan wat losser komt en er beter uit te draaien is.
Klopt met stoken en een centerpoint en een hamer de boel los schrikken is vaak het enige wat werkt.
Meestal beschadig je wel het materiaal.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door Pjotr »

Wringijzer of tapkrukken, blijft behelpen :D En verder gewoon voorzichtig zijn.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door Leeuwarden »

Maar een draad tap in een kolomboor… kan dat überhaupt? Hoe dan?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door ray5150 »

Er zijn kolomboormachines met traploos regelbare rpm. maar nu heb ik die zelf nog nooit in het wild gezien.
Ik moet wel zeggen dat ik dat erg overkill vind voor een M3 tap.
Voor een M10 in een blok staal kan ik het me nog wel voorstellen.
De laatste jaren gebruik ik eigenlijk vrijwel altijd een kleine Makita accu schroefmachine hiervoor.
Ik kan lezen en schrijven met dit apparaat, bij wijze van spreken dan. hij kan ook heel langzaam draaien met zeg maar 1 rpm.
Voor M3 eerst voorboren met 2.5 mm, daarna pas tappen, en langzaam draaien.
Ik denk ook dat een veelgemaakte fout is die mensen maken de tap er in een keer in te willen draaien.
Volgens mij is de kans op afbreken dan een stuk groter. wat ik zelf meestal doe is dan iedere 3 rotaties weer 1 a 2 slagen terugdraaien.
Dan gaat het vrijwel altijd goed. bij mij tenminste dan.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door Kappa7 »

Leeuwarden schreef: za 29 jun 2024, 23:04
Maar een draad tap in een kolomboor… kan dat überhaupt? Hoe dan?
Ja geen enkel probleem.
Je hebt dan wel zo iets nodig en dat werkt prima.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-mc-tapkoppen
Daarmee wordt de tap zelf door het snijden van de draad naar beneden getrokken en ben je niet afhankelijk van de spindel.
als je op diepte bent dan trek je de machine terug omhoog en draait de tap de andere kant op.
Is vrij standaard methode en heb je ook geen speciale machine voor nodig.
wel moet je een laag toerental kunnen draaien, zo iets als 100rpm is we goed te doen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door Leeuwarden »

Ik had er duidelijk nog nooit van gehoord. Net als Ray gebruik ik een Marita accu boor als ik een draad tap door, noem eens wat, 3 mm plaat materiaal moet. Voor dingen als koelprofielen is het voorboren met de kolomboor en daarna met de hand tappen.
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door bart Luyckx »

De tap is afgebroken en steekt niet uit. Dus met een tangetje die proberen los te wriemelen gaat niet lukken.
Ik vermoed dat de tap is vastgelopen door tegen de koelvin aan te lopen.
Ik had voorgeboord door de rugplaat,maar gaatje komt net tegen een koelvin uit.
De tap zit aan die kant een stukje in de koelvin.

Ga ik die er nog uitkrijgen?
bart Luyckx
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door bart Luyckx »

90000006 schreef: za 29 jun 2024, 22:24
Aluminium heeft een veel grotere uitzettingscoëfficiënt dan staal. Dus het kan helpen de boel lekker heet te stoken, redelijke kans dat het restant dan wat losser komt en er beter uit te draaien is.
Hoe kan ik stoken? Ik kan hem in de oven steken of verwarmen met de soldeerbout.
Losdraaien gaat niet lukken want hij steekt niet uit en kan hem zo niet vastgrijpen.
Loskloppen met centerpunt lukt misschien wel, maar het is ook niet vlak afgebroken.
:think:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef: zo 30 jun 2024, 0:15
Ik denk ook dat een veelgemaakte fout is die mensen maken de tap er in een keer in te willen draaien.
Volgens mij is de kans op afbreken dan een stuk groter. wat ik zelf meestal doe is dan iedere 3 rotaties weer 1 a 2 slagen terugdraaien.
Dan gaat het vrijwel altijd goed. bij mij tenminste dan.
Klopt lopen vast doordat het gat verstopt raakt met snijkrullen! Vooral met wat minder scherpe tappen, of tappen zonder te smeren. Dan wordt dat terugdraaien ook lastiger. Neem gewoon de moeite om het niet in 1 keer te willen als het zwaarder gaat: Tap er uit te halen en even schoon blazen met perstlucht, al dan niet uit een spuitbus.

@Bart
Het is helaas niet anders. Die enkele keer dat het mij gebeurde liet ik de tap gewoon zitten en tapte er een gaatje naast.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door ray5150 »

Ja, inderdaad. ik heb het ook 1 keer gehad in een koelblok van de Pass Labs Aleph. vlak geslepen met de Proxxon en ernaast een nieuw gaatje geboord.
Overigens schreef ik gisteren dat de Makita 1 RPM zou draaien, dat doet dus 1 RPS (rotatie per seconde) zijn.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door Kappa7 »

bart Luyckx schreef: zo 30 jun 2024, 8:52
90000006 schreef: za 29 jun 2024, 22:24
Aluminium heeft een veel grotere uitzettingscoëfficiënt dan staal. Dus het kan helpen de boel lekker heet te stoken, redelijke kans dat het restant dan wat losser komt en er beter uit te draaien is.
Hoe kan ik stoken? Ik kan hem in de oven steken of verwarmen met de soldeerbout.
Losdraaien gaat niet lukken want hij steekt niet uit en kan hem zo niet vastgrijpen.
Loskloppen met centerpunt lukt misschien wel, maar het is ook niet vlak afgebroken.
:think:
Stoken doe je met een vlam van een gasbrander of zo iets.
Verwarm het dan alleen lokaal in een oven wordt net heet genoeg je kunt rustig naar de 700 a 800 graden gaan.
Als je tap net naast de koelvin naar buiten gekomen is kan je misschien met een dremel of zo iets de punt van de tap en iets van de omgeving weg slijpen.
Daarmee komt ook het stukje vrij waar die op vast zit en kan je hopelijk met het andere afgebroken stukje nog iets grip krijgen op het stukje wat in het materiaal zit om hem terg te draaien.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Afgebroken boortap verwijderen

Bericht door Chocomel »

Pjotr schreef: zo 30 jun 2024, 9:42
Tap er uit te halen en even schoon blazen met perslucht, al dan niet uit een spuitbus.
Om geen splinters in je ogen te krijgen: alleen mét veiligheidsbril.

Gelukkig zullen de meesten hier dit al een eens gedaan hebben met houtbewerking en het al weten. :lol: Dat doe je maar één keer.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”