Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Vhond
Berichten: 216
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Bericht door Vhond »

Oké, misschien heeft het niet specifiek te maken met klasse D, maar hoe kan je een gain-schakeling toevoegen aan een klasse D eindversterker?

Purifi en (Hypex) Nilai hebben het in hun ontwerpen geïmplementeerd, zodat je kunt schakelen tussen verschillende versterkingswaarden om de voor- en eindversterker goed op elkaar af te stemmen.
En wat voor oplossingen zijn er mogelijk en met welke invloed op het audiosignaal? Ik bedoel, is er een betere en slechtere manier om te ontwerpen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Bericht door ray5150 »

Volgens de datasheet van de Nilai500 kun je met J200 de gain op 3 waardes instellen.
Nilai500DIY 01xx R3.pdf
(1.07 MiB) 330 keer gedownload
Misschien ook handig om aan te geven wat je als bron gebruikt, en wat daar de maximale uitgangssterkte van is.

Over het ontwerpen van (voor)versterkers zijn vuistdikke boeken volgeschreven.
Dat is nou niet echt iets wat je in een paar zinnetjes kunt samenvatten.
Vhond
Berichten: 216
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Bericht door Vhond »

Mijn voorversterker is een Bryston BP25
bp25.pdf
(185.59 KiB) 63 keer gedownload
Heb sinds ik gewisseld ben van speakers dat ik EN te weinig spelingsruimte heb in de volumeschakeling ('opschakelen' gaat in veel te kleine stappen, EN dat ik 'm niet helemaal zacht kan zetten (ik dan toch nog zachtjes hoor spelen)...

Bron is een Metrum Onyx DAC via XLR.
Laatst gewijzigd door Vhond op zo 28 jan 2024, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Bericht door Chocomel »

Dat klinkt alsof de volumepotmeter kapot is. Die zou traploos moeten zijn en helemaal tot nul terugregelen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Bericht door Shadow »

Kan zijn dat er een mechanisch tikje aan toe gevoegd is, er staat een voetnoot bij de versterkertrap, is dat een aanleiding voor nader onderzoek?
Screenshot_20240115_182510_Drive.jpg
'early versions used 10K'
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Bericht door Chocomel »

Met 10k is de versterking 6 dB lager dan met 20k.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Bericht door Shadow »

Dus misschien heeft hij een 10k erin zitten
Vhond
Berichten: 216
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Bericht door Vhond »

Ik heb juist een latere versie van de BP25, maar er zit een gemotoriseerde Alps RK27 Blue Velvet (10k) versie in.
In een latere versie van een BP25 schema zie ik die opmerking 'early versions used 10K' overigens niet meer staan...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Bericht door Shadow »

Gaat om de weerstand over de opamp, niet de potmeter. Maar kun je een andere voorversterker proberen?
Vhond
Berichten: 216
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Bericht door Vhond »

Heb ik niet zo 1,2,3 voorhanden maar bedankt voor je antwoord.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Bericht door ray5150 »

Heeft de DAC ook een volumeregelaar aan boord ?
Indien ja, kun je hem direct op de eindversterker aansluiten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Bericht door Shadow »

Metrum Onyx heeft geen volume regeling zover ik weet?
Vhond
Berichten: 216
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Bericht door Vhond »

Klopt, de DAC heeft geen volumeregeling (de bijna aan de Onyx gelijke Jade wel)...
Metrum-acoustics-Jade-Onyx-open.jpg
en output volume van Jade is 6V itt 4V van de Onyx via XLR...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Bericht door Shadow »

Die 6V is ook lekker uit de lucht gegrepen dan :-k
4V moet voldoende zijn om een Nilai of Purifi volledig uit te sturen lijkt me?
Vhond
Berichten: 216
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Bericht door Vhond »

Ik heb meer last van te veel dan te weinig...
Vhond schreef: ma 15 jan 2024, 17:22
Heb sinds ik gewisseld ben van speakers dat ik EN te weinig spellingsruimte heb in de volumeschakeling ('opschakelen' gaat in veel te kleine stappen, EN dat ik 'm niet helemaal zacht kan zetten (ik dan toch nog zachtjes hoor spelen)...
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Bericht door ray5150 »

En hoe staat het ingangs gevoeligheid jumpertje op je Nilai dan ingesteld ?

In je startpost vraag je om meer gain, maar nu blijkt uit het bovenstaande dat dit juist minder moet zijn. :?: :idea:
Vhond
Berichten: 216
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Bericht door Vhond »

Dat is het lastige van een kort titelveld: ik wil eventueel aan een bestaande klasse D versterker een gain circuitje toevoegen (heb zelf geen Nilai, want anders was het een kwestie van dipswitchje omzetten)...
Had dat er duidelijk in het verhaaltje ondergezet ; )

Ik was benieuwd of hier iemand een idee had hoe Purifi of Hypex Nilai dat gedaan/ontworpen hebben.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Bericht door Kappa7 »

De Purifi heeft ook een jumper die je om kunt zetten. tenminste als je het evo bord gebruikt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker

Bericht door Shadow »

Jup, het gebrek aan regeling is misschien ook op te lossen met een 25K of 50K log potmeter ipv 10?
Plaats reactie