Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
Moderator: Beheerdersteam
Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
Oké, misschien heeft het niet specifiek te maken met klasse D, maar hoe kan je een gain-schakeling toevoegen aan een klasse D eindversterker?
Purifi en (Hypex) Nilai hebben het in hun ontwerpen geïmplementeerd, zodat je kunt schakelen tussen verschillende versterkingswaarden om de voor- en eindversterker goed op elkaar af te stemmen.
En wat voor oplossingen zijn er mogelijk en met welke invloed op het audiosignaal? Ik bedoel, is er een betere en slechtere manier om te ontwerpen?
Purifi en (Hypex) Nilai hebben het in hun ontwerpen geïmplementeerd, zodat je kunt schakelen tussen verschillende versterkingswaarden om de voor- en eindversterker goed op elkaar af te stemmen.
En wat voor oplossingen zijn er mogelijk en met welke invloed op het audiosignaal? Ik bedoel, is er een betere en slechtere manier om te ontwerpen?
Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
Volgens de datasheet van de Nilai500 kun je met J200 de gain op 3 waardes instellen.
Misschien ook handig om aan te geven wat je als bron gebruikt, en wat daar de maximale uitgangssterkte van is.
Over het ontwerpen van (voor)versterkers zijn vuistdikke boeken volgeschreven.
Dat is nou niet echt iets wat je in een paar zinnetjes kunt samenvatten.
Over het ontwerpen van (voor)versterkers zijn vuistdikke boeken volgeschreven.
Dat is nou niet echt iets wat je in een paar zinnetjes kunt samenvatten.
Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
Mijn voorversterker is een Bryston BP25
Heb sinds ik gewisseld ben van speakers dat ik EN te weinig spelingsruimte heb in de volumeschakeling ('opschakelen' gaat in veel te kleine stappen, EN dat ik 'm niet helemaal zacht kan zetten (ik dan toch nog zachtjes hoor spelen)...
Bron is een Metrum Onyx DAC via XLR.
Heb sinds ik gewisseld ben van speakers dat ik EN te weinig spelingsruimte heb in de volumeschakeling ('opschakelen' gaat in veel te kleine stappen, EN dat ik 'm niet helemaal zacht kan zetten (ik dan toch nog zachtjes hoor spelen)...
Bron is een Metrum Onyx DAC via XLR.
Laatst gewijzigd door Vhond op zo 28 jan 2024, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
Dat klinkt alsof de volumepotmeter kapot is. Die zou traploos moeten zijn en helemaal tot nul terugregelen.
Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
Kan zijn dat er een mechanisch tikje aan toe gevoegd is, er staat een voetnoot bij de versterkertrap, is dat een aanleiding voor nader onderzoek?
'early versions used 10K'
'early versions used 10K'
Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
Met 10k is de versterking 6 dB lager dan met 20k.
Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
Dus misschien heeft hij een 10k erin zitten
Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
Ik heb juist een latere versie van de BP25, maar er zit een gemotoriseerde Alps RK27 Blue Velvet (10k) versie in.
In een latere versie van een BP25 schema zie ik die opmerking 'early versions used 10K' overigens niet meer staan...
In een latere versie van een BP25 schema zie ik die opmerking 'early versions used 10K' overigens niet meer staan...
Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
Gaat om de weerstand over de opamp, niet de potmeter. Maar kun je een andere voorversterker proberen?
Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
Heb ik niet zo 1,2,3 voorhanden maar bedankt voor je antwoord.
Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
Heeft de DAC ook een volumeregelaar aan boord ?
Indien ja, kun je hem direct op de eindversterker aansluiten.
Indien ja, kun je hem direct op de eindversterker aansluiten.
Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
Metrum Onyx heeft geen volume regeling zover ik weet?
Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
Klopt, de DAC heeft geen volumeregeling (de bijna aan de Onyx gelijke Jade wel)...
en output volume van Jade is 6V itt 4V van de Onyx via XLR...
Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
Die 6V is ook lekker uit de lucht gegrepen dan
4V moet voldoende zijn om een Nilai of Purifi volledig uit te sturen lijkt me?
4V moet voldoende zijn om een Nilai of Purifi volledig uit te sturen lijkt me?
Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
Ik heb meer last van te veel dan te weinig...
Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
En hoe staat het ingangs gevoeligheid jumpertje op je Nilai dan ingesteld ?
In je startpost vraag je om meer gain, maar nu blijkt uit het bovenstaande dat dit juist minder moet zijn.

In je startpost vraag je om meer gain, maar nu blijkt uit het bovenstaande dat dit juist minder moet zijn.
Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
Dat is het lastige van een kort titelveld: ik wil eventueel aan een bestaande klasse D versterker een gain circuitje toevoegen (heb zelf geen Nilai, want anders was het een kwestie van dipswitchje omzetten)...
Had dat er duidelijk in het verhaaltje ondergezet ; )
Ik was benieuwd of hier iemand een idee had hoe Purifi of Hypex Nilai dat gedaan/ontworpen hebben.
Had dat er duidelijk in het verhaaltje ondergezet ; )
Ik was benieuwd of hier iemand een idee had hoe Purifi of Hypex Nilai dat gedaan/ontworpen hebben.
Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
De Purifi heeft ook een jumper die je om kunt zetten. tenminste als je het evo bord gebruikt.
Re: Toevoegen van gain aan je klasse D eindversterker
Jup, het gebrek aan regeling is misschien ook op te lossen met een 25K of 50K log potmeter ipv 10?
