Boenicke W22

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Boenicke W22

Bericht door pappaleo »

Vanmiddag was Sven Boenicke bij Studio Wilbert in Utrecht om persoonlijk zijn luidsprekers te demonstreren. Dit ter ere van de introductie van zijn W22 luidspreker. Ik ben daar met Henkjan naar toe geweest om dat eens te beluisteren.

Wilbert had 2 luisterruimtes ingericht en als eerste was de W8 aan de beurt. Het publiek was grotendeels het bekende grijze oude mannen publiek (dit is geen spot, ik behoor daar namelijk zelf ook toe) en opvallend genoeg een dame van middelbare leeftijd.
Publiek en Sven
Publiek en Sven
De W8 is een achteroverhellend zuiltje, op dezelfde ambachtelijke nette wijze gemaakt als de W5, 2 helften massief hout met een structuur er in gefreesd en tegen elkaar gelijmd. Er zit een woofertje aan de zijkant, een (fountek) breedbandertje bovenin en een iets groter breedbandertje daaronder met een houten faseplug.
Complex freeswerk
Complex freeswerk
Ik zat aan de zijkant, ver buiten de sweetspot, maar kon wel horen dat het 3d beeld dat werd opgebouwd heel behoorlijk was. De bas klonk een beetje te rond (niet strak genoeg naar mijn zin), een beetje alsof het een kastje met te dunne wanden was. De rest van het klankbeeld was heel redelijk, maar met de beperkingen van kleine breedbandertjes. Een tikje nasaal en als het hard ging, bespeurde ik wel wat vervorming.
W8 op de achtergrond de W11
W8 op de achtergrond de W11
Toen togen we naar boven waar de W22 stond opgesteld. Alles zit los aan de kast. De kast kan bewegen op zijn voet, de mid-laag unit zat in een flexibele ring en de breedbander voor het hoog hing aan draadjes in de kast. Alles opgehangen met een heel lage resonantiefrequentie zodat het luidspreker frame de reactiekracht van de konusbeweging wel kwijt kon, maar dan in een gebied waar dat niet hinderde, aldus Sven Boenicke.
W22
W22
De speakers werden aangestuurd met CDspeler, DAC en versterker op accuvoeding.
Er was veel aandacht besteed aan de akoestiek, demping en panelen aan het plafond, basstraps (diffusors volgens een kenner uit het publiek) in de hoeken en een elektrozuiveringstoestel (ik heb niet zoveel met die voodoo) aan de zijkant.
Sven aan het demonstreren
Sven aan het demonstreren
Na de uitleg van Sven volgde ook nog muziek. Het publiek was onder de indruk, ik niet. ik dacht echt: "mankeert er nou wat aan mijn gehoor?"

Ik zat hier echt op de sweetspot. Het geluid kwam niet los en bleef aan de speakers plakken. Een kleuring in het middengebied waar ik helemaal niet bien van werd. Als het een beetje harder ging werd het een onverstaanbare brij en liep het geluidsbeeld helemaal dicht. Bas was er wel. Sterk en overdonderend. Of het strak was viel niet te beoordelen omdat de houten vloer onbedoeld meedeed als passieve radiator.

Impressive, zei iemand achter mij. Waar hij van onder de indruk was werd niet vermeld. Het publiek scheen het allemaal prachtig te vinden.

Ik heb 2 referenties. De S1 in de luisterruime van Jeroen_d en de Termino van Dré. Die klinken niet gelijk aan elkaar, maar het zijn beide systemen die volgens mij echt topklasse zijn.

De Boenicke kan je daar niet mee vergelijken, komt bij lange na nog niet eens in de buurt. Ik begrijp niet dat de medewerkers van Wilbert dat niet horen. Of zouden de eurotjes hier belangrijker zijn? Want er hangt nogal een prijskaartje aan.

Het was in ieder geval een leerzame en gezellige middag. Henkjan, bedankt voor de lift. :goedzo:
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 04 dec 2023, 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Boenicke W22

Bericht door dre »

Je had er zeker bij moeten zijn.... :(
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Boenicke W22

Bericht door pappaleo »

Nee, jij :relax:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W22

Bericht door Pjotr »

Maar wat is er nu eigenlijk geleerd? Dat je met een goed verhaal veel onzin voor veel geld kunt verkopen aan hen die niet beter weten?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Boenicke W22

Bericht door pappaleo »

Ja, en dat zowel degene die de demo mogelijk maakt als de luisteraars ofwel niet eerlijk zijn ofwel incompetent.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boenicke W22

Bericht door Henkjan »

ja, die W22 was nogal een teleurstelling idd. Een pianoconcert deed gewoon pijn aan de oren, de stem van Anne Brun ook.. die middentoner (10") doet het hele gebied van 50Hz tot 10kHz, daarboven een conus supertweeter.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Boenicke W22

Bericht door Henkjan »

de W8 zette wel een zeer mooi beeld neer. de speakers stonden op de grond, ik zat redelijk uit het midden, maar het kerkorgel in Hadsel (van Beirut) zat netjes waar t hoorde hoog en achter de speakers. jammer dat de detaillering en t laag niet dat nivo haalden. dat laag zou toch fatsoenlijk moeten kunnen klinken, mss zat ik daarvoor net op de verkeerde plek, ik vind het echt een kartonnen doos drum soort laag
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Boenicke W22

Bericht door Walt »

Leuk verslag, bedankt!

Smaken verschillen nogal, zo blijkt maar weer.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Boenicke W22

Bericht door Walt »

De in hoeken staan de DAAD 4 van Acustica Applicata zo te zien, een combinatie van basstrap en diffusor inderdasd. Die kleinere zwarte de DAAD 3.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W22

Bericht door Pjotr »

Leuk verslag jongens. Geeft een goed inkijkje in de wondere wereld van
pappaleo schreef: za 02 dec 2023, 21:29
Ambachtelijk freeswerk
Ben dan wel benieuwd welk Zwitsers ambacht dat dan zou kunnen zijn? :think: :mrgreen: Het is i.i.g. een heel ander dan het beroemde Zwitserse horlogemakers ambacht.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 03 dec 2023, 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Boenicke W22

Bericht door Shadow »

Walt schreef: zo 03 dec 2023, 7:34
Leuk verslag, bedankt!

Smaken verschillen nogal, zo blijkt maar weer.

Groetjes Walter
Als het niet goed is, is dat geen kwestie van smaak lijkt me?
Viel me op de Iear show ook op dat er onder het kopje 'smaak' een hoop toegestaan is blijkbaar :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W22

Bericht door Pjotr »

In de audiowereld wel. En net als in de parfumwereld kan een vies luchtje veel geld kosten en het kan niks kosten.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Boenicke W22

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef: zo 03 dec 2023, 10:12
Leuk verslag jongens. Geeft een goed inkijkje in de wondere wereld van
pappaleo schreef: za 02 dec 2023, 21:29
Ambachtelijk freeswerk
Ben dan wel benieuwd welk Zwitsers ambacht dat dan zou kunnen zijn? :think: :mrgreen: Het is i.i.g. een heel ander dan het beroemde Zwitserse horlogemakers ambacht.
Waar zeg ik dat het Zwitsers ambacht is?
Ik bedoel overigens dat op de houtbewerking niets aan te merken is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W22

Bericht door Pjotr »

Oh, ik ken dat ambacht helemaal niet. En omdat de makers Zwitsers zijn leek het mij logisch dat het een speciaal verborgen Zwitsers ambacht zou kunnen zijn. Rorschach was tenslotte ook een Zwitser... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Boenicke W22

Bericht door Kappa7 »

tis toch geen koek koeks klok?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W22

Bericht door Pjotr »

Dat is Zuid-Duits (Zwarte Woud). Maar nu je het zegt... :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Boenicke W22

Bericht door ray5150 »

Aan een stuk boomstam inspannen op een CNC tafel is toch niet veel ambachtelijks aan ?
Ik ga er tenminste van uit dat die kasten niet met de hand met een bovenfrees geproduceerd worden.
Dat zou wel die forse prijs van die kastjes verklaren.
Maar in ieder geval wel leuk om zo'n verslag te lezen. :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W22

Bericht door Pjotr »

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Boenicke W22

Bericht door pappaleo »

Ik heb het begrepen. Het is niet ambachtelijk, maar gewoon netjes. Maar dat was niet de pointe van mijn verhaal.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W22

Bericht door Pjotr »

Het was ook geen aanmerking op jouw verhaal Leo. Meer wat er achter het verhaal van Boenicke steekt. En eigenlijk is er dan wel overeenkomst met de inktvlekken van Rorschach :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Boenicke W22

Bericht door pappaleo »

Ik heb nog niemand gehoord over de gedachtegang dat de konusbeweging een tegenreactie in het driverframe oproept die je niet kan dempen of tegenhouden, maar door de resonantiefrequentie van de flexibele ophanging zo laag te maken dat die tegenreactie in het onhoorbare gebied terecht komt.

Volgens mij een bullshit verhaal.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Boenicke W22

Bericht door Leeuwarden »

Potverdikkie, wat spartelt dat woofertje is die kast… :?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Boenicke W22

Bericht door Walt »

De massa van de magneet en korf geeft massa waartegen de konus zich kan afzetten, daarom past AT ook standaard zulke zware magneet systemen toe bijvoorbeeld. Door het zwevend ophangen voorkom je dat trillingen de kast in gaan lijkt me.

Merk op dat Sonore/Cock hier absoluut op tegen zijn, zoveel mogelijk massa waartegen de konus zich kan afzetten, zou beter zijn. Mijn koppelstang experiment lijkt dit te bevestigen trouwens.

Wellicht is beide goed, mits goed uitgevoerd, en tussenvormen juist niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Boenicke W22

Bericht door Pjotr »

En daarvoor zijn woefs met die luisteren naar de naam "Impuls gecompenseerd" bedacht... In het OB segment een Ripole b.v. https://www.diyaudio.com/community/thre ... rs.381019/
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Boenicke W22

Bericht door Walt »

Ja, maar dit speelt ook bij de midrange.
Plaats reactie