Pagina 1 van 1

Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Geplaatst: wo 22 nov 2023, 18:40
door kpostma
Opm: dit openingsbericht was oorspronkelijk deel van dit bericht.

Hallo mede hobbyisten,

ben sinds zeer kort trots eigenaar van de rogers 7.0.

ik heb de vraag of er hier iemand op het forum is die gegevens heeft van het filter,een schema of het een en ander zou heel fijn zijn.

de luidsprekers klinken fijn,onderin erg strak en crisp maar het midden en hoog klopt niet,het vermoeden is dat het filter voor verbetering vatbaar is.

zelf heb ik hier niet zo veel verstand van en kom ik maar net kijken,maar mijn opa en vader zijn veteranen als het gaat om audio,en ik luister dan ook blind naar hun adviezen en opmerkingen,en hoor en merk ook elke keer dat het klopt wat ze zeggen.

mijn opa kan mij dus helpen met het aanpassen van het filter,maar het zou handig zijn en helpen als ik hem wat gegevens kan overhandigen dus probeer ik het even zo!

Re: nieuwe rogers monitor 7.0 eigenaar

Geplaatst: wo 22 nov 2023, 19:10
door Leeuwarden
Al bij Remo gevraagd?

Re: nieuwe rogers monitor 7.0 eigenaar

Geplaatst: wo 22 nov 2023, 19:17
door kpostma
nee nog niet,zouden die dat willen delen? ik kan het even proberen natuurlijk.

Re: nieuwe rogers monitor 7.0 eigenaar

Geplaatst: wo 22 nov 2023, 19:33
door Shadow

Re: nieuwe rogers monitor 7.0 eigenaar

Geplaatst: wo 22 nov 2023, 19:53
door Leeuwarden
kpostma schreef: wo 22 nov 2023, 19:17
nee nog niet,zouden die dat willen delen? ik kan het even proberen natuurlijk.
Lijkt mij goed idee. Dan heb je in ieder geval de juiste gegevens…

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Geplaatst: do 23 nov 2023, 8:48
door ray5150
https://remo.nl/luidsprekers/13-67-roge ... uitvoering

Ze zijn inmiddels aanbeland bij versie 8.0.
Vragen kan altijd, nee heb je al.

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Geplaatst: do 23 nov 2023, 8:57
door Pjotr
Bestaat Remo dan nog? Dat is toch al heel lang geen speakerboer meer?

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Geplaatst: do 23 nov 2023, 9:12
door ray5150
Zeker wel. Ze richten zich wel wat meer op domotica en multimedia.
Die Rogers monitor is het enige bouwpakket wat ze nog verkopen.

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Geplaatst: do 23 nov 2023, 9:16
door Pjotr
Ben daar 20 jaar geleden nog eens geweest op het voormalig Iepenburg. Beetje vage onduidelijke tent toen. De oude van Oosten was er toen niet meer.

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Geplaatst: do 23 nov 2023, 10:14
door beijert
ray5150 schreef: do 23 nov 2023, 8:48
https://remo.nl/luidsprekers/13-67-roge ... uitvoering

Ze zijn inmiddels aanbeland bij versie 8.0.
Vragen kan altijd, nee heb je al.
De 7 staat er achter? :D

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Geplaatst: do 23 nov 2023, 12:05
door ray5150
Ik zag het anders niet staan ?

Ik kwam wel dit topic tegen. hoop foto's en tekeningen.
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /2048070/0

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Geplaatst: do 23 nov 2023, 15:36
door jeroen_d
Midden en hoog kloppen inderdaad niet, daarom ben ik er in het verleden gauw omheen gelopen ondanks dat het destijds een indrukwekkend ontwerp leek. Ik heb geen flauw idee wat er zou moeten veranderen, zonder dat er eerst metingen worden verricht. Die heb ik nooit gezien van deze speaker, ook van Remo niet.

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Geplaatst: do 23 nov 2023, 16:21
door Pjotr
Wat er aan evolutie is van V1 t/m V8, is huisvlijt van de diverse DHZ bouwers door de jaren heen. Daar is i.d.d. niet veel structureels aan te ontdekken: Ander speakertje hier, ander speakertje daar, nog een speakertje er bij... Hobby geknutsel aan het filter en plamuur op plamuur. Remo zelf verkocht destijds alleen maar losse units, filteronderdelen en kastplanken. En oh ja, gebundelde fotokopieën uit de diverse hobbybladen. Op zich prima maar het bleef een onderdelenwinkel, geen speakerontwikkelaar. Aan wat er eventueel aan te verbeteren valt heb ik al eens aangegeven. Maar verder? Weinig denk ik. Het is een oud ontwerp uit lang vervlogen jaren. Uit een tijd ook dat men de eerste principes van een gedempte TL begon te ontdekken. Wat desalniettemin 50 jaar geleden heel indrukwekkend klonk. Misschien is met uitvoerig meten en tunen wat te verbeteren aan het filter. Maar ben toch bang dat ie daarvan structureel niet beter zal gaan klinken.

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Geplaatst: vr 24 nov 2023, 5:24
door Olaf Analogue
Bij deze luidsprekers dient de conus-middentoner als enige in tegenfase op het filter aangesloten te wezen, dat ging nog wel eens mis bij degenen die de luidsprekers bouwden.
Het is misschien de moeite waard om dit gewoon even na te kijken, want als dit niet goed zit dan heb je ook een onprettige mid weergave.

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Geplaatst: vr 24 nov 2023, 8:32
door ray5150
Het is natuurlijk ook handig als TS hier wat foto's plaatst van zijn luidsprekers.
Met name de aansluitingen en de filters.

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Geplaatst: za 25 nov 2023, 12:31
door richard
Die Rogers is hoe dan ook een klassieker in het Nederlandse zelfbouwland. Ik vond hem destijds erg indrukwekkend. Zou er toch wat moeite in steken om het optimum er uit te halen.