Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
kpostma
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 22 nov 2023, 18:29

Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Bericht door kpostma »

Opm: dit openingsbericht was oorspronkelijk deel van dit bericht.

Hallo mede hobbyisten,

ben sinds zeer kort trots eigenaar van de rogers 7.0.

ik heb de vraag of er hier iemand op het forum is die gegevens heeft van het filter,een schema of het een en ander zou heel fijn zijn.

de luidsprekers klinken fijn,onderin erg strak en crisp maar het midden en hoog klopt niet,het vermoeden is dat het filter voor verbetering vatbaar is.

zelf heb ik hier niet zo veel verstand van en kom ik maar net kijken,maar mijn opa en vader zijn veteranen als het gaat om audio,en ik luister dan ook blind naar hun adviezen en opmerkingen,en hoor en merk ook elke keer dat het klopt wat ze zeggen.

mijn opa kan mij dus helpen met het aanpassen van het filter,maar het zou handig zijn en helpen als ik hem wat gegevens kan overhandigen dus probeer ik het even zo!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: nieuwe rogers monitor 7.0 eigenaar

Bericht door Leeuwarden »

Al bij Remo gevraagd?
kpostma
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 22 nov 2023, 18:29

Re: nieuwe rogers monitor 7.0 eigenaar

Bericht door kpostma »

nee nog niet,zouden die dat willen delen? ik kan het even proberen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: nieuwe rogers monitor 7.0 eigenaar

Bericht door Shadow »

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: nieuwe rogers monitor 7.0 eigenaar

Bericht door Leeuwarden »

kpostma schreef: wo 22 nov 2023, 19:17
nee nog niet,zouden die dat willen delen? ik kan het even proberen natuurlijk.
Lijkt mij goed idee. Dan heb je in ieder geval de juiste gegevens…
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Bericht door ray5150 »

https://remo.nl/luidsprekers/13-67-roge ... uitvoering

Ze zijn inmiddels aanbeland bij versie 8.0.
Vragen kan altijd, nee heb je al.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Bericht door Pjotr »

Bestaat Remo dan nog? Dat is toch al heel lang geen speakerboer meer?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Bericht door ray5150 »

Zeker wel. Ze richten zich wel wat meer op domotica en multimedia.
Die Rogers monitor is het enige bouwpakket wat ze nog verkopen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Bericht door Pjotr »

Ben daar 20 jaar geleden nog eens geweest op het voormalig Iepenburg. Beetje vage onduidelijke tent toen. De oude van Oosten was er toen niet meer.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Bericht door beijert »

ray5150 schreef: do 23 nov 2023, 8:48
https://remo.nl/luidsprekers/13-67-roge ... uitvoering

Ze zijn inmiddels aanbeland bij versie 8.0.
Vragen kan altijd, nee heb je al.
De 7 staat er achter? :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Bericht door ray5150 »

Ik zag het anders niet staan ?

Ik kwam wel dit topic tegen. hoop foto's en tekeningen.
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /2048070/0
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Bericht door jeroen_d »

Midden en hoog kloppen inderdaad niet, daarom ben ik er in het verleden gauw omheen gelopen ondanks dat het destijds een indrukwekkend ontwerp leek. Ik heb geen flauw idee wat er zou moeten veranderen, zonder dat er eerst metingen worden verricht. Die heb ik nooit gezien van deze speaker, ook van Remo niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Bericht door Pjotr »

Wat er aan evolutie is van V1 t/m V8, is huisvlijt van de diverse DHZ bouwers door de jaren heen. Daar is i.d.d. niet veel structureels aan te ontdekken: Ander speakertje hier, ander speakertje daar, nog een speakertje er bij... Hobby geknutsel aan het filter en plamuur op plamuur. Remo zelf verkocht destijds alleen maar losse units, filteronderdelen en kastplanken. En oh ja, gebundelde fotokopieën uit de diverse hobbybladen. Op zich prima maar het bleef een onderdelenwinkel, geen speakerontwikkelaar. Aan wat er eventueel aan te verbeteren valt heb ik al eens aangegeven. Maar verder? Weinig denk ik. Het is een oud ontwerp uit lang vervlogen jaren. Uit een tijd ook dat men de eerste principes van een gedempte TL begon te ontdekken. Wat desalniettemin 50 jaar geleden heel indrukwekkend klonk. Misschien is met uitvoerig meten en tunen wat te verbeteren aan het filter. Maar ben toch bang dat ie daarvan structureel niet beter zal gaan klinken.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Bericht door Olaf Analogue »

Bij deze luidsprekers dient de conus-middentoner als enige in tegenfase op het filter aangesloten te wezen, dat ging nog wel eens mis bij degenen die de luidsprekers bouwden.
Het is misschien de moeite waard om dit gewoon even na te kijken, want als dit niet goed zit dan heb je ook een onprettige mid weergave.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Bericht door ray5150 »

Het is natuurlijk ook handig als TS hier wat foto's plaatst van zijn luidsprekers.
Met name de aansluitingen en de filters.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Informatie gezocht over filters van rogers monitor 7.0

Bericht door richard »

Die Rogers is hoe dan ook een klassieker in het Nederlandse zelfbouwland. Ik vond hem destijds erg indrukwekkend. Zou er toch wat moeite in steken om het optimum er uit te halen.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”