Mijn eerste 3 weg luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
-
Hoogstraat
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 16:51
Mijn eerste 3 weg luidspreker
Hallo mensen,
ik ben nieuw hier en dat is eigenlijk omdat ik hulp zoek.
Ik wil langzaam maar zeker alle speakers van mijn surround systeem gaan vervangen door zelfbouw.
En omdat ik muziek luister door Front Links/Rechts en Center speaker wil ik deze 3 het beste maken.
Nu had ik in gedachten om Front Links/Rechts de HiVi Swans 3.1 + Perfectionist (Sehlin Sound Solutions) neer te gaan zetten.
En omdat ik de 3.1's er erg mooi uit vind zien wil ik in dezelfde style daar ook een CenterSpeaker bij ontwerpen.
Ik wil bijna dezelfde drivers gaan gebruiken:
Sub: 2* HiVi L6-4R https://www.soundimports.eu/nl/hivi-l6-4r.html Mid: 1* HiVi DMN-A https://www.soundimports.eu/nl/hivi-dmn-a.html Hoog: 1* HiVi RT2C-A https://www.soundimports.eu/nl/hivi-rt2c-a.html
Ik wil hier graag een passieve crossover voor ontwerpen maar ik loop een beetje vast. Deze 3 opties heb ik tot nu toe:
Optie 1: Optie 2: Optie 3:(de beste denk ik)
Nu hoor ik graag wat jullie er van vinden en het belangrijkste.. Sloop ik op deze manier mijn versterker? Omdat ik onder de 4 Ohm uitkom? En zelfs een piek heb van 50 Ohm ofzo?
Helemaal mooi. Als je ziet waar het beter kan dan zie ik dat graag! Ik ben nieuw en ik ben hier om te leren.
Ik zal hier nog wat bestanden achter laten voor het geval men zelf nog even wil knooien of wil laten zien hoe het beter kan.
Dit zijn bestanden voor in VituixCAD je moet als je ze donwload alleen even de laatste .txt weghalen.
1. 2. 3. Ik dank u wel voor uw tijd en ben zeer benieuwd waar men mee komt.
Groet Hoogstraat
ik ben nieuw hier en dat is eigenlijk omdat ik hulp zoek.
Ik wil langzaam maar zeker alle speakers van mijn surround systeem gaan vervangen door zelfbouw.
En omdat ik muziek luister door Front Links/Rechts en Center speaker wil ik deze 3 het beste maken.
Nu had ik in gedachten om Front Links/Rechts de HiVi Swans 3.1 + Perfectionist (Sehlin Sound Solutions) neer te gaan zetten.
En omdat ik de 3.1's er erg mooi uit vind zien wil ik in dezelfde style daar ook een CenterSpeaker bij ontwerpen.
Ik wil bijna dezelfde drivers gaan gebruiken:
Sub: 2* HiVi L6-4R https://www.soundimports.eu/nl/hivi-l6-4r.html Mid: 1* HiVi DMN-A https://www.soundimports.eu/nl/hivi-dmn-a.html Hoog: 1* HiVi RT2C-A https://www.soundimports.eu/nl/hivi-rt2c-a.html
Ik wil hier graag een passieve crossover voor ontwerpen maar ik loop een beetje vast. Deze 3 opties heb ik tot nu toe:
Optie 1: Optie 2: Optie 3:(de beste denk ik)
Nu hoor ik graag wat jullie er van vinden en het belangrijkste.. Sloop ik op deze manier mijn versterker? Omdat ik onder de 4 Ohm uitkom? En zelfs een piek heb van 50 Ohm ofzo?
Helemaal mooi. Als je ziet waar het beter kan dan zie ik dat graag! Ik ben nieuw en ik ben hier om te leren.
Ik zal hier nog wat bestanden achter laten voor het geval men zelf nog even wil knooien of wil laten zien hoe het beter kan.
Dit zijn bestanden voor in VituixCAD je moet als je ze donwload alleen even de laatste .txt weghalen.
1. 2. 3. Ik dank u wel voor uw tijd en ben zeer benieuwd waar men mee komt.
Groet Hoogstraat
-
Hoogstraat
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 16:51
Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker
Dank Henkjan!
Zijn er veel mensen met verstand van crossovers op dit forum?
Zijn er veel mensen met verstand van crossovers op dit forum?
Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker
Ja dat is zeker het geval.
Mocht je specifieke vragen hebben stel ze gerust. Het kan wel even duren voor je antwoordt krijgt,
Vaak is het wel verstandig om gericht een vraag te stellen.
Een vraag van wat is mooier is te open en vaak een kwestie van persoonlijke smaak.
Zelf ben ik geen speakerbouwer maar wat ik hier vaak wel zie is dat er eerst op basis van simulatie een keuze gemaakt wordt uit de componenten.
Vervolgens worden deze in de behuizing geplaatst en gemeten zonder filter (tweeter wel beschermen tegen over belasten met een condensator.). Met die bestanden ga je dan je filter ontwerpen.
Dan weetje namelijk wat de betreffende unit in de kast doet zo als jij die gemaakt hebt.
Vaak zijn dat eerst test kastjes en wordt later een definitive kast gebouwd waar alle fouten uit zijn gehaald.
Mocht je specifieke vragen hebben stel ze gerust. Het kan wel even duren voor je antwoordt krijgt,
Vaak is het wel verstandig om gericht een vraag te stellen.
Een vraag van wat is mooier is te open en vaak een kwestie van persoonlijke smaak.
Zelf ben ik geen speakerbouwer maar wat ik hier vaak wel zie is dat er eerst op basis van simulatie een keuze gemaakt wordt uit de componenten.
Vervolgens worden deze in de behuizing geplaatst en gemeten zonder filter (tweeter wel beschermen tegen over belasten met een condensator.). Met die bestanden ga je dan je filter ontwerpen.
Dan weetje namelijk wat de betreffende unit in de kast doet zo als jij die gemaakt hebt.
Vaak zijn dat eerst test kastjes en wordt later een definitive kast gebouwd waar alle fouten uit zijn gehaald.
-
Hoogstraat
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 16:51
Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker
Dank Kappa.
Het belangrijkste wat ik wil weten is hoe ik de laagste Impedantie omhoog krijg. Volgens mijn grafiek is deze nu 3,5 op zijn laagst. En dan gaat volgens mij mijn versterker kapot.
Het belangrijkste wat ik wil weten is hoe ik de laagste Impedantie omhoog krijg. Volgens mijn grafiek is deze nu 3,5 op zijn laagst. En dan gaat volgens mij mijn versterker kapot.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker
Een beetje versterker hoort niet bij die impedantie kapot te gaan.
Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker
Goed punt, ik vraag me dan ook af om welke versterker het hier gaat.
Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker
paar vragen:
1. heb je bewust de woofers niet dicht op mid/hoog ?
2. ben je handig met hout? je zou het mid/hoog deel achterover kunnen laten kantelen. akoestisch centrum van de units komt dan beter in gelijk vlak en de afstraling is meer op je hoofd gericht. overgang op de baflle aan weerszijden zou dan wel weer verzacht moeten worden. misschien zou je dit baffledeel mooi 3d kunnen printen
1. heb je bewust de woofers niet dicht op mid/hoog ?
2. ben je handig met hout? je zou het mid/hoog deel achterover kunnen laten kantelen. akoestisch centrum van de units komt dan beter in gelijk vlak en de afstraling is meer op je hoofd gericht. overgang op de baflle aan weerszijden zou dan wel weer verzacht moeten worden. misschien zou je dit baffledeel mooi 3d kunnen printen
-
Hoogstraat
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 16:51
Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker
Ik heb de Marantz 7015 en volgens de papieren kan deze versterker 4-16 Ohm aan.
En dan de vragen van de architect.
1. Ik heb de tekeningen van de DIY 3.1 gepakt en de 2 kasten tegen elkaar aan geplakt. Zodat de inhoud voor de driver hetzelfde is als de 3.1. Zo dacht ik ook dezelfde poort te kunnen gebruiken. Dus dit is niet een bewuste keuze.
En is het beter voor het geluid als ik deze drivers op dezelfde afstand van het mid/hoog doe als de 3.1's?
2. Ik ben redelijk met houtwerken maar ik denk dat de stappen die je omschrijft net iets te veel zijn voor mij. Misschien leuk voor de tweede versie van de kast in de toekomst.
En dan de vragen van de architect.
1. Ik heb de tekeningen van de DIY 3.1 gepakt en de 2 kasten tegen elkaar aan geplakt. Zodat de inhoud voor de driver hetzelfde is als de 3.1. Zo dacht ik ook dezelfde poort te kunnen gebruiken. Dus dit is niet een bewuste keuze.
En is het beter voor het geluid als ik deze drivers op dezelfde afstand van het mid/hoog doe als de 3.1's?
2. Ik ben redelijk met houtwerken maar ik denk dat de stappen die je omschrijft net iets te veel zijn voor mij. Misschien leuk voor de tweede versie van de kast in de toekomst.
Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker
Impedantie ziet er keurig uit, daar gaat geen enkele versterker problemen mee hebben.
-
Hoogstraat
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 16:51
Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker
Ik heb de woofers wat naar het midden verplaatst.
En ik las dat als je poort aan de achterkant zit en die te dicht bij een muur staat dat dat niet ten goede komt van het geluid.
En aangezien deze center denk ik vrij dicht bij de muur komt heb ik de poorten naar de voorkant verhuist.
En ik las dat als je poort aan de achterkant zit en die te dicht bij een muur staat dat dat niet ten goede komt van het geluid.
En aangezien deze center denk ik vrij dicht bij de muur komt heb ik de poorten naar de voorkant verhuist.
Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker
Je zou de poorten ook aan de zijkant kunnen maken, mocht je ze uit t zicht willen hebben.
-
Hoogstraat
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 19 aug 2023, 16:51
Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker
Ik ga even spelen met de plaatsing. Deze is in elk geval niet mooi 
