Mijn eerste 3 weg luidspreker

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Hoogstraat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 16:51

Mijn eerste 3 weg luidspreker

Bericht door Hoogstraat »

Hallo mensen,

ik ben nieuw hier en dat is eigenlijk omdat ik hulp zoek.

Ik wil langzaam maar zeker alle speakers van mijn surround systeem gaan vervangen door zelfbouw.
En omdat ik muziek luister door Front Links/Rechts en Center speaker wil ik deze 3 het beste maken.
Nu had ik in gedachten om Front Links/Rechts de HiVi Swans 3.1 + Perfectionist (Sehlin Sound Solutions) neer te gaan zetten.

En omdat ik de 3.1's er erg mooi uit vind zien wil ik in dezelfde style daar ook een CenterSpeaker bij ontwerpen.
Ik wil bijna dezelfde drivers gaan gebruiken:
Sub: 2* HiVi L6-4R https://www.soundimports.eu/nl/hivi-l6-4r.html
L6-4R.frd
(19.83 KiB) 25 keer gedownload
L6-4R.zma
(15.14 KiB) 34 keer gedownload
Mid: 1* HiVi DMN-A https://www.soundimports.eu/nl/hivi-dmn-a.html
DMN-A.frd
(10.85 KiB) 34 keer gedownload
DMN-A.zma
(10.46 KiB) 24 keer gedownload
Hoog: 1* HiVi RT2C-A https://www.soundimports.eu/nl/hivi-rt2c-a.html
HiVi RT2C-A.frd
(18.38 KiB) 22 keer gedownload
HiVi RT2C-AOhm.zma
(17.53 KiB) 26 keer gedownload
3.1 + Center.PNG

Ik wil hier graag een passieve crossover voor ontwerpen maar ik loop een beetje vast. Deze 3 opties heb ik tot nu toe:
Optie 1:
Optie 1.PNG
Optie 2:
Optie 2.PNG
Optie 3:(de beste denk ik)
Optie 3.PNG


Nu hoor ik graag wat jullie er van vinden en het belangrijkste.. Sloop ik op deze manier mijn versterker? Omdat ik onder de 4 Ohm uitkom? En zelfs een piek heb van 50 Ohm ofzo?

Helemaal mooi. Als je ziet waar het beter kan dan zie ik dat graag! Ik ben nieuw en ik ben hier om te leren.
Ik zal hier nog wat bestanden achter laten voor het geval men zelf nog even wil knooien of wil laten zien hoe het beter kan.
Dit zijn bestanden voor in VituixCAD je moet als je ze donwload alleen even de laatste .txt weghalen.
1.
1_FirstVituix.vxp.txt
(12.39 KiB) 23 keer gedownload
2.
2_FirstVituix3 .vxp.txt
(12.39 KiB) 19 keer gedownload
3.
3_From the Bottem up.vxp.txt
(11.93 KiB) 21 keer gedownload
Ik dank u wel voor uw tijd en ben zeer benieuwd waar men mee komt.
Groet Hoogstraat
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker

Bericht door Henkjan »

hoi en welkom!
Hoogstraat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 16:51

Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker

Bericht door Hoogstraat »

Dank Henkjan!
Zijn er veel mensen met verstand van crossovers op dit forum?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker

Bericht door Kappa7 »

Ja dat is zeker het geval.
Mocht je specifieke vragen hebben stel ze gerust. Het kan wel even duren voor je antwoordt krijgt,
Vaak is het wel verstandig om gericht een vraag te stellen.
Een vraag van wat is mooier is te open en vaak een kwestie van persoonlijke smaak.
Zelf ben ik geen speakerbouwer maar wat ik hier vaak wel zie is dat er eerst op basis van simulatie een keuze gemaakt wordt uit de componenten.
Vervolgens worden deze in de behuizing geplaatst en gemeten zonder filter (tweeter wel beschermen tegen over belasten met een condensator.). Met die bestanden ga je dan je filter ontwerpen.
Dan weetje namelijk wat de betreffende unit in de kast doet zo als jij die gemaakt hebt.
Vaak zijn dat eerst test kastjes en wordt later een definitive kast gebouwd waar alle fouten uit zijn gehaald.
Hoogstraat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 16:51

Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker

Bericht door Hoogstraat »

Dank Kappa.

Het belangrijkste wat ik wil weten is hoe ik de laagste Impedantie omhoog krijg. Volgens mijn grafiek is deze nu 3,5 op zijn laagst. En dan gaat volgens mij mijn versterker kapot.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker

Bericht door ds23man »

Een beetje versterker hoort niet bij die impedantie kapot te gaan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker

Bericht door ray5150 »

Goed punt, ik vraag me dan ook af om welke versterker het hier gaat.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker

Bericht door architect »

paar vragen:
1. heb je bewust de woofers niet dicht op mid/hoog ?
2. ben je handig met hout? je zou het mid/hoog deel achterover kunnen laten kantelen. akoestisch centrum van de units komt dan beter in gelijk vlak en de afstraling is meer op je hoofd gericht. overgang op de baflle aan weerszijden zou dan wel weer verzacht moeten worden. misschien zou je dit baffledeel mooi 3d kunnen printen
Hoogstraat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 16:51

Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker

Bericht door Hoogstraat »

Ik heb de Marantz 7015 en volgens de papieren kan deze versterker 4-16 Ohm aan.

En dan de vragen van de architect.
1. Ik heb de tekeningen van de DIY 3.1 gepakt en de 2 kasten tegen elkaar aan geplakt. Zodat de inhoud voor de driver hetzelfde is als de 3.1. Zo dacht ik ook dezelfde poort te kunnen gebruiken. Dus dit is niet een bewuste keuze.
En is het beter voor het geluid als ik deze drivers op dezelfde afstand van het mid/hoog doe als de 3.1's?

2. Ik ben redelijk met houtwerken maar ik denk dat de stappen die je omschrijft net iets te veel zijn voor mij. Misschien leuk voor de tweede versie van de kast in de toekomst.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker

Bericht door Shadow »

Impedantie ziet er keurig uit, daar gaat geen enkele versterker problemen mee hebben.
Hoogstraat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 16:51

Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker

Bericht door Hoogstraat »

Ik heb de woofers wat naar het midden verplaatst.
En ik las dat als je poort aan de achterkant zit en die te dicht bij een muur staat dat dat niet ten goede komt van het geluid.
En aangezien deze center denk ik vrij dicht bij de muur komt heb ik de poorten naar de voorkant verhuist.
Updated Center.PNG
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker

Bericht door satefan »

Je zou de poorten ook aan de zijkant kunnen maken, mocht je ze uit t zicht willen hebben.
Hoogstraat
Berichten: 6
Lid geworden op: za 19 aug 2023, 16:51

Re: Mijn eerste 3 weg luidspreker

Bericht door Hoogstraat »

Ik ga even spelen met de plaatsing. Deze is in elk geval niet mooi :D
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”