Ray's gitaar knutselhoekje

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Ray's gitaar knutselhoekje

Bericht door ray5150 »

Mja, behalve luidsprekers en elektronica wil ik ook nog wel eens wat aan fijnbesnaarde instrumenten sleutelen.

Zo had ik eens het idee dat ik wel een basgitaar zou willen hebben voor erbij.
Simpel toch ? bij een zaak als Thomann (soort Duitse Bax websjop) heb je die dingen al vanaf 99 euro. nee, zo werkt het niet bij mij... ik wilde iets van een beetje een behoorlijk merk, en linkshandig, en een beetje in de buurt op te halen voor een redelijke prijs van zo rond de 100 Euro.
Hoefde niet in nieuwstaat te zijn met eventueel wat werk eraan.

Ik ging dus eens kijken op Marktplaats, zette een zoekopdracht uit voor linkshandig en lefty bij de sectie basgitaren met een straal vanaf 5 kilometer van mijn postcode. In zo'n grote stad als hier zou dat toch niet zo heel moeilijk moeten zijn, dacht ik. dus niet...
vervolgens mocht ik 15 maanden plaatsnemen in de wachtkamer. (geen grapje, het duurde echt zo lang.)
Op een gegeven moment kwam er iets interessants in de buurt langs.
Een Yamaha RBX350. dus maar eens gaan kijken.
Dat viel niet mee. de bas was goed gebruikt, er miste een snaar, een potmeter zat helemaal los in de body, missende potmeterknopjes, butsen en hier daar de lak eraf, een roestige brug. een tijdje rechtshandig besnaard geweest, wat de topkam niet fijn vond. het ding had een zwaar leven gehad. wel zat er een knappe koffer en een stelsleutel voor de trekstang bij wat weer een pluspunt was.
(01) Zo uit de koffer.jpg
Ermee thuisgekomen een gaan kijken hoe oud hij was. er staat een serienummer in de kop van de nek gestampt, en op internet staan lijsten waarop de serienummers van Yamaha gitaren staan uitgelegd. deze is van September 2001, en gebouwd in Taiwan.

De bas heeft 2 elementen en 3 potmeters. 1 potmeter is een balansregelaar voor de elementen, er zit ook een center detent in wat handig is. de bas is verder passief. daarna volgen een volume regelaar en toonpotmeter.
De body is voor zover ik kan zien van Elzenhout, de nek van Esdoorn, en de toets is van Palissander. niet spectaculair allemaal, wel degelijk.

Het ding had dus een flinke onderhoudsbeurt nodig om weer een beetje speelbaar te zijn, waarvan ik wat foto's heb gemaakt.
(02) Schoonmaken.jpg
(03) Achterkant.jpg
(04) Potmeter ruimte.jpg
(05) Elementen demonteren.jpg
De uitfrezingen in de body waren afgewerkt met elektrisch geleidende verf. dit word gedaan om de elektronica af te schermen.
Ik had nog een rol koperfolietape liggen, daar heb ik iets meer vertrouwen in dus deze erin geplakt.
(07) Koperfolie 1.jpg
(08) Koperfolie 2.jpg
(08) Koperfolie 3.jpg
De potmeters krijgen ook een schoonmaak beurtje.
(09) Potmeters Schoonmaken.jpg
De toets krijg een grondige schoonmaakbeurt, en de frets worden gepolijst.
(10) Frets polijsten.jpg
Palissander word niet gelakt, maar in de olie gezet, je ziet hier het verschil goed.
(11) Toets in de olie.jpg
Vanavond verder met het verslag.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Ray's gitaar knutselhoekje

Bericht door FR_Aad »

Leuk man. Ga ik zeker volgen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ray's gitaar knutselhoekje

Bericht door Shadow »

Leuk Ray :goedzo:
Heb zelf hier ook nog wat gitaren en een bas rondzwerven waar wel eens op gespeeld wordt...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Ray's gitaar knutselhoekje

Bericht door Barry2001 »

Gezien de rijke haagse muziekgeschiedenis zou het helemaal mooi zijn als je ergens bv (ik noem maar een naam) R. Gerritsen tegenkomt onder een laagje lak ofzo :mrgreen:
Maar leuk project, ga 'm volgen :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Ray's gitaar knutselhoekje

Bericht door Shadow »

Denk dat in september 2001 dhr Gerritsen geen Taiwanese Yamaha bas gekocht zal hebben :lol:
Zonder gekheid, ik heb ook veel gitaren gerepareerd en verkocht, uit Taiwan komen prima instrumenten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ray's gitaar knutselhoekje

Bericht door ray5150 »

Nou, meneer Gerritsen heb ik een paar jaar geleden wel eens ontmoet.
Zijn moeder woont dus namelijk in hetzelfde zorgcomplex als mijn vader.
Zegt vader (90+) dus, nadat hij de lift was uitgestapt, "weet je wie dat was ? de drummer van de rolling stones." :lol: :lol:

Verder met het verslag,

De toets helemaal in de olie gezet.
(12) Toets in de olie.jpg
Ik schreef eerder dat er een paar knoppen van potmeters missend waren.
Het originele model opzoeken leek me een vrijwel onmogelijke opgave, dus maar wat anders gezocht.
Ik had het idee dat een goudkleurige barrel dome er goed bij het blauw van de body zou staan.
Knop.jpg
Knop.jpg (5.44 KiB) 579 keer bekeken
Maar, dat zou geen gezicht zijn met de chromen brug en chromen tuners...dus die ook maar vernieuwd.
(13) Nieuwe Brug.jpg


De brug komt van Aliexpress, de tuners zijn van Warwick, geleverd via Thomann.
(14) Gaten vullen.jpg
De tuners pasten natuurlijk niet in een keer, dus de oude gaatjes achterop de kop dicht gezet met stukjes hout en superlijm.
(15) Kop klaar 1.jpg
(16) Kop klaar 2.jpg
En de nieuwe brug gemonteerd.
(17) Brug erop.jpg
Een nieuwe topkam gemaakt, van gebleekt bot, geen plastic.
Nou, dat was een fijn klusje, niet normaal meer dat spul, stinken als je dat gaat zagen met de Proxxon...
Vervolgens met naaldvijltjes de 4 sleufjes erin vijlen.
(18) Topkam maken 1.jpg
(19) Topkam maken 2.jpg
(20) Topkam maken 3.jpg
En tot slot een set verse snaren van Ernie Ball erop gezet, en intoneren en de hoogte afstellen.
(21) Snaren erop.jpg
(22) Afstellen.jpg
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Ray's gitaar knutselhoekje

Bericht door FR_Aad »

Mooi man!!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Ray's gitaar knutselhoekje

Bericht door Kappa7 »

Leuke klus geweest.
Hij is er wel van opgeknapt.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ray's gitaar knutselhoekje

Bericht door Walt »

Mooi werk!
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Ray's gitaar knutselhoekje

Bericht door pvanlingen »

Handige gozer die Ray.
Krijgt toch altijd veel voor elkaar. =D>
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Ray's gitaar knutselhoekje

Bericht door AatV »

Goed gedaan Ray! Alleen had ik 'hem' roze geverfd... :mrgreen:
(waarom? Zag in een clip van Ayreon Peter Vink - destijds van de Q, Haagscher kan het niet - met een roze basgitaar)

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ray's gitaar knutselhoekje

Bericht door ray5150 »

Allen dank voor de complimenten. :dank:

Een roze basgitaar heeft niet echt mijn voorkeur. ze bestaan wel, compleet met Hello Kitty afbeelding.
hkittybass.jpg
Goedgekeurd door mijnheer Slash.
61gL3isQlIL._AC_SX679_.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ray's gitaar knutselhoekje

Bericht door Pjotr »

Mooi geworden Ray! Altijd bevredigend als zo'n oudje weer helemaal opgeknapt is :rock:
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Ray's gitaar knutselhoekje

Bericht door hanselchen »

Mooi gedaan! Hoe herkenbaar, namelijk eveneens linkshandige bas speler hier.
Tevens ligt hier regelmatig een bas of gitaar op de operatietafel ter reparatie en/of degelijke afstelbeurt.
Het linkshandige aanbod is Inderdaad karig en als je iets moois zoekt moet je vaak een lange adem hebben.
Zo heb ik recentelijk een 89-er 'lefty' Ibanez SR800 op de kop kunnen tikken (eindelijk! na ruim 10 jaren rondkijken!) en tot op de schroef in ere hersteld.
Leuk feitje, geen van de pots vertoonde enige kraak en de actieve electronica is nog in topconditie.
Bij zo'n mooi werkstukje hoort een dito basversterker, bijvoorbeeld een mooie Ampeg B15 Fliptop kloon als volgende buizenproject?
Laatst gewijzigd door hanselchen op ma 27 feb 2023, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Ray's gitaar knutselhoekje

Bericht door RobertD »

Mooi gedaan Ray, ik wist niet dat je die hals van de gitaar kon losnemen, dacht dat dat stevig verlijmd zou zijn.
AatV schreef: ma 27 feb 2023, 0:30
Goed gedaan Ray! Alleen had ik 'hem' roze geverfd... :mrgreen:
(waarom? Zag in een clip van Ayreon Peter Vink - destijds van de Q, Haagscher kan het niet - met een roze basgitaar)

groet,
Aat
Peter Vink speelde bij Knight Area totdat de band onlangs werd opgeheven.

Speelde in oktober 2021 nog een leuke solo in Alphen aan den Rijn. De man was toen 72 (!)

[ Bekijk op youtube ]
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: Ray's gitaar knutselhoekje

Bericht door hanselchen »

RobertD schreef: ma 27 feb 2023, 20:41
Mooi gedaan Ray, ik wist niet dat je die hals van de gitaar kon losnemen, dacht dat dat stevig verlijmd zou
Ter info - bij zowat 19 van de 20 modellen zit de hals geschroefd op de body, met 4 tot 6 stevige schroeven.
Lijm komt er nooit aan te pas zover ik weet.
Zou ook geen goed idee zijn, want het komt wel eens voor dat er een shimmetje geplaatst moet worden tussen hals en body om de bas (of gitaar) optimaal te kunnen afstellen. En lijm zou er tevens voor kunnen zorgen dat het hout niet meer kan 'werken' en daardoor risico op scheuren.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Ray's gitaar knutselhoekje

Bericht door John P »

Ik ben wel fan van zijn band Finch (engels van Vink). Ze hebben niet veel in Nederland gespeeld, daar ze direct het internationale circuit ingingen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ray's gitaar knutselhoekje

Bericht door ray5150 »

RobertD schreef: ma 27 feb 2023, 20:41
Mooi gedaan Ray, ik wist niet dat je die hals van de gitaar kon losnemen, dacht dat dat stevig verlijmd zou zijn.

Een gelijmde komt eigenlijk zelden voor bij basgitaren (in de goedkopere prijsklassen)
Geschroefd is productie technisch makkelijker en dus ook voordeliger.

Wat je wel hebt in het duurdere segment is het zogeheten neck-trough principe.
De nek en en het centerstuk van de body zijn dan uit 1 geheel gemaakt, of van losse stroken. zie willekeurig voorbeeld hieronder.
neck-through-body-guitar-construction.jpg
Logisch natuurlijk dat dit veel arbeids intensiever is om te produceren.


hanselchen schreef: ma 27 feb 2023, 20:38
Mooi gedaan! Hoe herkenbaar, namelijk eveneens linkshandige bas speler hier.
Tevens ligt hier regelmatig een bas of gitaar op de operatietafel ter reparatie en/of degelijke afstelbeurt.
Het linkshandige aanbod is Inderdaad karig en als je iets moois zoekt moet je vaak een lange adem hebben.
Zo heb ik recentelijk een 89-er 'lefty' Ibanez SR800 op de kop kunnen tikken (eindelijk! na ruim 10 jaren rondkijken!) en tot op de schroef in ere hersteld.
Leuk feitje, geen van de pots vertoonde enige kraak en de actieve electronica is nog in topconditie.
Bij zo'n mooi werkstukje hoort een dito basversterker, bijvoorbeeld een mooie Ampeg B15 Fliptop kloon als volgende buizenproject?
Leuk verhaal, ik moest even kijken hoe zo'n ding eruit ziet, lijkt nogal op een Warwick, maar dat is ook geen straf.

Er zit inderdaad wel iets in de pijplijn, maar daar kan ik nu nog niet veel over zeggen.
Plaats reactie