Ray's gitaar knutselhoekje
Moderator: Beheerdersteam
Ray's gitaar knutselhoekje
Mja, behalve luidsprekers en elektronica wil ik ook nog wel eens wat aan fijnbesnaarde instrumenten sleutelen.
Zo had ik eens het idee dat ik wel een basgitaar zou willen hebben voor erbij.
Simpel toch ? bij een zaak als Thomann (soort Duitse Bax websjop) heb je die dingen al vanaf 99 euro. nee, zo werkt het niet bij mij... ik wilde iets van een beetje een behoorlijk merk, en linkshandig, en een beetje in de buurt op te halen voor een redelijke prijs van zo rond de 100 Euro.
Hoefde niet in nieuwstaat te zijn met eventueel wat werk eraan.
Ik ging dus eens kijken op Marktplaats, zette een zoekopdracht uit voor linkshandig en lefty bij de sectie basgitaren met een straal vanaf 5 kilometer van mijn postcode. In zo'n grote stad als hier zou dat toch niet zo heel moeilijk moeten zijn, dacht ik. dus niet...
vervolgens mocht ik 15 maanden plaatsnemen in de wachtkamer. (geen grapje, het duurde echt zo lang.)
Op een gegeven moment kwam er iets interessants in de buurt langs.
Een Yamaha RBX350. dus maar eens gaan kijken.
Dat viel niet mee. de bas was goed gebruikt, er miste een snaar, een potmeter zat helemaal los in de body, missende potmeterknopjes, butsen en hier daar de lak eraf, een roestige brug. een tijdje rechtshandig besnaard geweest, wat de topkam niet fijn vond. het ding had een zwaar leven gehad. wel zat er een knappe koffer en een stelsleutel voor de trekstang bij wat weer een pluspunt was.
Ermee thuisgekomen een gaan kijken hoe oud hij was. er staat een serienummer in de kop van de nek gestampt, en op internet staan lijsten waarop de serienummers van Yamaha gitaren staan uitgelegd. deze is van September 2001, en gebouwd in Taiwan.
De bas heeft 2 elementen en 3 potmeters. 1 potmeter is een balansregelaar voor de elementen, er zit ook een center detent in wat handig is. de bas is verder passief. daarna volgen een volume regelaar en toonpotmeter.
De body is voor zover ik kan zien van Elzenhout, de nek van Esdoorn, en de toets is van Palissander. niet spectaculair allemaal, wel degelijk.
Het ding had dus een flinke onderhoudsbeurt nodig om weer een beetje speelbaar te zijn, waarvan ik wat foto's heb gemaakt.
De uitfrezingen in de body waren afgewerkt met elektrisch geleidende verf. dit word gedaan om de elektronica af te schermen.
Ik had nog een rol koperfolietape liggen, daar heb ik iets meer vertrouwen in dus deze erin geplakt.
De potmeters krijgen ook een schoonmaak beurtje.
De toets krijg een grondige schoonmaakbeurt, en de frets worden gepolijst.
Palissander word niet gelakt, maar in de olie gezet, je ziet hier het verschil goed.
Vanavond verder met het verslag.
Zo had ik eens het idee dat ik wel een basgitaar zou willen hebben voor erbij.
Simpel toch ? bij een zaak als Thomann (soort Duitse Bax websjop) heb je die dingen al vanaf 99 euro. nee, zo werkt het niet bij mij... ik wilde iets van een beetje een behoorlijk merk, en linkshandig, en een beetje in de buurt op te halen voor een redelijke prijs van zo rond de 100 Euro.
Hoefde niet in nieuwstaat te zijn met eventueel wat werk eraan.
Ik ging dus eens kijken op Marktplaats, zette een zoekopdracht uit voor linkshandig en lefty bij de sectie basgitaren met een straal vanaf 5 kilometer van mijn postcode. In zo'n grote stad als hier zou dat toch niet zo heel moeilijk moeten zijn, dacht ik. dus niet...
vervolgens mocht ik 15 maanden plaatsnemen in de wachtkamer. (geen grapje, het duurde echt zo lang.)
Op een gegeven moment kwam er iets interessants in de buurt langs.
Een Yamaha RBX350. dus maar eens gaan kijken.
Dat viel niet mee. de bas was goed gebruikt, er miste een snaar, een potmeter zat helemaal los in de body, missende potmeterknopjes, butsen en hier daar de lak eraf, een roestige brug. een tijdje rechtshandig besnaard geweest, wat de topkam niet fijn vond. het ding had een zwaar leven gehad. wel zat er een knappe koffer en een stelsleutel voor de trekstang bij wat weer een pluspunt was.
Ermee thuisgekomen een gaan kijken hoe oud hij was. er staat een serienummer in de kop van de nek gestampt, en op internet staan lijsten waarop de serienummers van Yamaha gitaren staan uitgelegd. deze is van September 2001, en gebouwd in Taiwan.
De bas heeft 2 elementen en 3 potmeters. 1 potmeter is een balansregelaar voor de elementen, er zit ook een center detent in wat handig is. de bas is verder passief. daarna volgen een volume regelaar en toonpotmeter.
De body is voor zover ik kan zien van Elzenhout, de nek van Esdoorn, en de toets is van Palissander. niet spectaculair allemaal, wel degelijk.
Het ding had dus een flinke onderhoudsbeurt nodig om weer een beetje speelbaar te zijn, waarvan ik wat foto's heb gemaakt.
De uitfrezingen in de body waren afgewerkt met elektrisch geleidende verf. dit word gedaan om de elektronica af te schermen.
Ik had nog een rol koperfolietape liggen, daar heb ik iets meer vertrouwen in dus deze erin geplakt.
De potmeters krijgen ook een schoonmaak beurtje.
De toets krijg een grondige schoonmaakbeurt, en de frets worden gepolijst.
Palissander word niet gelakt, maar in de olie gezet, je ziet hier het verschil goed.
Vanavond verder met het verslag.
Re: Ray's gitaar knutselhoekje
Leuk Ray
Heb zelf hier ook nog wat gitaren en een bas rondzwerven waar wel eens op gespeeld wordt...
Heb zelf hier ook nog wat gitaren en een bas rondzwerven waar wel eens op gespeeld wordt...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Ray's gitaar knutselhoekje
Gezien de rijke haagse muziekgeschiedenis zou het helemaal mooi zijn als je ergens bv (ik noem maar een naam) R. Gerritsen tegenkomt onder een laagje lak ofzo
Maar leuk project, ga 'm volgen
Maar leuk project, ga 'm volgen
Re: Ray's gitaar knutselhoekje
Denk dat in september 2001 dhr Gerritsen geen Taiwanese Yamaha bas gekocht zal hebben
Zonder gekheid, ik heb ook veel gitaren gerepareerd en verkocht, uit Taiwan komen prima instrumenten.
Zonder gekheid, ik heb ook veel gitaren gerepareerd en verkocht, uit Taiwan komen prima instrumenten.
Re: Ray's gitaar knutselhoekje
Nou, meneer Gerritsen heb ik een paar jaar geleden wel eens ontmoet.
Zijn moeder woont dus namelijk in hetzelfde zorgcomplex als mijn vader.
Zegt vader (90+) dus, nadat hij de lift was uitgestapt, "weet je wie dat was ? de drummer van de rolling stones."
Verder met het verslag,
De toets helemaal in de olie gezet. Ik schreef eerder dat er een paar knoppen van potmeters missend waren.
Het originele model opzoeken leek me een vrijwel onmogelijke opgave, dus maar wat anders gezocht.
Ik had het idee dat een goudkleurige barrel dome er goed bij het blauw van de body zou staan.
Maar, dat zou geen gezicht zijn met de chromen brug en chromen tuners...dus die ook maar vernieuwd.
De brug komt van Aliexpress, de tuners zijn van Warwick, geleverd via Thomann.
De tuners pasten natuurlijk niet in een keer, dus de oude gaatjes achterop de kop dicht gezet met stukjes hout en superlijm.
En de nieuwe brug gemonteerd.
Een nieuwe topkam gemaakt, van gebleekt bot, geen plastic.
Nou, dat was een fijn klusje, niet normaal meer dat spul, stinken als je dat gaat zagen met de Proxxon...
Vervolgens met naaldvijltjes de 4 sleufjes erin vijlen.
En tot slot een set verse snaren van Ernie Ball erop gezet, en intoneren en de hoogte afstellen.
Zijn moeder woont dus namelijk in hetzelfde zorgcomplex als mijn vader.
Zegt vader (90+) dus, nadat hij de lift was uitgestapt, "weet je wie dat was ? de drummer van de rolling stones."
Verder met het verslag,
De toets helemaal in de olie gezet. Ik schreef eerder dat er een paar knoppen van potmeters missend waren.
Het originele model opzoeken leek me een vrijwel onmogelijke opgave, dus maar wat anders gezocht.
Ik had het idee dat een goudkleurige barrel dome er goed bij het blauw van de body zou staan.
Maar, dat zou geen gezicht zijn met de chromen brug en chromen tuners...dus die ook maar vernieuwd.
De brug komt van Aliexpress, de tuners zijn van Warwick, geleverd via Thomann.
De tuners pasten natuurlijk niet in een keer, dus de oude gaatjes achterop de kop dicht gezet met stukjes hout en superlijm.
En de nieuwe brug gemonteerd.
Een nieuwe topkam gemaakt, van gebleekt bot, geen plastic.
Nou, dat was een fijn klusje, niet normaal meer dat spul, stinken als je dat gaat zagen met de Proxxon...
Vervolgens met naaldvijltjes de 4 sleufjes erin vijlen.
En tot slot een set verse snaren van Ernie Ball erop gezet, en intoneren en de hoogte afstellen.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Ray's gitaar knutselhoekje
Goed gedaan Ray! Alleen had ik 'hem' roze geverfd...
(waarom? Zag in een clip van Ayreon Peter Vink - destijds van de Q, Haagscher kan het niet - met een roze basgitaar)
groet,
Aat
(waarom? Zag in een clip van Ayreon Peter Vink - destijds van de Q, Haagscher kan het niet - met een roze basgitaar)
groet,
Aat
Re: Ray's gitaar knutselhoekje
Allen dank voor de complimenten.
Een roze basgitaar heeft niet echt mijn voorkeur. ze bestaan wel, compleet met Hello Kitty afbeelding.
Goedgekeurd door mijnheer Slash.
Een roze basgitaar heeft niet echt mijn voorkeur. ze bestaan wel, compleet met Hello Kitty afbeelding.
Goedgekeurd door mijnheer Slash.
Re: Ray's gitaar knutselhoekje
Mooi geworden Ray! Altijd bevredigend als zo'n oudje weer helemaal opgeknapt is 
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: Ray's gitaar knutselhoekje
Mooi gedaan! Hoe herkenbaar, namelijk eveneens linkshandige bas speler hier.
Tevens ligt hier regelmatig een bas of gitaar op de operatietafel ter reparatie en/of degelijke afstelbeurt.
Het linkshandige aanbod is Inderdaad karig en als je iets moois zoekt moet je vaak een lange adem hebben.
Zo heb ik recentelijk een 89-er 'lefty' Ibanez SR800 op de kop kunnen tikken (eindelijk! na ruim 10 jaren rondkijken!) en tot op de schroef in ere hersteld.
Leuk feitje, geen van de pots vertoonde enige kraak en de actieve electronica is nog in topconditie.
Bij zo'n mooi werkstukje hoort een dito basversterker, bijvoorbeeld een mooie Ampeg B15 Fliptop kloon als volgende buizenproject?
Tevens ligt hier regelmatig een bas of gitaar op de operatietafel ter reparatie en/of degelijke afstelbeurt.
Het linkshandige aanbod is Inderdaad karig en als je iets moois zoekt moet je vaak een lange adem hebben.
Zo heb ik recentelijk een 89-er 'lefty' Ibanez SR800 op de kop kunnen tikken (eindelijk! na ruim 10 jaren rondkijken!) en tot op de schroef in ere hersteld.
Leuk feitje, geen van de pots vertoonde enige kraak en de actieve electronica is nog in topconditie.
Bij zo'n mooi werkstukje hoort een dito basversterker, bijvoorbeeld een mooie Ampeg B15 Fliptop kloon als volgende buizenproject?
Laatst gewijzigd door hanselchen op ma 27 feb 2023, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Ray's gitaar knutselhoekje
Mooi gedaan Ray, ik wist niet dat je die hals van de gitaar kon losnemen, dacht dat dat stevig verlijmd zou zijn.
Speelde in oktober 2021 nog een leuke solo in Alphen aan den Rijn. De man was toen 72 (!)
[ Bekijk op youtube ]
Peter Vink speelde bij Knight Area totdat de band onlangs werd opgeheven.
Speelde in oktober 2021 nog een leuke solo in Alphen aan den Rijn. De man was toen 72 (!)
[ Bekijk op youtube ]
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: Ray's gitaar knutselhoekje
Ter info - bij zowat 19 van de 20 modellen zit de hals geschroefd op de body, met 4 tot 6 stevige schroeven.
Lijm komt er nooit aan te pas zover ik weet.
Zou ook geen goed idee zijn, want het komt wel eens voor dat er een shimmetje geplaatst moet worden tussen hals en body om de bas (of gitaar) optimaal te kunnen afstellen. En lijm zou er tevens voor kunnen zorgen dat het hout niet meer kan 'werken' en daardoor risico op scheuren.
Re: Ray's gitaar knutselhoekje
Ik ben wel fan van zijn band Finch (engels van Vink). Ze hebben niet veel in Nederland gespeeld, daar ze direct het internationale circuit ingingen.
Re: Ray's gitaar knutselhoekje
Een gelijmde komt eigenlijk zelden voor bij basgitaren (in de goedkopere prijsklassen)
Geschroefd is productie technisch makkelijker en dus ook voordeliger.
Wat je wel hebt in het duurdere segment is het zogeheten neck-trough principe.
De nek en en het centerstuk van de body zijn dan uit 1 geheel gemaakt, of van losse stroken. zie willekeurig voorbeeld hieronder.
Logisch natuurlijk dat dit veel arbeids intensiever is om te produceren.
Leuk verhaal, ik moest even kijken hoe zo'n ding eruit ziet, lijkt nogal op een Warwick, maar dat is ook geen straf.hanselchen schreef: ↑ma 27 feb 2023, 20:38Mooi gedaan! Hoe herkenbaar, namelijk eveneens linkshandige bas speler hier.
Tevens ligt hier regelmatig een bas of gitaar op de operatietafel ter reparatie en/of degelijke afstelbeurt.
Het linkshandige aanbod is Inderdaad karig en als je iets moois zoekt moet je vaak een lange adem hebben.
Zo heb ik recentelijk een 89-er 'lefty' Ibanez SR800 op de kop kunnen tikken (eindelijk! na ruim 10 jaren rondkijken!) en tot op de schroef in ere hersteld.
Leuk feitje, geen van de pots vertoonde enige kraak en de actieve electronica is nog in topconditie.
Bij zo'n mooi werkstukje hoort een dito basversterker, bijvoorbeeld een mooie Ampeg B15 Fliptop kloon als volgende buizenproject?
Er zit inderdaad wel iets in de pijplijn, maar daar kan ik nu nog niet veel over zeggen.
