Lenco L75 met 12" toonarm

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door MickRS »

Al een paar jaar kijk ik met een schuin oog naar een idler platenspeler. En dan kom je al snel bij de Lenco's uit. Ook al omdat er een zeer levendige wereld van Lenco liefhebbers is met de nodige mogelijkheden om je uit te leven...
Enkele maanden geleden kwam er een mooie L75 te koop. Volledig gereviseerd en met een goed opgebouwde plint uit MDF en multiplex sandwich. Verder gewoon met de Lenco toonarm en de plint had wel iets mooier afgewerkt kunnen worden.
lenco L75 as is
lenco L75 as is
Ik heb de speler gekocht en ben druk bezig geweest met bedenken hoe ik m nou zou willen hebben. Sowieso moest er een 12" toonarm op. Een interessante kwam ik tegen op Lenco Heaven. Handgemaakt in Letland en als uit de hand gelopen hobby zeer betaalbaar. Inmiddels staat deze toonarm in de kast te wachten op het moment dat ie op de plint gemonteerd kan worden.
toonarm 1
toonarm 1
toonarm 2
toonarm 2
Verder vond ik de modificatie met een Telefunken plateau erg gaaf. Het plateau heeft de bekende strobo streepjes. Vaak zie je dat het plateau op een Lenco zit, maar dat de strobo strepen er uiteindelijk alleen voor de sier op zitten. Dat is mijn eer te na, dus na lang zoeken heb ik een heel mooi stroboscoop lampje kunnen vinden die eigenlijk gemaakt wordt voor de Garrard 301. Die komt er dus ook op.
Telefunken
Telefunken
strobolamp
strobolamp
s-l400.jpg (10.29 KiB) 1368 keer bekeken

Tsja, en dan moet de hele boel aangepast worden voor de 12" arm. Als eerste de matalen basis. Volledig gedemonteerd, gaten gevuld en in de grond gezet. Heb er al 2 kleuren op gehad, maar vond beiden toch niet wat ik voor ogen had. Tijd voor de volgende kleur.
base primer
base primer
base zwart
base zwart
En tot slot natuurlijk de plint zelf. Te klein voor de 12" arm, dus deze week de zaag er in gezet. En vergroot naar de afmetingen die nodig zijn. Tot zover ben ik gekomen. Volgende week verder...
zaag
zaag
plint1
plint1
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door Shadow »

Lekker bezig! fijne draaitafels!
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door rjmulder »

Gaaf, die arm zie je geregeld voorbij komen op LH ben benieuwd hoe je die bevalt.

Hier staat nog steeds een bouw in de planning met een PTP5 (onderdelen liggen al jaren op zolder) waar dan ook een 12" arm op moet komen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door ray5150 »

Ik had eigenlijk wel een mooie hardhouten plint verwacht.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef: za 11 feb 2023, 17:01
Ik had eigenlijk wel een mooie hardhouten plint verwacht.
Beton is tegenwoordig toch weer in?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door Kappa7 »

Mooi project.
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door MickRS »

Eindelijk de kleur gevonden... na hamerslag zwart, hamerslag wit is het nu gietbrons van rustoleum geworden. Is in het echt nog wat gemêleerder dan op de foto. Top!
20230214_135304~2.jpg
Verder heb ik echt essenhout fineer voor de afwerking van de plint.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door MickRS »

Weer een stukkie verder. Loopwerk weer opgebouwd. Met strobe lampje... 8)
20230216_162017.jpg
20230216_161919.jpg
20230216_161835.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door Shadow »

Zijn dat nu 2 plateau's op elkaar Mick?
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door MickRS »

Yep. De onderste is een standaard Lenco en de bovenste een telefunken s600. Adapter op de spindle.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door RobertD »

Heb je een linkje naar die toonarm? Ik heb hier nog steeds een Lenco staan die ik van een nieuwe plint en toonarm wil voorzien. Er ligt een Jelco armpje klaar, maar deze is van hout en dus veel mooier :kwijl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door Pjotr »

MickRS schreef: vr 17 feb 2023, 8:53
Yep. De onderste is een standaard Lenco en de bovenste een telefunken s600. Adapter op de spindle.
Dus je hebt eigenlijk 2 plateaus op elkaar? Ben benieuwd hoelang het lager dat volhoudt... :think:

Erg mooi geworden dat brons! \:D/ :sure:
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door MickRS »

Pjotr schreef: ma 20 feb 2023, 9:59

Dus je hebt eigenlijk 2 plateaus op elkaar? Ben benieuwd hoelang het lager dat volhoudt... :think:
Nou ja, het is veel vaker gedaan en ik heb het lager ook nog een upgrade gegeven, dus zou goed moeten gaan...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door Shadow »

Dat lager kun je belasten hoor, geen probleem...
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door MickRS »

En nu met essen fineer. Dat was wel even een uitdaging zo voor de eerste keer met fineer werken. Maar tevreden met het resultaat...
20230221_152835.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door Henkjan »

mooi hoor :goedzo:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door ray5150 »

Netjes hoor ! :goedzo: :goedzo:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door RobertD »

Heel Fraai!!
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door MickRS »

Even met wat anders bezig geweest: setje field coil drivers en de voeding daarvoor...

Maar we kunnen weer verder met de Lenco. Begint er nu echt op te lijken.
20230303_162829.jpg
20230303_162910.jpg
Jos_br
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 17 okt 2022, 19:58

Re: Lenco L75 met 12" toonarm

Bericht door Jos_br »

"Begint erop te lijken" ?? Waar kunstwerk, mooi gebouwd hoor.

Jos.
Plaats reactie