Lenco L75 met 12" toonarm
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Lenco L75 met 12" toonarm
Al een paar jaar kijk ik met een schuin oog naar een idler platenspeler. En dan kom je al snel bij de Lenco's uit. Ook al omdat er een zeer levendige wereld van Lenco liefhebbers is met de nodige mogelijkheden om je uit te leven...
Enkele maanden geleden kwam er een mooie L75 te koop. Volledig gereviseerd en met een goed opgebouwde plint uit MDF en multiplex sandwich. Verder gewoon met de Lenco toonarm en de plint had wel iets mooier afgewerkt kunnen worden.
Ik heb de speler gekocht en ben druk bezig geweest met bedenken hoe ik m nou zou willen hebben. Sowieso moest er een 12" toonarm op. Een interessante kwam ik tegen op Lenco Heaven. Handgemaakt in Letland en als uit de hand gelopen hobby zeer betaalbaar. Inmiddels staat deze toonarm in de kast te wachten op het moment dat ie op de plint gemonteerd kan worden.
Verder vond ik de modificatie met een Telefunken plateau erg gaaf. Het plateau heeft de bekende strobo streepjes. Vaak zie je dat het plateau op een Lenco zit, maar dat de strobo strepen er uiteindelijk alleen voor de sier op zitten. Dat is mijn eer te na, dus na lang zoeken heb ik een heel mooi stroboscoop lampje kunnen vinden die eigenlijk gemaakt wordt voor de Garrard 301. Die komt er dus ook op.
Tsja, en dan moet de hele boel aangepast worden voor de 12" arm. Als eerste de matalen basis. Volledig gedemonteerd, gaten gevuld en in de grond gezet. Heb er al 2 kleuren op gehad, maar vond beiden toch niet wat ik voor ogen had. Tijd voor de volgende kleur.
En tot slot natuurlijk de plint zelf. Te klein voor de 12" arm, dus deze week de zaag er in gezet. En vergroot naar de afmetingen die nodig zijn. Tot zover ben ik gekomen. Volgende week verder...
Enkele maanden geleden kwam er een mooie L75 te koop. Volledig gereviseerd en met een goed opgebouwde plint uit MDF en multiplex sandwich. Verder gewoon met de Lenco toonarm en de plint had wel iets mooier afgewerkt kunnen worden.
Ik heb de speler gekocht en ben druk bezig geweest met bedenken hoe ik m nou zou willen hebben. Sowieso moest er een 12" toonarm op. Een interessante kwam ik tegen op Lenco Heaven. Handgemaakt in Letland en als uit de hand gelopen hobby zeer betaalbaar. Inmiddels staat deze toonarm in de kast te wachten op het moment dat ie op de plint gemonteerd kan worden.
Verder vond ik de modificatie met een Telefunken plateau erg gaaf. Het plateau heeft de bekende strobo streepjes. Vaak zie je dat het plateau op een Lenco zit, maar dat de strobo strepen er uiteindelijk alleen voor de sier op zitten. Dat is mijn eer te na, dus na lang zoeken heb ik een heel mooi stroboscoop lampje kunnen vinden die eigenlijk gemaakt wordt voor de Garrard 301. Die komt er dus ook op.
Tsja, en dan moet de hele boel aangepast worden voor de 12" arm. Als eerste de matalen basis. Volledig gedemonteerd, gaten gevuld en in de grond gezet. Heb er al 2 kleuren op gehad, maar vond beiden toch niet wat ik voor ogen had. Tijd voor de volgende kleur.
En tot slot natuurlijk de plint zelf. Te klein voor de 12" arm, dus deze week de zaag er in gezet. En vergroot naar de afmetingen die nodig zijn. Tot zover ben ik gekomen. Volgende week verder...
Re: Lenco L75 met 12" toonarm
Gaaf, die arm zie je geregeld voorbij komen op LH ben benieuwd hoe je die bevalt.
Hier staat nog steeds een bouw in de planning met een PTP5 (onderdelen liggen al jaren op zolder) waar dan ook een 12" arm op moet komen.
Hier staat nog steeds een bouw in de planning met een PTP5 (onderdelen liggen al jaren op zolder) waar dan ook een 12" arm op moet komen.
Re: Lenco L75 met 12" toonarm
Mooi project.
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Re: Lenco L75 met 12" toonarm
Eindelijk de kleur gevonden... na hamerslag zwart, hamerslag wit is het nu gietbrons van rustoleum geworden. Is in het echt nog wat gemêleerder dan op de foto. Top!
Verder heb ik echt essenhout fineer voor de afwerking van de plint.
Verder heb ik echt essenhout fineer voor de afwerking van de plint.
Re: Lenco L75 met 12" toonarm
Weer een stukkie verder. Loopwerk weer opgebouwd. Met strobe lampje...
Re: Lenco L75 met 12" toonarm
Yep. De onderste is een standaard Lenco en de bovenste een telefunken s600. Adapter op de spindle.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Lenco L75 met 12" toonarm
Heb je een linkje naar die toonarm? Ik heb hier nog steeds een Lenco staan die ik van een nieuwe plint en toonarm wil voorzien. Er ligt een Jelco armpje klaar, maar deze is van hout en dus veel mooier 
Re: Lenco L75 met 12" toonarm
En nu met essen fineer. Dat was wel even een uitdaging zo voor de eerste keer met fineer werken. Maar tevreden met het resultaat...
Re: Lenco L75 met 12" toonarm
Even met wat anders bezig geweest: setje field coil drivers en de voeding daarvoor...
Maar we kunnen weer verder met de Lenco. Begint er nu echt op te lijken.
Maar we kunnen weer verder met de Lenco. Begint er nu echt op te lijken.
Re: Lenco L75 met 12" toonarm
"Begint erop te lijken" ?? Waar kunstwerk, mooi gebouwd hoor.
Jos.
Jos.
