Pagina 1 van 3
sample rate conversie
Geplaatst: zo 29 jan 2023, 18:52
door Henkjan
ik heb nog een leuke klassieke DAC liggen, maar die lust alleen maar 44.1kHz 16bit. zijn er sample rate conversie bordjes die ik daar in zou kunnen bouwen?
Re: sample rate conversie
Geplaatst: zo 29 jan 2023, 22:22
door hannesie
Welke DAC is dat dan, TDA1541 of zo.....?
Re: sample rate conversie
Geplaatst: zo 29 jan 2023, 23:58
door cool
Als het de Mission dac is , zit die er wel in dacht ik...
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 0:13
door MarcelvdG
Evaluatiebord van een SRC4392 of een andere ASRC misschien. Dan moet je dat evaluatiebord wel kunnen configureren zonder een PC.
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 0:31
door Kappa7
De meeste software kan toch wel up of down samplen?
Stel dat in op 44.1/16 en klaar ben je.
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 0:33
door Henkjan
cool schreef: ↑zo 29 jan 2023, 23:58
Als het de Mission dac is , zit die er wel in dacht ik...
ja die idd.
toen ik die aan de SHD hing (geeft 96kHz uit) kwam er geen muziek uit in elk geval. maar eens wat verder uitzoeken dan
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 9:14
door ray5150
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 10:05
door Marp
Heb je geen verdwaalde MiniDIGI meer liggen? Een ADAU1450/51/52 met S/P-difaansluitingen zou anders ook nog kunnen.
Update: MiniDIGI is een uitbreidingsmodule, dus geen zelfstandig bordje, zoals ik veronderstelde.
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 10:12
door Pjotr
En waar moet die DAC dan aan komen te hangen? Wat George al zegt, in vrijwel alle muzieksoftware zit een SRC.
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 10:21
door Marp
Wat ik zei: S/P-difaansluiting. Op de MiniDIGI heb je die in elk geval, en die heeft Henkjan misschien zelfs nog liggen. Dat er een softwarematige speler aan komt te hangen, zou best kunnen, maar dat is helemaal niet gezegd. Dat je het daar zelf op kan instellen, zal hij vast ook wel weten.
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 11:23
door Pjotr
Dus een MiniDSP-SHD + MiniDigi om een antieke Mission DAC aan te sturen

Tja, zou kunnen...
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 11:42
door ds23man
Dat ding moet je gewoon achter een cd speler knopen, was daar ook voor bedoeld.
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 11:44
door ray5150
Daar zit iets in, ja.
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 12:38
door Marp
Pjotr schreef: ↑ma 30 jan 2023, 11:23
Dus een MiniDSP-SHD + MiniDigi om een antieke Mission DAC aan te sturen

Tja, zou kunnen...
Onnozele bijdrage van mij he? Wat ook zou kunnen... eventjes erop attenderen dat het woordje SHD werd gemist. Da's misschien minder leuk, maar wel vriendelijker.

Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 12:48
door Pjotr
Geen idee Marp. Wat jij er van maken wilt.... Het is sowieso niet heel duidelijk wat HJ zijn bedoeling uiteindelijk is. Een MiniDSP SHD combineren met een antieke Mission DAC is nou niet erg voor de hand liggend. Zeker niet gezien de SHD al een uitstekende DAC aan boord heeft.
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 13:49
door Henkjan
kastJE zegtie

19" rack
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 13:52
door Henkjan
Pjotr schreef: ↑ma 30 jan 2023, 12:48
.... Het is sowieso niet heel duidelijk wat HJ zijn bedoeling uiteindelijk is....
het hele punt is, dat ik niet wil beperken waar t ding aan komt.
CD speler, SB Touch, Pi, etc.
gewoon voor de lol
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 14:07
door hannesie
Tja, heb hier een USB naar S/Pdif omzetter, maar die krijg ik echt niet naar 24 bit of meer als 48 kHz uit, zit een BB 29XX in, dus 16/48.2 en dan houd het op.
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 16:23
door Henkjan
cool schreef: ↑zo 29 jan 2023, 23:58
Als het de Mission dac is , zit die er wel in dacht ik...
single sample rate 44.1kHz volgens
https://www.hifidatabase.com/Mission_dAC5_994.php
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 17:06
door hannesie
Daar zit dus een TDA1547 in, zat ook in mijn Philips CD speler.
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 17:09
door ray5150
Henkjan schreef: ↑ma 30 jan 2023, 13:49
kastJE zegtie

19" rack
Bij mij zit tegenwoordig alles in een 19 Inch kassie.

Overigens is het ding maar een centimeter of 15 diep, schroef de rackoren eraf en hij is nog maar 44 cm breed.
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 19:45
door MarcelvdG
Henkjan schreef: ↑zo 29 jan 2023, 18:52
ik heb nog een leuke klassieke DAC liggen, maar die lust alleen maar 44.1kHz 16bit. zijn er sample rate conversie bordjes die ik daar in zou kunnen bouwen?
Als je geen bezwaren hebt tegen amateuristische constructies met gaatjesbord en adapterprintjes:
Bij mij op zolder ligt nog een adapterprintje (TQFP48 naar 2,54 mm raster) met een SRC4392 erop, die mag je zo hebben want ik doe er al zo'n zeven jaar niets meer mee. Met een voedinkje, een paar spanningsregelaars, een kristal en een Arduino erbij kun je daarvan een bemonsteringsfrequentieomzetter maken die alles tot en met 216 kHz bemonsteringsfrequentie omzet in 44,1 kHz. Desgewenst kun je er ook nog vier S/PDIF (of AES 3 of Toslink) ingangen op maken. Als je geen haast hebt, wil ik het ook wel tegen kostprijs voor je in elkaar zetten.
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 21:25
door Henkjan
MarcelvdG schreef: ↑ma 30 jan 2023, 19:45
Henkjan schreef: ↑zo 29 jan 2023, 18:52
ik heb nog een leuke klassieke DAC liggen, maar die lust alleen maar 44.1kHz 16bit. zijn er sample rate conversie bordjes die ik daar in zou kunnen bouwen?
Als je geen bezwaren hebt tegen amateuristische constructies met gaatjesbord en adapterprintjes:
....
hoe groot wordt dat alles bij elkaar?
dan ga ik zo eens kijken hoeveel plek er in die kast is
Re: sample rate conversie
Geplaatst: ma 30 jan 2023, 22:02
door MarcelvdG
Natte-vingerschatting: minder dan 10 cm bij 10 cm als je de voedingsspanning uit het apparaat kunt aftappen. Voor een betere schatting moet ik morgen even op zolder kijken.
Re: sample rate conversie
Geplaatst: di 31 jan 2023, 11:38
door MarcelvdG
Eens gekeken wat ik precies op zolder had liggen:
Het is een experimenteerprintje van 9 cm bij 10 cm. Linksvoor zit de SRC4392, rechtsvoor een DIX4192 die voor jouw toepassing overbodig is, linksachter een kristaloscillator waar een ander kristal in moet (verkeerde frequentie) en er zouden twee spanningsregelaars horen te staan, maar eentje heb ik er kennelijk een keer af gesloopt. Op de plek van de DIX4192 kan wel een klein model Arduino om de SRC4392 te configureren.