Netfilter in de kast (Dynavox x4000) en wat DIY rommelen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Netfilter in de kast (Dynavox x4000) en wat DIY rommelen

Bericht door hannesie »

Een beetje zelfbouw en een try-out met de netspanning.

Ik heb kort geleden dan wel wat effecten gehoord met de toevoeging van een prijzig netfilter, en was benieuwd wat iets dergelijks bij mijn installatie zou doen.
Ik heb al een speciale groep voor de audio, getrokken door de buis waar vroeger de telefoondraad doorheen was getrokken en die kon nu mooi gebruikt worden om er aparte aansluiting te maken. De man die ook de kast had gemaakt na de installatie van de zonnepanelen, was toen toch in de buurt en toen vlot een paar draden getrokken en een aparte groep/automaat geïnstalleerd.

Die zat er al wel even, maar nu dan op die groep ook nog een kabel die uit de (WCD) stopcontact is aangesloten direct dan een behoorlijke kwaliteit genomen om vanuit daar een goede opzet te maken.
lapp.jpg
Daar mogen dan een paar stekkers aan, die dan redelijk solide van opzet zijn.
k9.jpg
Vanuit die opzet dan naar de kast met de deels gefilterde aansluitingen, en dan kunnen er meer op aangesloten worden.

De reden dat ik tot dit experiment ben gekomen was dat deze filter behoorlijk betaalbaar was, en dat maakt het tot nu toe best leuk.
k6.jpg
Om er nu, zoals ik wel was tegengekomen, kapitalen aan uit te geven leek mij niet erg aantrekkelijk,
Ik zie dan voorbeelden van kabeltjes van €2500 en filterblokken van bijna meer dan € 9800, dan vergaat mij de lust om dat te beluisteren.
Zeker als er plaatjes zijn van de inhoud van die kastjes.
duur.jpg
Dus betaalbaar en zelf wat in elkaar zetten.
k5.jpg
k2.jpg
Met dan wat adereind hulsjes werkt het wel makkelijk, en komt de tang van de Lidl wel goed van pas. :D
k1.jpg
Een nieuwe föhn moeten kopen, de oude van 35 jaar oud kon het niet meer aan.

De aders van deze kabels zijn genummerd, wel zo goed als je dat consequent goed wilt monteren.
k4.jpg

En dan kun je dit resultaat krijgen.
k3.jpg
Wat mij dan wel opvalt dat er toch nog aardig wat gereedschap van verschillende aard en vorm nodig hebt.
Een kleine maat Torx bit is dan de grootste uitschieter.
Maar ik had een behoorlijk aantal verschillende gereedschap liggen voor het netjes afwerken en monteren.

En dan past hij net niet in de kast, dus een haakse aansluiting gezocht en gevonden.
haaks.png
Het resultaat is dan in eerste instantie hoor je het verschil?

In 1e instantie met alleen de voorversterker was het , ik weet het niet.

Toen de DAC/Streamer er bij aangesloten, en toen was er eerst iets wat ik niet kon thuis brengen, en wat later op de avond dan weer geluisterd.

Nu dus wel duidelijk meer details en ruimte in het geluidsbeeld, dat had ik niet verwacht.

Moet de boel nog eens helemaal nalopen.
Nu er op aangesloten, gefilterd de RelaiXed/Soekris/streamer, en de HKDAC met speciale voeding en een klein DAC-je die optisch uit van de TV pakt.
De voeding van het optisch SFP naar RJ45 omzetten doet geeft een vreemde reactie.
Dat is een Guido Tent voeding, met er eens naar kijken.

Voorlopig is het een leuke inspanning met een positief resultaat/effect. :sure:
Laatst gewijzigd door hannesie op za 23 jul 2022, 0:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Netfilter in de kast (Dynavox x4000) en wat DIY rommelen

Bericht door holco »

Lekker bezig Hans :goedzo:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Netfilter in de kast (Dynavox x4000) en wat DIY rommelen

Bericht door dre »

Mooi werk Hans! 8)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Netfilter in de kast (Dynavox x4000) en wat DIY rommelen

Bericht door Kappa7 »

Mooie kabels geworden Hans.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Netfilter in de kast (Dynavox x4000) en wat DIY rommelen

Bericht door dre »

Toen ik mijn Isotek Evo 3 Aquarius (Alleen de naam al! :rofl: ) aansloot viel ik ook om van verbazing!
Nu staat mijn set op zolder met het halve huis en de CV op dezelfde groep..... :mrgreen:

Betere dynamiek en meer detail. :goedzo:
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Netfilter in de kast (Dynavox x4000) en wat DIY rommelen

Bericht door Mtraxx »

Lekker om rommelen is het leuks Hans.
Ik heb de afgelopen jaren ook wat meer geïnvesteerd in goede stroomvoorziening en aangezien er voor de nieuwe zonnepanelen al een kabel naar zolder moest ook maar een audio groep aangelegd. En omdat er toch al flink in de meterkast moest worden gesleuteld ook een maar een audiograde groepenschakelaar ertussen, daarnaast ook nog een nieuwe aardpen voor enkel de audiogroep met gelijk maar een paar extra lengtes de grond in aangezien de kosten ervan wel meevallen. In mijn beleving allemaal de moeite waard, is dat ook iets wat je aangepakt hebt Hans?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Netfilter in de kast (Dynavox x4000) en wat DIY rommelen

Bericht door Pjotr »

dre schreef: do 21 jul 2022, 20:02

Betere dynamiek en meer detail. :goedzo:
Nu had Hans w.d.b. toch al niet te klagen :mrgreen: Hannes had nog een stukkie van dat spul over, zal ik in je Perreaux klussen Dre!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Netfilter in de kast (Dynavox x4000) en wat DIY rommelen

Bericht door dre »

Hier ook nog stukjes genoeg...... :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Netfilter in de kast (Dynavox x4000) en wat DIY rommelen

Bericht door hannesie »

@ Mtraxx, ik had hier van de buren wat last en herrie van hun Airco, die door een eerdere buurman was geplaatst, en die gaf herrie van de kast zelf die scheef stond en een losse tegel, en dan ook dat het in/uitschakelen goed hoorbaar was.
Ik kreeg ook het idee dat er een invloed was op mijn installatie, je hoorde af en toe dat terug als het schakelde.

Nu dan de kabel dan afgeschermd is naar de de Filter, en dan heb ik in de meterkast de boel aangepast, beter gezegd laten aanpassen.

En dan de oude
mk1.png
en nieuwe
mk2.png
Situatie, links boven in de hoek een Raspberry Pi met een de software er op van Domoticz en een kabeltje naar de P1 van de meter.

Geen aardpen o.i.d.
Ik heb in het stopcontact zelfs de randaarde niet aangesloten, de groen/gele draad zit wel in de leiding. :sure:
Screenshot_20220721-214512.jpg
Nu met de nieuwe leverancier van de Data T-Mobile een andere aansluiting met een kastje die dan ook weer een galvanische scheiding geeft van het internet.
glas.png
Wat ik dan nog een keer herhaal vlak voor de streamer met een eigen opzet met TCP > Opt . Opt > TCP, RJ45 de streamer in. :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Netfilter in de kast (Dynavox x4000) en wat DIY rommelen

Bericht door Pjotr »

Nieuw aangelegde stopcontacten moeten van randaarde voorzien zijn volgens het bouwbesluit! Waarom zou je dat niet doen?
hannesie schreef: do 21 jul 2022, 22:21

Nu met de nieuwe leverancier van de Data T-Mobile een andere aansluiting met een kastje die dan ook weer een galvanische scheiding geeft van het internet.
glas.png
Ehhh, jij had toch glasvezel :think: Overigens is alle UTP op zich ook nog eens galvanisch gescheiden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Netfilter in de kast (Dynavox x4000) en wat DIY rommelen

Bericht door hannesie »

Dat is dan grappig, bij de KPN was er een directe uitgang (RJ45) uit de kast waar het gele draadje glasvezel uit de kast komt en geen gebruik meer maakt met de interne print, die werd door de monteur van T-Mobile bij het oud vuil geflikkerd, en er nu een optisch naar RJ45 conversie plaats vindt door een apart kastje.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Netfilter in de kast (Dynavox x4000) en wat DIY rommelen

Bericht door Kappa7 »

hannesie schreef: do 21 jul 2022, 22:58
Dat is dan grappig, bij de KPN was er een directe uitgang (RJ45) uit de kast waar het gele draadje glasvezel uit de kast komt en geen gebruik meer maakt met de interne print, die werd door de monteur van T-Mobile bij het oud vuil geflikkerd, en er nu een optisch naar RJ45 conversie plaats vindt door een apart kastje.
Dat is gewoon het zelfde maar dan in een ander huisje.
Gaat ook glas in en komt koper uit.
T-mobile gebruikt daar wat meer budget spul voor maar voldoet net zo goed.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”