Plafondspeaker design met JBL Control 1 Pro

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
steen

Plafondspeaker design met JBL Control 1 Pro

Bericht door steen »

Beste zelfbouwers

Dit is mijn eerste post op dit forum, leuk te zien dat dit zo leeft. Ik heb momenteel (praktisch) geen ervaring met zelfbouw audio, en heb dus geprobeerd om mij al wat te verdiepen vooraleer deze vraag te stellen, maar ik geraak er precies niet helemaal aan uit.

We gaan grondig renoveren, en dus had ik graag de speaker installatie mee onder handen genomen. Nu ben ik op zoek gegaan naar gepaste speakers, zowel kwalitatief als esthetisch, maar vind niets dat me helemaal warm maakt. Dus dacht ik om er zelf te maken. Het idee is om plafondspeakers te maken in opbouw. Dus niet ingebouwd omdat ik bang ben dat de houten vloeren teveel door geluid zouden laten, en omdat ik dat eigenlijk ook niet mooi vind. Om dan gewone speakers tegen het plafond of muren te plakken vond ik ook geen goed idee, en dus kwam ik met de volgende opstelling:

- De speakers en filters van een aantal JBL Control 1 Pro's (prijs/kwaliteit best goed, correct?)
- Een eigen bekisting in de stijl van de afbeeldingen in bijlage
- Stoffen frontje om het af te werken

Het hoeft geen HiFi kwaliteit te zijn, en ook niet ontzettend luid te gaan, het is voornamelijk bedoeld als goeie achtergrondmuziek door de dag heen. Maar ik hoor wel graag de details in de muziek, ook al staat het niet hard. Een sub lijkt me uiteraard een must met deze speakers om het maximale eruit te halen (maar dat zie ik later wel).

Zoals in de afbeeldingen te zien zijn wil ik de mid naar beneden richten omdat die net iets minder gevoelig is voor lokalisatie, maar de tweeter wel naar de ruimte toe richten. Ze zouden in de hoek komen te hangen tegen het plafond. Ik dacht dat, als ik het volume en vulling van de kist van de originele speakers aanhoudt en de poort overneem, het geluid eigenlijk alleen maar kan beteren aangezien ik mijn bekisting uit MDF wil maken (wat origineel plastiek is). Klopt deze redenering of zit er toch meer achter?

Aangezien ik geen speakers lijk te vinden die dit design hebben, kan het natuurlijk zijn dat dit gewoon een slecht ontwerp is om verscheidene redenen. Als dat het geval is, dan leer ik graag waarom.

Mvg,
Nick
Bijlagen
rendered_2.png
rendered_3.png
rendered_4.png
rendered_5.png
Lnsadnoh
Contacteer:

Re: Plafondspeaker design met JBL Control 1 Pro

Bericht door Lnsadnoh »

Leuk origineel ontwerp!
Welkom Steen!

Ga het volgen.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Hoe ga je dat doen met de tweeter? Die zit achter in de frontplaat geschroefd en heeft geen eigen flens.

https://speakerrepairshop.nl/nl/tweeter ... 1-10000066
hsmeets

Bericht door hsmeets »

Voel je welkom hier!

Ja, leuk ontwerp, bij de eerste regels, voor ik de renders had gezien dacht ik nog, waarom zou je een paar schoendozen tegen het plafond willen schroeven, in het plafond geplaatst is toch veel strakker. Er zijn best wel merken die inbouw speakers leveren, ik denk even aan B&W, KEF, Focal, maar ook anderen.

Hoewel je niet goedkoper zal uit zijn zou ik er geen bestaande speaker voor slopen maar losse drivers kopen. Aangezien je de kast heel anders maakt en deze platte kast met de plafond montage een soort van oneindig klankbord gaat vormen zou het ook (heel) anders gaan klinken dan de met de originele kast. Inbouw speakers zijn daar doorgaans op aangepast.

Als je wat ervaring zou hebben of hier een hobby van willen maken zou ik zeggen met hulp van hier kun je een heel eind komen maar als het een one-off is zou ik eerder neigen naar het advies ga nog eens kijken naar inbouw speakers.
steen

Bericht door steen »

Hondasnl schreef: do 30 dec 2021, 9:44
Leuk origineel ontwerp!
Welkom Steen!

Ga het volgen.
Bedankt!

ds23man schreef: do 30 dec 2021, 9:53
Hoe ga je dat doen met de tweeter? Die zit achter in de frontplaat geschroefd en heeft geen eigen flens.

https://speakerrepairshop.nl/nl/tweeter ... 1-10000066
Daar vind ik wel een oplossing voor, ik was van plan om de mdf uit te frezen en die er ook langs achter in te monteren. Die zijwaartse steunen zou ik dan gewoon wat afvijlen/snijden.

hsmeets schreef: do 30 dec 2021, 9:56
Voel je welkom hier!

Ja, leuk ontwerp, bij de eerste regels, voor ik de renders had gezien dacht ik nog, waarom zou je een paar schoendozen tegen het plafond willen schroeven, in het plafond geplaatst is toch veel strakker. Er zijn best wel merken die inbouw speakers leveren, ik denk even aan B&W, KEF, Focal, maar ook anderen.

Hoewel je niet goedkoper zal uit zijn zou ik er geen bestaande speaker voor slopen maar losse drivers kopen. Aangezien je de kast heel anders maakt en deze platte kast met de plafond montage een soort van oneindig klankbord gaat vormen zou het ook (heel) anders gaan klinken dan de met de originele kast. Inbouw speakers zijn daar doorgaans op aangepast.

Als je wat ervaring zou hebben of hier een hobby van willen maken zou ik zeggen met hulp van hier kun je een heel eind komen maar als het een one-off is zou ik eerder neigen naar het advies ga nog eens kijken naar inbouw speakers.
Ik ben wel degelijk van plan een gesloten bekisting te maken, en die op een paar millimeter van het plafond te hangen (kan ook niet anders, de mount gaat iets van plaats moeten innemen) waardoor dit wel akoestisch gescheiden zou moeten zijn.

Wel het idee kwam eigenlijk van inbouwspeakers, omdat ik daar de richtbare tweeters tegen kwam. Ik vind dit design wel leuk, en zo kan ik de tweeters ook gaan richten. Eventueel dezelfde doos met gewoon een inbouwspeaker zou natuurlijk ook een optie zijn, maar dan voelt het inderdaad helemaal onnozel om ze niet gewoon in te bouwen. Is dit trouwens een terechte vrees, het doorgeven van geluid via het plafond? Dit is namelijk allemaal hout en gyproc.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

hoi Nick, welkom hier

als je de tweeter onder een andere hoek dan origineel gaat monteren tov de midwoof, dan zal je het filter daarop wat moeten aanpassen

zo hardop denkend: een goede kwaliteit setje uit de car hifi zou nog wel eens kunnen gaan lukken als je geen aanpassingen aan t filter wil doen, daar zit de onderlinge uitrichting van de tweet en midwoof vaak ook zo
steen

Bericht door steen »

Henkjan schreef: do 30 dec 2021, 11:20
hoi Nick, welkom hier

als je de tweeter onder een andere hoek dan origineel gaat monteren tov de midwoof, dan zal je het filter daarop wat moeten aanpassen

zo hardop denkend: een goede kwaliteit setje uit de car hifi zou nog wel eens kunnen gaan lukken als je geen aanpassingen aan t filter wil doen, daar zit de onderlinge uitrichting van de tweet en midwoof vaak ook zo
Kan de positionering t.o.v. elkaar al een effect hebben op het geluid?
Dat wist ik niet, maar mijn oog was wel al op een auto-hifi set gevallen, waarom geen idee, maar de RF P165-SE sprak me aan. Is er een set die je kan aanraden?
Ouwebok

Bericht door Ouwebok »

Onze oren zijn gevoelig voor de hoogte van een geluidsbron, volgens dit artikel dmv oorschelp-vorm en reflecties van schouder en hoofd.
Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Sound_localization
Ik heb eens gelezen dat dit evolutionair zo geperfectioneerd is om ons zo snel mogelijk te laten reageren op gevaar van boven (ik kan dat gelezen artikel niet meer vinden).

Ik heb een keer luidsprekers bij het plafond geplaatst; dat klonk prima voor achtergrond muziek, maar niet goed voor 'echt muziek beleven'.
Het wordt zowiezo een (leuk!) compromis, lijkt me.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zou gewoon een set coaxiale auto luidsprekers in het plafond schroeven.
plaatje triplex met een rond gat eronder om de schroeven vast te houden. klaar.
Zo zit het al 20 jaar naar volle tevredenheid in de badkamer.
PA5cAL1
Contacteer:

Bericht door PA5cAL1 »

Het zal wel aan mij liggen, maar ik zou gewoon een set coaxiale auto luidsprekers in het plafond schroeven.
Nick wil juist dat de achterkant gesloten is zodat het niet gaat doordreunen naar de bovenverdieping. Met houten vloeren lijkt me dat wel een redelijke eis.

Ik denk wel dat inbouwspeakers de beste oplossing zijn maar dan zal er gekeken moeten worden naar een setje met een dichte behuizing aan de achterkant. Daar zijn er genoeg van te vinden. Er zal dan gekeken moeten worden hoeveel ruimte er is in het plafond in de hoogte om die dingen in te bouwen.

Volgens mij kun je ook losse "back housings" krijgen voor inbouwspeakers.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

steen schreef: do 30 dec 2021, 11:32
Henkjan schreef: do 30 dec 2021, 11:20
hoi Nick, welkom hier

Kan de positionering t.o.v. elkaar al een effect hebben op het geluid?
Dat wist ik niet, maar mijn oog was wel al op een auto-hifi set gevallen, waarom geen idee, maar de RF P165-SE sprak me aan. Is er een set die je kan aanraden?
jazeker, meer van opzij zal je minder hoog horen bijvoorbeeld (bundelen van geluid wordt sterker met hogere frequenties)

ik ben niet zo thuis in de car hifi tegenwoordig, maar een composetje bedoeld voor speakers in de deur met echt wisselfilter is wat ik bedoel.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

caraudio heeft vaak een hoge Qts, dat gaat juist dreunen in een klein kastje. Ook zitten de speakers op een groot plat vlak, ook nabij de hoek. Dit gaat heel veel doen met het geluid, een boxmodel is vaak in het filter gecompenseerd voor een half-space afstraling. In hoeken kan het in theorie wel 9dB oplopen.

Een Ikea symphonisk speaker kun je met iPhone zelfs kalibreren/ruimte corrigeren... Sonos heeft dat allemaal meegenomen in de Ikea speaker lijn.

Als je iets wil ontwerpen zou ik met een ontwerp starten die past bij dit gebruik.

Los van de technische kant, prachtig ontwerp!

edit:
https://www.hifiklubben.nl/argon-audio- ... pAQAvD_BwE

je kunt ook kijken op Dolby Atmos Ceiling speakers
satefan

Bericht door satefan »

Wat is de reden dat je plafondspeakers overweegt? Gaat het om een voorkeur, of is het meer noodzaak ivm ruimtegebrek? Maw, waarom moeten/gaan ze tegen het plafond?

De reden van mijn vraag is de volgende. Ik vind zelf dat muziek die vanaf een hoge positie gespeeld wordt snel onnatuurlijk overkomt. Als ik naar een concert ga, dan staat de band voor me, en niet boven me. Dus vanuit plaatsing van de muziek zou ik er zelf niet al te snel voor kiezen. De optie die Wouter aandraagt vind ik een mooi alternatief overigens!

Of zijn de plafondspeakers slechts 1 onderdeel van de installatie?

Groet,

Satefan
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Toen ik de renders zag dacht ik: leuk ontwerp voor een Atmos set!

Na je tekst gelezen te hebben lijkt het alsof dit je enige vorm van stereo wordt? Nee toch?
Als achtergrond muziek snap ik het wel, dan maakt de plaatsing niet veel uit, zelfs de kwaliteit van de speaker niet zo.
Ik zou me voor die functie totaal niet druk maken over wat men hierboven allemaal aandraagt :wink:

Wordt het ook DE stereo setup, ja, dan zou ik het echt over een andere boeg gaan gooien (en persoonlijk nooit m'n speakers aan het plafond plaatsen, maar dat is persoonlijk).
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Heb je de mogelijkheid om de luidsprekers uit de hoek te halen? Het liefst een meter of meer. Nabij een groot oppervlak, maar niet verzonken ín het oppervlak, geeft namelijk ongewenste kleuring aan het geluid. In een hoek heb je drie wanden en speelt dit effect dus nog sterker. Als je de luidsprekers in het plafond kunt verzinken en een eindje van de muren af kunt plaatsen, zit je goed.

In plaats van een subwoofer, kan je overwegen om iets grotere luidsprekers te kiezen. Met een 6,5" basluidspreker, is een subwoofer niet noodzakelijk meer.

Naast het geluid zelf, kan ook het contactgeluid storend zijn voor de bovenburen. Om dat tegen te gaan, kan je de luidspreker(kasten) in zachte rubbers of veren monteren.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

PA5cAL1 schreef: do 30 dec 2021, 22:09
Nick wil juist dat de achterkant gesloten is zodat het niet gaat doordreunen naar de bovenverdieping. Met houten vloeren lijkt me dat wel een redelijke eis.

Ik denk wel dat inbouwspeakers de beste oplossing zijn maar dan zal er gekeken moeten worden naar een setje met een dichte behuizing aan de achterkant. Daar zijn er genoeg van te vinden. Er zal dan gekeken moeten worden hoeveel ruimte er is in het plafond in de hoogte om die dingen in te bouwen.

Volgens mij kun je ook losse "back housings" krijgen voor inbouwspeakers.
Klopt eigenlijk willen alle leveranciers van inbouw speakers dat er een back box gebruikt wordt.
Ook al plaatsen wij de plafond speakers vaak zonder, beter is met.
Je kunt dan ook prima een set inbouw speakers gebruiken om die in je gewenste behuizing te plaatsen.
Je kunt daar voor eens kijken naar de Sonance VP66
https://www.sonance.com/in-wall-in-ceil ... -rectangle
Of de VP88 als je een wat grotere bas unit kwijt kunt.
Het idee is dan dat je de bestaande baffle uit elkaar haalt en de units plus filter gaat gebruiken in je eigen design.
Tis allemaal wel veel werk, zelf zou ik dan gewoon voor inbouw kiezen en niet zo in de hoeken maar meer een links en de ander rechts van je TV scherm.
Natuurlijk wel met een goede back box eventueel geïsoleerd in het plafond.

Andere optie is om bvb een VP66 LCR schuin in je back box te monteren zo dat de gehele unit is gekanteld en schuin naar beneden kijkt.
https://www.sonance.com/lcr/vp-surround
steen

Bericht door steen »

Bedankt voor de reacties allemaal, ik merk dat er over het algemeen niemand echt enthousiast wordt van deze setup, dus misschien is het toch niet zo'n goed idee als ik me eerst zelf voorstelde. Het zal me vooral een kwestie worden van me te verdiepen in het hele gebeuren, en dan opnieuw beginnen. Gelijk hoe, dit forum bevat in ieder geval een schat aan informatie, dus daar ben ik wel even zoet mee.

Om te zien waar ik kan beginnen met zoeken naar speakers, zie ik vooral soundimports terugkomen. Zijn er zo nog sites die een goeie referentie kunnen vormen om eventueel zelf een set samen te stellen?
wouter schreef: vr 31 dec 2021, 8:54
https://www.hifiklubben.nl/argon-audio- ... pAQAvD_BwE
je kunt ook kijken op Dolby Atmos Ceiling speakers
Dat is inderdaad een goeie optie, die had ik nog niet gezien. Merci!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Qua kennisniveau zou ik eerder Rumoh, Speaker&Co en Loudmagnet aandragen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”