Tweeter speelt te zacht

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Audioquest777
Berichten: 8
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 5:37

Tweeter speelt te zacht

Bericht door Audioquest777 »

Hallo beste forumleden

Ik ben de gelukkige eigenaar geworden van een paar hoog rendement Tesla 25ws-d2 speakers. De speaker zijn al 50 jaar oud en de filters konden wel eens nieuwe condensators gebruiken, en deze heb ik vervangen door nieuwe Audyn's in de juiste waarden. Daar knapte de speakers behoorlijk van op!

Maar... het enige euvel wat ik heb kunnen ontdekken is dat de tweeters erg laag in volume spelen, dit was zowel voor als na het vervangen van de condensatoren.

Met een testtoon op 5000 hz en zonder condensator ( rechtstreeks op de versterker ) speelt de tweeter prima, maar zodra er een condensator voor geplaatst wordt blijft er weinig tot niets van over?

De tweeter is een ART 481, een hoorn tweeter van 0,6 ohm 5 watt, er zit verder nog een transformator voor om de impedantie naar 4 ohm te krijgen. De condensatoren dier gebruikt worden zijn 2uf. Ook heb ik 1 uf geprobeerd en dit gaf hetzelfde resultaat.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen hiermee!
filter.jpg
Tesla filter.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Henkjan »

welkom!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door ray5150 »

Zou het kunnen zijn dat er ferro fluid in de tweeters is toegepast ?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Leeuwarden »

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door toetertje »

Als je het onderste stukje tekst daarvan vertaalt, heeft hij het over gescheurde of een loszittende magneet
in de carrosserie, waardoor de tweeter een stuk zachter of hees speelt. In dat geval, kan het een risico zijn
om de klemmende spreekspoel uit de spleet te krijgen.
Als ik naar de foto van de spreekspoel kijk, denk ik wat resten ferrofluid te zien. Ik denk dat hij toch even
uit elkaar moet. Maar dan wel het liefst door iemand met ervaring.
Audioquest777
Berichten: 8
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 5:37

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Audioquest777 »

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Ik heb geen idee of er ferro fluid in de tweeter gebruikt is, kon helaas niet veel informatie vinden. De link is een mooi begin, dan weet ik in ieder geval al een beetje welke onderdelen er in zitten en hoe hij uit elkaar zou kunnen, met uiteraard alle voorzichtigheid geboden, want even wegbrengen om een expert er naar te laten kijken gaat financieel niet.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door ds23man »

Vermoedelijk zit er een alnico magneet in, die verliezen na verloop van tijd hun magnetisme.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door markbakk »

Als er met een testtoon zonder condensator geluid uit komt, maar dat stopt nadat je er een condensator tussen zet, dan ligt het volgens mij niet aan de magneet of aan de spreekspoel. Maar: als je 2µF voor 4Ω zet, dan hou je bij 5kHz niet heel veel over. Nog los ervan dat we de impedantie van de autotransformer niet kennen...
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Olaf Analogue »

Zou je een betere foto van het trafo'tje willen maken? Mogelijk zitten hier meerdere aftakkingen op waarmee het volume van de tweeter kan worden aangepast. Op de foto meen in te zien dat er twee takken zijn doorgesoldeerd, maar als je even een betere foto maakt dan kijken we even verder.
Screenshot_20211209-153511_Gallery.jpg
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door beijert »

Lijkt mij origineel
IMG_20211209_161402.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4779
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Olaf Analogue »

Dat ziet er inderdaad origineel uit. Maar hoe kan het dat iemand anders dan de topic starter nu met een foto van hetzelfde filter komt? Gezien de condensatoren is dit daadwerkelijk het filter van de topic starter.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door ds23man »

Inderdaad :think: :think: :think: :think: :think:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door beijert »

Op de foto klikken. Dan wordt ie groter en kan je knippen.

Op mijn mobiel that is...
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door markbakk »

Waarom moet er bij 5kHz geluid uit de hoorn komen trouwens? Was dat met de oude condensatoren zo?
[Edit]volgens mij schrijf je zelf dat er geen verschil is. Misschien horen ze wel zacht te spelen. Kun je alleen beoordelen met een meting, vrees ik.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Henkjan »

zeker boven de 5kHz komt er opvallend weinig geluid uit een tweeter
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Kappa7 »

markbakk schreef: do 09 dec 2021, 12:38
Als er met een testtoon zonder condensator geluid uit komt, maar dat stopt nadat je er een condensator tussen zet, dan ligt het volgens mij niet aan de magneet of aan de spreekspoel. Maar: als je 2µF voor 4Ω zet, dan hou je bij 5kHz niet heel veel over. Nog los ervan dat we de impedantie van de autotransformer niet kennen...
Lijkt mij wel dat er gewoon te veel wordt weg gefilterd.
We weten dat de condensator voor de transformator zit en deze de taak heeft om de impedantie naar 4 ohm te trekken.
Dan is dat dus niets meer als onderstaand filter.
Knipsel.JPG
Niet zo gek dus dat er niks uit komt.
Maak er eens 10uF van dan zal er wel wat meer uit komen.
Knipsel1.JPG
Audioquest777
Berichten: 8
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 5:37

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Audioquest777 »

ds23man schreef: do 09 dec 2021, 11:24
Vermoedelijk zit er een alnico magneet in, die verliezen na verloop van tijd hun magnetisme.
Klopt, er zit inderdaad een alnico magneet achter, en aan de buitenkant is er een zwak magnetisch veld. Dat een alnico magneet zijn kracht verliest heb ik ook al een gehoord, geen idee hoe veel invloed zoiets zou hebben?
Audioquest777
Berichten: 8
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 5:37

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Audioquest777 »

markbakk schreef: do 09 dec 2021, 20:11
Waarom moet er bij 5kHz geluid uit de hoorn komen trouwens? Was dat met de oude condensatoren zo?
[Edit]volgens mij schrijf je zelf dat er geen verschil is. Misschien horen ze wel zacht te spelen. Kun je alleen beoordelen met een meting, vrees ik.
Ik heb geen idee waar de crossover punten liggen bij deze speakers, het is zo dat ik erg weinig geluid uit de tweeter ervaar als een probleem, maar meten is weten inderdaad! Heb het met een app geprobeerd maar daar had ik al vanaf 8 khz een sterke afval, maar heb nu het idee dat dat een limitatie van de app of telefoon is. Helaas heb ik geen meet microfoon en alles wat daar bij komt kijken.
Audioquest777
Berichten: 8
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 5:37

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Audioquest777 »

Henkjan schreef: do 09 dec 2021, 20:47
zeker boven de 5kHz komt er opvallend weinig geluid uit een tweeter
Bij deze speaker wel ja, het is dan ook een drieweg die erg gefocust is op het middengebied. En daarbij komt mijn gehoor nog amper uit boven de 10 khz... :mrgreen:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door SARK »

Hè wat grappig ... ik had deze gratis luidsprekers in het "Te koop gezien" topic getipt wat grappig dat jij ze nu hebt :goedzo:
Even over je opmerking dat de tweeter te zacht speelt .... als je de complete luidspreker beluisterd, valt het dan op dat de tweeter te zacht speelt?
Waarom ik dit vraag is omdat de mid-unit alleen in het laag is gefilterd en in het hoog lekker doortettert (zie plaatje) en ik vraag me af of de tweeter niet als "super" tweeter is ingezet en het dus klopt dat ze pas heel hoog beginnen mee te spelen.
Bijlagen
Super Tesla.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door SARK »

Ervaar je dit probleem overigens bij beide luidsprekers?
Audioquest777
Berichten: 8
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 5:37

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Audioquest777 »

SARK schreef: vr 10 dec 2021, 6:42
Hè wat grappig ... ik had deze gratis luidsprekers in het "Te koop gezien" topic getipt wat grappig dat jij ze nu hebt :goedzo:
Even over je opmerking dat de tweeter te zacht speelt .... als je de complete luidspreker beluisterd, valt het dan op dat de tweeter te zacht speelt?
Waarom ik dit vraag is omdat de mid-unit alleen in het laag is gefilterd en in het hoog lekker doortettert (zie plaatje) en ik vraag me af of de tweeter niet als "super" tweeter is ingezet en het dus klopt dat ze pas heel hoog beginnen mee te spelen.
Ik heb deze speakers inderdaad gratis gekregen :D Mijn beste speakers tot nu toe qua muzikaliteit!

Om eerlijk te zijn klinkt de speaker prima ook zonder dat de tweeter opvalt, ik denk zelfs dat zonder de tweeter het hele beeld overeind zou blijven, dus in die zin zou je zeker gelijk kunnen hebben.
Audioquest777
Berichten: 8
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 5:37

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door Audioquest777 »

SARK schreef: vr 10 dec 2021, 6:43
Ervaar je dit probleem overigens bij beide luidsprekers?
Klopt, is bij beide speaker zo
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door OWC »

Als we de eerder gelinkte website mogen geloven, denk ik niet dat er ferrofluid in heeft gezeten.
Daarvoor is de max belastbaarheid namelijk veel te laag.

Ik weet ook niet hoe oud deze precies zijn (kwam ergens 1959 tegen?), maar ferrofluid begon volgens mij pas een ding rond de jaren 90 te worden?
En dan ook enkel voor de wat luxere merken.
edit: dat klopt, begon pas echt rond 1976-1980 zie; https://en.wikipedia.org/wiki/Ferrofluid#Loudspeakers

edit: kwam oude sales program tegen van Tesla.
Geeft je helaas niet meer info, maar wel leuk voor het archief.

Ik wil er best naar kijken/meten, maar zonder referentie waardes wordt dat wel een beetje lastig.
Bijlagen
Tesla_sales_program.pdf
(2.88 MiB) 482 keer gedownload
Laatst gewijzigd door OWC op za 11 dec 2021, 16:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Tweeter speelt te zacht

Bericht door OWC »

SARK schreef: vr 10 dec 2021, 6:42
Waarom ik dit vraag is omdat de mid-unit alleen in het laag is gefilterd en in het hoog lekker doortettert (zie plaatje) en ik vraag me af of de tweeter niet als "super" tweeter is ingezet en het dus klopt dat ze pas heel hoog beginnen mee te spelen.
Volgens die sales brochure loopt de woofer (ARO 667) door tot 10kHz.
Nu moeten we dat wel met een of twee pakken zout nemen, maar het geeft wel een indicatie dat dit aannemelijk zou kunnen zijn.

Als super tweeter zou ik dan niet denken als 20kHz en meer (wat tegenwoordig een beetje de "definitie" is), maar het gebied van 8-20kHz.
Wat vroeger (jaren 60-70) toch wel een beetje een ding was.
Gezien het heel lage vermogen van de hoorn klopt een hogere crossover freq ook wel.
Zo even uit op ervaring, ergens rond de 5-7kHz ofzo idd

edit, juist zie hier;
http://www.repromania.net/tesla/tesla-s ... ro-667.php
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”