Bijplaatsen speakers
Moderator: Beheerdersteam
Bijplaatsen speakers
Ik wil graag wat speakers bijplaatsen in da autodeuren 80 Hz - 7,5 kHz, er zitten filters in maar er zijn 3 aansluitingen in,tweeter en woofers.
Wat is nu de beste keus twee losse filters voor de midtone
Of bijplaatsen op het bestaande filter of ?
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/pho ... 19b77e.jpg
Thanks voor de eventueele antwoorden
Ronald
Wat is nu de beste keus twee losse filters voor de midtone
Of bijplaatsen op het bestaande filter of ?
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/pho ... 19b77e.jpg
Thanks voor de eventueele antwoorden
Ronald
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bijplaatsen speakers
Hoi en welkom!
vertel eens wat meer over wat je nu hebt in de auto en wat je waarom wil gaan doen. dit is wat weinig info om wat te kunnen zeggen
vertel eens wat meer over wat je nu hebt in de auto en wat je waarom wil gaan doen. dit is wat weinig info om wat te kunnen zeggen
Re: Bijplaatsen speakers
Hoi henkjan ,
Nu een set met 2 x16.5 cm woofers 48Hz - 25kHz en twee 19 mm tweeters staan op een versterker ,achterin een 1 kanaals versterker met subwoofers,ik heb nog wat ruimte in de deuren dus dacht daar kan nog iets bij .
Nu een set met 2 x16.5 cm woofers 48Hz - 25kHz en twee 19 mm tweeters staan op een versterker ,achterin een 1 kanaals versterker met subwoofers,ik heb nog wat ruimte in de deuren dus dacht daar kan nog iets bij .
Re: Bijplaatsen speakers
Welk merk en type speakers heb je nu en wat is het merk en model van je cross-over?
Re: Bijplaatsen speakers
Ik heb nu de jlaudio c2 650 met 2 weg filters
https://www.jlaudio.com/collections/car ... tems-99617
https://www.jlaudio.com/collections/car ... tems-99617
Re: Bijplaatsen speakers
Wat me opvalt is dat je tweeters niet via het filter zijn aangesloten.
Dat als eerste doen.
Je speakers werken namelijk het best als ze op de juiste manier worden aangestuurd met de juiste signalen.
Een 2e set kan je dan los van deze set aansluiten op een andere uitgang van je radio.
Even er van uitgaande dat je nu jlaudio set als voorspeakers hebt aangesloten dan zou je in de achterdeuren nog een vergelijkbare set kunnen plaatsen.
Nadeel is dan wel dat je dan ook het hoog daarvandaan krijgt en dat is smaak maar heb ik persoonlijk liever niet.
Een andere optie is dan om in de achterdeuren een extra bas mid driver te plaatsen
https://www.jlaudio.com/collections/car ... s-c7-99757
Zorg wel dat deze apart regelbaar is van uit je head unit of een aparte DSP.
Je wilt namelijk wel de balans kunnen aanpassen.
Dat als eerste doen.
Je speakers werken namelijk het best als ze op de juiste manier worden aangestuurd met de juiste signalen.
Een 2e set kan je dan los van deze set aansluiten op een andere uitgang van je radio.
Even er van uitgaande dat je nu jlaudio set als voorspeakers hebt aangesloten dan zou je in de achterdeuren nog een vergelijkbare set kunnen plaatsen.
Nadeel is dan wel dat je dan ook het hoog daarvandaan krijgt en dat is smaak maar heb ik persoonlijk liever niet.
Een andere optie is dan om in de achterdeuren een extra bas mid driver te plaatsen
https://www.jlaudio.com/collections/car ... s-c7-99757
Zorg wel dat deze apart regelbaar is van uit je head unit of een aparte DSP.
Je wilt namelijk wel de balans kunnen aanpassen.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Bijplaatsen speakers
Bijplaatsen van twee woofers op het bestaande filter gaat niet goed werken, je belast dan met 2 ohm i.p.v. 4 ohm. En dan werkt het filter niet meer zoals het bedoeld is. Daarom apart filter gaan gebruiken.
Maar...het doel zal wel meer bass uit de deuren halen (toch?) en daarvoor heb je naast extra speakers ook wat meer vermogen nodig. En, als dat niet is gebeurd ook een goede demping van de deur en een een zeer stabiele montage van de speaker op de deur.
Welke versterker gebruik je voor de JL Audio C5 composet? Je zou nog voor een 4 kanaals versterker kunnen gaan, dan voor de extra woofers 2 kanalen gebruiken, bijvoorbeeld.
Maar...het doel zal wel meer bass uit de deuren halen (toch?) en daarvoor heb je naast extra speakers ook wat meer vermogen nodig. En, als dat niet is gebeurd ook een goede demping van de deur en een een zeer stabiele montage van de speaker op de deur.
Welke versterker gebruik je voor de JL Audio C5 composet? Je zou nog voor een 4 kanaals versterker kunnen gaan, dan voor de extra woofers 2 kanalen gebruiken, bijvoorbeeld.
Re: Bijplaatsen speakers
De tweeters heb ik ff los om de kap eraf te kunnen halen ,ja een tweede set is ook een mogelijkheid maar ik heb maar twee deuren is een cabrio ,ik dacht om woofers die ik al heb samen met de tweeters en dan iets in de middentonen bij te kopen ,ik weet niet hoe ik hier per persoon kan antwoorden ,
Maar voor bertje: oke dus niet erbij plaatsen ivm de ohm ,ik heb net even gekeken deze heb ik nu:
https://www.jlaudio.com/collections/car ... iers-98602
En inderdaad ik heb vier kanalen ,dan zou ik een kabel bij moeten trekken of een drieweg filter moeten plaatsen om alles aan te sluiten ,er zit wel hier en daar wat dempingsmatriaal daar zou ik ook wat bij moeten plakken .
Maar voor bertje: oke dus niet erbij plaatsen ivm de ohm ,ik heb net even gekeken deze heb ik nu:
https://www.jlaudio.com/collections/car ... iers-98602
En inderdaad ik heb vier kanalen ,dan zou ik een kabel bij moeten trekken of een drieweg filter moeten plaatsen om alles aan te sluiten ,er zit wel hier en daar wat dempingsmatriaal daar zou ik ook wat bij moeten plakken .
Re: Bijplaatsen speakers
Bij plaatsen van een Mid is zeker mogelijk.
JL adviseert daar ook de onderstaande mid driver voor.
Wel zal je dan een ander filter moeten plaatsen.
https://embed.widencdn.net/pdf/plus/jla ... f?u=ndijqi
Het gekke is alleen dat ik zo snel geen xover kan vinden die door JL wordt aangeraden.
JL adviseert daar ook de onderstaande mid driver voor.
Wel zal je dan een ander filter moeten plaatsen.
https://embed.widencdn.net/pdf/plus/jla ... f?u=ndijqi
Het gekke is alleen dat ik zo snel geen xover kan vinden die door JL wordt aangeraden.
Re: Bijplaatsen speakers
Kappa ,
Filters :Ik heb deze gevonden:
https://www.ebay.com/itm/130895852204?h ... XQROxReGo1
De prijs mag er wel zijn
Mischien toch de beste optie om wat draad bij te trekken ,en de de exstra speakers op kanaal 3 en 4 van de versterker te zetten ,maar eens uittesten .
Filters :Ik heb deze gevonden:
https://www.ebay.com/itm/130895852204?h ... XQROxReGo1
De prijs mag er wel zijn
Mischien toch de beste optie om wat draad bij te trekken ,en de de exstra speakers op kanaal 3 en 4 van de versterker te zetten ,maar eens uittesten .
Re: Bijplaatsen speakers
Die zijn zeker aan de prijs en je weet niet of het de juiste zijn.
Extra draad trekken kan wel maar als je dan de mid wil bij plaatsen dan gaan er wel signalen door beide speakers lopen.
Het idee van het filter is juist om dat te regelen.
Je wil dan onderstaand regelen.
Extra draad trekken kan wel maar als je dan de mid wil bij plaatsen dan gaan er wel signalen door beide speakers lopen.
Het idee van het filter is juist om dat te regelen.
Je wil dan onderstaand regelen.
Re: Bijplaatsen speakers
Ja ik snap hem ,er worden best veel filters op internet aangeboden, maar ja welke heb ik nodig ,mischien komt er hier nog een antwoord .
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Bijplaatsen speakers
de filters moeten specifiek voor de speaker-set zijn.
van die universele, zeker de 3weg, is een beetje roulette
van die universele, zeker de 3weg, is een beetje roulette
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Bijplaatsen speakers
En daarnaast is het de vraag of het er allemaal beter op gaat klinken in een cabrio. Zeker met een passief filter waar je niks mee kan afstellen, behalve misschien het tweeter niveau. Plaats van montage van een midje is ook nogal kritisch....
Ga eerst 's na wat je nu mist in het geluid en bepaal eerst hoe je dat zou kunnen oplossen. Wellicht met alleen demping ben je er al...
Ga eerst 's na wat je nu mist in het geluid en bepaal eerst hoe je dat zou kunnen oplossen. Wellicht met alleen demping ben je er al...
Re: Bijplaatsen speakers
Ja ik ga zeker wat meer met de demping doen ook ,totzover bedankt voor jullie hulp !
