Bijplaatsen speakers

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Ronald50
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 06 jun 2021, 16:05

Bijplaatsen speakers

Bericht door Ronald50 »

Ik wil graag wat speakers bijplaatsen in da autodeuren 80 Hz - 7,5 kHz, er zitten filters in maar er zijn 3 aansluitingen in,tweeter en woofers.
Wat is nu de beste keus twee losse filters voor de midtone
Of bijplaatsen op het bestaande filter of ?

https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/pho ... 19b77e.jpg

Thanks voor de eventueele antwoorden

Ronald
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bijplaatsen speakers

Bericht door Henkjan »

Hoi en welkom!

vertel eens wat meer over wat je nu hebt in de auto en wat je waarom wil gaan doen. dit is wat weinig info om wat te kunnen zeggen
Ronald50
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 06 jun 2021, 16:05

Re: Bijplaatsen speakers

Bericht door Ronald50 »

Hoi henkjan ,
Nu een set met 2 x16.5 cm woofers 48Hz - 25kHz en twee 19 mm tweeters staan op een versterker ,achterin een 1 kanaals versterker met subwoofers,ik heb nog wat ruimte in de deuren dus dacht daar kan nog iets bij .
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bijplaatsen speakers

Bericht door Kappa7 »

Welk merk en type speakers heb je nu en wat is het merk en model van je cross-over?
Ronald50
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 06 jun 2021, 16:05

Re: Bijplaatsen speakers

Bericht door Ronald50 »

Ik heb nu de jlaudio c2 650 met 2 weg filters

https://www.jlaudio.com/collections/car ... tems-99617
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bijplaatsen speakers

Bericht door Kappa7 »

Wat me opvalt is dat je tweeters niet via het filter zijn aangesloten.
Dat als eerste doen.
Je speakers werken namelijk het best als ze op de juiste manier worden aangestuurd met de juiste signalen.
Een 2e set kan je dan los van deze set aansluiten op een andere uitgang van je radio.
Even er van uitgaande dat je nu jlaudio set als voorspeakers hebt aangesloten dan zou je in de achterdeuren nog een vergelijkbare set kunnen plaatsen.
Nadeel is dan wel dat je dan ook het hoog daarvandaan krijgt en dat is smaak maar heb ik persoonlijk liever niet.
Een andere optie is dan om in de achterdeuren een extra bas mid driver te plaatsen
https://www.jlaudio.com/collections/car ... s-c7-99757
Zorg wel dat deze apart regelbaar is van uit je head unit of een aparte DSP.
Je wilt namelijk wel de balans kunnen aanpassen.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Bijplaatsen speakers

Bericht door Bertje »

Bijplaatsen van twee woofers op het bestaande filter gaat niet goed werken, je belast dan met 2 ohm i.p.v. 4 ohm. En dan werkt het filter niet meer zoals het bedoeld is. Daarom apart filter gaan gebruiken.

Maar...het doel zal wel meer bass uit de deuren halen (toch?) en daarvoor heb je naast extra speakers ook wat meer vermogen nodig. En, als dat niet is gebeurd ook een goede demping van de deur en een een zeer stabiele montage van de speaker op de deur.

Welke versterker gebruik je voor de JL Audio C5 composet? Je zou nog voor een 4 kanaals versterker kunnen gaan, dan voor de extra woofers 2 kanalen gebruiken, bijvoorbeeld.
Ronald50
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 06 jun 2021, 16:05

Re: Bijplaatsen speakers

Bericht door Ronald50 »

De tweeters heb ik ff los om de kap eraf te kunnen halen ,ja een tweede set is ook een mogelijkheid maar ik heb maar twee deuren is een cabrio ,ik dacht om woofers die ik al heb samen met de tweeters en dan iets in de middentonen bij te kopen ,ik weet niet hoe ik hier per persoon kan antwoorden ,
Maar voor bertje: oke dus niet erbij plaatsen ivm de ohm ,ik heb net even gekeken deze heb ik nu:

https://www.jlaudio.com/collections/car ... iers-98602

En inderdaad ik heb vier kanalen ,dan zou ik een kabel bij moeten trekken of een drieweg filter moeten plaatsen om alles aan te sluiten ,er zit wel hier en daar wat dempingsmatriaal daar zou ik ook wat bij moeten plakken .
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bijplaatsen speakers

Bericht door Kappa7 »

Bij plaatsen van een Mid is zeker mogelijk.
JL adviseert daar ook de onderstaande mid driver voor.
Wel zal je dan een ander filter moeten plaatsen.
https://embed.widencdn.net/pdf/plus/jla ... f?u=ndijqi
Het gekke is alleen dat ik zo snel geen xover kan vinden die door JL wordt aangeraden.
Ronald50
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 06 jun 2021, 16:05

Re: Bijplaatsen speakers

Bericht door Ronald50 »

Kappa ,

Filters :Ik heb deze gevonden:

https://www.ebay.com/itm/130895852204?h ... XQROxReGo1

De prijs mag er wel zijn
Mischien toch de beste optie om wat draad bij te trekken ,en de de exstra speakers op kanaal 3 en 4 van de versterker te zetten ,maar eens uittesten .
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bijplaatsen speakers

Bericht door Kappa7 »

Die zijn zeker aan de prijs en je weet niet of het de juiste zijn.
Extra draad trekken kan wel maar als je dan de mid wil bij plaatsen dan gaan er wel signalen door beide speakers lopen.
Het idee van het filter is juist om dat te regelen.
Je wil dan onderstaand regelen.
Knipsel.JPG
Ronald50
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 06 jun 2021, 16:05

Re: Bijplaatsen speakers

Bericht door Ronald50 »

Ja ik snap hem ,er worden best veel filters op internet aangeboden, maar ja welke heb ik nodig ,mischien komt er hier nog een antwoord .
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Bijplaatsen speakers

Bericht door Henkjan »

de filters moeten specifiek voor de speaker-set zijn.
van die universele, zeker de 3weg, is een beetje roulette
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Bijplaatsen speakers

Bericht door Bertje »

En daarnaast is het de vraag of het er allemaal beter op gaat klinken in een cabrio. Zeker met een passief filter waar je niks mee kan afstellen, behalve misschien het tweeter niveau. Plaats van montage van een midje is ook nogal kritisch....
Ga eerst 's na wat je nu mist in het geluid en bepaal eerst hoe je dat zou kunnen oplossen. Wellicht met alleen demping ben je er al...
Ronald50
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 06 jun 2021, 16:05

Re: Bijplaatsen speakers

Bericht door Ronald50 »

Ja ik ga zeker wat meer met de demping doen ook ,totzover bedankt voor jullie hulp !
Plaats reactie