74LS595 of 74LS595N

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

OpaBert

74LS595 of 74LS595N

Bericht door OpaBert »

Beste vrienden
Wat ik wil is een Voltmeter met nixie welke in buizen versterker past
Mijn idee is een gelijkspanning op een helft van de stereo potmeter te zetten en de volt meter aan gnd en loper
Dan heb je een aanduiding uitlezing wat de stand van de volume regelaar is 0-99
Ik heb zelfs erg veel geld geboden :oops: een paar electronica experts die Klokken leveren om het te ontwikkelen voor me
Zelfs als ze de rechten mochten houden trok ze niet over de streep
Niemand van het Forum hoor :!:
Maar ik vermoed dat ze ook alleen maar de printen en software kopiëren en het kastje mooi maken

Ik heb het wel eens met Barry over gesproken, die vond het dacht ik ook wel leuk
Maar niet om het te ontwikkelen , het is natuurlijk gewoon hobby voor een ander Dus ik snap dat wel
Dan is het meer Werken in plaats van Hobby en als je ontspanning minder wordt als nodig is
Dus ik kan daar heel goed inkomen als je al een hoop werkdruk hebt,
Nu de Corona zn invloed op mn leven en het overlijden van mn vrouw minder wordt kreeg ik daar weer zin in dat project

En er met Sloeberke over gisteren die wilt helpen O:)
ludo (sloeberke hier op forum) wil proberen met een arduinoUno een Volt meter te maken met 2 nixie buisjes voor mij
Ik heb al wat ics de 74141 en op zoek naar de 74LS595N

En ik zet het op het Forum dat ook andere er iets mee kunnen net als met de autobias
Misschien ook weer printjes in thailand laten maken.
Lijkt mij heel leuk om zo de nixie te gebruiken in een buizen versterker vooral met monoblokken
Dat je de stand van de volume regelaar ziet van beide versterkers
Misschien met een schakelaar er tussen ook ingangs selectie uit lezen
Er zijn misschien nog wel meer mogelijk heden O:)

terug naar de vraag Zit er een verschil tussen de 74LS595N en de 74LS595 :?: :?:

Nu heb ik van
https://www.instructables.com/Arduino-N ... Beginners/
Een en ander gevonden wat de buisjes aan stuurt een van de IC,s een 74LS595N ik kan alleen hier in NL de 74LS595 kopen
Zit daar een verschil in werking in
Mag ik het schema hier plaatsen ? Of is dat verboden met rechten en zo ?
En nog een vraag dat schema kan ik dat gewoon gebruiken om die nixie,s aan te sturen :!: :!:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: 74LS595 of 74LS595N

Bericht door Barry2001 »

Die 'N' zeg iets over de uitvoering, de package, zie datasheet. Denk dat je de 'N' wilt hebben, tenzij je aan de smd wilt.
74ls595n.JPG
Ja heb beide al eens gedaan, volume uitlezing met nixies (zie onderschrift Phonodude / Classic III) en bias weergave met nixies (KT88PP). Staat ook wel hoe ik het gedaan heb, met de kennis van nu zou ik dat overigens ook met een Arduino doen :D Vind het allebei nog steeds geinig, gebruik beide versterkers zo af en toe ook nog wel eens.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Die 'N' zeg iets over de uitvoering, de package, zie datasheet. Denk dat je de 'N' wilt hebben, tenzij je aan de smd wilt.
74ls595n.JPG

Ja heb beide al eens gedaan, volume uitlezing met nixies (zie onderschrift Phonodude / Classic III) en bias weergave met nixies (KT88PP). Met de kennis van nu zou ik dat overigens ook met een Arduino doen :D Vind het allebei nog steeds geinig, gebruik beide versterkers zo af en toe ook nog wel eens.
Dankjewel Barry
Ik ga meteen kijken bij je project , je bent een KEI man Super Barry
Ga ze meteen bestellen bij AST als hij de DIL uitvoering type heeft
SMD ben ik voor afgekeurd :lol:
Bedankt Barry :goeie: :dank:
ray5150

Bericht door ray5150 »

IC is nog bij EOO te verkrijgen :
https://www.eoo-bv.nl/74ls/10571-74ls595.html
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Grappig, ik loop ook al tijdje (lees jaren) met een gelijksoortig idee.
Meer gewoon multimeter, dus wel wat uigebreider, maar dat is natuurlijk hetzelfde idee.

Met maar twee buisjes zou ik denk ik gewoon het simpel houden en ze aansturen met een paar torretjes met hoge CE-spanning.
Ik zou het zelf denk ik ook met een Arduino doen, hoewel dat natuurlijk niet hoeft.

Het gaat hier trouwens om een mono versterker neem ik dan aan? Je zou bv ook een gemotoriseerde potmeter kunnen nemen. Of zelfs zo'n kitje met afstandsbediening en die te gebruiken om de nixies aan te sturen.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ja Heb ik ook gezien Ray maar er stond geen N achter en wist niet wat die N in hield Barry2001 kwam met het antwoord deat zonder N het smd zou zijn
Misschien dat de pootje gecorrodeerd zijn en zo slecht monteren is :lol:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

One World Concepts schreef:
Meer gewoon multimeter, dus wel wat uigebreider, maar dat is natuurlijk hetzelfde idee.

Met maar twee buisjes zou ik denk ik gewoon het simpel houden en ze aansturen met een paar torretjes met hoge CE-spanning.
Ik zou het zelf denk ik ook met een Arduino doen, hoewel dat natuurlijk niet hoeft.

Het gaat hier trouwens om een mono versterker neem ik dan aan? Je zou bv ook een gemotoriseerde potmeter kunnen nemen. Of zelfs zo'n kitje met afstandsbediening en die te gebruiken om de nixies aan te sturen.
Ok leuk we gaan zien wat het wordt en dat we de bias ook er mee kunnen meten
Kan regelrecht MA lezen 50=50 mA Schakelaar er tussen kan het beide
Die kitjes met 2 monoversterkers wordt lastig je stuurt dan beide met 1 afstand bediening En als er volume gecorrigeerd moet worden bij 1 moet je nog uit je luie stoel klimmen :D
ray5150

Bericht door ray5150 »

OpaBert schreef:
Ja Heb ik ook gezien Ray maar er stond geen N achter en wist niet wat die N in hield Barry2001 kwam met het antwoord deat zonder N het smd zou zijn
Misschien dat de pootje gecorrodeerd zijn en zo slecht monteren is :lol:
Dat zijn allemaal zaken die (meestal) in de datasheet beschreven staan.
Van vrijwel ieder elektronisch onderdeel is er wel een datasheet te vinden.
Dit is mijn favoriet daarvoor : http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... S595.shtml
Voor het laatste, een bougieborsteltje doet wonderen, ook handig voor buizenpootjes. :D
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 30 mei 2021, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

OpaBert schreef:

Ok leuk we gaan zien wat het wordt en dat we de bias ook er mee kunnen meten
Kan regelrecht MA lezen 50=50 mA Schakelaar er tussen kan het beide
Die kitjes met 2 monoversterkers wordt lastig je stuurt dan beide met 1 afstand bediening En als er volume gecorrigeerd moet worden bij 1 moet je nog uit je luie stoel klimmen :D
Ik zie wel manieren om de volumeregeling van beide versterkers met elkaar te laten communiceren.
Zelfs links-rechts balans zou zelfs kunnen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Barry2001 schreef:
74ls595n.JPG

Ja heb beide al eens gedaan, volume uitlezing met nixies (zie onderschrift Phonodude / Classic III) en bias weergave met nixies (KT88PP). Staat ook wel hoe ik het gedaan heb, met de kennis van nu zou ik dat overigens ook met een Arduino doen :D Vind het allebei nog steeds geinig, gebruik beide versterkers zo af en toe ook nog wel eens.
Bias weergave nixie KT88PP, ik bedoel daar GU50PP (onderschrift) :oops: Ik heb inderdaad een voltmeter gemaakt, en omdat de kathode weerstand aan de GU50 1 Ohm is is uitlezing direkt goed.

Dit was nog op de spijkerplank:

Dit is de uiteindelijke uitvoering geworden:

Video's komen uit het GU50PP draadje.

Eerste digit geeft aan welke buizen gemeten wordt (1-4), de 2 digit's erachter de ruststroom, bij GU50 moet dit iets van 50mA zijn. Het omschakelen, je kunt mogelijk GU50 kathodes kortsluiten kortstondig, daarom heb ik een vertraging van 0.5 sec ingebouwd om dit te voorkomen.
De nixie voorop geeft aan welke audio ingang geselecteerd is.

Bij de voorversterker laat ik een potmeter meeliften met de volume pot, mechanisch. Die stuurt ene spanningsregelaar aan, en dan gebruik ik dezelfde nixie volmter. Met IN4 nixies, die zijn een slag groter dan de IN2 op de GU50PP.
IMG_0522.jpg
Ter inspiratie, maak er wat moois van! :rock:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Barry2001 schreef:
74ls595n.JPG

Bias weergave nixie KT88PP, ik bedoel daar GU50PP (onderschrift) :oops: Ik heb inderdaad een voltmeter gemaakt, en omdat de kathode weerstand aan de GU50 1 Ohm is is uitlezing direkt goed.

Dit was nog op de spijkerplank:

Dit is de uiteindelijke uitvoering geworden:

Video's komen uit het GU50PP draadje.

Eerste digit geeft aan welke buizen gemeten wordt (1-4), de 2 digit's erachter de ruststroom, bij GU50 moet dit iets van 50mA zijn. Het omschakelen, je kunt mogelijk GU50 kathodes kortsluiten kortstondig, daarom heb ik een vertraging van 0.5 sec ingebouwd om dit te voorkomen.
De nixie voorop geeft aan welke audio ingang geselecteerd is.

Bij de voorversterker laat ik een potmeter meeliften met de volume pot, mechanisch. Die stuurt ene spanningsregelaar aan, en dan gebruik ik dezelfde nixie volmter. Met IN4 nixies, die zijn een slag groter dan de IN2 op de GU50PP.

IMG_0522.jpg

Ter inspiratie, maak er wat moois van! :rock:
Ah daarom kon de zoekmachine niks vinden in de geavanceerde mode
Dus was weer ouderwets aan het bladeren gegegaan met Barry en Nixie kwam stedds op die rotklok uit :twisted:
Geintje :lol: mooi klokje :goeie: Heb er twee van je :lol:
Ik zal ludo ook in lichten over drie buisjes
Waarom eigenlijk :?: Die 0 kan altijd aan natuurlijk hoeft weinig voor uit te vinden :D dat lukt mij nog wel
Ah elke buis wordt een tot 4 :oops: stom van mij
Ludo is een goede elektronikus
En zeer Creatief met oplossingen
Maar is snel afgeleid en we hebben elkaar al in geen 1-2 jaar gezien i.v.m Corona
Ee zijn beide zeer angstig geworden te worden besmet Durf niet eens naar de kapper dokter tandarts
Eerst mn tweede prik 10-06-2021
Alleen ik ben alle voorzorgsmaatregelen vergeten als ik iemand zie
Dan moet ik te veel info verwerken
Vanmiddag naar ons favoriete terras gereden. en weer weg gegaan het zat bom vol een tafel per persoon
Dan is het snel te vol
Dus maar bij een frietkot aan de overkant een softijsje genomen
Lekker O:) O:) Dat was 1,5 jaar geleden
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik heb dit schema gevonden wat tussen de buizen en arduino zit
Er is ook een printontwerp bij instructables
Daar moeten we dan zelf iets van maken er een 10 in Thailand bestellen
Heb er goede ervaringen mee met wat ze leveren
Als iemand met print ontwerp wat wil doen dan kan ik in een pb het wel opsturen en dan voor Chinees spelen of het wat uitbreiden
Het is een leuk begin
Bart heeft aangegeven er ook wat mee te willen doen O:)
Bijlagen
EEDA994D-732C-43C5-863D-EEEE6E8007A4.jpeg
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Zal ik een ander Topic starten
Met een hoofd als wat wens je met Nixie in je versterker
Ik heb 4x 74LS595 besteld morgen of overmorgen op halen
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ik zou dan kijken of je de uitlezing van een dergelijke regeling als hier onder kan aanpassen met de Nixi buisjes.
http://www.vaneijndhoven.net/jos/switchr/design.html
Zeker als je per mono blok het volume en ingang wil regelen is dit heel mooi te synchroniseren,
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Kappa7 schreef:
Ik zou dan kijken of je de uitlezing van een dergelijke regeling als hier onder kan aanpassen met de Nixi buisjes.
Zeker als je per mono blok het volume en ingang wil regelen is dit heel mooi te synchroniseren,
Ga het bekijken George
Is belangrijk voor de proogrameurs Arduino
Jij bouwt geen buizen bakken meen ik ? Maar dit is wel iets wat je er dan in zou willen :?:
Dan de uitlezing in nixie :-k
Voor mijn project is het te groot George
Wat het moois kost zie ik ook niet
Meestal wil ik het dan niet meer :mrgreen:
Bijlagen
B3327468-861F-4373-90B0-56842104D476.jpeg
Laatst gewijzigd door OpaBert op zo 30 mei 2021, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ja zeker, het is gewoon in ingang selector en een volume regelaar.
En ik heb wel met buizen gebouwd maar ben toch maar wat opgeschoven naar het ss spul.
Heb overigens ooit de tube taring bij Menno gevolgd.
En met de genoemde regelaar heb je geen arduino nodig, je hebt alleen een converter nodig van de 7 segment sturing naar de nixi buisjes.
Die werken natuurlijk met het zelfde aantal segmenten als de 7 segment LED display.
moet niet heel moeilijk zijn om dat om te zetten naar een aansturing voor een nixi buisje.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

OpaBert schreef:
Kappa7 schreef:
Ga het bekijken George
Jij bouwt geen buizen bakken meen ik ? Maar dit is wel iets wat je er dan in zou willen :?:
Je hebt maar een voeding voor beide regelaars nodig en deze kunnen worden opgedeeld.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Kappa7 schreef:
OpaBert schreef:
Kappa7 schreef:
Ga het bekijken George
Je hebt maar een voeding voor beide regelaars nodig en deze kunnen worden opgedeeld.
Maar kijk maar naar mn versterker George Dan zie je dat het er niet in past
En als ik een nieuw project begin Dan kan je met zo iets rekening houden
Ik zou het nu in een Preamp kunnen maken :-k

Wel erg Leuk dat je dat bij Menno een cursus hebt gedaan heb :goeie: :goeie: beetje sjaloers O:) op je
Lijkt me reuze interessant bij zo,n goeroe wat inzicht op te doen
Wie weet indien mogelijk ik dat ook zo iets doe
Als het over het onderwerp Buizen versterkers gaat blijf ik wel wakker :lol:
Ben nog steeds in de beginners fase , heb al veel gebouwd heb wel aardig inzicht gekregen wat wel en niet kan
Maar ik moet het bereken en die Grafiek met LoadLine zien te snappen , nog steeds een black-out als ik daar in begin :x :(
Ik vaar nu nog op kompas van andere , maar het moet toch een keer door die stof heen bijten
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Dan is de training van Menno best handig.
Je leert daar zelf een versterker te ontwerpen.
Dat heb ik voor de curses wel gedaan maar ben zelf toch ook gewoon iemand die liever iets na bouwt en daar dan een eigen twist aan geeft.
Wat ik overigens in jou geval voor de ingang selector en volume regelaar zou doen is de printen opnieuw ontwerpen om dat je toch als de nixi sturing er op wil hebben.
je kunt dan rekening houden met de ruimte die je hebt en het enige wat je dan nodig hebt is de software van de microcontroller en die kan je geloof ik gewoon downloaden.
Mocht je het willen kan ik best wel de printplaten voor je aanpassen naar de ruimte die je hebt maar het flashen van de eprom daar heb ik me nog niet eerder aan gewaagd
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Een pre-µC oplossing. Is voor drie cijfers van 0 tot 0,999 precisie 1mV.
Als er maar twee cijfers nodig zijn, één weglaten krijg je 0 tot 0,99 in stappen van 10mV.
Anne
Bijlagen
DVM.png
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Een pre-µC oplossing. Is voor drie cijfers van 0 tot 0,999 precisie 1mV.
Als er maar twee cijfers nodig zijn, één weglaten krijg je 0 tot 0,99 in stappen van 10mV.
Anne
Potverdikkie Anne Jij bent echt een bolleboos in die Electronica geen Arduino nodig niks wat hardeware
:goeie: :goeie: :goeie:
Ik heb heel de week niks aan m’n versterker gedaan of wat dan ook in de hobby
In de tuin aan het schrepele tegen onkruid wat tussen de tegels opkomt
Naa een uur ben ik gebroken maar ik kan zien waar ik gebleven ben En alles van de muren afgehaald in huis
Morgen worden de grote stukken opzij gezet en wordt de muur voorzien van een voorstrijk middel
Daarna op zaterdag gestukadoord
Dan hoop ik op meer licht in huis Ook worden alle resterende muren gewit
Verder zoek ik een partij polycarbonaat voor een Serre achter het huis om de zon van de gevel te houden
Dus m’n hoofd zit helemaal niet bij de hobby Dat snappen jullie wel
Ondanks dat alles gedaan wordt voor me Zit ik er met m’n hoofd bij
Maar Jouw schema is het uit proberen waard
En er een print van laten maken
Dan is een ding weg wat veel tijd kost voor mensen zoals
Bart van Wold Concepts is het Programma schrijven die ook het printje wilt maken als hij tijd heeft
Bart moet dat ook tussen zijn werk uren proberen te passen
George schreef ook nog iets
Ik heb in mijn versterker maar een ingang
Maar ben vast besloten een Preamp te bouwen dan is het wel 2022
Nu staat de zon van af 12 uur al op m’n werktafel te branden , Het is dubbel glas Dus niet erg lekker m’n soldeer wil ook niet afkoelen en m’n krimpkous krimpt bijna vanzelf :lol:
Dus als. Ik materialen heb voor een serre achter het huis , spring ik een gat in de lucht
Verder zal ik niet zeuren hier maar moest dit ff kwijt Deze werkzaamheden is dus de oorzaak van een Stilstaand project hier
Vanaf volgende week na het schilderen Weer de draad op pikken
En een extra inbouwen NL het uitschakelen van de CFB met een dubbelpolig relais
Dan wordt het een ULtra Lineaire schakeling
De terug koppeling moet ik dat ook aanpassen
Nu ga Zzzzzzzzzzzzzzx
:D
OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Mijn allereerste idee was ook om zoiets te doen, maar uiteindelijk het idee direct laten varen, vooral omdat een ucontroller tegenwoordig zo goedkoop is en vooral voordeel biedt dat je dingen kun kalibreren/aanpassen.

@OpaBert, Ik kan evt hier ook een printje van maken, laat maar even weten.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Mijn allereerste idee was ook om zoiets te doen, maar uiteindelijk het idee direct laten varen, vooral omdat een ucontroller tegenwoordig zo goedkoop is en vooral voordeel biedt dat je dingen kun kalibreren/aanpassen.

@OpaBert, Ik kan evt hier ook een printje van maken, laat maar even weten.
Ja aub Dit scheelt een arduino Uno dus ook nog plaats winst
En ook als Ruststroom meting te gebruiken Lijkt me een goed idee Bart :goedzo:
Ik heb erg weinig hobbybtijd vanwege opknappen huiskamer Meubels aaan de kant en stoelen op de tafels
Zelfs geen muziek , maar dat is maar voor 3 dagen
ray5150

Bericht door ray5150 »

De CA3162. zwaar obsolete. prettige wedstrijd met het vinden van een betaalbaar exemplaar.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik zit hier hier toch maar te kijken naar mn zwagers Dus ga ik zoeken Ray :D
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”