Calpamos

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Ik ben al een hele tijd aan het meelezen op dit forum, maar zelf helemaal niet van het schrijven.... :)
Maar gezien de reacties voel ik mij 'verplicht' om een topic te starten over de bouw van de Calpamos.
Ik ben 59 en vanaf mijn 14e al speakers aan het bouwen, maar zonder enige kennis van filters(en dat heb ik nog steeds niet!).
Ik geloof ook niet in hifi, maar meer in myfi. Ik vind het totaal niet boeiend hoe de frequentiecurve van een speaker is, hij moet voor mij gewoon lekker klinken.
Ik heb een 3 jaar geleden de 'Gouw' viewtopic.php?f=77&t=9557 gebouwd en die klinken echt gewoon heel goed!
2 jaar geleden Avantgarde Acoustic Uno's gekocht(de kasten van de Gouw in de vuilbak), maar voor mij totaal geen emotie. Een maand geleden deze verkocht en weer even snel de Gouw gebouwd. Een verademing!
De afgelopen maand Klipsch Cornwall, Danley's en Living Voice beluisterd, maar kan het daar niet in vinden.

Oke, zover mijn 'voorstel' gedeelte.
Ik heb gisteren de units binnengekregen en als het goed is één dezer dagen de hoorns. De compressiedrivers zijn wat lastig te krijgen en de hoorns staan ook bij velen in backorder, of je moet de hoofdprijs betalen...
Voor wie ze zeker gaat bouwen: TLHP in Frankrijk heeft nog 2 compressiedrivers op de plank liggen. Leveren snel, scherp geprijsd en goed verpakt. Ook de woofers heb ik bij hun vandaan.
Zodra ik de hoorns binnen heb vraag ik Tony de filters te bouwen.

De kastafmetingen wijzig ik iets omdat de originele diepte(60cm) wel erg veel is voor mijn huiskamer.
Doordat ik niet met de balkjes(44 x 44mm) werk, maar met 'normale' verstevigingen win ik een 18 ltr.
Originele kast is 50x60x90 cm, mijn kast wordt ongeveer 50x45x105. En in plaats van de voet van Tony(15cm) maak ik er een plint onder.
Materiaal van de kast wordt 13 laags 18mm berkenmultiplex wat ik hoogst waarschijnlijk ga lakken en het frontpaneel notenhout, gelijk aan mijn LP12.

Over de demping van de kasten ben ik nog niet helemaal uit en ga ik mee experimenteren.

Ik zal regelmatig van de bouw wat proberen te schrijven.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door Barry2001 »

Gaaf dat je een topic hebt geopend, en dat je de vorderingen bij wilt houden. Calpamos is een speaker die bij meer mensen tot de verbeelding spreekt hier op het forum inderdaad. Wil ze zelf ook gaan bouwen, en juist het enige dat ik al heb liggen (ook nog maar net) zijn de compressiedrivers met de hoorns :D Succes, ik ga je volgen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Calpamos

Bericht door MechanicalAnimal »

:goeie: :goeie: :goeie:

Hartstikke leuk dat je je topic begonnen bent hierzo :D

Hele veel succes en bouwplezier gewenst.

Barry2001 schreef:
Gaaf dat je een topic hebt geopend, en dat je de vorderingen bij wilt houden. Calpamos is een speaker die bij meer mensen tot de verbeelding spreekt hier op het forum inderdaad. Wil ze zelf ook gaan bouwen, en juist het enige dat ik al heb liggen (ook nog maar net) zijn de compressiedrivers met de hoorns :D Succes, ik ga je volgen.
Hey B, had Shadow net al een PB gestuurd,zal hem hier even heen sturen en die zei ook al dat jij de Calpamos ook ging bouwen, hartstikke leuk joh.

Het is dat ik andere €€€-projectjes heb draaien anders deed ik mee voor een setje :rock:
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op vr 21 aug 2020, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Calpamos

Bericht door Zweitse »

Ik ga dit ook zeker even volgen en misschien een model maken van stucloper i.v.m de WAF. :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Calpamos

Bericht door MechanicalAnimal »

Zweitse schreef:
Ik ga dit ook zeker even volgen en misschien een model maken van stucloper i.v.m de WAF. :mrgreen:
Zeker aan te raden, dat heb ik met mijn Galactica's ook gedaan :rofl:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Calpamos

Bericht door Douwe84 »

Mooi project! Ik volg :)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Leuk! Ik heb de units ook al liggen!
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Zweitse schreef:
Ik ga dit ook zeker even volgen en misschien een model maken van stucloper i.v.m de WAF. :mrgreen:
Gelukkig heb ik een hele makkelijke vrouw die het echt helemaal niets uitmaakt! En ze staan gewoon in de huiskamer. Zelfs de Avantgardes vond ze niet erg.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Blue Aran heeft de compressie drivers ook nog;

https://www.bluearan.co.uk/index.php?id ... nufacturer

De hoorns staan zowel bij Blue Aran als bij Lautsprecherteile in backorder, maar daar zijn de prijzen het leukst.

Blue Aran heeft de 15PR400 woofer momenteel niet in de 8 ohms versie beschikbaar.
Lautsprecherteile heeft die wel O:)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Calpamos

Bericht door Zweitse »

Shadow schreef:
Blue Aran heeft de compressie drivers ook nog;

https://www.bluearan.co.uk/index.php?id ... nufacturer

De hoorns staan zowel bij Blue Aran als bij Lautsprecherteile in backorder, maar daar zijn de prijzen het leukst.

Blue Aran heeft de 15PR400 woofer momenteel niet in de 8 ohms versie beschikbaar.
Lautsprecherteile heeft die wel O:)
TLHP in Frankrijk heeft de units ook.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Zweitse schreef:
TLHP in Frankrijk heeft de units ook.
Dat was al genoemd, maar die hadden nog maar 2 compressiedrivers op voorraad, ik wou even Blue Aran en Lautsprecherteile.de benoemen omdat die niet ver van de prijs van TLHP af zitten.
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Hoorns heb ik bij SoundShopSchylge.nl besteld en komen vanmiddag binnen! € 53,70/2 + 20€ verzendkosten en op voorraad.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Da's een mooie prijs!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Calpamos

Bericht door pappaleo »

Ronbeo schreef:
Gelukkig heb ik een hele makkelijke vrouw die het echt helemaal niets uitmaakt! En ze staan gewoon in de huiskamer. Zelfs de Avantgardes vond ze niet erg.
En dat is er toch eentje met een behoorlijk grote mond:
29871197-origpic-44b4d4.jpg
Hier ook even laten zien. Mooi? Nee. Bezwaar? Ook nee.
Ronbeo
Berichten: 188
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 14:12
Locatie: Haarlem

Re: Calpamos

Bericht door Ronbeo »

Dit was mijn set:
IMG_0070.jpeg
Moet zeggen, wel erg mooie speakers. Mooier dan de Calpamos
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Calpamos

Bericht door toetertje »

Zoiets zou ik toch ook wel eens willen ervaren. O:)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Calpamos

Bericht door Zweitse »

Shadow schreef:
Zweitse schreef:
TLHP in Frankrijk heeft de units ook.
Dat was al genoemd, maar die hadden nog maar 2 compressiedrivers op voorraad, ik wou even Blue Aran en Lautsprecherteile.de benoemen omdat die niet ver van de prijs van TLHP af zitten.
:goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Zweitse schreef:
:goedzo:
Ga jij nu ook mee Zweitse? O:)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Calpamos

Bericht door Zweitse »

Shadow schreef:
Zweitse schreef:
:goedzo:
Ga jij nu ook mee Zweitse? O:)
Twijfel, twijfel, twijfel. Ik vind ze eigenlijk te groot, maar misschien is de sound ook wel groots. Ik zou ze dan waarschijnlijk wel actief aansturen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Ja dat kan ook zeker, maar ik wil wel versterkers kunnen wisselen :|
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Calpamos

Bericht door Zweitse »

Gezien het rendement zou een buizenversterker misschien ook wel mooi zijn? Dan misschien toch maar passief filteren. Twijfel, twijfel, twijfel.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Calpamos

Bericht door Zweitse »

Misschien eerst maar eens gewoon het topic volgen en kijken wat andere forumleden gaan bouwen, ik heb tenslotte mijn Daudio C1 speakers nog. :rock:
Laatst gewijzigd door Zweitse op ma 24 aug 2020, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Calpamos

Bericht door MechanicalAnimal »

#ietsepietsje OT

Ik volg Tony op zijn Insta en zag op een foto een stapel van 24 dozen met hoorns voorbijkomen :shock:

ik vroeg hem even of hij misschien de oorzaak was dat die Calpamos-hoorns zo lastig verkrijgbaar waren omdat er hier op ZBA 3 mensen die gingen bouwen.......

hij gaf aan dat het andere hoorns waren voor een...........Mezzo Calpamos :goeie: :rock:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Calpamos

Bericht door Leeuwarden »

Baby Calpamosje...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Calpamos

Bericht door Shadow »

Leeuwarden schreef:
Baby Calpamosje...
koechi koechi O:)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”