Maar gezien de reacties voel ik mij 'verplicht' om een topic te starten over de bouw van de Calpamos.
Ik ben 59 en vanaf mijn 14e al speakers aan het bouwen, maar zonder enige kennis van filters(en dat heb ik nog steeds niet!).
Ik geloof ook niet in hifi, maar meer in myfi. Ik vind het totaal niet boeiend hoe de frequentiecurve van een speaker is, hij moet voor mij gewoon lekker klinken.
Ik heb een 3 jaar geleden de 'Gouw' viewtopic.php?f=77&t=9557 gebouwd en die klinken echt gewoon heel goed!
2 jaar geleden Avantgarde Acoustic Uno's gekocht(de kasten van de Gouw in de vuilbak), maar voor mij totaal geen emotie. Een maand geleden deze verkocht en weer even snel de Gouw gebouwd. Een verademing!
De afgelopen maand Klipsch Cornwall, Danley's en Living Voice beluisterd, maar kan het daar niet in vinden.
Oke, zover mijn 'voorstel' gedeelte.
Ik heb gisteren de units binnengekregen en als het goed is één dezer dagen de hoorns. De compressiedrivers zijn wat lastig te krijgen en de hoorns staan ook bij velen in backorder, of je moet de hoofdprijs betalen...
Voor wie ze zeker gaat bouwen: TLHP in Frankrijk heeft nog 2 compressiedrivers op de plank liggen. Leveren snel, scherp geprijsd en goed verpakt. Ook de woofers heb ik bij hun vandaan.
Zodra ik de hoorns binnen heb vraag ik Tony de filters te bouwen.
De kastafmetingen wijzig ik iets omdat de originele diepte(60cm) wel erg veel is voor mijn huiskamer.
Doordat ik niet met de balkjes(44 x 44mm) werk, maar met 'normale' verstevigingen win ik een 18 ltr.
Originele kast is 50x60x90 cm, mijn kast wordt ongeveer 50x45x105. En in plaats van de voet van Tony(15cm) maak ik er een plint onder.
Materiaal van de kast wordt 13 laags 18mm berkenmultiplex wat ik hoogst waarschijnlijk ga lakken en het frontpaneel notenhout, gelijk aan mijn LP12.
Over de demping van de kasten ben ik nog niet helemaal uit en ga ik mee experimenteren.
Ik zal regelmatig van de bouw wat proberen te schrijven.