Nadat ik vorig weekend mijn eerste set speakers heb afgerond (Overnight Sensations, ontwerp van de internets):
Ben ik van de week begonnen met het ontwerpen van een bijpassende versterker, ik heb hier geen haast mee, dus het kan even duren. Op termijn wil ik er een kleine sub bij maken, dus het wordt een 2.1 versterker. 2x 25W + 1x50W RMS. De versterker zelf is een TPA3244. Deze kan meer vermogen leveren, maar dan gaat de THD hard omhoog. Ik maak gebruik van post filter feedback, oftewel terugkoppeling na het LC-filter naar de ingang van de versterker. Bij een uitgaand vermogen van 25W per kant, komt de eindtrap ver onder de 0.01% THD (rond de 0.003% in theorie, of dat nuttig is laat ik in het midden
Verdere eisen:
- Een goed, instelbaar loudness filter, omdat ik toch vaak op lage volumes luister. Dit bestaat uit een actief 1e orde laag doorlaat filter, en een passief band stop filter. De curve komt mooi overéén met de equal-loudness contour van wikipedia..
- Simpele 2 band EQ. Laag en hoog zijn beide 1e orde shelf filters.
- Instelbaar low-pass filter voor de sub. Dit bestaat uit een instelbaar 2e orde filter (50-200 Hz instelbaar), met daarachter nog een vast 2e orde filter met een wat "hardere" knie, afgestemd op 200 Hz.
- 2 analoge ingangen, voor de televisie en een CD speler. Hiervoor moeten de componenten en schema's nog getekend worden.
- Bluetooth streaming. Ook dit moet nog getekend worden. Als iemand een tip heeft voor een goede module met een I²S uitgang, houd ik me aanbevolen. Bij voorkeur ééntje die SMD gesoldeerd kan worden. Voor de DAC ga ik denk ik een PCM5242 gebruiken.
Alle opamps zijn LM4562, lijkt een goede opamp voor een goede prijs. Totale SNR van de preamps voor links en rechts komt theoretisch op 101 dB. Voor de sub is dit 100 dB.
Voor de voeding gebruik ik een Meanwell boxed 24V PSU. Op het board wordt daarvan 15V (switcher) 12V, 6V, en 3.3V (LDOs) gemaakt.
Vooruitgangen zullen hier bijgehouden worden.