Vifa center speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Vifa center speaker

Bericht door Kalimba »

Ik heb de deels gebouwde Vifa Variocenter van forumgenoot Fraenk overgenomen en kreeg gisteren het pakket in huis.
Alles ziet er zeer goed en netjes uit. Ik denk dat ik het filter even zo laat en na verloop van tijd de MKP door een ref cap vervang, de bekabeling aanpak en de spoelen anders zet.
De afwerking wordt fineline eiken fineer en als dat bevalt komt dat uiteindelijk ook op de Reference Monitor.
De bouwtekening heb ik ook bij de foto's gezet aangezien die nergens online staan.
Bijlagen
01.jpg
02.jpg
03.jpg
04.jpg
Variocenter bouwtekening.jpg
Variocenter filter.jpg
Laatst gewijzigd door Kalimba op ma 28 aug 2017, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Afbouw Vifa center speaker

Bericht door dre »

ik denk dat een Cap Reference wat overdreven is,een Cap + is voor deze tweeter meer dan voldoende.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Afbouw Vifa center speaker

Bericht door Kalimba »

dre schreef:
ik denk dat een Cap Reference wat overdreven is,een Cap + is voor deze tweeter meer dan voldoende.
Je hebt gelijk, ik bedoel de plus. De ref is me iets te kostbaar in dit ontwerp.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Afbouw Vifa center speaker

Bericht door Kalimba »

Kast dichtgemaakt en vlak geschuurd. Hopen dat het fineer vandaag binnen komt om weer verder te kunnen gaan :D
Bijlagen
05.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Afbouw Vifa center speaker

Bericht door dre »

Waar ga je mee fineren? 8-[
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Afbouw Vifa center speaker

Bericht door Kalimba »

Ik twijfel nog een beetje tussen de Tix en de strijkbout methode. Het fineer heeft een vlies en dat is voor mij onbekend en weet niet wat het beste is.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Afbouw Vifa center speaker

Bericht door Archie »

Die arreme Fraenck, hij heb niks meer over :hide: Mooie bouw zo met dat fineer. Waren de gaten al gefreesd toe jennum kreeg?

Haha, doen wie het eerst klaar is :mrgreen:

Veel bouwplezier..!!
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Afbouw Vifa center speaker

Bericht door Kalimba »

Archie schreef:
Die arreme Fraenck, hij heb niks meer over :hide: Mooie bouw zo met dat fineer. Waren de gaten al gefreesd toe jennum kreeg?

Haha, doen wie het eerst klaar is :mrgreen:

Veel bouwplezier..!!

Haha alles opgekocht door forumleden. Alles was al netjes op maat. De kast zit inmiddels in elkaar en heb het fineer net gesneden.
Omdat het fineline fineer is i.p.v. aftekenen gelijk afplakken en door de tape snijden om inscheuren te voorkomen. Straks even proefstukjes doen om te kijken wat het beste werkt qua lijmen.

Ik ben denk ik een stuk sneller klaar haha. Ben benieuwd naar jouw voortgang. Nog geen foto's gezien in je topic.

Jij ook veel bouwplezier!!
Bijlagen
06.jpg
07.jpg
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Afbouw Vifa center speaker

Bericht door Archie »

Fineren heb ik nooit gedaan. Begrijp wel dat het spul niet uit mag drogen zodat het fineer sneller krimpt dan de ondergrond oid. Er is al best veel op het forum over geschreven geloof ik.

Foto's maken doe ik zeker wel maar 8 van de 10 blijkt na uploaden te groot. En als ik ze 1 voor 1 moet verkleinen? Daar heb ik werkelijk geen geduld voor -:)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Afbouw Vifa center speaker

Bericht door Kappa7 »

https://www.seniorweb.nl/software/image ... or-windows
Dat gaat hier wat makkelijker mee en kan meerdere foto's tegelijk verwerken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Afbouw Vifa center speaker

Bericht door ray5150 »

Wat is dat fineer voor een houtsoort ?

Image Reziser gebruik ik ook, fijn programmatje. simpel en vlot.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Afbouw Vifa center speaker

Bericht door Kalimba »

ray5150 schreef:
Wat is dat fineer voor een houtsoort ?

Image Reziser gebruik ik ook, fijn programmatje. simpel en vlot.
Het is Eiken fineline
Op m'n Vertigo's heb ik het ook maar dan in het grijs. Werkt erg makkelijk. De bovenkant en facetten is gewoon 1 stuk. Hetzelfde voor de voorkant en facetten. Buigt makkelijk en ga weer met de strijkbout methode werken. Het zit net zo vast als met de tix merk ik na de test.
Bijlagen
03.jpg
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: Afbouw Vifa center speaker

Bericht door Lnsadnoh »

Ziet er strak uit.
Mooi!
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Afbouw Vifa center speaker

Bericht door Kalimba »

De zijkanten gefineerd met de strijkbout methode. Gaat gewoon weer helemaal perfect. Door de warmte van de bout buigt het fineer makkelijk mee in de lengte van de houtnerf zonder dat het breekt. Ook nog even nagetikt met m'n nagel en het zit echt allemaal goed vast.

Op de onderste foto heb ik een test plankje gemaakt met 2 stukken fineer. De één met de strijkbout methode en de ander met de Bison Tix. Daar dwars over heen 3 lagen Rambo en de andere helft komen 2 lagen Osmo. Geen bobbels door de Rambo maar het kleurverschil had ik niet verwacht. Ik ben benieuwd hoe de Osmo er straks uit ziet.

Ik zie de Ref Mon ook al in de eiken fineline.... :mrgreen:
Bijlagen
08.jpg
09.jpg
10.jpg
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Vifa center speaker

Bericht door Kalimba »

En weer een stuk verder.
De grote vlakken geklemd en niet gestreken.
De onderkant heeft 2 lagen Osmo zoals op de foto te zien is maar ik denk dat ik de rest met één laag doe.
Het begint op te schieten :rock:
Bijlagen
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vifa center speaker

Bericht door ray5150 »

Die gaten uitsnijden en afwerken vind ik altijd zo'n zenuwenbaan.
Als in bang om beschadigingen te maken die je er later niet meer goed uitkrijgt.
Fineren is op zich is wel leuk werk om te doen. dat wel.

Dit ziet er in ieder geval keurig uit.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Vifa center speaker

Bericht door SARK »

Ziet er gaaf uit hoor!
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Vifa center speaker

Bericht door Kalimba »

ray5150 schreef:
Die gaten uitsnijden en afwerken vind ik altijd zo'n zenuwenbaan.
Als in bang om beschadigingen te maken die je er later niet meer goed uitkrijgt.
Fineren is op zich is wel leuk werk om te doen. dat wel.

Dit ziet er in ieder geval keurig uit.
Haha dat vind ik ook het spannendste met de randen en hoeken. Bij de poort is het iets mis gegaan zoals op de foto te zien is. Gelukkig valt de rand van de poort er over heen. Ik snij ook niet tot op de rand bij de units. Het laatste deel schuur ik voorzichtig weg en is volgens mij helemaal goed gegaan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vifa center speaker

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Die gaten uitsnijden en afwerken vind ik altijd zo'n zenuwenbaan.
Als in bang om beschadigingen te maken die je er later niet meer goed uitkrijgt..
als t ff kan doe ik eerst fineren en pas dan de gaten frezen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Vifa center speaker

Bericht door ray5150 »

Dat is ook een mogelijkheid, Henkjan.
Maar, je moet dan wel goed vertrouwd zijn met de bovenfrees, een fout daarmee is veel moeilijker te herstellen.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Vifa center speaker

Bericht door Ouwebok »

ray5150 schreef:
Die gaten uitsnijden en afwerken vind ik altijd zo'n zenuwenbaan.
Als in bang om beschadigingen te maken die je er later niet meer goed uitkrijgt.
Fineren is op zich is wel leuk werk om te doen. dat wel.

Dit ziet er in ieder geval keurig uit.
+1!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa center speaker

Bericht door dre »

Ik frees de binnenmaat voor het fineren en de verzonken rand later met een sponningfrees.
Dat werkt echt perfect.
Met later uitsnijden krijg je nooit een mooi rond gat.
Bij fineer wat makkelijk splintert geef ik het fineer zelfs eerst een lak of was laag.
sponningfrees.jpg
sponningfrees.jpg (8.72 KiB) 1002 keer bekeken
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Vifa center speaker

Bericht door pappaleo »

Dat werkt natuurlijk alleen met ronde units.
Kan je die sponningfrezen in elke (over)maat krijgen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Vifa center speaker

Bericht door dre »

Er is wel aardig wat te vinden inderdaad.
Er zijn ook mooie setjes met verwisselbare lagers.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Vifa center speaker

Bericht door Barry2001 »

dre schreef:
Ik frees de binnenmaat voor het fineren en de verzonken rand later met een sponningfrees.
Dat werkt echt perfect.
Met later uitsnijden krijg je nooit een mooi rond gat.
Bij fineer wat makkelijk splintert geef ik het fineer zelfs eerst een lak of was laag.

sponningfrees.jpg
Dus binnenmaat voor het fineren, en verzonken rand na het fineren? Of begrijp ik het verkeerd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”