Vifa center speaker
Moderator: Beheerdersteam
Vifa center speaker
Ik heb de deels gebouwde Vifa Variocenter van forumgenoot Fraenk overgenomen en kreeg gisteren het pakket in huis.
Alles ziet er zeer goed en netjes uit. Ik denk dat ik het filter even zo laat en na verloop van tijd de MKP door een ref cap vervang, de bekabeling aanpak en de spoelen anders zet.
De afwerking wordt fineline eiken fineer en als dat bevalt komt dat uiteindelijk ook op de Reference Monitor.
De bouwtekening heb ik ook bij de foto's gezet aangezien die nergens online staan.
Alles ziet er zeer goed en netjes uit. Ik denk dat ik het filter even zo laat en na verloop van tijd de MKP door een ref cap vervang, de bekabeling aanpak en de spoelen anders zet.
De afwerking wordt fineline eiken fineer en als dat bevalt komt dat uiteindelijk ook op de Reference Monitor.
De bouwtekening heb ik ook bij de foto's gezet aangezien die nergens online staan.
Laatst gewijzigd door Kalimba op ma 28 aug 2017, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Afbouw Vifa center speaker
ik denk dat een Cap Reference wat overdreven is,een Cap + is voor deze tweeter meer dan voldoende.
Re: Afbouw Vifa center speaker
Je hebt gelijk, ik bedoel de plus. De ref is me iets te kostbaar in dit ontwerp.dre schreef:ik denk dat een Cap Reference wat overdreven is,een Cap + is voor deze tweeter meer dan voldoende.
Re: Afbouw Vifa center speaker
Kast dichtgemaakt en vlak geschuurd. Hopen dat het fineer vandaag binnen komt om weer verder te kunnen gaan 
Re: Afbouw Vifa center speaker
Ik twijfel nog een beetje tussen de Tix en de strijkbout methode. Het fineer heeft een vlies en dat is voor mij onbekend en weet niet wat het beste is.
Re: Afbouw Vifa center speaker
Die arreme Fraenck, hij heb niks meer over
Mooie bouw zo met dat fineer. Waren de gaten al gefreesd toe jennum kreeg?
Haha, doen wie het eerst klaar is
Veel bouwplezier..!!
Haha, doen wie het eerst klaar is
Veel bouwplezier..!!
Re: Afbouw Vifa center speaker
Archie schreef:Die arreme Fraenck, hij heb niks meer overMooie bouw zo met dat fineer. Waren de gaten al gefreesd toe jennum kreeg?
Haha, doen wie het eerst klaar is![]()
Veel bouwplezier..!!
Haha alles opgekocht door forumleden. Alles was al netjes op maat. De kast zit inmiddels in elkaar en heb het fineer net gesneden.
Omdat het fineline fineer is i.p.v. aftekenen gelijk afplakken en door de tape snijden om inscheuren te voorkomen. Straks even proefstukjes doen om te kijken wat het beste werkt qua lijmen.
Ik ben denk ik een stuk sneller klaar haha. Ben benieuwd naar jouw voortgang. Nog geen foto's gezien in je topic.
Jij ook veel bouwplezier!!
Re: Afbouw Vifa center speaker
Fineren heb ik nooit gedaan. Begrijp wel dat het spul niet uit mag drogen zodat het fineer sneller krimpt dan de ondergrond oid. Er is al best veel op het forum over geschreven geloof ik.
Foto's maken doe ik zeker wel maar 8 van de 10 blijkt na uploaden te groot. En als ik ze 1 voor 1 moet verkleinen? Daar heb ik werkelijk geen geduld voor -:)
Foto's maken doe ik zeker wel maar 8 van de 10 blijkt na uploaden te groot. En als ik ze 1 voor 1 moet verkleinen? Daar heb ik werkelijk geen geduld voor -:)
Re: Afbouw Vifa center speaker
https://www.seniorweb.nl/software/image ... or-windows
Dat gaat hier wat makkelijker mee en kan meerdere foto's tegelijk verwerken.
Dat gaat hier wat makkelijker mee en kan meerdere foto's tegelijk verwerken.
Re: Afbouw Vifa center speaker
Wat is dat fineer voor een houtsoort ?
Image Reziser gebruik ik ook, fijn programmatje. simpel en vlot.
Image Reziser gebruik ik ook, fijn programmatje. simpel en vlot.
Re: Afbouw Vifa center speaker
Het is Eiken finelineray5150 schreef:Wat is dat fineer voor een houtsoort ?
Image Reziser gebruik ik ook, fijn programmatje. simpel en vlot.
Op m'n Vertigo's heb ik het ook maar dan in het grijs. Werkt erg makkelijk. De bovenkant en facetten is gewoon 1 stuk. Hetzelfde voor de voorkant en facetten. Buigt makkelijk en ga weer met de strijkbout methode werken. Het zit net zo vast als met de tix merk ik na de test.
Re: Afbouw Vifa center speaker
De zijkanten gefineerd met de strijkbout methode. Gaat gewoon weer helemaal perfect. Door de warmte van de bout buigt het fineer makkelijk mee in de lengte van de houtnerf zonder dat het breekt. Ook nog even nagetikt met m'n nagel en het zit echt allemaal goed vast.
Op de onderste foto heb ik een test plankje gemaakt met 2 stukken fineer. De één met de strijkbout methode en de ander met de Bison Tix. Daar dwars over heen 3 lagen Rambo en de andere helft komen 2 lagen Osmo. Geen bobbels door de Rambo maar het kleurverschil had ik niet verwacht. Ik ben benieuwd hoe de Osmo er straks uit ziet.
Ik zie de Ref Mon ook al in de eiken fineline....
Op de onderste foto heb ik een test plankje gemaakt met 2 stukken fineer. De één met de strijkbout methode en de ander met de Bison Tix. Daar dwars over heen 3 lagen Rambo en de andere helft komen 2 lagen Osmo. Geen bobbels door de Rambo maar het kleurverschil had ik niet verwacht. Ik ben benieuwd hoe de Osmo er straks uit ziet.
Ik zie de Ref Mon ook al in de eiken fineline....
Re: Vifa center speaker
En weer een stuk verder.
De grote vlakken geklemd en niet gestreken.
De onderkant heeft 2 lagen Osmo zoals op de foto te zien is maar ik denk dat ik de rest met één laag doe.
Het begint op te schieten
De grote vlakken geklemd en niet gestreken.
De onderkant heeft 2 lagen Osmo zoals op de foto te zien is maar ik denk dat ik de rest met één laag doe.
Het begint op te schieten
Re: Vifa center speaker
Die gaten uitsnijden en afwerken vind ik altijd zo'n zenuwenbaan.
Als in bang om beschadigingen te maken die je er later niet meer goed uitkrijgt.
Fineren is op zich is wel leuk werk om te doen. dat wel.
Dit ziet er in ieder geval keurig uit.
Als in bang om beschadigingen te maken die je er later niet meer goed uitkrijgt.
Fineren is op zich is wel leuk werk om te doen. dat wel.
Dit ziet er in ieder geval keurig uit.
Re: Vifa center speaker
Haha dat vind ik ook het spannendste met de randen en hoeken. Bij de poort is het iets mis gegaan zoals op de foto te zien is. Gelukkig valt de rand van de poort er over heen. Ik snij ook niet tot op de rand bij de units. Het laatste deel schuur ik voorzichtig weg en is volgens mij helemaal goed gegaan.ray5150 schreef:Die gaten uitsnijden en afwerken vind ik altijd zo'n zenuwenbaan.
Als in bang om beschadigingen te maken die je er later niet meer goed uitkrijgt.
Fineren is op zich is wel leuk werk om te doen. dat wel.
Dit ziet er in ieder geval keurig uit.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Vifa center speaker
als t ff kan doe ik eerst fineren en pas dan de gaten frezen.ray5150 schreef:Die gaten uitsnijden en afwerken vind ik altijd zo'n zenuwenbaan.
Als in bang om beschadigingen te maken die je er later niet meer goed uitkrijgt..
Re: Vifa center speaker
Dat is ook een mogelijkheid, Henkjan.
Maar, je moet dan wel goed vertrouwd zijn met de bovenfrees, een fout daarmee is veel moeilijker te herstellen.
Maar, je moet dan wel goed vertrouwd zijn met de bovenfrees, een fout daarmee is veel moeilijker te herstellen.
Re: Vifa center speaker
+1!ray5150 schreef:Die gaten uitsnijden en afwerken vind ik altijd zo'n zenuwenbaan.
Als in bang om beschadigingen te maken die je er later niet meer goed uitkrijgt.
Fineren is op zich is wel leuk werk om te doen. dat wel.
Dit ziet er in ieder geval keurig uit.
Re: Vifa center speaker
Ik frees de binnenmaat voor het fineren en de verzonken rand later met een sponningfrees.
Dat werkt echt perfect.
Met later uitsnijden krijg je nooit een mooi rond gat.
Bij fineer wat makkelijk splintert geef ik het fineer zelfs eerst een lak of was laag.
Dat werkt echt perfect.
Met later uitsnijden krijg je nooit een mooi rond gat.
Bij fineer wat makkelijk splintert geef ik het fineer zelfs eerst een lak of was laag.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Vifa center speaker
Dat werkt natuurlijk alleen met ronde units.
Kan je die sponningfrezen in elke (over)maat krijgen?
Kan je die sponningfrezen in elke (over)maat krijgen?
Re: Vifa center speaker
Er is wel aardig wat te vinden inderdaad.
Er zijn ook mooie setjes met verwisselbare lagers.
Er zijn ook mooie setjes met verwisselbare lagers.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Vifa center speaker
Dus binnenmaat voor het fineren, en verzonken rand na het fineren? Of begrijp ik het verkeerd.dre schreef:Ik frees de binnenmaat voor het fineren en de verzonken rand later met een sponningfrees.
Dat werkt echt perfect.
Met later uitsnijden krijg je nooit een mooi rond gat.
Bij fineer wat makkelijk splintert geef ik het fineer zelfs eerst een lak of was laag.
sponningfrees.jpg
