Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door SSassen »

Het is tijd voor een nieuwe zaagtafel en aangezien ik tegenwoordig de ruimte heb wil ook gelijk iets fatsoenlijks kopen, echter ik vind de keuze erg lastig, niet in de laatste plaats omdat er tegenwoordig heel veel, op het oog tenminste, prima machines te krijgen zijn die elkaar kwa prijs niet veel ontlopen, op één uitschieter in m'n lijst na dan.

Het gaat hierbij om een zaagtafel, of beter gezegd een paneelzaagmachine, waarmee ik hopelijk nu eens zonder correcties, of panelen twee, drie keer opnieuw te moeten zagen omdat er 0.2mm afwijking in zit, vlot en nauwkeurig kan zagen. Ik heb een voorselectie gemaakt op basis van specs en eisen alsook hoe de machine kwa constructie en afwerking is opgebouwd. Dan kom ik uit op vier mogelijke kandidaten:

http://www.bernardo.at/shop/en/wood/woo ... 230-v.html
http://www.axminster.co.uk/axminster-tr ... saw-101256
http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsmachi ... lad-250mm/
http://www.hammer-houtbewerking.nl/nl-n ... inner.html

Iemand al eens eerder met één van deze machines gewerkt? Zo ja, wat viel je op kwa gebruiksgemak, afwerking, nauwkeurigheid, etc. etc. Ik kan natuurlijk de portomonnee trekken en gelijk voor de duurste optie gaan (Hammer K3 Winner), maar maak ik daarmee wel de beste keuze? Deze machine is dan wel made-in-europe en de rest made-in-china, maar dat zegt mijns inziens niet zoveel, ook een Chinees kan een prima machine bouwen weet ik uit ervaring.

Dus roept u maar, ben benieuwd naar de reacties :relax:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door ray5150 »

Dus we kunnen straks ook houtpakketten bij je bestellen ? :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door ds23man »

Waarom 230volt machines als je krachtstroom hebt wat vermoedelijk de goede kant op draait? :think: :think: :think: :think: :think:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door Henkjan »

je hebt de plek om dit vast te laten staan begrijp ik?

ik zou ook letten op zaken als stofafzuiging en evt systeem uitbreidingen
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Waarom 230volt machines als je krachtstroom hebt wat vermoedelijk de goede kant op draait? :think: :think: :think: :think: :think:
Al deze machines zijn er ook in 400V, het gaat nu even niet om de stroomvoorziening, puur de machine an-sich.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
je hebt de plek om dit vast te laten staan begrijp ik?

ik zou ook letten op zaken als stofafzuiging en evt systeem uitbreidingen
D'r komt een onderstel onder, zodat de machine ook aan de kant kan staan, dat scheelt ontzettend veel ruimte, ik gebruik hem immers niet dagelijks.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Dus we kunnen straks ook houtpakketten bij je bestellen ? :mrgreen:
Eerst m'n eigen projecten maar 'ns afronden dacht ik zo :)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door Kappa7 »

Het zijn allemaal mooie machines die stuk voor stuk zullen voldoen.
De eerste heeft wel een mooie geleiding voor ook wat grotere platen.
De laatste komt mij het meest profi over en zou ik kiezen als je hem dagelijks moet gebruiken.
Is dat niet het geval dan zullen ze allemaal wel doen wat je er van verwacht.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door MechanicalAnimal »

Sander,

wat is je budget? Ikzelf heb gekozen voor een wat compactere tafel, de Mafell Eria 85EC

http://www.mafell-shop.nl/mafell-erika-85-ec

Die kun je uitbreiden met een glijtafel en een vaste uitbreiding voor langere stukken.

wat je ook kunt doen is even op Woodworking.nl kijken.

er staan daar een aantal grote krachtstroommachines te koop, soms weinig gebruikt.

http://www.woodworking.nl/forumdisplay. ... aangeboden

hammer K3 http://www.woodworking.nl/showthread.php?19352-(Aangeboden)-Hammer-K3-Winner-400V

http://www.woodworking.nl/showthread.ph ... ll-options
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door Shadow »

Let je op trouwens dat je hem met ster-driehoek besteld of dat je voor een C16 automaat gaat? Aanloopstroom van zo'n schatje is genoeg om een B automaatje stress te bezorgen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door SSassen »

@Mechanical Animal,

Bedankt voor de suggesties! De Mafell is vergelijkbaar met m'n huidige zaagtafel, ik zoek meer een stationaire machine. Het forumlid op Woodworking.nl heb ik benaderd over de K3 Winner, da's namelijk bijna exact de machine die ik zoek.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door MechanicalAnimal »

hopsakeetje, super! dat is namelijk een enorm mooie machine :)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door Shadow »

SSassen schreef:
@Mechanical Animal,

Bedankt voor de suggesties! De Mafell is vergelijkbaar met m'n huidige zaagtafel, ik zoek meer een stationaire machine. Het forumlid op Woodworking.nl heb ik benaderd over de K3 Winner, da's namelijk bijna exact de machine die ik zoek.
4kW zou wel direct online moeten kunnen op een B16 :goedzo: (4x2= 8A In > opstart ong. tot 6xIn = 48A kortstondig, B karakter is 5xIn dus 5x16=80A, you're safe)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door SSassen »

Shadow schreef:
SSassen schreef:
@Mechanical Animal,

Bedankt voor de suggesties! De Mafell is vergelijkbaar met m'n huidige zaagtafel, ik zoek meer een stationaire machine. Het forumlid op Woodworking.nl heb ik benaderd over de K3 Winner, da's namelijk bijna exact de machine die ik zoek.
4kW zou wel direct online moeten kunnen op een B16 :goedzo: (4x2= 8A In > opstart ong. tot 6xIn = 48A kortstondig, B karakter is 5xIn dus 5x16=80A, you're safe)
Ik heb werkelijk geen idee waar jullie 't over hebben, ik heb nooit met krachtstroom gewerkt, zal eens een foto schieten van de meterkast en hoe de krachtgroep is afgezekerd e.d. :D
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door Shadow »

Voor een 3 fasen motor kun je grofweg zeggen; I nominaal is 2x P in kW.
Opstart van zo'n motor is tussen 5 en 6 keer I nominaal, de aanlooptijd afhankelijk van de aan te drijven belasting e.d.
Een installatieautomaat met een B karakteristiek schakelt direct uit bij een stroom hoger dan 5x zijn waarde, alles daaronder schakelt ie vertraagd uit.
Blijf je met de opstart dus ruim onder die 5x In, dan is er niks aan de hand, het apparaat zal onder volle belasting slechts ongeveer 1/5 van de opstart stroom trekken.
Ik weet niet wat voor automaten en wcd's je in je garage hebt, maar 16A is minimaal en dan zit je met deze tafel wel safe.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door SSassen »

@Shadow,

Aha, zo werkt dat, ik ga er overigens wel een inschakelautomaat bij nemen, die de afzuiging aan/uit schakelt met vertraging, maar da's pakweg 1 á 1.5kW.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door Shadow »

SSassen schreef:
@Shadow,

Aha, zo werkt dat, ik ga er overigens wel een inschakelautomaat bij nemen, die de afzuiging aan/uit schakelt met vertraging, maar da's pakweg 1 á 1.5kW.
Die afzuiger draait waarschijnlijk op een andere wcd dan de tafel dus dat zou geen problemen mogen geven. Let wel op dat afzuigers door de fan en de gekoppelde luchtmassa altijd lelijke aanloopstromen pakken hoor. Mocht je problemen krijgen en je hoofdzekeringen zitten op 3x25A, dan kun je nog redelijk makkelijk naar 3x35A bij de meeste netwerkbedrijven, hoger wordt snel erg duur.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door SSassen »

@Shadow,

Ik heb maar één krachtstroom WCD en daar komt een soort verdeler op met een tijdrelais in een doosje voor de afzuiging:

http://www.bernardo.at/shop/en/einschal ... lv-10.html
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door Shadow »

Ah afzuiger draait ook op 400V? Duidelijk, mag geen probleem zijn als je ze maar na elkaar inschakeld. Mocht het wel eem probleem zijn dan kun je nog upgraden naar een C16 in de groepenkast. Had je nog een foto van je groepenkast?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door ds23man »

Wel een heel duur gemakje...........
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Wel een heel duur gemakje...........
Je hebt ze ook goedkoper hoor en ik vind 't gemak eerlijk gezegd belangrijker dan de prijs, als er iets irritant is is het wel elke keer heen en weer moeten lopen om de afzuiging aan en uit te zetten, dat gaat nu geheel automatisch.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door ds23man »

Lopen is gezond. En is die schuur van jouw 300m2?? :think: :think:
Laatst gewijzigd door ds23man op di 01 nov 2016, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door SSassen »

Shadow schreef:
Ah afzuiger draait ook op 400V? Duidelijk, mag geen probleem zijn als je ze maar na elkaar inschakeld. Mocht het wel eem probleem zijn dan kun je nog upgraden naar een C16 in de groepenkast. Had je nog een foto van je groepenkast?
Ja, leek me wel zo handig, alles gewoon op krachtstroom. Kan 't tosti-ijzer mooi op een gewone WCD zonder dat de stoppen eruit slaan :D
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Lopen is gezond.
In jouw geval is stoppen met roken dat ook Gerhard, maar laten we deze discussie niet hier starten, okay?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zaagtafel enzo, iets met bomen en een bos

Bericht door SSassen »

D'r zijn inmiddels twee kandidaten bijgekomen, de Scheppach Percisa 3.0 en Percisa 4.0, what's in a name denk ik dan, dat kan alleen maar goed gaan, toch?

http://www.scheppach.nl/products.php?category_id=1236
http://www.scheppach.nl/products.php?category_id=133
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”