[Vintage project #1] Philips 3 weg luidsprekers
Moderator: Beheerdersteam
[Vintage project #1] Philips 3 weg luidsprekers
Laatst voor een paar euro 2 zelfbouw luidsprekers overgenomen met de volgende configuratie:
Laag: AD10100/W4
Mid: AD5060/Sq4
Hoog: AD0160/T4
Mooie bijbehorende filters in 2 delen (aparte PCB voor laag en mid/hoog.
Kasten waren niet best en stofkap van woofer vergaan. Verder alles in orde.
Dit weekend een paar kastjes gebouwd met juiste aantal liters (oude waren te klein) en units gemonteerd.
Alvast een foto van de huidige status.
Weet trouwens welk materiaal de orginele stofkappen van gemaakt zijn?
Wil nieuwe bestellen, maar kan kierzen tussen papier, linnen, plastic.
Laag: AD10100/W4
Mid: AD5060/Sq4
Hoog: AD0160/T4
Mooie bijbehorende filters in 2 delen (aparte PCB voor laag en mid/hoog.
Kasten waren niet best en stofkap van woofer vergaan. Verder alles in orde.
Dit weekend een paar kastjes gebouwd met juiste aantal liters (oude waren te klein) en units gemonteerd.
Alvast een foto van de huidige status.
Weet trouwens welk materiaal de orginele stofkappen van gemaakt zijn?
Wil nieuwe bestellen, maar kan kierzen tussen papier, linnen, plastic.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Philips 3 weg luidsprekers
Leuk!
Heb die ook gehad vroeger meen ik. Die stofkap was van een vrij dik foam, ca 3 mm dik. Het brokkelde af en liet teer achtige vlekken achter. Ik denk dat het best wel wat woog, dat stof kapje. Zo'n woofer zit al snel op 20 gram, maar dat kapje zal wellicht nog massa hebben toegevoegd.
Het kan zijn dat de luidspreker daarom ook in een veel te kleine kast nog redelijk weg kwam, maar te klein zie je natuurlijk vaker.
Heb die ook gehad vroeger meen ik. Die stofkap was van een vrij dik foam, ca 3 mm dik. Het brokkelde af en liet teer achtige vlekken achter. Ik denk dat het best wel wat woog, dat stof kapje. Zo'n woofer zit al snel op 20 gram, maar dat kapje zal wellicht nog massa hebben toegevoegd.
Het kan zijn dat de luidspreker daarom ook in een veel te kleine kast nog redelijk weg kwam, maar te klein zie je natuurlijk vaker.
Re: Philips 3 weg luidsprekers
Een Philips project, gaaf
.
Zie ik het nou goed dat de woofer een papieren spoeldrager heeft !?
Een stofkapje kan ook behoorlijk veel invloed hebben op het frequentieverloop.
Lastig om de bepalen wat nu het beste is.
Technisch gezien zou een poreus linnen kapje de voorkeur hebben.
Dat geeft minder compressie.
Het nadeel is dat daardoor de Qts omhoog kan gaan (ten gevolge van een stijging in Qms).
Als je de meetmogelijkheden hebt dan is het zeker interessant om alle kapjes gewoon uit te proberen met een low tact tape o.i.d.
Philips heeft zelf behoorlijk wat aan de units geschaafd, zo is o.a. de AD8066 geëvolueerd van plastic -> papieren naar uiteindelijk een poreus kapje.
Zie ik het nou goed dat de woofer een papieren spoeldrager heeft !?
Een stofkapje kan ook behoorlijk veel invloed hebben op het frequentieverloop.
Lastig om de bepalen wat nu het beste is.
Technisch gezien zou een poreus linnen kapje de voorkeur hebben.
Dat geeft minder compressie.
Het nadeel is dat daardoor de Qts omhoog kan gaan (ten gevolge van een stijging in Qms).
Als je de meetmogelijkheden hebt dan is het zeker interessant om alle kapjes gewoon uit te proberen met een low tact tape o.i.d.
Philips heeft zelf behoorlijk wat aan de units geschaafd, zo is o.a. de AD8066 geëvolueerd van plastic -> papieren naar uiteindelijk een poreus kapje.
Re: Philips 3 weg luidsprekers
Een linnen luchtdoorlatende stofkap heeft zeker de voorkeur, deze modificatie heb ik ook uitgevoerd op de AD12100/W8 (het 12" broertje van die 10" woofer).Chris_T schreef:Technisch gezien zou een poreus linnen kapje de voorkeur hebben.
Dat geeft minder compressie.
Het nadeel is dat daardoor de Qts omhoog kan gaan (ten gevolge van een stijging in Qms).
De Qts gaat maar minimaal omhoog, de Qms daarintegen een stuk hoger (wat beter is).
Zie de vergelijkingsmetingen in het volgende draadje (post van ma 09 aug 2010, 17:31, die begint met "mystery solved") viewtopic.php?f=3&t=9557&hilit=ad12100%2Fw8&start=50
Re: Philips 3 weg luidsprekers
Bedankt voor de antwoorden, ik zal de linnen stofkappen bestellen 
Re: Philips 3 weg luidsprekers
Die 10" drivers ontbreken nog in mijn Flipse collectie, er cool dat je ze voor een paar euries hebt kunnen krijgen. In een gesloten kast geven die een heerlijk laag.
Re: Philips 3 weg luidsprekers
Deze filters zitten er bij. Zullen deze origineel zijn?
Re: Philips 3 weg luidsprekers
8 filtercomponenten zonder weerstanden voor een 3-weg
, ik vind het knap.
Met een custom filter valt daar veel winst uit te halen schat ik zo.
Met een custom filter valt daar veel winst uit te halen schat ik zo.
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Philips 3 weg luidsprekers
Ik bezit nog een paar Philips 3 weg luidsprekers.
Maar dan met 20cm woofer.
ooit wil ik als experiment wat gaan doen met de AD5060SQ en deze combineren met de Philips Ribbon tweeters.
Voor het laag wil ik dan 2stuks Philips AD10100 woofers inzetten.
Is daar nog aan te komen?
Maar dan met 20cm woofer.
ooit wil ik als experiment wat gaan doen met de AD5060SQ en deze combineren met de Philips Ribbon tweeters.
Voor het laag wil ik dan 2stuks Philips AD10100 woofers inzetten.
Is daar nog aan te komen?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips 3 weg luidsprekers
Dat is ook zo. In deze configuratie spelen namelijk zowel de tweeter als ook de middentoner te hard.Chris_T schreef:8 filtercomponenten zonder weerstanden voor een 3-weg, ik vind het knap.
Met een custom filter valt daar veel winst uit te halen schat ik zo.
Re: Philips 3 weg luidsprekers
Inderdaad, heb al wat weerstanden liggen om ze te verzwakken. Vooral de mid speelt erg hard.Olaf Markus schreef:Dat is ook zo. In deze configuratie spelen namelijk zowel de tweeter als ook de middentoner te hard.Chris_T schreef:8 filtercomponenten zonder weerstanden voor een 3-weg, ik vind het knap.
Met een custom filter valt daar veel winst uit te halen schat ik zo.
Re: Philips 3 weg luidsprekers
Vandaag ben ik vrij, dus kan mooi experimenteren. De eerste kast is af, ben nu bezig met de tweede.
Heb de eerste kast aangesloten en wat verzwakking toegepast op mid (-6dB) en hoog (-3dB).
Geluid is nu meer in balans, eerst maar eens een tijdje luisteren en de tweede kast afmaken.
Heb de eerste kast aangesloten en wat verzwakking toegepast op mid (-6dB) en hoog (-3dB).
Geluid is nu meer in balans, eerst maar eens een tijdje luisteren en de tweede kast afmaken.
Re: Philips 3 weg luidsprekers
De tweede kast is ook klaar. Geluid is niet slecht, nog maar eens wat langer luisteren. Met de verzwakking op mid en hoog is de balans in het geluid een stuk beter.
Nu nog de stofkappen vervangen
Nu nog de stofkappen vervangen
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Philips 3 weg luidsprekers
Neem dan met luchtdoorlatende exemplaren, Qms stijgt en Rms daalt, geeft een beter laag.sevenup schreef:
Nu nog de stofkappen vervangen
Die dichte doppen comprimeren de lucht die zich daarachter bevind, of nog beter niets, maak een faseplug
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Philips 3 weg luidsprekers
Dat red je niet met een zakdoekje.....dre schreef:6db er af en dan meer in balans......
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips 3 weg luidsprekers
ds23man schreef:Dat red je niet met een zakdoekje.....dre schreef:6db er af en dan meer in balans......
Nee, dan zul je hem eerst goed vol moeten snuiten en rochelen.
Re: Philips 3 weg luidsprekers
@ sevenup
Waar kun je de stofkapjes bestellenn? Die van mijn speakers zijn ook verteerd.
Hans
Waar kun je de stofkapjes bestellenn? Die van mijn speakers zijn ook verteerd.
Hans
Re: Philips 3 weg luidsprekers
Ik heb de linnen versie besteld.bas focal m180 schreef:Neem dan met luchtdoorlatende exemplaren, Qms stijgt en Rms daalt, geeft een beter laag.sevenup schreef:
Nu nog de stofkappen vervangen
Die dichte doppen comprimeren de lucht die zich daarachter bevind, of nog beter niets, maak een faseplug
Re: Philips 3 weg luidsprekers
Hierbij de philips beschrijving voor zelfbouw luidsprekers.
De mijne staat er ook in, maar dan met een 8 ohm mid speaker. Filter zou dan ook nog 3dB verzwakking moeten hebben volgens de beschrijving. Denk dat die 6dB dan dus wel aardig in de buurt komt.
AB 35.3
AD 0140/T4 of AD 01 60/T4
AD 5060/Sq8 of AD 5061 /M8 l)
AD 10100/W4
500 + 5000 Hz
NL 7141 + NL 71 14
40. . .22 000 Hz
4 Ohm 40 W
De mijne staat er ook in, maar dan met een 8 ohm mid speaker. Filter zou dan ook nog 3dB verzwakking moeten hebben volgens de beschrijving. Denk dat die 6dB dan dus wel aardig in de buurt komt.
AB 35.3
AD 0140/T4 of AD 01 60/T4
AD 5060/Sq8 of AD 5061 /M8 l)
AD 10100/W4
500 + 5000 Hz
NL 7141 + NL 71 14
40. . .22 000 Hz
4 Ohm 40 W
- Bijlagen
-
- philips_luidsprekerbehuizingen_voor_zelfbouw_web_20081016.pdf
- (3.78 MiB) 2600 keer gedownload
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips 3 weg luidsprekers
Ik wil even kwijt dat het je siert dat je lekker met deze dingen aan de gang gaat en er ook over post op het forum. Er zijn met deze drivers bijzonder mooie resultaten te behalen die niets onder doen voor moderne materialen. Toch kun je dan in je enthousiasme vroeg of laat afgevallen worden door forum genoten die vast geraakt zijn in bijna religie achtige toestanden, het geloof dat mooie resultaten alleen te behalen zijn met mooie dure moderne materialen. Ikzelf heb onlangs zeer mooi spelende drieweg systemen gebouwd uit dit soort oude Philips materialen maar dan met mooie filter componenten. Maar als je dan sommige reacties leest tot op de vergelijking met een 1 april grap aan toe dan zet het je echt aan het denken waarom je nou deze mooie ervaring uberhaupt deelt. Binnen een religie zijn er geen zijstraten mogelijk en kunnen geen nieuwe deuren geopend worden, dat is hetgeen ik er bij voel.
Maar goed, dat dus op een zijspoor, bouw lekker door en ik weet zeker dat het je een set hele lekkere luidsprekers gaat opleveren!
Maar goed, dat dus op een zijspoor, bouw lekker door en ik weet zeker dat het je een set hele lekkere luidsprekers gaat opleveren!
