[Vintage project #1] Philips 3 weg luidsprekers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

[Vintage project #1] Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door sevenup »

Laatst voor een paar euro 2 zelfbouw luidsprekers overgenomen met de volgende configuratie:

Laag: AD10100/W4
Mid: AD5060/Sq4
Hoog: AD0160/T4

Mooie bijbehorende filters in 2 delen (aparte PCB voor laag en mid/hoog.

Kasten waren niet best en stofkap van woofer vergaan. Verder alles in orde.

Dit weekend een paar kastjes gebouwd met juiste aantal liters (oude waren te klein) en units gemonteerd.

Alvast een foto van de huidige status.

Weet trouwens welk materiaal de orginele stofkappen van gemaakt zijn?
Wil nieuwe bestellen, maar kan kierzen tussen papier, linnen, plastic.
Bijlagen
WP_20160309_17_07_24_Pro.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door wouter »

Leuk!

Heb die ook gehad vroeger meen ik. Die stofkap was van een vrij dik foam, ca 3 mm dik. Het brokkelde af en liet teer achtige vlekken achter. Ik denk dat het best wel wat woog, dat stof kapje. Zo'n woofer zit al snel op 20 gram, maar dat kapje zal wellicht nog massa hebben toegevoegd.

Het kan zijn dat de luidspreker daarom ook in een veel te kleine kast nog redelijk weg kwam, maar te klein zie je natuurlijk vaker.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door Chris_T »

Een Philips project, gaaf :).

Zie ik het nou goed dat de woofer een papieren spoeldrager heeft !?

Een stofkapje kan ook behoorlijk veel invloed hebben op het frequentieverloop.
Lastig om de bepalen wat nu het beste is.
Technisch gezien zou een poreus linnen kapje de voorkeur hebben.
Dat geeft minder compressie.
Het nadeel is dat daardoor de Qts omhoog kan gaan (ten gevolge van een stijging in Qms).

Als je de meetmogelijkheden hebt dan is het zeker interessant om alle kapjes gewoon uit te proberen met een low tact tape o.i.d.
Philips heeft zelf behoorlijk wat aan de units geschaafd, zo is o.a. de AD8066 geëvolueerd van plastic -> papieren naar uiteindelijk een poreus kapje.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door arjank »

Chris_T schreef:
Technisch gezien zou een poreus linnen kapje de voorkeur hebben.
Dat geeft minder compressie.
Het nadeel is dat daardoor de Qts omhoog kan gaan (ten gevolge van een stijging in Qms).
Een linnen luchtdoorlatende stofkap heeft zeker de voorkeur, deze modificatie heb ik ook uitgevoerd op de AD12100/W8 (het 12" broertje van die 10" woofer).
De Qts gaat maar minimaal omhoog, de Qms daarintegen een stuk hoger (wat beter is).
Zie de vergelijkingsmetingen in het volgende draadje (post van ma 09 aug 2010, 17:31, die begint met "mystery solved") viewtopic.php?f=3&t=9557&hilit=ad12100%2Fw8&start=50
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door sevenup »

Bedankt voor de antwoorden, ik zal de linnen stofkappen bestellen :)
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door arjank »

Die 10" drivers ontbreken nog in mijn Flipse collectie, er cool dat je ze voor een paar euries hebt kunnen krijgen. In een gesloten kast geven die een heerlijk laag.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door sevenup »

Deze filters zitten er bij. Zullen deze origineel zijn?
Bijlagen
WP_20160301_20_26_28_Pro_LI.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door ds23man »

Dat zijn originele filters uit de zelfbouwserie van Philips.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door Chris_T »

8 filtercomponenten zonder weerstanden voor een 3-weg :-k , ik vind het knap.
Met een custom filter valt daar veel winst uit te halen schat ik zo.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door RNacoustics »

Ik bezit nog een paar Philips 3 weg luidsprekers.
Maar dan met 20cm woofer.
ooit wil ik als experiment wat gaan doen met de AD5060SQ en deze combineren met de Philips Ribbon tweeters.
Voor het laag wil ik dan 2stuks Philips AD10100 woofers inzetten.
Is daar nog aan te komen?
Bijlagen
DSCF2539.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door Olaf Analogue »

Chris_T schreef:
8 filtercomponenten zonder weerstanden voor een 3-weg :-k , ik vind het knap.
Met een custom filter valt daar veel winst uit te halen schat ik zo.
Dat is ook zo. In deze configuratie spelen namelijk zowel de tweeter als ook de middentoner te hard.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door sevenup »

Olaf Markus schreef:
Chris_T schreef:
8 filtercomponenten zonder weerstanden voor een 3-weg :-k , ik vind het knap.
Met een custom filter valt daar veel winst uit te halen schat ik zo.
Dat is ook zo. In deze configuratie spelen namelijk zowel de tweeter als ook de middentoner te hard.
Inderdaad, heb al wat weerstanden liggen om ze te verzwakken. Vooral de mid speelt erg hard.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door sevenup »

Vandaag ben ik vrij, dus kan mooi experimenteren. De eerste kast is af, ben nu bezig met de tweede.

Heb de eerste kast aangesloten en wat verzwakking toegepast op mid (-6dB) en hoog (-3dB).

Geluid is nu meer in balans, eerst maar eens een tijdje luisteren en de tweede kast afmaken.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door sevenup »

De tweede kast is ook klaar. Geluid is niet slecht, nog maar eens wat langer luisteren. Met de verzwakking op mid en hoog is de balans in het geluid een stuk beter.

Nu nog de stofkappen vervangen :)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door sevenup »

Nu 2 stuks
Bijlagen
WP_20160312_15_20_06_Pro.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door bas focal m180 »

sevenup schreef:

Nu nog de stofkappen vervangen :)
Neem dan met luchtdoorlatende exemplaren, Qms stijgt en Rms daalt, geeft een beter laag.

Die dichte doppen comprimeren de lucht die zich daarachter bevind, of nog beter niets, maak een faseplug :rock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door dre »

6db er af en dan meer in balans...... :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door ds23man »

dre schreef:
6db er af en dan meer in balans...... :mrgreen:
Dat red je niet met een zakdoekje.....
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door Olaf Analogue »

ds23man schreef:
dre schreef:
6db er af en dan meer in balans...... :mrgreen:
Dat red je niet met een zakdoekje.....

Nee, dan zul je hem eerst goed vol moeten snuiten en rochelen.
HansvdL
Berichten: 21
Lid geworden op: di 16 okt 2012, 21:25

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door HansvdL »

@ sevenup
Waar kun je de stofkapjes bestellenn? Die van mijn speakers zijn ook verteerd.
Hans
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door sevenup »

Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door sevenup »

bas focal m180 schreef:
sevenup schreef:

Nu nog de stofkappen vervangen :)
Neem dan met luchtdoorlatende exemplaren, Qms stijgt en Rms daalt, geeft een beter laag.

Die dichte doppen comprimeren de lucht die zich daarachter bevind, of nog beter niets, maak een faseplug :rock:
Ik heb de linnen versie besteld.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door sevenup »

Hierbij de philips beschrijving voor zelfbouw luidsprekers.
De mijne staat er ook in, maar dan met een 8 ohm mid speaker. Filter zou dan ook nog 3dB verzwakking moeten hebben volgens de beschrijving. Denk dat die 6dB dan dus wel aardig in de buurt komt.

AB 35.3
AD 0140/T4 of AD 01 60/T4
AD 5060/Sq8 of AD 5061 /M8 l)
AD 10100/W4
500 + 5000 Hz
NL 7141 + NL 71 14
40. . .22 000 Hz
4 Ohm 40 W
Bijlagen
philips_luidsprekerbehuizingen_voor_zelfbouw_web_20081016.pdf
(3.78 MiB) 2600 keer gedownload
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Philips 3 weg luidsprekers

Bericht door Olaf Analogue »

Ik wil even kwijt dat het je siert dat je lekker met deze dingen aan de gang gaat en er ook over post op het forum. Er zijn met deze drivers bijzonder mooie resultaten te behalen die niets onder doen voor moderne materialen. Toch kun je dan in je enthousiasme vroeg of laat afgevallen worden door forum genoten die vast geraakt zijn in bijna religie achtige toestanden, het geloof dat mooie resultaten alleen te behalen zijn met mooie dure moderne materialen. Ikzelf heb onlangs zeer mooi spelende drieweg systemen gebouwd uit dit soort oude Philips materialen maar dan met mooie filter componenten. Maar als je dan sommige reacties leest tot op de vergelijking met een 1 april grap aan toe dan zet het je echt aan het denken waarom je nou deze mooie ervaring uberhaupt deelt. Binnen een religie zijn er geen zijstraten mogelijk en kunnen geen nieuwe deuren geopend worden, dat is hetgeen ik er bij voel.
Maar goed, dat dus op een zijspoor, bouw lekker door en ik weet zeker dat het je een set hele lekkere luidsprekers gaat opleveren!
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”