LBVS
Moderator: Beheerdersteam
LBVS
Beste Forumlezers,
Ben Rick, en ben nieuw op dit forum, m'n vraag is, ben opzoek naar een paar nieuwe luidsprekers, En kwam ik op de LVBS zelfbouw luidsprekers uit.
Maar ik heb daar wat vragen over, heb al wel het een en ander over gelezen.
Ik zag dat in het originele model, dat voor de Mid - Woofer, de Peerless SDS 164 THP waren gebruikt, maar ik kwam ook tegen dat de EL-166 is gebruikt, wat zijn de verschillen?
De tweeter van de originele was de hifi, en dat die is vervanger voor de 27TFF , maar om het budget te houden, zou ik ook een oude Philips Tweeter kunnen gebruiken? namelijk de,
AD 0142 T4 [dit is denk ik het type nummer],
2242 257 33205
DD 08 924 115
Philips
Zou ik deze ook in de LVBS kunnen gebruiken?, en moeten er dan veel aanpassingen gebeuren? bijvoorbeeld aan het filter gebeuren?
Weet niet of dit verder van belang is, maar mijn Versterker is een Marantz SR 7400
Ben Rick, en ben nieuw op dit forum, m'n vraag is, ben opzoek naar een paar nieuwe luidsprekers, En kwam ik op de LVBS zelfbouw luidsprekers uit.
Maar ik heb daar wat vragen over, heb al wel het een en ander over gelezen.
Ik zag dat in het originele model, dat voor de Mid - Woofer, de Peerless SDS 164 THP waren gebruikt, maar ik kwam ook tegen dat de EL-166 is gebruikt, wat zijn de verschillen?
De tweeter van de originele was de hifi, en dat die is vervanger voor de 27TFF , maar om het budget te houden, zou ik ook een oude Philips Tweeter kunnen gebruiken? namelijk de,
AD 0142 T4 [dit is denk ik het type nummer],
2242 257 33205
DD 08 924 115
Philips
Zou ik deze ook in de LVBS kunnen gebruiken?, en moeten er dan veel aanpassingen gebeuren? bijvoorbeeld aan het filter gebeuren?
Weet niet of dit verder van belang is, maar mijn Versterker is een Marantz SR 7400
Laatst gewijzigd door Rickw op do 11 feb 2016, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: LVBS
Welkom, Rick.
Eens met Zweitse, zou er niet teveel aan gaan veranderen.
Overigens is er ook een onderdelenpakket voor deze luidspreker te koop : http://www.rumoh.eu/speaker-kits/standing-kits/lbvs-i
Enne...het is LBVS. (Low Budget Vloer Staander.)
Eens met Zweitse, zou er niet teveel aan gaan veranderen.
Overigens is er ook een onderdelenpakket voor deze luidspreker te koop : http://www.rumoh.eu/speaker-kits/standing-kits/lbvs-i
Enne...het is LBVS. (Low Budget Vloer Staander.)
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: LVBS
Je versterker is prima. Die maakt geen verschil. De woofer en de tweeter wel. Ik heb nooit gehoord van een variant met een andere woofer. En the way to go is gewoon de Peerless SDS en de Seas 27TFF nemen.
Besparen kan je het best op het filter doen. Zolang je technisch dezelfde waarden blijft nemen, komt dit goed. Daarmee kon je een paar jaar terug voor minder dan 200 euro twee speakers kopen aan onderdelen.
Ik heb ze zelf ook gemaakt en ze zijn echt goed. Hier een boodschappenlijstje van 2010 van europe audio.
2 x Peerless SDS-164-THP - 37,74
2 x Seas 27TFF - 45,44
2 x HQ40/1.5/095 - 7,60
2 x LU32/027/071 - 3,36
2 x KPQS/6.8/400 - 5,30
4 x KPQS/10/400 - 12,76
6 x AX5W2R2 - 2,88
2 x AX9W10R - 1,60
2 x BR-70TR - 9,80
2 x ST-940GP - 5,46
1 x TYROTEX/30/1 - 10,95
2 x SONOFIL/W/SB - 6,58
Besparen kan je het best op het filter doen. Zolang je technisch dezelfde waarden blijft nemen, komt dit goed. Daarmee kon je een paar jaar terug voor minder dan 200 euro twee speakers kopen aan onderdelen.
Ik heb ze zelf ook gemaakt en ze zijn echt goed. Hier een boodschappenlijstje van 2010 van europe audio.
2 x Peerless SDS-164-THP - 37,74
2 x Seas 27TFF - 45,44
2 x HQ40/1.5/095 - 7,60
2 x LU32/027/071 - 3,36
2 x KPQS/6.8/400 - 5,30
4 x KPQS/10/400 - 12,76
6 x AX5W2R2 - 2,88
2 x AX9W10R - 1,60
2 x BR-70TR - 9,80
2 x ST-940GP - 5,46
1 x TYROTEX/30/1 - 10,95
2 x SONOFIL/W/SB - 6,58
Re: LVBS
Ray schreef
Waarom dan moeilijk gaan doen met losse onderdelen bestellen.Overigens is er ook een onderdelenpakket voor deze luidspreker te koop : http://www.rumoh.eu/speaker-kits/standing-kits/lbvs-i
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: LVBS
Ja mee eens. Was 5 jaar geleden nog wel een ok winkel. Nu niet echt meer.Shadow schreef:Die ik dan weer aan niemand aan zou raden itt de LBVSJvS schreef:europe audio
Die kit van Rumoh is 240 euro, 30 euro meer dan de meest goedkope. Ik weet niet welke componenten daarin zitten, wellicht valt er in die winkel ook wat te besparen door kernspoeltjes te nemen enzo.
Enne 240 euro is echt extreem low budget voor de kwaliteit van de speaker. Ongeevenaard qua prijs / prestatie.
Re: LVBS
En vergeet dit niet; http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 29&t=14437JvS schreef:Ja mee eens. Was 5 jaar geleden nog wel een ok winkel. Nu niet echt meer.Shadow schreef:Die ik dan weer aan niemand aan zou raden itt de LBVSJvS schreef:europe audio
Die kit van Rumoh is 240 euro, 30 euro meer dan de meest goedkope. Ik weet niet welke componenten daarin zitten, wellicht valt er in die winkel ook wat te besparen door kernspoeltjes te nemen enzo.
Enne 240 euro is echt extreem low budget voor de kwaliteit van de speaker. Ongeevenaard qua prijs / prestatie.
5% korting als actief forumlid!
Re: LVBS
Bedankt voor alle antwoorden.
Deze reacties verwachte ik al, is het mogelijk dat ik het eerst met mijn eigen tweeter probeer?, als het niet klinkt koop ik wel de benoemde tweeter. Of moeten daar veel aanpassingen voor worden verricht?
Ik heb ook het schema van het filter bekeken, en daar viel me wat op, Aan mijn tweeter zat een Philips 6,8uf - 63 volt elco, en die zit ook in de schakeling van de tweeter zou ik dan zonder aanpassingen kunnen kijken of het klinkt met deze tweeter? scheelt me toch weer 70 euro. of moet er dan meer veranderd worden?
Deze reacties verwachte ik al, is het mogelijk dat ik het eerst met mijn eigen tweeter probeer?, als het niet klinkt koop ik wel de benoemde tweeter. Of moeten daar veel aanpassingen voor worden verricht?
Ik heb ook het schema van het filter bekeken, en daar viel me wat op, Aan mijn tweeter zat een Philips 6,8uf - 63 volt elco, en die zit ook in de schakeling van de tweeter zou ik dan zonder aanpassingen kunnen kijken of het klinkt met deze tweeter? scheelt me toch weer 70 euro. of moet er dan meer veranderd worden?
Re: LVBS
Ja want de filterkringen werken samen, het één veranderen, is het ander veranderen, anders klopt de balans niet meer. Je ontkomt dan niet aan een meetset, meetversterker, software met evt licentie, hoop theorie doorspitten etc...Rickw schreef:Bedankt voor alle antwoorden.
Deze reacties verwachte ik al, is het mogelijk dat ik het eerst met mijn eigen tweeter probeer?, als het niet klinkt koop ik wel de benoemde tweeter. Of moeten daar veel aanpassingen voor worden verricht?
Ik heb ook het schema van het filter bekeken, en daar viel me wat op, Aan mijn tweeter zat een Philips 6,8uf - 63 volt elco, en die zit ook in de schakeling van de tweeter zou ik dan zonder aanpassingen kunnen kijken of het klinkt met deze tweeter? scheelt me toch weer 70 euro. of moet er dan meer veranderd worden?
Re: LVBS
En dan bespaar je dus niets op je tweeterShadow schreef:Je ontkomt dan niet aan een meetset, meetversterker, software met evt licentie, hoop theorie doorspitten etc...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: LVBS
zelf bouwen is veul leuker toch?
of wat ook kan: je neemt straks die van Ray over (of nu Dre z'n wedstrijdspeaker, zelfde concept als de LBVS) over zodat je alvast wel fatsoenlijke speakers hebt staan, en gaat ondertussen aan de slag met die Philips tweeters en bv een leuke Philips 17cm woofer en leert gaandeweg zelf een speaker ontwerpen, vast wel forumleden die je kunnen helpen met meten als je daar aan toe bent (waar woon je ergens?)
of wat ook kan: je neemt straks die van Ray over (of nu Dre z'n wedstrijdspeaker, zelfde concept als de LBVS) over zodat je alvast wel fatsoenlijke speakers hebt staan, en gaat ondertussen aan de slag met die Philips tweeters en bv een leuke Philips 17cm woofer en leert gaandeweg zelf een speaker ontwerpen, vast wel forumleden die je kunnen helpen met meten als je daar aan toe bent (waar woon je ergens?)
Re: LVBS
Mijn mening is dat je het natuurlijk altijd kan proberen. Gewoon eigenwijs en wie weet is het een gouden toevalstreffer.Rickw schreef:Bedankt voor alle antwoorden.
Deze reacties verwachte ik al, is het mogelijk dat ik het eerst met mijn eigen tweeter probeer?, als het niet klinkt koop ik wel de benoemde tweeter.
Klinkt het niet kun je altijd nog de bijbehorende tweeter bestellen en inbouwen. Dan kun je jezelf later realiseren dat de wijzen van het forum het toch bij het rechte eind hadden en heb je, hoe dan ook, weer iets geleerd.
Re: LBVS
Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb wel en paar vragen.
De originele tweeter de HIVI X1-A kan ik op internet vinden voor 25 euro per stuk, de vervanger de Seas 27TFF voor 35 euro per stuk.
Welke van de twee is de betere, of zijn ze gelijkwaardig?
Nu nog en vraag aan de LBVS bezitters, komt er genoeg Bass uit?
En misschien een rare vraag maar klinkt deze speaker beter als en 2e handse van marktplaats tussen de 75 en 150 euro?
Ik heb wel en paar vragen.
De originele tweeter de HIVI X1-A kan ik op internet vinden voor 25 euro per stuk, de vervanger de Seas 27TFF voor 35 euro per stuk.
Welke van de twee is de betere, of zijn ze gelijkwaardig?
Nu nog en vraag aan de LBVS bezitters, komt er genoeg Bass uit?
En misschien een rare vraag maar klinkt deze speaker beter als en 2e handse van marktplaats tussen de 75 en 150 euro?
Re: LBVS
Nope, Bas past er niet in.Rickw schreef:Nu nog en vraag aan de LBVS bezitters, komt er genoeg Bass uit?
Lastige vraag natuurlijk want wat vind jij genoeg bas.
Ik zelf vind dat een bas droog moet zijn en het origineel zo veel mogelijk moet benaderen.
Een geplukte bas moet klinken als een geplukte bas en niet als een gestreken bas.
Anderen vinden het juist fijn om een stevig fundament te horen en nemen het voor lief dat de bas dan maar minder gedefinieerd klint. Tis maar waar je van houd.
Re: LVBS
Ik heb in alle topics over de lbvs nog geen reactie gelezen waarbij men klaagt over het laag, dus dat lijkt wel goed te zitten.
Tweedehands voor onder de 100 moet je vooral veel geluk hebben, denk dat de kans klein is dat je iets vindt dat vergelijkbaar of beter is.
Wat ga je trouwens gebruiken voor de demping? (zelf ook nog aan het zoeken daarnaar toevallig
)
Tweedehands voor onder de 100 moet je vooral veel geluk hebben, denk dat de kans klein is dat je iets vindt dat vergelijkbaar of beter is.
Wat ga je trouwens gebruiken voor de demping? (zelf ook nog aan het zoeken daarnaar toevallig
Re: LBVS
Voor dat tientje gewoon de 27TFF nemen, deze is net wat verfijnder volgens Edo (de ontwerper).Rickw schreef:Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb wel en paar vragen.
De originele tweeter de HIVI X1-A kan ik op internet vinden voor 25 euro per stuk, de vervanger de Seas 27TFF voor 35 euro per stuk.
Welke van de twee is de betere, of zijn ze gelijkwaardig?
Nu nog en vraag aan de LBVS bezitters, komt er genoeg Bass uit?
En misschien een rare vraag maar klinkt deze speaker beter als en 2e handse van marktplaats tussen de 75 en 150 euro?
Waarschijnlijk hou je van hardstyle en vergelijkbaar, of zit ik helemaal mis?
In ieder geval, je blaast de fotolijstjes van het dressoir af, maak je maar niet druk over te weinig bass
Re: LVBS
Thomox, luister inderdaad hardstyle.
Denk dat ik deze speakers wel ga bouwen, maar daar heb ik nog wat vragen over.
De Bassreflex poort, is deze 73 of 96 mm, en hoe lang is de poort? In het originele model is voor demping vilt gebruikt, maar zou ik ook TYROTEX kunnen gebruiken, en hoe dik moet dat zijn?
Denk dat ik deze speakers wel ga bouwen, maar daar heb ik nog wat vragen over.
De Bassreflex poort, is deze 73 of 96 mm, en hoe lang is de poort? In het originele model is voor demping vilt gebruikt, maar zou ik ook TYROTEX kunnen gebruiken, en hoe dik moet dat zijn?
Re: LVBS
ik heb een 73 mm poort, maar je kunt vast ook een grotere en kortere poort gebruiken...
Over de demping, ik heb toen vilt gebruikt en daaroverheen nog noppenschuim.
Lees anders mijn topic even door, in mijn onderschrift staat de link. Er zijn tevens heel veel topics te vinden over de bouw van een LBVS.
Over de demping, ik heb toen vilt gebruikt en daaroverheen nog noppenschuim.
Lees anders mijn topic even door, in mijn onderschrift staat de link. Er zijn tevens heel veel topics te vinden over de bouw van een LBVS.
