Carbon of velours?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Carbon of velours?

Bericht door MickRS »

Ik denk dat ik de goedheiligman de volgende zaken zal vragen: :yeah:
De roemruchte Knosti Disco Antistat
Een setje antistatische binnenhoezen
En een platenborstel

En dan komt ie: wat is beter carbonborstel of veloursborstel?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Carbon of velours?

Bericht door Pjotr »

Mijn ervaring is dat een carbonborstel beter stof afneemt dan een veloursborstel. Komt dieper in de groeven en ontlaadt statische elektriciteit goed. Een veloursborstel smeert het stof meer in de rondte. Maar het mooiste is een meeloopborstel. Een echt goede van Transrotor is wel stevig aan de prijs.
Transrotor brush.jpg
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Carbon of velours?

Bericht door MickRS »

Met marterhaar... :wink:

Vriend van mij heeft die meedraaien op zn bob. Mooi ding, maar idd aan de prijs...
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Carbon of velours?

Bericht door MickRS »

Dit lijkt mij geen gek alternatief...
image.jpeg
Maar twijfel nog een beetje of ik zo'n ding op mijn plint wil plakken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Carbon of velours?

Bericht door Pjotr »

Nee, dat is echt tobben, plastic troep! Vraag dan maar een gewone Tonar carbonborstel aan de Sint: http://www.pickupnaalden-shop.nl/a-2610 ... onar-3180/
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Carbon of velours?

Bericht door MickRS »

Plasic? Leek mij metaal, maar plastic hoef ik idd niet...
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Carbon of velours?

Bericht door MickRS »

Zo lijkt het toch metaal... :think:
image.jpeg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Carbon of velours?

Bericht door Barry2001 »

Denk dat je beter voor een eenvoudige carbon borstel kunt gaan Mick, past in de schoen (sinterklaas) en is zeker een stuk budget vriendelijker. Zoiets als dit: http://www.planetedisque.com/nl/onderho ... ff-am.html Je wilt je platen gaan wassen, worden ze ook al een stuk minder statisch van. En dat trekt weer minder stof aan dat je hoeft weg te vegen.. velours heb ik zelf nooit geprobeerd, maar het lijkt me juist stof in de groeven duwen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Carbon of velours?

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef:
Nee, dat is echt tobben, plastic troep! Vraag dan maar een gewone Tonar carbonborstel aan de Sint: http://www.pickupnaalden-shop.nl/a-2610 ... onar-3180/
Zo een borstel heb ik hier ook, prima ding werkt zo als je mag verwachten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Carbon of velours?

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
Denk dat je beter voor een eenvoudige carbon borstel kunt gaan Mick, past in de schoen (sinterklaas) en is zeker een stuk budget vriendelijker. Zoiets als dit: http://www.planetedisque.com/nl/onderho ... ff-am.html Je wilt je platen gaan wassen, worden ze ook al een stuk minder statisch van. En dat trekt weer minder stof aan dat je hoeft weg te vegen.. velours heb ik zelf nooit geprobeerd, maar het lijkt me juist stof in de groeven duwen.
Zelfde ding als ik postte. Andere opdruk en voor de helft van de prijs :D
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Carbon of velours?

Bericht door MickRS »

Klopt. Was daar zelf ook al terecht gekomen. Die knostie is daar ook het goedkoopst....

We blijven tenslotte hollanders. :mrgreen:

Btw, iemand nog een mening over de tonar tacky? Goedkope versie van de nagaoka rol-plak-geval...
Laatst gewijzigd door MickRS op wo 18 nov 2015, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Carbon of velours?

Bericht door Barry2001 »

Pjotr schreef:
Barry2001 schreef:
Denk dat je beter voor een eenvoudige carbon borstel kunt gaan Mick, past in de schoen (sinterklaas) en is zeker een stuk budget vriendelijker. Zoiets als dit: http://www.planetedisque.com/nl/onderho ... ff-am.html Je wilt je platen gaan wassen, worden ze ook al een stuk minder statisch van. En dat trekt weer minder stof aan dat je hoeft weg te vegen.. velours heb ik zelf nooit geprobeerd, maar het lijkt me juist stof in de groeven duwen.
Zelfde ding als ik postte. Andere opdruk en voor de helft van de prijs :D
Ja pcies. Achja, komt op hetzelfde neer. Zal ongetwijfeld nog wel ergens een borsteltje met-veren-van-de-uitgestorven-Dodo te krijgen zijn, niet moeilijker maken dan het is :relax:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Carbon of velours?

Bericht door Barry2001 »

MickRS schreef:
Klopt. Was daar zelf ook al terecht gekomen. Die knostie is daar ook het goedkoopst....

We blijven tenslotte hollanders. :mrgreen:

Btw, iemand nog een mening over de tonar tacky? Goedkope versie van de nagaoka rol-plak-geval...

Nee, geen ervaring mee. Je draait nu ook al platen toch? Grootste winst is het wassen, dat maakt echt een wereld van verschil..
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Carbon of velours?

Bericht door MickRS »

Heb zon carbon ding vroeger al gehad volgens mij. In de jaren 80. Zag er iig hetzelfde uit en had ook heul veul haartjes.

Klopt, wassen is de grootste klap. Heb al wel wat platen bij een vriend door de okki nokki gehaald.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Carbon of velours?

Bericht door Pjotr »

MickRS schreef:
Klopt, wassen is de grootste klap. Heb al wel wat platen bij een vriend door de okki nokki gehaald.
Wassen kun je ook gewoon met een afwassopje en een zachte varkensharen kwast. Goed naspoelen met lauw water onder de kraan. Maar een Knostie (heb ik zelf ook) is wel makkelijker en het etiket wordt niet nat. Eigenlijk moet je er twee hebben: Eentje om te wassen, dan afspoelen onder de kraan en dan met een 2e Knostie naspoelen met demin water er in.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Carbon of velours?

Bericht door MickRS »

Zo'n knosti is qua prijs pret verhouding prima. Welllicht een keer een tweede bak erbij voor nog geen €25... klik
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Carbon of velours?

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef:
MickRS schreef:
Klopt, wassen is de grootste klap. Heb al wel wat platen bij een vriend door de okki nokki gehaald.
Wassen kun je ook gewoon met een afwassopje en een zachte varkensharen kwast. Goed naspoelen met lauw water onder de kraan. Maar een Knostie (heb ik zelf ook) is wel makkelijker en het etiket wordt niet nat. Eigenlijk moet je er twee hebben: Eentje om te wassen, dan afspoelen onder de kraan en dan met een 2e Knostie naspoelen met demin water er in.
Yup werkt prima :goedzo:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Carbon of velours?

Bericht door SARK »

+1
Ik heb voor het naspoelbadje een fles gedestilleerd (gedemineraliseerd) water met twee druppels glansspoelmiddel gemaakt, voor nog geen € 0,50 per liter bij de Kruidvat ... meteen een paar flessen flessen kopen :idea:
De druppeltjes glansspoelmiddel hebben een antistatische werking, bij mij blijven de platen statisch als ik alleen naspoel zonder glansspoelmiddel :!:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Carbon of velours?

Bericht door Leeuwarden »

Naspoelen met alleen water (zoals het in het noorden uit de kraan komt) is een no-go...
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Carbon of velours?

Bericht door MickRS »

Whatsapp vanochtend: je mag gerust mijn okki nokki een tijdje lenen!

Daar komt de Sint weer mooi mee weg... :mrgreen:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Carbon of velours?

Bericht door SARK »

Hmmmm ..... waar woont je huis ook alweer in "Landelijk Amsterdam", mag ik dan langskomen met een pak platen :mrgreen: :?:

ps.
Leuke post count heb je :twisted:
Bijlagen
MickRs.jpg
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Carbon of velours?

Bericht door MickRS »

:twisted:


Helaas nu alweer een post achter mij...

Een ZBA laundry day, begrijp ik :mrgreen:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Carbon of velours?

Bericht door SARK »

Als je aan de Knosti gaat dan wil ik nog een tip geven .... de bijgeleverde klemmen zijn krap aan 100 mm, dit lijkt voldoende maar in de praktijk worden de labels niet goed afgedekt en kunnen zij nat worden. Veel labels kunnen hier wel tegen maar de kans is ook aanwezig dat er kleurstof loskomt en in je water loopt, dit is weer niet fijn voor de volgende platen die door de wasstraat moeten. Verder vind ik het gewoon vervelend dat door dit kruipvocht de labels verkleuren en gaan bobbelen.

Als je in de buurt van een Dille & Kamille winkel bent (Amsterdam (Korte) Nieuwendijk 16-18) kun je zogenaamde weckringen kopen in verschillende formaten. Ik meen dat ze ook los worden verkocht maar ze hebben iig setjes van 10 stuks voor € 2,50 (25 ct per stuk). De diameter die je moet kopen is 10,8 cm, als je deze ringen gebruikt icm de klemmen dan wordt het A) waterdicht en B) bedekt het de labels helemaal.

http://www.dille-kamille.nl/nl/shop/c/1 ... t-10-stuks
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: Carbon of velours?

Bericht door MickRS »

Toptip van de dag!

Thanx!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Carbon of velours?

Bericht door Pjotr »

I.d.d. goede tip. Ik heb er destijds zelf 2 ringen van 1mm neopreen rubber voor geknipt, niet eens meer bij stil gestaan. Overigens heb ikzelf nog nooit iets van lijmresten o.i.d. gezien. De papieren labels worden met het vinyl mee geperst of er zit een opdruk a la een CD op (UV curing inkt), meestal bij singletjes. Wat in dit verband wel handig is, is om meerdere van die afdekpuks gelijk mee te bestellen bij die fransoos.

Nog even over de carbonborstel. Veeg langzaam van de binnenkant naar de buitenkant toe van de plaat af. Dan veeg je het stof van de plaat af. Anders kunnen er nog stofjes op de plaat achterblijven. Maar eigenlijk zie je dat vanzelf.
Plaats reactie