Ik denk dat ik de goedheiligman de volgende zaken zal vragen:
De roemruchte Knosti Disco Antistat
Een setje antistatische binnenhoezen
En een platenborstel
En dan komt ie: wat is beter carbonborstel of veloursborstel?
Mijn ervaring is dat een carbonborstel beter stof afneemt dan een veloursborstel. Komt dieper in de groeven en ontlaadt statische elektriciteit goed. Een veloursborstel smeert het stof meer in de rondte. Maar het mooiste is een meeloopborstel. Een echt goede van Transrotor is wel stevig aan de prijs.
Denk dat je beter voor een eenvoudige carbon borstel kunt gaan Mick, past in de schoen (sinterklaas) en is zeker een stuk budget vriendelijker. Zoiets als dit: http://www.planetedisque.com/nl/onderho ... ff-am.html Je wilt je platen gaan wassen, worden ze ook al een stuk minder statisch van. En dat trekt weer minder stof aan dat je hoeft weg te vegen.. velours heb ik zelf nooit geprobeerd, maar het lijkt me juist stof in de groeven duwen.
Denk dat je beter voor een eenvoudige carbon borstel kunt gaan Mick, past in de schoen (sinterklaas) en is zeker een stuk budget vriendelijker. Zoiets als dit: http://www.planetedisque.com/nl/onderho ... ff-am.html Je wilt je platen gaan wassen, worden ze ook al een stuk minder statisch van. En dat trekt weer minder stof aan dat je hoeft weg te vegen.. velours heb ik zelf nooit geprobeerd, maar het lijkt me juist stof in de groeven duwen.
Zelfde ding als ik postte. Andere opdruk en voor de helft van de prijs
Denk dat je beter voor een eenvoudige carbon borstel kunt gaan Mick, past in de schoen (sinterklaas) en is zeker een stuk budget vriendelijker. Zoiets als dit: http://www.planetedisque.com/nl/onderho ... ff-am.html Je wilt je platen gaan wassen, worden ze ook al een stuk minder statisch van. En dat trekt weer minder stof aan dat je hoeft weg te vegen.. velours heb ik zelf nooit geprobeerd, maar het lijkt me juist stof in de groeven duwen.
Zelfde ding als ik postte. Andere opdruk en voor de helft van de prijs
Ja pcies. Achja, komt op hetzelfde neer. Zal ongetwijfeld nog wel ergens een borsteltje met-veren-van-de-uitgestorven-Dodo te krijgen zijn, niet moeilijker maken dan het is
Klopt, wassen is de grootste klap. Heb al wel wat platen bij een vriend door de okki nokki gehaald.
Wassen kun je ook gewoon met een afwassopje en een zachte varkensharen kwast. Goed naspoelen met lauw water onder de kraan. Maar een Knostie (heb ik zelf ook) is wel makkelijker en het etiket wordt niet nat. Eigenlijk moet je er twee hebben: Eentje om te wassen, dan afspoelen onder de kraan en dan met een 2e Knostie naspoelen met demin water er in.
Klopt, wassen is de grootste klap. Heb al wel wat platen bij een vriend door de okki nokki gehaald.
Wassen kun je ook gewoon met een afwassopje en een zachte varkensharen kwast. Goed naspoelen met lauw water onder de kraan. Maar een Knostie (heb ik zelf ook) is wel makkelijker en het etiket wordt niet nat. Eigenlijk moet je er twee hebben: Eentje om te wassen, dan afspoelen onder de kraan en dan met een 2e Knostie naspoelen met demin water er in.
+1
Ik heb voor het naspoelbadje een fles gedestilleerd (gedemineraliseerd) water met twee druppels glansspoelmiddel gemaakt, voor nog geen € 0,50 per liter bij de Kruidvat ... meteen een paar flessen flessen kopen
De druppeltjes glansspoelmiddel hebben een antistatische werking, bij mij blijven de platen statisch als ik alleen naspoel zonder glansspoelmiddel
Als je aan de Knosti gaat dan wil ik nog een tip geven .... de bijgeleverde klemmen zijn krap aan 100 mm, dit lijkt voldoende maar in de praktijk worden de labels niet goed afgedekt en kunnen zij nat worden. Veel labels kunnen hier wel tegen maar de kans is ook aanwezig dat er kleurstof loskomt en in je water loopt, dit is weer niet fijn voor de volgende platen die door de wasstraat moeten. Verder vind ik het gewoon vervelend dat door dit kruipvocht de labels verkleuren en gaan bobbelen.
Als je in de buurt van een Dille & Kamille winkel bent (Amsterdam (Korte) Nieuwendijk 16-18) kun je zogenaamde weckringen kopen in verschillende formaten. Ik meen dat ze ook los worden verkocht maar ze hebben iig setjes van 10 stuks voor € 2,50 (25 ct per stuk). De diameter die je moet kopen is 10,8 cm, als je deze ringen gebruikt icm de klemmen dan wordt het A) waterdicht en B) bedekt het de labels helemaal.
I.d.d. goede tip. Ik heb er destijds zelf 2 ringen van 1mm neopreen rubber voor geknipt, niet eens meer bij stil gestaan. Overigens heb ikzelf nog nooit iets van lijmresten o.i.d. gezien. De papieren labels worden met het vinyl mee geperst of er zit een opdruk a la een CD op (UV curing inkt), meestal bij singletjes. Wat in dit verband wel handig is, is om meerdere van die afdekpuks gelijk mee te bestellen bij die fransoos.
Nog even over de carbonborstel. Veeg langzaam van de binnenkant naar de buitenkant toe van de plaat af. Dan veeg je het stof van de plaat af. Anders kunnen er nog stofjes op de plaat achterblijven. Maar eigenlijk zie je dat vanzelf.