[langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Kaalabs
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 14:51

[langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door Kaalabs »

Ga m'n eerste audioproject starten. Printen zijn al bij Peter besteld en ik vind het super spannend. Kan goed met de soldeerbout overweg maar tot op heden voornamelijk in het digitale domein actief geweest, vandaar. De enige stereo-apparatuur die ik nu in huis heb, is de SONOS speler in mijn keuken en daar moet langzaam verandering in gaan komen dus. Ik wil nu wel eens de kippenvel en rillingen over m'n rug van de emotie ervaren als ik naar muziek luister.

De AFDAC wordt de solide en kwalitatieve basis van de Network Player die ik wil gaan bouwen (in volgende projecten ga ik AFDAC-waardige versterkers en speakers bouwen). Naast de AFDAC ga ik een Raspberry Pi (met Volumio o.i.d.) in dezelfde kast plaatsen en koppelen via I2S. Ik heb een aantal watertandend-mooie uitvoeringen van zelf-ontworpen kasten gezien op dit forum dus ook Sketchup is inmiddels geïnstalleerd maar ik zal nog wel moeten leren 3D-ontwerpen.

De AFDAC controller-print ga ik opnieuw ontwerpen om meer functionaliteit dan alleen die voor de originele DAC-sturing te kunnen gaan bieden. Daarom een 'zwaardere' ATMEL AVR (ATMEGA1284P) geselecteerd zodat er meer I/O en meer geheugen beschikbaar komt. De geheugenkaart van de Pi kan corrupt raken als je de Pi zomaar spanningsloos zet. Daarom zal 1 van de extra functionaliteiten van de Controller-print de nette shutdown van de Pi moeten gaan triggeren op het moment dat de Standby knop (of a.b.) wordt ingedrukt. Daarnaast ga ik er nog een radio-tranceiver (RFM69W) aan koppelen, dezelfde als die ik voor het draadloze huisautomatiserings-netwerk toepas zodat de AFDAC Network Player als 'node' herkend, bedient en gemonitord kan worden; gelijk als aan de overige 'nodes' (ramen, deuren, lampen, ventilatoren, bewegingsmelders etc.).

Heel concreet is het allemaal nog niet, maar het is een begin en het zal zich zeker verder gaan ontwikkelen in de loop van de tijd.

Volgende stappen:
V ontbrekende componenten bestellen (de zeldzame gaat Peter gelukkig met de printen meeleveren)
V ATMEGA1284P experimenteerprint bestellen (zie: http://lowpowerlab.com/moteino/#whatisitMEGA)
- DAC controller-firmware uitbreiden met Pi-shutdownfunctionaliteit en basiscommunicatie voor m'n huisautomatiseringsnetwerk
- USB Streamer bepalen (ik lees goede ervaringen met WaveIO en Amanero)
- Research naar een 'passende' hoofdtelefoonversterker KIT om in te bouwen (meningen/ervaringen?)
- Oefenen met Sketchup
- Met footprints gaan puzzelen om te kijken in welk type kast dit zou kunnen gaan passen
- Bedradingsnetwerk ontwerpen (hoop dat er ervaren mensen willen meekijken om geen grote audio-fouten te gaan maken)
- Eerste versies front- en backpannels ontwerpen en 'delen' ;-), reviseren, delen, reviseren.....

Vragen die ik nu al heb (jullie mening hoor ik heel graag):
- WaveIO of Amanero? Is het naief van mij om te denken dat als het bit-perfect is, het goed genoeg is (die waardigheid hebben ze beiden volgens mij wel)?
- Als ik de Raspberry PI aan de DAC koppel via I2S, dan kan ik de USB interface niet ook via I2S aan de AFDAC koppelen, vermoed ik. Klopt dit? Volstaat het om voor de Isolator de source te schakelen met een signaal-relais of moet dat anders als je dat met behoud van kwaliteit wilt doen?
- Is er ervaring onder jullie met het gebruik van een I2S FIFO schakeling voor een AFDAC? Op het diyaudio forum is er een immens populaire draad over dit onderwerp met indrukwekkende ontwerpen (zie: http://www.diyaudio.com/forums/digital- ... itter.html). Ik ben geen pico-purist (met alle respect voor wie dat wel zijn overigens) maar met mijn digitale achtergrond vat ik het verhaal van de FIFO-theorie wel.

Ik vind het heel leuk om mijn vorderingen met jullie te gaan delen en ook van jullie te horen. Ik vergeet waarschijnlijk een hoop, laat 't me gerust weten!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door Henkjan »

Ha die Kaalabs, welkom hier :!:
Kaalabs
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 14:51

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door Kaalabs »

Dank je Henk =D> =D>

- Remco
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door hsmeets »

Kaalabs schreef:
- Is er ervaring onder jullie met het gebruik van een I2S FIFO schakeling voor een AFDAC? Op het diyaudio forum is er een immens populaire draad over dit onderwerp met indrukwekkende ontwerpen (zie: http://www.diyaudio.com/forums/digital- ... itter.html). Ik ben geen pico-purist (met alle respect voor wie dat wel zijn overigens) maar met mijn digitale achtergrond vat ik het verhaal van de FIFO-theorie wel.
Je kunt wel zo'n ding tussen de USB en DAC in het I2S traject plakken maar de ES9016/18 zal het laatste woord hebben door hoe de chip intern omgaat met de aangeleverde data, als bv de eigen de kloksignalen op de chip weer veel jitter vertonen ben je weer terug bij af.
Kaalabs
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 14:51

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door Kaalabs »

Da's goed om te weten Henk. :goedzo: Dan ga ik nog niet FIFO tweaken. De ES9016 / AFDAC2 zou al goed genoeg moeten zijn voor mij in dit stadium van mijn audio-avonturen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door hannesie »

I²S naar de DAC vanaf de RPI is ook gedaan met de AF DAC LB en de RPI met de Audiophonics ESS9023 DAC je, is niks mis mee.

Ik heb hier ook een Class D direct met de I²S van de RPI van HifiBerry, niks mis mee.
Kaalabs
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 14:51

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door Kaalabs »

Da's dan overtuigend genoeg Hans. We stemmen voor de directe I2S verbinding :regels:

Zit ik wel nog met de uitdaging dat ik twee I2S bronnen in de kast wil plaatsen. De Pi en de USB streamer (welke is ook nog om over te stemmen...). Ben ik druk aan het researchen maar hoop dat er ook nog wat ervaring 2ct kan toevoegen aan deze draad.
hannesie schreef:
I²S naar de DAC vanaf de RPI is ook gedaan met de AF DAC LB en de RPI met de Audiophonics ESS9023 DAC je, is niks mis mee.

Ik heb hier ook een Class D direct met de I²S van de RPI van HifiBerry, niks mis mee.
- Remco
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door hsmeets »

Kaalabs schreef:
Zit ik wel nog met de uitdaging dat ik twee I2S bronnen in de kast wil plaatsen.
Ja gaat toch een eigen controller maken? dan moet je de firmware herschrijven en op een apart printje met enkele "and" poorten een I2S schakelaar in elkaar zetten. Die schakelaar stuur je dan aan vanuit je nieuwe controller en de AFDAC stel je altijd op de I2S ingang in.
Kaalabs
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 14:51

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door Kaalabs »

Komt toch goed uit dat ik de Controller opnieuw ga bouwen :mrgreen: Zijn er nog 'audiofiele' AND poorten of pak ik gewoon een 74HC08? Moet dan eigenlijk ook nog rekening houden met waarvandaan ik de Controller-print ga voeden i.r.t. de Pi en de USB streamer of lost de Isolator op de DAC dat voor me op?

Elke vraag levert 3 nieuwe op.... Ik realiseer me dat ik nog te weinig weet.
hsmeets schreef:
Ja gaat toch een eigen controller maken? dan moet je de firmware herschrijven en op een apart printje met enkele "and" poorten een I2S schakelaar in elkaar zetten. Die schakelaar stuur je dan aan vanuit je nieuwe controller en de AFDAC stel je altijd op de I2S ingang in.
Goed uiteinde straks allemaal en alvast een muzikaal 2015 toegewenst!! :proost:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door knuisje »

Als je i2s signalen gaat schakelen zou ik dat met dezelfde relais doen als op de dacprint. Ik zou geen logische poorten gebruiken ivm. jitter. Layout is belangrijk omdat het om hf-signalen gaat.
Kaalabs
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 14:51

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door Kaalabs »

knuisje schreef:
Als je i2s signalen gaat schakelen zou ik dat met dezelfde relais doen als op de dacprint. Ik zou geen logische poorten gebruiken ivm. jitter. Layout is belangrijk omdat het om hf-signalen gaat.
Helder! Dat wordt dan een extra printje omtwerpen op de to-do list; ga ik denk ik niet integreren op de Controllerprint ivm flexibiliteit.
Kaalabs
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 14:51

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door Kaalabs »

Kaalabs schreef:
Helder! Dat wordt dan een extra printje omtwerpen op de to-do list; ga ik denk ik niet integreren op de Controllerprint ivm flexibiliteit.
Eerste snelle versie van de 2:1 I2S schakelaar obv dezelfde signaalrelais als die op de AFDAC2 gebruikt worden. Aansturing zal vanaf de nieuwe Controllerprint -die ik nog moet ontwerpen- gaan plaatsvinden. Dat schakel-signaal 'landt' op X4.

Ontwerp keuzes die ik heb gemaakt zijn:

1) mee schakelen van de source-ground (IN1/2 -> OUT) = GNDIO
2) ground-planes top/bottom worden verbonden met de geschakelde source-ground = GNDIO

Hoor heel graag jullie commentaar (ik zal het nodig hebben want heb totaal geen ervaring met routering van dit soort signalen)! :goeie: Bedankt alvast.
I2S-SWITCHER-SCH-1V0.png
I2S_SWITCHER_PCB_1V1.PNG
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door knuisje »

Ik zou de layout nog iets meer stroomlijnen. Er moet voor elk signaal een bijbehorende (bovenliggend) massaretour zijn. Misschien heb je hier nog iets aan: http://www.twistedpearaudio.com/control/otto.aspx
Kaalabs
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 14:51

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door Kaalabs »

knuisje schreef:
Ik zou de layout nog iets meer stroomlijnen. Er moet voor elk signaal een bijbehorende (bovenliggend) massaretour zijn. Misschien heb je hier nog iets aan: http://www.twistedpearaudio.com/control/otto.aspx


Dank je Peter voor de tips! Je merkt het wel, ik heb hier echt nog geen kaas van gegeten.

De Otto II had ik ook al ontdekt. Maar als ik die koop dan leer ik er niets van... :sure: en dat was toch ook wel een doel van mij met dit project. Misschien als ik de Otto koop en de PCB kan inspecteren ik daar wel veel van leer maar is dan wel duur leergeld. :-k

Ik ga jouw tip van de retour proberen op te volgen.
Kaalabs
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 14:51

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door Kaalabs »

knuisje schreef:
Ik zou de layout nog iets meer stroomlijnen. Er moet voor elk signaal een bijbehorende (bovenliggend) massaretour zijn. Misschien heb je hier nog iets aan: http://www.twistedpearaudio.com/control/otto.aspx
Dit is de volgende poging. Top laag is compleet ground, onderste laag signaal en wat meer geordend. Lijkt dit een beetje?
I2S_SWITCHER_PCB_1V2.png
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door hsmeets »

Ik zou eerst bepalen hoe je de AFDAC2 DAC print en beide I2S bronnen tov elkaar in de kast plaatst. De afstanden/verbindingen moet je zo kort mogelijk houden. Daar moet vervolgens daar nog je eigen I2S schakelprint er tussen.

Uit je opstelling volgt hoe je het beste de drie connectoren kunt plaatsen op je print en van daaruit volgt de routering en plaatsing van de relais.

Met de AFDAC print in gedachten en waar daar de I2S aansluiting zit is je huidige opzet waar 1 ingang naast de uitgang zit niet handig denk ik.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door Kappa7 »

Verder maak je de print bannen on nodig lang door alles aan een zijde te willen doen.
Je maakt gebruik van een dual layer print en ja de groundplane is nodig maar I2s is het beste gebaad bij korte verbindingen. Gebruik dan ook die 2e laag om dat te realiseren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door ray5150 »

Die layout kan inderdaad stukken beter... :roll:
Kaalabs
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 14:51

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door Kaalabs »

Ja, top al die tips! Dank jullie wel. Heb ik morgen weer wat te doen maar het begint steeds meer te dagen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door Kappa7 »

Kaalabs schreef:
Ja, top al die tips! Dank jullie wel. Heb ik morgen weer wat te doen maar het begint steeds meer te dagen :mrgreen:
We houden je graag aan het werk O:)
Kaalabs
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 14:51

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door Kaalabs »

bij het ontwerpen van de PCB heb ik in feite te maken met 3x I2S ground. 2 verschillende ingangen en 1 uitgang.

Vraag van mij is nu of ik dan ook het beste ontwerp met 3 verschillende ground planes als retour.

- voor de uitgangssignalen een ground plane die verbonden is met de ingang van de DAC
- per ingang voor de betreffende signalen een ground plane die verbonden is met de ground van de Raspberry PI en de USB Streamer I2S uitgangen

Of bij elke ingang al een isolator plaatsen en dan alleen de ground van de uitgang / ingang DAC als ground plane gebruiken?

:think: :think: :think: :think: :think:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door knuisje »

De dac is al galvanisch gescheiden van de I2S ingang. Dus ik zou één groot massavlak gebruiken.
Kaalabs
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 14:51

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door Kaalabs »

Nieuwe versie van het I2S Switch bordje getekend. Ook heb ik de MightyBoost ( http://lowpowerlab.com/mightyboost ) en de Moteino Mega ( http://lowpowerlab.com/moteino/ ) binnen.

De MightyBoost zorgt er voor dat de RaspberryPi netjes afgesloten wordt als de stroom uitvalt of als de Network Player in standby wordt geschakeld. Bij spanningsuitval zorgt een LiPo accu, verbonden met de MightyBoost, straks er voor dat er genoeg tijd is om de Pi af te sluiten. Wordt de Network Player standby geschakeld komt er een signaal van de Controller naar de MightyBoost die dan ook de Pi netjes zal afsluiten.

De Moteino Mega ga ik gebruiken als ontwikkelbordje / prototype voor de nieuwe Controller die ik ontwikkel op basis van de ATMEGA1284P.
I2S_SWITCHER_1v4_PCB.PNG
MightyBoost_Mega.~png.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door hannesie »

Ik weet niet wat je in je hoofd hebt als besturingssoftware voor de Raspberry, maar gezien je investering in de extra hardware ben ik wel benieuwd.
Kaalabs
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 14:51

Re: [langlopend] AFDAC2 + Raspberry Pi Network Player

Bericht door Kaalabs »

Ach, op de totale prijs van het apparaat zal het Pi-gedeelte best te overzien zijn, denk ik.

Ik zal waarschijnlijk voor de Pi een image gebruiken van player-software als Volumio o.i.d. (heb nog niet gekozen). Denk dat dat op basis van Debian/Raspbian is gebouwd maar weet 't niet zeker. In ieder geval, als je geen gez#$k met een corrupte flash geheugenkaart wilt, zul je toch echt netjes moeten afsluiten voordat de voeding van de Pi kan....
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”