"oude look" geven aan je hout...

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

"oude look" geven aan je hout...

Bericht door bartsegers »

Soms is het wenselijk je mooie nieuwe hout een oude look te geven.
De hippe beitsen, en alle soorten "wash" zijn niet meer weg te denken.

Niet 1 2 3 voor speakerbouw te gebruiken, maar voor ander houtwerk kan het echt een leuk resultaat geven als je het bewerkt met ijzeracetaat.

Opgelost staalwol in azijn. (weekje trekken , filteren en klaar)

Paar vuren balkjes getest, en leuk effect.
Je kunt het 2-3 x herhalen voor extreme oude look.

leesvoer:
http://minispul.punt.nl/content/2012/08 ... ut-zwarten
Bijlagen
voor ijzeracetaat.jpg
na ijzeracetaat.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: "oude look" geven aan je hout...

Bericht door Pjotr »

Gaat dat niet roesten dan? :lol: Logen (met gootsteenontstopper) is ook een bekende methode, wordt het wel grijs van.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: "oude look" geven aan je hout...

Bericht door audiomanics »

Bedankt voor de bijdrage :goedzo:
Kees
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: "oude look" geven aan je hout...

Bericht door meiborg »

Heel handige tip! Ik heb toevallig afgelopen jaar met mijn vriendin een soort kratradio gemaakt met een oud munitiekistje, de gaten die er in zijn gefreest zien er zo vreselijk nieuw en maagdelijk uit, misschien dat dit een goede oplossing is om daarwat aan te doen.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: "oude look" geven aan je hout...

Bericht door bartsegers »

Ik ga dat logen ook eens proberen!

Vandaag behangplaksel, en gootsteenontstopper gekocht....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: "oude look" geven aan je hout...

Bericht door Pjotr »

Logen is ook vooral bedoeld om oude verfresten en wasresten tot in de poriën te verwijderen. Pas wel op, gootsteenontstopper (caustic soda) is nogal een bijtend goedje. Goed naspoelen!

Jouw methode met azijn en staalwol is een stuk veiliger. Goeie tip!
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: "oude look" geven aan je hout...

Bericht door Berre »

Let in ieder geval goed op dat je geen "ijzer"vlekken maakt op bijvoorbeeld natuurstenen vloertegels, die krijg je er nooit meer uit.
Lutkeveld
Ook commercieel actief
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 08 mei 2013, 0:14

Re: "oude look" geven aan je hout...

Bericht door Lutkeveld »

meiborg schreef:
kratradio gemaakt met een oud munitiekistje, de gaten die er in zijn gefreest zien er zo vreselijk nieuw en maagdelijk uit, misschien dat dit een goede oplossing is om daarwat aan te doen
Gewoon een beetje met een vijl doorheen raggen. Een prima schoon kistje met geen krasje of roest ziet er inderdaad niet zo leuk uit voor die toepassing.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: "oude look" geven aan je hout...

Bericht door richard »

agressief goedje als je ziet wat het met de blokkwast doet.

Maar het hout wordt daar toch ook zuur van? Daar moet je dan met de afwerking en bevestigingsmaterialen wel rekening mee houden.
Plaats reactie