En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
Moderator: Beheerdersteam
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
In dit topic wil ik de vorderingen van de bouw van de PhonoDude op basis van de printen van Fokko (en Barry) gaan bijhouden.
ik kan alvast wat gaan solderen, maar er moeten nog een hoop spullen binnenkomen.
ik kan alvast wat gaan solderen, maar er moeten nog een hoop spullen binnenkomen.
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
en even een buigmal voor de weerstanden gemaakt (gedraaid)
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
Dat doe je netjes.
Mijn buig mal was een houten blokje met de juiste breedte. Dit is wel heel mooi.
Zorg je wel dat je zo buigt dat de waarde nog leesbaar is? En een grotere radius kan ook geen kwaad.
Mijn buig mal was een houten blokje met de juiste breedte. Dit is wel heel mooi.
Zorg je wel dat je zo buigt dat de waarde nog leesbaar is? En een grotere radius kan ook geen kwaad.
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
Heb je 't hier over de 2013-versie (op audiocreative verschenen) of de 2008-versie (site triodedick)? Want AE Europe bvb verkoopt twee verschillende trafosets.
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
ik denk de 2008 versie.
maar ik bouw hem zoals in dit topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... n+steroids
maar ik bouw hem zoals in dit topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... n+steroids
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
en wat gesoldeerd, nu wachten op componenten
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
Nu je al weerstanden aan 't monteren bent ,even waarschuwen .
Meen dat er ergens al eerder op heb gewezen, er zijn twee (twee keer) weerstands-waarden verwisseld.
Anne
Meen dat er ergens al eerder op heb gewezen, er zijn twee (twee keer) weerstands-waarden verwisseld.
Anne
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
Zo heb ik mijne ook opgebouwd en speelt al jaren zo.
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
Natuurlijk,het kan welKappa7 schreef:Zo heb ik mijne ook opgebouwd en speelt al jaren zo.
Van 299v naar 295v met volle stroom en dan van 295v naar 290v met de reststroom dan moet de eerste weerstand wel kleiner zijn dan de rechtse. Maar hier andersom ,dan ga je dus van 299v via 292v naar 290v.
Anne
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
Anne, in het printontwerp is de 3k3 niet aanwezig. De 295 volt komt van de regulator, daarna de 1k5 die hem naar 290 volt brengt. Deze weerstand is echt nog niet op de print gesoldeerd (midden-boven tussen de condensatoren).
Hulde voor de buigmal! Persoonlijk vind ik een print met allemaal schots-en-scheve weerstanden een échte afknapper! Zelf heb ik ze van eikenhout!
Hulde voor de buigmal! Persoonlijk vind ik een print met allemaal schots-en-scheve weerstanden een échte afknapper! Zelf heb ik ze van eikenhout!
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
Hey nog een Fokko Phonodude, ga ik volgen. Vlot een stuk sneller als hier, moet de mijne nog steeds goed in de kast zetten

- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
en weer een stapje verder
nog is het wachten op:
- buisvoeten
- philips elco's
- 30ohm weerstand
nog is het wachten op:
- buisvoeten
- philips elco's
- 30ohm weerstand
- Muug
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
- Locatie: East Flanders Fields
- Contacteer:
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
In deze phonodude gaat niet al te veel meer gehardwired worden zeker???
Ik ben ook zwaar benieuwd naar de totale kosten van dit projectje. Zou een hard-wired Phonodude met trafoset van AE duurder zijn?
Ik ben ook zwaar benieuwd naar de totale kosten van dit projectje. Zou een hard-wired Phonodude met trafoset van AE duurder zijn?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
Dat gaat voortvarend hier. Heb je al over voetjes nagedacht voor de buizen? Bij mij (maar dat is ultra compact gebouwd en buisjes dicht bij de trafo's) zijn shields op de buizen echt noodzakelijk om geen brom en prut te hebben. Misschien een punt van overweging.
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
@Muug, zal wel es kijken wat de totale kosten zijn, en verder weinig hardwire inderdaad
@Barry, voetjes zijn besteld: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... OC:NL:3160
ik zit te denken om de voeding voor de PhonoDude, samen met de voeding voor de (nof te bouwen) voorversterker in een aparte behuizing te maken
@Barry, voetjes zijn besteld: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... OC:NL:3160
ik zit te denken om de voeding voor de PhonoDude, samen met de voeding voor de (nof te bouwen) voorversterker in een aparte behuizing te maken
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
Die zijn niet geschikt om shields op te plaatsen toch? Of kun je daar nog een extern flensje op platsen waar de shields op komen?
Wat je kunt overwegen, de trafo die AE verkoopt voor de Classic Three is geschikt om ook tegelijkertijd de Phonodude aan te sturen, dat was ooit de bedoeling van Dick maar heeft hij zelf nooit doorgevoerd. Dus genoeg uitgangen voor de gloei, en genoeg stroom van de hoogspanning.
Wat je kunt overwegen, de trafo die AE verkoopt voor de Classic Three is geschikt om ook tegelijkertijd de Phonodude aan te sturen, dat was ooit de bedoeling van Dick maar heeft hij zelf nooit doorgevoerd. Dus genoeg uitgangen voor de gloei, en genoeg stroom van de hoogspanning.
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
geen idee of de shields nodig heb, ga alles inbouwen in een 8cm hoge hifi2000 kast
(ringkern) trafo voor de hoogspanning heb ik al liggen, ga ik dus sowieso (eerst) gebruiken, en ik gebruik jouw gloei pcb voor de gloeispanning, en hiervoor heb ik een aparte ringkern al liggen
(ringkern) trafo voor de hoogspanning heb ik al liggen, ga ik dus sowieso (eerst) gebruiken, en ik gebruik jouw gloei pcb voor de gloeispanning, en hiervoor heb ik een aparte ringkern al liggen
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
@Muug, totale kosten nu zonder de behuizing, ongeveer 330 euro
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
Ik zie dat Salautom de beschikking heeft tot een draaibank, dus het shielden van de buizen zal wel geen probleem zijn.
Triode Dick heeft hier zelf ook wat over geschreven: De afschermhulsjes bederven het uitzicht op de buisjes misschien, maar scheelt wel 15 dB in brom… Je mag zelf kiezen voor het mooiste uitzicht of het mooiste geluid.
Ik heb zelf overigens geen last van Brom bij mijn Phonodude waarbij de trafo en versterker in dezelfde behuizing zitten.
Triode Dick heeft hier zelf ook wat over geschreven: De afschermhulsjes bederven het uitzicht op de buisjes misschien, maar scheelt wel 15 dB in brom… Je mag zelf kiezen voor het mooiste uitzicht of het mooiste geluid.
Ik heb zelf overigens geen last van Brom bij mijn Phonodude waarbij de trafo en versterker in dezelfde behuizing zitten.
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
inderdaad heb ik de beschikking over een draaibank (en ook nog een cnc frees, deze heb ik nodig voor mijn andere hobby http://www.777simulator.nl, gaat alleen een B737 worden...)
wat is geschikt materiaal om als shield te gebruiken? het hoeft niet voor het mooie, daar de buizen toch volledig in de kast verdwijnen.
wat is geschikt materiaal om als shield te gebruiken? het hoeft niet voor het mooie, daar de buizen toch volledig in de kast verdwijnen.
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
Leuke hobby, dat houdt je wel van de straat
Ik ben geen materiaal expert, maar volgens mij moet je hier een mu-metaal voor hebben.
Ik ben geen materiaal expert, maar volgens mij moet je hier een mu-metaal voor hebben.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
Leuke hobby die flight simulator, kun je je skills wel in kwijt denk ik.
Mu metaal gebruik je om de storing bij de bron ter plaatse aan te pakken, de trafo. De shields rond de buizen zijn gewoon van aluminium, je moet dan wel in jouw geval de pcb versie hebben, bv deze:
http://www.ebay.com/itm/2PCS-Generic-9p ... 33806d6ac4 (heb de eerste gepakt die ik zag, even zoeken naar de voordeligste)
Als je dit achteraf moet doen wordt je print ook niet fraaier van al dat gebak, ik zou het uit voorzorg direkt doen. Misschien is het niet nodig, better safe than sorry. Het scheelt bij mij enorm in elk geval.
Mu metaal gebruik je om de storing bij de bron ter plaatse aan te pakken, de trafo. De shields rond de buizen zijn gewoon van aluminium, je moet dan wel in jouw geval de pcb versie hebben, bv deze:
http://www.ebay.com/itm/2PCS-Generic-9p ... 33806d6ac4 (heb de eerste gepakt die ik zag, even zoeken naar de voordeligste)
Als je dit achteraf moet doen wordt je print ook niet fraaier van al dat gebak, ik zou het uit voorzorg direkt doen. Misschien is het niet nodig, better safe than sorry. Het scheelt bij mij enorm in elk geval.
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden
en weer een stap verder, we hebben 290volt op beide printen
had nog wel voeten in aarde, de stw12nk (aan rechter heatsink) werd heel heet, en er bleek een kortsluiting in een soldering aan de groundplane te zitten (voor ik daar achter was.....)
had nog wel voeten in aarde, de stw12nk (aan rechter heatsink) werd heel heet, en er bleek een kortsluiting in een soldering aan de groundplane te zitten (voor ik daar achter was.....)
