En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door salautom »

In dit topic wil ik de vorderingen van de bouw van de PhonoDude op basis van de printen van Fokko (en Barry) gaan bijhouden.

ik kan alvast wat gaan solderen, maar er moeten nog een hoop spullen binnenkomen.
Bijlagen
pcb01.jpg
buizen.jpg
van Barry
van Barry
spullen01.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door Kappa7 »

Leuk gaan we volgen.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door salautom »

en even een buigmal voor de weerstanden gemaakt (gedraaid)
Bijlagen
buigmal.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door Kappa7 »

Dat doe je netjes.
Mijn buig mal was een houten blokje met de juiste breedte. Dit is wel heel mooi.
Zorg je wel dat je zo buigt dat de waarde nog leesbaar is? En een grotere radius kan ook geen kwaad.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door Muug »

Heb je 't hier over de 2013-versie (op audiocreative verschenen) of de 2008-versie (site triodedick)? Want AE Europe bvb verkoopt twee verschillende trafosets.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door salautom »

ik denk de 2008 versie.
maar ik bouw hem zoals in dit topic: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... n+steroids
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door salautom »

en wat gesoldeerd, nu wachten op componenten
Bijlagen
solderen01.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door Ah!buis »

Nu je al weerstanden aan 't monteren bent ,even waarschuwen .
Meen dat er ergens al eerder op heb gewezen, er zijn twee (twee keer) weerstands-waarden verwisseld.
Anne
Bijlagen
Rwsl.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door Kappa7 »

Zo heb ik mijne ook opgebouwd en speelt al jaren zo.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
Zo heb ik mijne ook opgebouwd en speelt al jaren zo.
Natuurlijk,het kan wel O:) ,maar 't klopt niet :o
Van 299v naar 295v met volle stroom en dan van 295v naar 290v met de reststroom dan moet de eerste weerstand wel kleiner zijn dan de rechtse. Maar hier andersom ,dan ga je dus van 299v via 292v naar 290v.
Anne
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door Fokko »

Anne, in het printontwerp is de 3k3 niet aanwezig. De 295 volt komt van de regulator, daarna de 1k5 die hem naar 290 volt brengt. Deze weerstand is echt nog niet op de print gesoldeerd (midden-boven tussen de condensatoren).

Hulde voor de buigmal! Persoonlijk vind ik een print met allemaal schots-en-scheve weerstanden een échte afknapper! Zelf heb ik ze van eikenhout! :bakkie:
Bijlagen
2014-10-05 16.46.49.jpg
Gebruikersavatar
Konings
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 21 mei 2014, 10:39
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door Konings »

Hey nog een Fokko Phonodude, ga ik volgen. Vlot een stuk sneller als hier, moet de mijne nog steeds goed in de kast zetten :oops: :)
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door salautom »

en weer een stapje verder
nog is het wachten op:
- buisvoeten
- philips elco's
- 30ohm weerstand
Bijlagen
nog een paar onderdelen.jpg
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door Muug »

In deze phonodude gaat niet al te veel meer gehardwired worden zeker???

Ik ben ook zwaar benieuwd naar de totale kosten van dit projectje. Zou een hard-wired Phonodude met trafoset van AE duurder zijn?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door Barry2001 »

Dat gaat voortvarend hier. Heb je al over voetjes nagedacht voor de buizen? Bij mij (maar dat is ultra compact gebouwd en buisjes dicht bij de trafo's) zijn shields op de buizen echt noodzakelijk om geen brom en prut te hebben. Misschien een punt van overweging.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door salautom »

@Muug, zal wel es kijken wat de totale kosten zijn, en verder weinig hardwire inderdaad

@Barry, voetjes zijn besteld: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... OC:NL:3160
ik zit te denken om de voeding voor de PhonoDude, samen met de voeding voor de (nof te bouwen) voorversterker in een aparte behuizing te maken
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door Barry2001 »

Die zijn niet geschikt om shields op te plaatsen toch? Of kun je daar nog een extern flensje op platsen waar de shields op komen?

Wat je kunt overwegen, de trafo die AE verkoopt voor de Classic Three is geschikt om ook tegelijkertijd de Phonodude aan te sturen, dat was ooit de bedoeling van Dick maar heeft hij zelf nooit doorgevoerd. Dus genoeg uitgangen voor de gloei, en genoeg stroom van de hoogspanning.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door salautom »

geen idee of de shields nodig heb, ga alles inbouwen in een 8cm hoge hifi2000 kast
(ringkern) trafo voor de hoogspanning heb ik al liggen, ga ik dus sowieso (eerst) gebruiken, en ik gebruik jouw gloei pcb voor de gloeispanning, en hiervoor heb ik een aparte ringkern al liggen
Bijlagen
op plank.jpg
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door salautom »

@Muug, totale kosten nu zonder de behuizing, ongeveer 330 euro
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door Fokko »

Ik zie dat Salautom de beschikking heeft tot een draaibank, dus het shielden van de buizen zal wel geen probleem zijn.

Triode Dick heeft hier zelf ook wat over geschreven: De afschermhulsjes bederven het uitzicht op de buisjes misschien, maar scheelt wel 15 dB in brom… Je mag zelf kiezen voor het mooiste uitzicht of het mooiste geluid.

Ik heb zelf overigens geen last van Brom bij mijn Phonodude waarbij de trafo en versterker in dezelfde behuizing zitten.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door salautom »

inderdaad heb ik de beschikking over een draaibank (en ook nog een cnc frees, deze heb ik nodig voor mijn andere hobby http://www.777simulator.nl, gaat alleen een B737 worden...)

wat is geschikt materiaal om als shield te gebruiken? het hoeft niet voor het mooie, daar de buizen toch volledig in de kast verdwijnen.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door Fokko »

Leuke hobby, dat houdt je wel van de straat :D

Ik ben geen materiaal expert, maar volgens mij moet je hier een mu-metaal voor hebben.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door Barry2001 »

Leuke hobby die flight simulator, kun je je skills wel in kwijt denk ik.

Mu metaal gebruik je om de storing bij de bron ter plaatse aan te pakken, de trafo. De shields rond de buizen zijn gewoon van aluminium, je moet dan wel in jouw geval de pcb versie hebben, bv deze:
http://www.ebay.com/itm/2PCS-Generic-9p ... 33806d6ac4 (heb de eerste gepakt die ik zag, even zoeken naar de voordeligste)

Als je dit achteraf moet doen wordt je print ook niet fraaier van al dat gebak, ik zou het uit voorzorg direkt doen. Misschien is het niet nodig, better safe than sorry. Het scheelt bij mij enorm in elk geval.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: En er gaat weer een PhonoDude gebouwd worden

Bericht door salautom »

en weer een stap verder, we hebben 290volt op beide printen
had nog wel voeten in aarde, de stw12nk (aan rechter heatsink) werd heel heet, en er bleek een kortsluiting in een soldering aan de groundplane te zitten (voor ik daar achter was.....)
Bijlagen
290volt.jpg
Plaats reactie