Sumo "The Ten"
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Sumo "The Ten"
Ben opzoek naar een service manual of schema van een Sumo "Ten" poweramp
Heb het net afgezocht maar dusver noppes ......
Wie kan me eraan helpen ...?
Alvast bedankt
Heb het net afgezocht maar dusver noppes ......
Wie kan me eraan helpen ...?
Alvast bedankt
Re: Sumo "The Ten"
Da's een circlotron (staat 'r niet bij,wilden zeker doen of 't iets nieuws was om met patenten te zwaaienray5150 schreef:Moeilijk, vrijwel niet te vinden. kun je iets met die van de negen ?
Benieuwd wat die "Ten" dan wel mag wezen
Anne
Re: Sumo "The Ten"
de Ten heeft wel 10 fets per kanaal aan boord Maar zoals al aangegeven ,geen schema te vinden. Noppes
Zonder begin ik er niet aan
Zonder begin ik er niet aan
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Sumo "The Ten"
ray5150 schreef:Laten we het eens omdraaien : wat is het probleem ermee ?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oeCVXHPZ9WY[/youtube]
-
carolus
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 62
- Lid geworden op: za 17 mar 2007, 19:46
- Locatie: Brussel Pajottenland
Re: Sumo "The Ten"
Hey Ed,edje schreef:de Ten heeft wel 10 fets per kanaal aan boord Maar zoals al aangegeven ,geen schema te vinden. Noppes
Zonder begin ik er niet aan
Zo maar ter info:
Doe eens een (lief) belleke-trek bij "fdW" (happy owner Sumo Ten, zonder schema)...
http://www.flickr.com/photos/fransdewit/tags/theten/
Een schema opstellen in situ is toch mogelijk ..... (tuning, met kunde, is nog iets anders).
Allez, salukes ... veel geluk.
Karel
Re: Sumo "The Ten"
Vergeet 't maar hoor.Niks klasse A ,is een circlotron tot zo'n 4W in A en daarna tot 60W in klasse B.ray5150 schreef:De negen is 60 Watt In klasse A, De tien is 100 Watt. groot zwart bakbeest. net zoiets als Pass of Mark Levinson.
Nog een bedenkelijk punt,het op-ampje mag eigenlijk maar een voeding van +-18V hebben,hier krijgt ie +-20V.
Is nodig voor de uitsturing tot 60W in 8 ohm.
Om er 100W uit te krijgen met fet's zal er een andere opa in moeten en hogere voeding.Vermoedelijk zal de rest ongeveer hetzelfde blijven.
Anne
Zo zit tut ineen zonder de fratsen eromheen;
Re: Sumo "The Ten"
Dan moet je helderziend zijn, in de startpost staat er niks over beschreven...ds23man schreef:ray5150 schreef:Laten we het eens omdraaien : wat is het probleem ermee ?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oeCVXHPZ9WY[/youtube]
(alhoewel het wel een voor de hand liggende gedachte is.
Re: Sumo "The Ten"
Die "nul" kruisend naar de LS uitgang. Is dat nu niet iets te sterk vereenvoudigd? Die setjes L en R die er in het schema tussen zitten, zijn die niet gewoon om een extra pole in de overdracht te maken? Of is dat juist de eigenaardigheid van het "circlotron" gebeuren?Ah!buis schreef:Zo zit tut ineen zonder de fratsen eromheen;
Re: Sumo "The Ten"
Tussen de LS en de versterker zit in elke lijn een R met een L eroverheen en dan nog een C naar het midden (nul-voorversterker) op elke lijn en een RC over de LS.Zit in veel versterkers om geen last te hebben van niet zuivere ohmse belasting.Dat het hier dubbel is uitgevoerd komt omdat 't zoiets als een brugversterker is,LS niet tussen uit en nul maar twee uit.Is een circlotron want de eindversterker is een cirkel,met de LS als middelllijn.De nodige sturing aan de basissen is dan de helft van de uitgangsspanning.SuperR schreef:Die "nul" kruisend naar de LS uitgang. Is dat nu niet iets te sterk vereenvoudigd? Die setjes L en R die er in het schema tussen zitten, zijn die niet gewoon om een extra pole in de overdracht te maken? Of is dat juist de eigenaardigheid van het "circlotron" gebeuren?
Anne
Re: Sumo "The Ten"
Ik denk er nog even over na
Ik zie hoe het aan is gesloten, maar ik heb onderstaande als idee hoe een brug versterker functioneert vandaar de vraag. Hoe functioneert dit anders dan onderstaande? Is het omdat de torren niet symmetrisch over de voedingslijnen functioneren en de power opamp versie zoals in mijn bijgevoegde plaatje wel?
Re: Sumo "The Ten"
Een brug is wel eenvoudiger, alles kan met 1 voeding.Bij de circlotron heb je er minstens 2 nodig.
Is eigenlijk uit het buizentijdperk.Een seriebalans is al lastiger en dan twee
.
Dank zij de compementaire transistors is het eenvoudiger geworden en ook de bodemspanning is bij transistors niet te vergelijken met buizen,laat staan twee in serie.
Een mogelijk voordeel voor de circlotron is dat de terugkoppeling vanuit de uitgang een spanning is tov een vast "midden" van de belasting.Dat is bij een brug met de uitgang van de overkant erbij (+vervorming).
Je kunt de circlotron zien als twee halve emittervolgers in tegenfase.
Een jaartje geleden of zo heb ik hier nog 's een andere mogelijkheid voorgested,geloof niet dat iemand er zich aan gewaagd heeft
.
Anne
Is eigenlijk uit het buizentijdperk.Een seriebalans is al lastiger en dan twee
Dank zij de compementaire transistors is het eenvoudiger geworden en ook de bodemspanning is bij transistors niet te vergelijken met buizen,laat staan twee in serie.
Een mogelijk voordeel voor de circlotron is dat de terugkoppeling vanuit de uitgang een spanning is tov een vast "midden" van de belasting.Dat is bij een brug met de uitgang van de overkant erbij (+vervorming).
Je kunt de circlotron zien als twee halve emittervolgers in tegenfase.
Een jaartje geleden of zo heb ik hier nog 's een andere mogelijkheid voorgested,geloof niet dat iemand er zich aan gewaagd heeft
Anne
Re: Sumo "The Ten"
Geeft maar eens aan hoe ik in de buizen zit. Ik ging er gemakshalve van uit dat het een setje pnp npn was.
Re: Sumo "The Ten"
De emitterpijltjes zijn idd nogal klein,zal ze wat aandikken voortaanSuperR schreef:Geeft maar eens aan hoe ik in de buizen zit. Ik ging er gemakshalve van uit dat het een setje pnp npn was.
Anne
Re: Sumo "The Ten"
Nou, vooralsnog hebben we na bijna een week helemaal niets, nog niet eens een probleem omschrijving, status, foto's van het betreffende exemplaar. ik zal nog eens voor jan met de korte achternaam een half uur gaan zitten zoeken. blijkbaar is het erg moeilijk voor de TS om goeie tekst en uitleg te geven.SuperR schreef:Terug naar de Sumo 10.
Re: Sumo "The Ten"
Zou de TS deze versterker willen kopen?
http://www.tubeaudio.be/weg-is-weg/
SUMO “the ten” eindversterker
Compleet dual mono opgebouwd – eindtrappen defect
Zwaar – groot – super stabiel spul
Prijs : overeen te komen – of bod per mail
http://www.tubeaudio.be/weg-is-weg/
SUMO “the ten” eindversterker
Compleet dual mono opgebouwd – eindtrappen defect
Zwaar – groot – super stabiel spul
Prijs : overeen te komen – of bod per mail
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Sumo "The Ten"
Zo stabiel dat de eindtrappen ervan defect raken. Superstabiel.SuperR schreef:Zou de TS deze versterker willen kopen?
http://www.tubeaudio.be/weg-is-weg/
SUMO “the ten” eindversterker
Compleet dual mono opgebouwd – eindtrappen defect
Zwaar – groot – super stabiel spul
Prijs : overeen te komen – of bod per mail
Re: Sumo "The Ten"
Weet je dat ik dezelfde gedachte had ?SuperR schreef:Zou de TS deze versterker willen kopen?
http://www.tubeaudio.be/weg-is-weg/
SUMO “the ten” eindversterker
Compleet dual mono opgebouwd – eindtrappen defect
Zwaar – groot – super stabiel spul
Prijs : overeen te komen – of bod per mail
Die was ik namelijk ook tegengekomen in mijn zoektocht naar een schema.
En, het is daar bij hem in de buurt.
Wat zal dat nou nog waard zijn ?
