Sumo "The Ten"

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

edje
Berichten: 360
Lid geworden op: zo 22 apr 2007, 19:13
Locatie: Geel

Sumo "The Ten"

Bericht door edje »

Ben opzoek naar een service manual of schema van een Sumo "Ten" poweramp
Heb het net afgezocht maar dusver noppes ......
Wie kan me eraan helpen ...?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door ray5150 »

Moeilijk, vrijwel niet te vinden. kun je iets met die van de negen ?
Sumo-Nine[classA] pwramp.pdf
(178.67 KiB) 220 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
Moeilijk, vrijwel niet te vinden. kun je iets met die van de negen ?
Sumo-Nine[classA] pwramp.pdf
Da's een circlotron (staat 'r niet bij,wilden zeker doen of 't iets nieuws was om met patenten te zwaaien :( ) met een soort omkeertrap ala parafeed :o .Met eindtorren aangestuurd met een OPA met tegenkoppeling uit de emitter,had ik hier al vertoond met mosfet's,zodat de stroom in de uitgang de ingangsspanning volgt.
Benieuwd wat die "Ten" dan wel mag wezen :sure: ,als die al bestaat :? .
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door ds23man »

Ben ergens een plaatje en wat gegevens tegengekomen, 100 watt klasse A.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door ray5150 »

De negen is 60 Watt In klasse A, De tien is 100 Watt. groot zwart bakbeest. net zoiets als Pass of Mark Levinson.
Hier vind je er een paar foto's van : klik.
edje
Berichten: 360
Lid geworden op: zo 22 apr 2007, 19:13
Locatie: Geel

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door edje »

de Ten heeft wel 10 fets per kanaal aan boord Maar zoals al aangegeven ,geen schema te vinden. Noppes
Zonder begin ik er niet aan
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door ray5150 »

Laten we het eens omdraaien : wat is het probleem ermee ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Laten we het eens omdraaien : wat is het probleem ermee ?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oeCVXHPZ9WY[/youtube]
carolus
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 62
Lid geworden op: za 17 mar 2007, 19:46
Locatie: Brussel Pajottenland

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door carolus »

edje schreef:
de Ten heeft wel 10 fets per kanaal aan boord Maar zoals al aangegeven ,geen schema te vinden. Noppes
Zonder begin ik er niet aan
Hey Ed,
Zo maar ter info:
Doe eens een (lief) belleke-trek bij "fdW" (happy owner Sumo Ten, zonder schema)...
http://www.flickr.com/photos/fransdewit/tags/theten/
Een schema opstellen in situ is toch mogelijk ..... (tuning, met kunde, is nog iets anders).
Allez, salukes ... veel geluk.
Karel
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
De negen is 60 Watt In klasse A, De tien is 100 Watt. groot zwart bakbeest. net zoiets als Pass of Mark Levinson.
Vergeet 't maar hoor.Niks klasse A ,is een circlotron tot zo'n 4W in A en daarna tot 60W in klasse B.
Nog een bedenkelijk punt,het op-ampje mag eigenlijk maar een voeding van +-18V hebben,hier krijgt ie +-20V.
Is nodig voor de uitsturing tot 60W in 8 ohm.
Om er 100W uit te krijgen met fet's zal er een andere opa in moeten en hogere voeding.Vermoedelijk zal de rest ongeveer hetzelfde blijven.
Anne

Zo zit tut ineen zonder de fratsen eromheen;
Bijlagen
CirclSumo.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
ray5150 schreef:
Laten we het eens omdraaien : wat is het probleem ermee ?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oeCVXHPZ9WY[/youtube]
Dan moet je helderziend zijn, in de startpost staat er niks over beschreven...
(alhoewel het wel een voor de hand liggende gedachte is. :wink: )
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door SuperR »

Ah!buis schreef:
Zo zit tut ineen zonder de fratsen eromheen;
Die "nul" kruisend naar de LS uitgang. Is dat nu niet iets te sterk vereenvoudigd? Die setjes L en R die er in het schema tussen zitten, zijn die niet gewoon om een extra pole in de overdracht te maken? Of is dat juist de eigenaardigheid van het "circlotron" gebeuren?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door Ah!buis »

SuperR schreef:
Die "nul" kruisend naar de LS uitgang. Is dat nu niet iets te sterk vereenvoudigd? Die setjes L en R die er in het schema tussen zitten, zijn die niet gewoon om een extra pole in de overdracht te maken? Of is dat juist de eigenaardigheid van het "circlotron" gebeuren?
Tussen de LS en de versterker zit in elke lijn een R met een L eroverheen en dan nog een C naar het midden (nul-voorversterker) op elke lijn en een RC over de LS.Zit in veel versterkers om geen last te hebben van niet zuivere ohmse belasting.Dat het hier dubbel is uitgevoerd komt omdat 't zoiets als een brugversterker is,LS niet tussen uit en nul maar twee uit.Is een circlotron want de eindversterker is een cirkel,met de LS als middelllijn.De nodige sturing aan de basissen is dan de helft van de uitgangsspanning.
Anne
Bijlagen
CLN.JPG
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door SuperR »

Ik denk er nog even over na :) Ik zie hoe het aan is gesloten, maar ik heb onderstaande als idee hoe een brug versterker functioneert vandaar de vraag. Hoe functioneert dit anders dan onderstaande? Is het omdat de torren niet symmetrisch over de voedingslijnen functioneren en de power opamp versie zoals in mijn bijgevoegde plaatje wel?
Bijlagen
Bridge_amplifier_35W.gif
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door Ah!buis »

Een brug is wel eenvoudiger, alles kan met 1 voeding.Bij de circlotron heb je er minstens 2 nodig.
Is eigenlijk uit het buizentijdperk.Een seriebalans is al lastiger en dan twee :( .
Dank zij de compementaire transistors is het eenvoudiger geworden en ook de bodemspanning is bij transistors niet te vergelijken met buizen,laat staan twee in serie.
Een mogelijk voordeel voor de circlotron is dat de terugkoppeling vanuit de uitgang een spanning is tov een vast "midden" van de belasting.Dat is bij een brug met de uitgang van de overkant erbij (+vervorming).
Je kunt de circlotron zien als twee halve emittervolgers in tegenfase.
Een jaartje geleden of zo heb ik hier nog 's een andere mogelijkheid voorgested,geloof niet dat iemand er zich aan gewaagd heeft O:) .
Anne
Bijlagen
Ctrm.JPG
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door SuperR »

Geeft maar eens aan hoe ik in de buizen zit. Ik ging er gemakshalve van uit dat het een setje pnp npn was.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door Ah!buis »

SuperR schreef:
Geeft maar eens aan hoe ik in de buizen zit. Ik ging er gemakshalve van uit dat het een setje pnp npn was.
De emitterpijltjes zijn idd nogal klein,zal ze wat aandikken voortaan :oops: .
Anne
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door SuperR »

Nee hoor. Lag aan mijn vluchtige analyse. Terug naar de Sumo 10 :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door ray5150 »

SuperR schreef:
Terug naar de Sumo 10.
Nou, vooralsnog hebben we na bijna een week helemaal niets, nog niet eens een probleem omschrijving, status, foto's van het betreffende exemplaar. ik zal nog eens voor jan met de korte achternaam een half uur gaan zitten zoeken. blijkbaar is het erg moeilijk voor de TS om goeie tekst en uitleg te geven. :roll:
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door SuperR »

Zou de TS deze versterker willen kopen?

http://www.tubeaudio.be/weg-is-weg/

SUMO “the ten” eindversterker
Compleet dual mono opgebouwd – eindtrappen defect
Zwaar – groot – super stabiel spul
Prijs : overeen te komen – of bod per mail
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door Barry2001 »

SuperR schreef:
Zou de TS deze versterker willen kopen?

http://www.tubeaudio.be/weg-is-weg/

SUMO “the ten” eindversterker
Compleet dual mono opgebouwd – eindtrappen defect
Zwaar – groot – super stabiel spul
Prijs : overeen te komen – of bod per mail
Zo stabiel dat de eindtrappen ervan defect raken. Superstabiel.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door ds23man »

Een defect kan zeeeeeeeeer stabiel zijn! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door ray5150 »

SuperR schreef:
Zou de TS deze versterker willen kopen?

http://www.tubeaudio.be/weg-is-weg/

SUMO “the ten” eindversterker
Compleet dual mono opgebouwd – eindtrappen defect
Zwaar – groot – super stabiel spul
Prijs : overeen te komen – of bod per mail
Weet je dat ik dezelfde gedachte had ?
Die was ik namelijk ook tegengekomen in mijn zoektocht naar een schema.
En, het is daar bij hem in de buurt.

Wat zal dat nou nog waard zijn ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door ds23man »

Schrootwaarde.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Sumo "The Ten"

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Schrootwaarde.
Maar wel veel schroot :lol:
Anne
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”