WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door bartsegers »

Een raadsel.

ik wil een beyma woofer simuleren, en heb een 60 liter basreflex kast.

met een slotpoort van 5x40cm (dus 200cm!) geeft dit een lengte van 9cm en een beetje.

maak ik van die ene slotpoort 4 ronde poorten van 8cm rond. (dat is weer 200cm2) dan wordt de lengte ineens 20cm per poort.

HUH ??

Winisd beta overigens, quick en dirty :mrgreen:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door bartsegers »

voor de non believers :P
Bijlagen
Printscreen sleufpoort vs gatenpoort Beyma 12g125.pdf
(68.49 KiB) 188 keer gedownload
Gebruikersavatar
japperrrr
Berichten: 158
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 16:10
Locatie: Eersel

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door japperrrr »

En als je nou eens één ronde poort van 200 cm² maakt. En dan twee ronde poorten. En dan drie. En dan vier. En dan pas vijf. Denk dat je dan wel ziet wat er gebeurt!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door bartsegers »

1 ronde poort van 200cm2 is eentje rond 16cm.
die moet dan lang zijn 0,157m

1 slotpoort 200cm2 , 0,108m

:shock: :? :?:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door Walt »

Het lijkt me sterk, maar wellicht houdt WINisd er rekening mee dat een platte poort meer wrijvingsverliezen heeft en dan korter kan zijn?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door bartsegers »

Ja, ik zou het echt niet anders weten ?

Kan zijn dat winisd niet de gehele opp. meerekent bij een slotpoort?
(hoeken bijvoorbeeld kunnen zich wellicht anders gedragen)
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door Tom Magchielse »

Deze poorten hebben afmetingen die verwaarloosbaar zijn t.o.v. de golflengte. De vorm van de poort doet er dan vrijwel niet toe. Het valt ook op dat WinIsd verschillende mach-waarden geeft, die verschillen een factor 3!. Kennelijk wordt de doorsnede van de slotpoort niet correct verwerkt.
Als je weet wat het volume van de kast is, en op welke frequentie moet worden afgestemd, is de berekening niet zo moeilijk.
L=c*O/(V*(2*pi*fr)^2) - 0.613*wortel (4*O/pi) als L de lengte, O de doorsnede, V het kastvolume en c de geluidsnelheid is. Met V=0.06, O=0.02 en fr=65 en c= 344 krijg ik dan L=19 cm (als voorbeeld, ik heb fr gegokt).
Dat lijkt op wat WinIsd voor de ronde poorten geeft. Dus Winisd kan vermoedlijk niet overweg met slotpoorten.
groet,
Tom
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door bartsegers »

Hoi Tom,

Dank voor je uiteenzetting.

Ik ben eigenlijk altijd klakkeloos van winISD uitgegaan, en heb menig kastje zo berekend.
Ik zal wellicht eens de PRO versie proberen, kijken of die dat ook heeft!
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door Bertje »

Jaaa, gebruik je nog steeds die stokoude 0.44 dan.?.die is inderdaad nogal onbetrouwbaar. Even de pro alpha 0.7 versie downloaden.
http://www.linearteam.org/download/winisd-07x.exe
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door Pjotr »

Bertje schreef:
Jaaa, gebruik je nog steeds die stokoude 0.44 dan.?.die is inderdaad nogal onbetrouwbaar. Even de pro alpha 0.7 versie downloaden.
http://www.linearteam.org/download/winisd-07x.exe
Net even geprobeerd, die doet hetzelfde :roll: Lijkt i.d.d. op een bug in de berekening van de poort oppervlakte.

Overigens wat Tom al aangaf, de vorm maakt niet uit als het oppervlak gelijk is. Een slotpoort heeft alleen wat meer verlies waardoor de QB wat omlaag gaat maar de lengte moet gelijk blijven voor een zelfde afstemming.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door Bertje »

Bij mij is het in 60L afgestemd op 68Hz met:
4 ronde poorten van 7,98cm diameter (200cm2) lengte = 9,6cm
1 rechthoekige poort van 5 x 40cm (200cm2) lengte = 15,73cm

winISD versie 0.70
Bij deze is er geen helpfile, dacht dat er bij oudere versies wel wat over geschreven stond.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door Pjotr »

Bertje schreef:
Bij deze is er geen helpfile, dacht dat er bij oudere versies wel wat over geschreven stond.
Ik heb de 0.50a7 versie (Laatste Pro versie)

Daar staat ie onder Start --> WinISD Pro --> WinISD Documentation.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door Bertje »

Mja ik heb 0.70 809 (die van die link die ik gaf) en daar zijn ze er kennelijk nog niet aan toegekomen. En andere versies heb ik op deze schootdoos niet meer draaien..
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door Pjotr »

Hmm, heb zo het idee dat ze de laatste jaren er weinig aan gedaan hebben. Als ik 5cm bij 40 cm invul krijg ik een oppervlakte van 20 cm2 :?

Overigens werkt dat invullen niet erg lekker. Je MOET twee nullen achter de punt invullen anders pakt ie de dichtst bijzijnde preset. En soms krijg ik opeens een lengte van 0 cm en moet ik opnieuw F_BR opgeven voor de afstemming. Als ik dat dan doe berekent ie weer wel de juiste oppervlakte en lengte.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door bartsegers »

inderdaad een beetje apart allemaal.

ik heb eens een online calculator gebruikt:
(custom)
http://graph.flexunits.com:8080/index.htm

60 liter, 60hz afstemmen, dan heb ik 1 poort rond 16 (200cm2) = 16,2cm lang
4 poortjes rond 8 (is 200cm2) geeft dan weer een lengte van 22cm.

Enfin, ik denk dat ik als advies kan meegeven aan de bouwer dat hij de poort maar iets te lang moet maken, en later na naar smaak inkorten.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door hsmeets »

Hier even WinISD 0.44 tegenover het tooltje van Lautsprechershop.de

Bij een 60ltr kast met afstemming op 26hz komen beide opzelfde afmetingen van de poort uit.
winisd-bug.JPG
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door bartsegers »

Beste,

geeft de tool van lautsprechershop ook een andere maat bij een slotpoort?

EDIT, dat kan niet op hun site, jammer.

Denk dat we maar gewoon gaan voor 2 ronde poorten die evt in te korten zijn.
@Hans, mee eens?

Gr!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door Pjotr »

Als je de oppervlakte weet a.d.h. van een ronde poort kun je toch zelf wel een rechthoekige uitrekenen? :roll: De lengte blijft hetzelfde.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door bartsegers »

Pjotr schreef:
Als je de oppervlakte weet a.d.h. van een ronde poort kun je toch zelf wel een rechthoekige uitrekenen? :roll: De lengte blijft hetzelfde.
uiteraard kan dat. Maar dit is nu net waar WinISD het anders laat zien toch ?
(zelfde opp. andere poortvorm, andere lengte)

Gezien het feit dat de slotpoort niet makkelijk in te korten is naderhand, denk ik dat het verstandig is om ronde poortjes te nemen.
welk progje dit uitrekent is even niet relevant in dit geval.

We gaan ook niet zitten muggenziften op een paar mm natuurlijk.
(gezien de tolerantie in luidspreker eigenschappen etc)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door markbakk »

Ik vind WinISD maar een vrij beperkt programma. Heb ook het idee dat het standaard wat te lange poorten berekent (hoge k-factor), m.a.w. het houdt wat te weinig rekening met stromingseffecten aan de uiteinden van de poort.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door Pjotr »

Het doet gewoon wat T&S zeggen hoor :mrgreen:

Die poortlengte is toch een beetje van elastiek. De mate van afronding en of je 1 of twee kanten afrondt of geen van beide maakt ook nog wat uit. Kastvulling nog daargelaten (Vb). In de praktijk komt het allemaal ook weer niet zo nauw.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door hanselchen »

bartsegers schreef:
Beste,

geeft de tool van lautsprechershop ook een andere maat bij een slotpoort?

EDIT, dat kan niet op hun site, jammer.

Denk dat we maar gewoon gaan voor 2 ronde poorten die evt in te korten zijn.
@Hans, mee eens?

Gr!
Ik heb het afgelopen etmaal deze discussie met veel interesse langs de zijlijn gevolgd.(niet gehinderd door enige kennis met simulatieprogramma's, heb ik me wijslijk afzijdig gehouden :hide: )
Tsja Bart, heb ik weer....ga ik dankzij je hulp eens aan de slag met WinISD...komen we erachter dat er een behoorlijke bug in het programma zit. 8-[ :?

Thanks voor jullie inbreng.
Het komt er dus op neer dat we WinISD de ronde poorten laten uitrekenen.
Wil je een slotpoort hebben, dan het rekenmachientje erbij pakken en de poortafmetingen hoogte x breedte zelf bepalen, oppervakte van de poort gelijk houden tov. de ronde poort(en)

Inderdaad Bart, mee eens.
Ik ga voor 2 ronde poorten, diameter ca. 8 cm, nadien eventueel in te korten.
Vent Mach is dus de luchtsnelheid in de poort, het is OK om een waarde van ca. 30 m/s aan te houden (=0.03 in het programma).
Doen we zo :wink:
Btw- is er een richtlijn cq. vuistregel vwb. poortoppervlakte vs. conusoppervlakte, factor 0,xx oid?

Mvg. Hans
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door bartsegers »

De poort (of poorten samen) moet toch wel 1/3 zijn van het stralend oppervlak van je unit.

met 2x8cm zit je zeker safe!

Goed rondom de poort dempen, en de achterwand. zo minimaliseer je extra output van midden en hoge tonen uit je poort.
Plaats ze liefst laag, zodat het grondoppervlak wat extra boost.

En nu aan de slag :!: :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door markbakk »

bartsegers schreef:
De poort (of poorten samen) moet toch wel 1/3 zijn van het stralend oppervlak van je unit
Huh? Volgens mij is die relatie wat meer complex.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: WinISD vraag, poortlengte is een raadsel

Bericht door hsmeets »

markbakk schreef:
bartsegers schreef:
De poort (of poorten samen) moet toch wel 1/3 zijn van het stralend oppervlak van je unit
Huh? Volgens mij is die relatie wat meer complex.
Vuistregel omwille van bijgeluiden uit de poort als ze te klein zijn ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”