Visaton NO BOX 170
Moderator: Beheerdersteam
Re: Visaton NO BOX 170
Inderdaad, dieper als vier centimeter is voor frequenties boven de ~200hz niet ideaal lijkt mij, toch een interessant ontwerp!
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Visaton NO BOX 170
Topic even naar voren gehaald..
er is een versie met 8 ohm woofers en een versie met 4 ohm woofers ?
op de visaton webside staat de versie met 4 ohm woofers...
verder heb ik mijn twijfels over waardes van de spoelen van de middentoner ???
heb de nobox in boxsim ingevoerd om een simulatie te maken
plaatjes komen er aan..
er is een versie met 8 ohm woofers en een versie met 4 ohm woofers ?
op de visaton webside staat de versie met 4 ohm woofers...
verder heb ik mijn twijfels over waardes van de spoelen van de middentoner ???
heb de nobox in boxsim ingevoerd om een simulatie te maken
plaatjes komen er aan..
- Bijlagen
-
- NOBOX170.pdf
- boxsim bestand
pdf wijzigen in BPJ - (128.1 KiB) 73 keer gedownload
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Visaton NO BOX 170
afgezien van de te lage gelijkstroomweerstand (0,5 zou leuk zijn maar lijkt me niet realistisch) zou je direct denken dat de middentoner ook uit fase zou moeten...
Re: Visaton NO BOX 170
Zijn het nou echt waardeloze units als je een kruiwagen vol filter onderdelen nodig hebt om er HiFi geluid uit te krijgen

Iets dat me tegenwoordig wel vaker opvalt.

Iets dat me tegenwoordig wel vaker opvalt.
Re: Visaton NO BOX 170
Op de filtercomponenten wordt vast meer winst gemaakt dan op de luidsprekerchassis zelf. Dan is het een goede zaak zoveel mogelijk componenten in het filter te verwerken om ieder hobbeltje glad te strijken. Of de uiteindelijke weergavekwaliteit daar ook bij gediend is zal een andere vraag zijn.sietse schreef:Zijn het nou echt waardeloze units als je een kruiwagen vol filter onderdelen nodig hebt om er HiFi geluid uit te krijgen![]()
Iets dat me tegenwoordig wel vaker opvalt.![]()
Re: Visaton NO BOX 170
wouter schreef:afgezien van de te lage gelijkstroomweerstand (0,5 zou leuk zijn maar lijkt me niet realistisch) zou je direct denken dat de middentoner ook uit fase zou moeten...
middentoner omgepoold..
dat is al een stuk beter
gelijkstroom van de spoelen moet ik nog uitzoeken ....
Re: Visaton NO BOX 170
update met gelijkstroomweerstand spoelen
weerstand 3,3 ohm vervangen door 6,8 ohm in de bassectie !!!
gestippelde lijn is vorige simulatie
weerstand 3,3 ohm vervangen door 6,8 ohm in de bassectie !!!
gestippelde lijn is vorige simulatie
Re: Visaton NO BOX 170
Volgens mij is hier goed te zien dat Boxsim een dipool op de één of andere manier altijd te gunstig simuleert (dwz te weinig dipoolafval). Dat is mijn ervaring tenminste.
Re: Visaton NO BOX 170
Is dit nu het originele K&T filter of ben je zelf iets aan het verzinnen?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Visaton NO BOX 170
Blijkbaar was het een KUT filter, zoals de duitsers het zelf afkorten... (nou ja, acroniem)
Klang Und Ton
Klang Und Ton
Re: Visaton NO BOX 170
De laatse upload van het filter is het originele !!!Walt schreef:Is dit nu het originele K&T filter of ben je zelf iets aan het verzinnen?
Groetjes Walter
Re: Visaton NO BOX 170
weidok schreef:De laatse upload van het filter is het originele !!!Walt schreef:Is dit nu het originele K&T filter of ben je zelf iets aan het verzinnen?
Groetjes Walter
boxsim nog iets aangepast
voor de liefhebbers
pdf extensie aanpassen in BPJ
het nut van de 960 uF serie kondensator in de bassectie ontgaat mij een beetje ?
dus of het gehoormatig wat uitmaakt ??
- Bijlagen
-
- NOBOX170 (2).PDF
- pdf in BPJ aanpssen
- (128.19 KiB) 119 keer gedownload
Re: Visaton NO BOX 170
Is er inmiddels iemand die deze speaker echt heeft gebouwd en er naar heeft geluisterd? Heb wel oren naar het ontwerp.
Re: Visaton NO BOX 170
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, soort hapklare dipool voor de beginners hiergaston81 schreef:Is er inmiddels iemand die deze speaker echt heeft gebouwd en er naar heeft geluisterd? Heb wel oren naar het ontwerp.
Re: Visaton NO BOX 170
Idem! Niet persee deze Visaton, maar een uitgedachte hapklare dipool voor beginners lijkt mij ook wel wat 
Re: Visaton NO BOX 170
Wat als je de zijwanden niet onder 90 graden zou plaatsen maar onder 105 graden (naar buiten) of zelfs 120 graden? Zou je de resonantie dan kwijt zijn? Of gaat dat dan als een soort toeter (hoorn) werken?
En demping op de binnenkant van de zijwanden aanbrengen? Ik heb geen idee wat het effect zal zijn.
Ik ben zelf heel geïnteresseerd in dit ontwerp en wil er wel mee experimenteren zoals de genoemde fase-omkering van de middentoner. Makkelijk, want je hoeft de kast niet open te maken
En demping op de binnenkant van de zijwanden aanbrengen? Ik heb geen idee wat het effect zal zijn.
Ik ben zelf heel geïnteresseerd in dit ontwerp en wil er wel mee experimenteren zoals de genoemde fase-omkering van de middentoner. Makkelijk, want je hoeft de kast niet open te maken
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Visaton NO BOX 170
ik wil ze best wel even maken, maar heb slechts 4 WS17E's liggen dus als iemand de rest even via MP scoort

