Visaton NO BOX 170

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Visaton NO BOX 170

Bericht door weidok »

Nieuw dipool ontwerp Visaton is uit


http://www.visaton.de/de/bauvorschlaege ... index.html

plaatjes
Bijlagen
Vooraanzicht
Vooraanzicht
nobox170_1.jpg (14.96 KiB) 2025 keer bekeken
Achteraanzicht
Achteraanzicht
nobox170_2.jpg (14.6 KiB) 2025 keer bekeken
Bouwtekening
Bouwtekening
nobox170_tz1.gif (15.57 KiB) 2025 keer bekeken
filter
filter
Gebruikersavatar
S3R
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 12:05
Locatie: Woerden

Re: Visaton NO BOX 170

Bericht door S3R »

En, ga je ze bouwen?
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Visaton NO BOX 170

Bericht door Ronkel »

Beetje diep model. Dat zal lekker resoneren aan de achterkant...
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Visaton NO BOX 170

Bericht door meiborg »

Inderdaad, dieper als vier centimeter is voor frequenties boven de ~200hz niet ideaal lijkt mij, toch een interessant ontwerp!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Visaton NO BOX 170

Bericht door weidok »

Topic even naar voren gehaald..

er is een versie met 8 ohm woofers en een versie met 4 ohm woofers ?
op de visaton webside staat de versie met 4 ohm woofers...

verder heb ik mijn twijfels over waardes van de spoelen van de middentoner ???

heb de nobox in boxsim ingevoerd om een simulatie te maken

plaatjes komen er aan..
Bijlagen
filter
filter
curve
curve
NOBOX170.pdf
boxsim bestand
pdf wijzigen in BPJ
(128.1 KiB) 73 keer gedownload
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton NO BOX 170

Bericht door wouter »

afgezien van de te lage gelijkstroomweerstand (0,5 zou leuk zijn maar lijkt me niet realistisch) zou je direct denken dat de middentoner ook uit fase zou moeten...
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Visaton NO BOX 170

Bericht door sietse »

Zijn het nou echt waardeloze units als je een kruiwagen vol filter onderdelen nodig hebt om er HiFi geluid uit te krijgen :?: :?:
Iets dat me tegenwoordig wel vaker opvalt. :!: :!:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Visaton NO BOX 170

Bericht door richard »

sietse schreef:
Zijn het nou echt waardeloze units als je een kruiwagen vol filter onderdelen nodig hebt om er HiFi geluid uit te krijgen :?: :?:
Iets dat me tegenwoordig wel vaker opvalt. :!: :!:
Op de filtercomponenten wordt vast meer winst gemaakt dan op de luidsprekerchassis zelf. Dan is het een goede zaak zoveel mogelijk componenten in het filter te verwerken om ieder hobbeltje glad te strijken. Of de uiteindelijke weergavekwaliteit daar ook bij gediend is zal een andere vraag zijn.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Visaton NO BOX 170

Bericht door weidok »

wouter schreef:
afgezien van de te lage gelijkstroomweerstand (0,5 zou leuk zijn maar lijkt me niet realistisch) zou je direct denken dat de middentoner ook uit fase zou moeten...

middentoner omgepoold.. :goeie:

dat is al een stuk beter
gelijkstroom van de spoelen moet ik nog uitzoeken .... :)
Bijlagen
curve omgepoold
curve omgepoold
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Visaton NO BOX 170

Bericht door weidok »

update met gelijkstroomweerstand spoelen
weerstand 3,3 ohm vervangen door 6,8 ohm in de bassectie !!!

gestippelde lijn is vorige simulatie
Bijlagen
filter
filter
curve
curve
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Visaton NO BOX 170

Bericht door Ronkel »

Volgens mij is hier goed te zien dat Boxsim een dipool op de één of andere manier altijd te gunstig simuleert (dwz te weinig dipoolafval). Dat is mijn ervaring tenminste.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Visaton NO BOX 170

Bericht door Walt »

Is dit nu het originele K&T filter of ben je zelf iets aan het verzinnen?

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton NO BOX 170

Bericht door wouter »

Blijkbaar was het een KUT filter, zoals de duitsers het zelf afkorten... (nou ja, acroniem)

Klang Und Ton :wink:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Visaton NO BOX 170

Bericht door weidok »

Walt schreef:
Is dit nu het originele K&T filter of ben je zelf iets aan het verzinnen?

Groetjes Walter
De laatse upload van het filter is het originele !!!
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Visaton NO BOX 170

Bericht door weidok »

weidok schreef:
Walt schreef:
Is dit nu het originele K&T filter of ben je zelf iets aan het verzinnen?

Groetjes Walter
De laatse upload van het filter is het originele !!!

boxsim nog iets aangepast
voor de liefhebbers
pdf extensie aanpassen in BPJ

het nut van de 960 uF serie kondensator in de bassectie ontgaat mij een beetje ?
dus of het gehoormatig wat uitmaakt ??
Bijlagen
NOBOX170 (2).PDF
pdf in BPJ aanpssen
(128.19 KiB) 119 keer gedownload
gaston81
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 13:54

Re: Visaton NO BOX 170

Bericht door gaston81 »

Is er inmiddels iemand die deze speaker echt heeft gebouwd en er naar heeft geluisterd? Heb wel oren naar het ontwerp.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Visaton NO BOX 170

Bericht door Shadow »

gaston81 schreef:
Is er inmiddels iemand die deze speaker echt heeft gebouwd en er naar heeft geluisterd? Heb wel oren naar het ontwerp.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, soort hapklare dipool voor de beginners hier :D
mimic82
Berichten: 222
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 20:37

Re: Visaton NO BOX 170

Bericht door mimic82 »

Idem! Niet persee deze Visaton, maar een uitgedachte hapklare dipool voor beginners lijkt mij ook wel wat :)
Gebruikersavatar
Filtertje
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 19 feb 2014, 21:55
Locatie: Schiedam

Re: Visaton NO BOX 170

Bericht door Filtertje »

Wat als je de zijwanden niet onder 90 graden zou plaatsen maar onder 105 graden (naar buiten) of zelfs 120 graden? Zou je de resonantie dan kwijt zijn? Of gaat dat dan als een soort toeter (hoorn) werken?
En demping op de binnenkant van de zijwanden aanbrengen? Ik heb geen idee wat het effect zal zijn.
Ik ben zelf heel geïnteresseerd in dit ontwerp en wil er wel mee experimenteren zoals de genoemde fase-omkering van de middentoner. Makkelijk, want je hoeft de kast niet open te maken :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Visaton NO BOX 170

Bericht door wouter »

ik wil ze best wel even maken, maar heb slechts 4 WS17E's liggen dus als iemand de rest even via MP scoort :wink: :sure:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”