Dual 1218 opknappen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
Dennisjanss
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 12:03
Dual 1218 opknappen
Hoi ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Dennis Janss en sinds anderhalf jaar druk bezig met audio en met de Dual 1218.
Langzaam is het gegroeid en dat zal nog wel lang doorgaan denk ik. Op dit moment heb ik 2 speakers van Phil Jones/AAD C-660 met een versterker van Block V-100. Ik ben al tevreden (zeker als je weet waar ik mee begon) maar ik ben nog niet waar ik wil zijn wat HiFi betreft. De Dual heeft een Grado Bleu element met een Project BoxII phono trap. Als digitale input heb ik een Airport expresse met optical line naar de V-Dac van Musical Fidelity. Zoals je ziet zit er een wereld van verschil tussen het vinyl en het digitaal. Toch wil ik nog verder met vinyl maar daarvoor wil ik de Dual zoals hij er nu bij staat optimaal laten draaien voordat ik naar iets anders ga kijken. Mechanisch werkt hij perfect en op het moment dat ik het nieuwe element erop had gezet met de nieuwe phono trap hoorde ik dat er meer uit te halen was.
Mijn vinyl klinkt helderder dan ik ooit had verwacht alleen de stemmen komen er net niet mooi uit. Voordat jullie me andere elementen of phono trapjes aanbevelen wil ik eerst de bedrading aanpakken. De platenspeler komt als het goed is uit 1973 en er is nooit een draadje vervangen dus dat ga ik zoiezo doen. Nu komt alleen mijn vraag, waar haal ik goede kabeltjes vandaan zonder dat het een rib uit me lijf kost en hoe ga ik de interne toner arm bedrading vervangen?
Ik ben wel een beetje handig met solderen en ik heb ook wel het lef om er aan te beginnen maar als iemand me de goede kant op kan wijzen zou ik dat zeer op prijs stellen.
Op dit moment zit er intern een soort schakelaar die als het ware het element verbindt met de phono trap zodra de naald op de plaat rust en deze verbreekt ook weer zodra de naald op het laatste spoor komt en weer automatisch terug naar rust gaat.
Het is een plastic schijf die twee veercontactjes tegen twee andere contactjes drukt en zit dus in het mechanische gedeelte. De schakel unit zit er vlak naast en nu wil ik weten of ik niet gewoon de bedrading die uit de tone arm komt direct aan de output kabels kan solderen. Ik heb geprobeerd een foto te maken van de schakelaar.
Op de eerste foto zie je dat de schakelaar in open staat, de tone arm staat in rust.
Zou iemand kunnen zeggen wat de signaal draadjes zijn en wat de massa draadjes zijn?
Ik ben Dennis Janss en sinds anderhalf jaar druk bezig met audio en met de Dual 1218.
Langzaam is het gegroeid en dat zal nog wel lang doorgaan denk ik. Op dit moment heb ik 2 speakers van Phil Jones/AAD C-660 met een versterker van Block V-100. Ik ben al tevreden (zeker als je weet waar ik mee begon) maar ik ben nog niet waar ik wil zijn wat HiFi betreft. De Dual heeft een Grado Bleu element met een Project BoxII phono trap. Als digitale input heb ik een Airport expresse met optical line naar de V-Dac van Musical Fidelity. Zoals je ziet zit er een wereld van verschil tussen het vinyl en het digitaal. Toch wil ik nog verder met vinyl maar daarvoor wil ik de Dual zoals hij er nu bij staat optimaal laten draaien voordat ik naar iets anders ga kijken. Mechanisch werkt hij perfect en op het moment dat ik het nieuwe element erop had gezet met de nieuwe phono trap hoorde ik dat er meer uit te halen was.
Mijn vinyl klinkt helderder dan ik ooit had verwacht alleen de stemmen komen er net niet mooi uit. Voordat jullie me andere elementen of phono trapjes aanbevelen wil ik eerst de bedrading aanpakken. De platenspeler komt als het goed is uit 1973 en er is nooit een draadje vervangen dus dat ga ik zoiezo doen. Nu komt alleen mijn vraag, waar haal ik goede kabeltjes vandaan zonder dat het een rib uit me lijf kost en hoe ga ik de interne toner arm bedrading vervangen?
Ik ben wel een beetje handig met solderen en ik heb ook wel het lef om er aan te beginnen maar als iemand me de goede kant op kan wijzen zou ik dat zeer op prijs stellen.
Op dit moment zit er intern een soort schakelaar die als het ware het element verbindt met de phono trap zodra de naald op de plaat rust en deze verbreekt ook weer zodra de naald op het laatste spoor komt en weer automatisch terug naar rust gaat.
Het is een plastic schijf die twee veercontactjes tegen twee andere contactjes drukt en zit dus in het mechanische gedeelte. De schakel unit zit er vlak naast en nu wil ik weten of ik niet gewoon de bedrading die uit de tone arm komt direct aan de output kabels kan solderen. Ik heb geprobeerd een foto te maken van de schakelaar.
Op de eerste foto zie je dat de schakelaar in open staat, de tone arm staat in rust.
Zou iemand kunnen zeggen wat de signaal draadjes zijn en wat de massa draadjes zijn?
Re: Dual 1218 opknappen
Welkom, Mischien dat het wat makkelijker word met de gebruiksaanwijzing erbij ? alle afstelgegevens staan er ook bij.
(alle drie de delen in een map downloaden en dan pas uitpakken.)
Wat die tone-arm-bedrading betreft, ik weet dat je dat vroeger van Van den Hul per meter kon krijgen.
http://www.vandenhul.com/
Ik kan het alleen niet meer terug vinden...
(alle drie de delen in een map downloaden en dan pas uitpakken.)
Wat die tone-arm-bedrading betreft, ik weet dat je dat vroeger van Van den Hul per meter kon krijgen.
http://www.vandenhul.com/
Ik kan het alleen niet meer terug vinden...
-
Dennisjanss
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 12:03
Re: Dual 1218 opknappen
Dat is altijd handig om te hebben, dank je.
Eigenlijk wilde ik weten of ik de tonearm bedrading direct aan de output bedrading kan hangen en deze hele switch kan bypassen. Ik heb er misschien een beetje een lang verhaal van gemaakt. Ik begrijp de functie van de switch niet zo goed. Misschien dat iemand daar opheldering over kan geven?
Thanks
Eigenlijk wilde ik weten of ik de tonearm bedrading direct aan de output bedrading kan hangen en deze hele switch kan bypassen. Ik heb er misschien een beetje een lang verhaal van gemaakt. Ik begrijp de functie van de switch niet zo goed. Misschien dat iemand daar opheldering over kan geven?
Thanks
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Dual 1218 opknappen
Bij de meeste (High-End) draaitafels zitten de aansluitingen rechtstreeks aan de toonarmbedrading. Zo'n schakelaartje ertussen wil je eigenlijk niet met die kleine signalen. Alle storingen in het schakelaartje worden versterkt in de phonotrap.
Leuk project, heb je ook foto's van de hele draaitafel?
Toonarm bedrading vervangen heb ik zelf nog nooit gedaan, maar ik zou met de oude draden een touwtje door de arm trekken en dan met het touwtje de nieuwe draden aanbrengen.
Eventueel kun je ook in één keer de nieuwe draden met de oude erin trekken, maar een touwtje lijkt mij flexibeler.
Lekker hè, vinyl?
Leuk project, heb je ook foto's van de hele draaitafel?
Toonarm bedrading vervangen heb ik zelf nog nooit gedaan, maar ik zou met de oude draden een touwtje door de arm trekken en dan met het touwtje de nieuwe draden aanbrengen.
Eventueel kun je ook in één keer de nieuwe draden met de oude erin trekken, maar een touwtje lijkt mij flexibeler.
Lekker hè, vinyl?
-
Dennisjanss
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 12:03
Re: Dual 1218 opknappen
Dat was mijn idee ook.
Zie hier wat foto's met als afsluiting nog een plaatje van het switchje.
Zie hier wat foto's met als afsluiting nog een plaatje van het switchje.
Re: Dual 1218 opknappen
Die switches zijn naar mijn weten bedoelt om het signaal te onderbreken tijden het opleggen en afhalen van de plaat.
Bij de meeste draaitafels zit hij gekoppeld aan de armlift zodat hij tijdens het zakken word ingeschakeld.
(normaal gesproken word het signaal van het element naar de massa geleid, dus niet echt onderbroken.)
In principe kan je die eruit halen, maar dan wel de versterker uitschakelen als je met een borsteltje lang de naald gaat, anders liggen je conussen aan de overkant van de kamer!
Bij de meeste draaitafels zit hij gekoppeld aan de armlift zodat hij tijdens het zakken word ingeschakeld.
(normaal gesproken word het signaal van het element naar de massa geleid, dus niet echt onderbroken.)
In principe kan je die eruit halen, maar dan wel de versterker uitschakelen als je met een borsteltje lang de naald gaat, anders liggen je conussen aan de overkant van de kamer!
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 16 jan 2012, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dual 1218 opknappen
Ik denk dat er in de arm nog een ander soort kabel zit, meestal is dat niet afgeschermd. Bij het element zijn het vaak 4 dunne snoertjes.
Waarschijnlijk achter het lager een overgang naar de afgeschermde stereokabel?
Succes,
Waarschijnlijk achter het lager een overgang naar de afgeschermde stereokabel?
Succes,
Re: Dual 1218 opknappen
Volgens mij zit de headshell aan de arm vast en kan de kabel in een keer doorlopen.
Daarmee wordt het wisselen van bedrading makkelijker je kan dan direct van het element naar de ingang van je phono versterker.
Het mooiste is het dan om daarvoor het zelfde draad (van begin tot het einde) te gebruiken.
Wel zo kort mogelijk houden dan.
Dit moet wel soepele kabel zijn die makkelijk verbuigt.
Ooit eens bedrading uit een oude muis geprobeerd en dat gaat prima.
Wil je later mooier dan kan het altijd nog duurder.
Wel de aarde apart aansluiten.
Niet via de groene draad laten lopen.
Kan wel en zal waarschijnlijk ook zo bij jou zitten.
Mooier is het om een aparte aarddraad te gebruiken en die in de headshell aan te sluiten.
In de tafel dan naar het ster aardpunt brengen.
Groetjes George
Daarmee wordt het wisselen van bedrading makkelijker je kan dan direct van het element naar de ingang van je phono versterker.
Het mooiste is het dan om daarvoor het zelfde draad (van begin tot het einde) te gebruiken.
Wel zo kort mogelijk houden dan.
Dit moet wel soepele kabel zijn die makkelijk verbuigt.
Ooit eens bedrading uit een oude muis geprobeerd en dat gaat prima.
Wil je later mooier dan kan het altijd nog duurder.
Wel de aarde apart aansluiten.
Niet via de groene draad laten lopen.
Kan wel en zal waarschijnlijk ook zo bij jou zitten.
Mooier is het om een aparte aarddraad te gebruiken en die in de headshell aan te sluiten.
In de tafel dan naar het ster aardpunt brengen.
Groetjes George
Re: Dual 1218 opknappen
Is hier niet sprake van een soort inschuif systeem? Dual heeft zoiets gebruikt voor de element houder. De verzilverde contacten daarvan kunnen voor storing zorgen is mijn ervaring. Hier lijkt ook iets dergelijks gebruikt te zijn i.v.m. de knop aan de zijkant....
Re: Dual 1218 opknappen
Is dit een type met aandrijfwiel of met een snaaraandrijving ? Ik kan mij van mijn eerste dual draaitafel herinneren dat je continu het aandrijfwieltje kon horen.
-
Dennisjanss
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 12:03
Re: Dual 1218 opknappen
Dit is inderdaad het type met aandrijfwiel. Bij die van mij hoor ik echter niks, de motor loopt verbazend stil en het wieltje is nog in goede (flexibele) staat.
@ cool: dit is inderdaar een headshell die je er in schuift. Met zilveren contactjes van de headshell wordt het signaal doorgegeven aan de tonearm bedrading. Als ik nieuwe draden ga trekken dan komen ze direct met kabel schoentjes aan het element te zitten.
@ ray5150: Nu je dit zegt gat er bij mij ineens een lampje branden. Ik zag het alleen andersom maar jou verhaal klinkt nu logischer. Er komen 2 draden uit die weer in 2 zijn gedeeld, daarvan gaan er twee naar massa en die andere zijn dan dus de signaal draden (L en R). Als ik het goed begrijp dan leg je dus de twee massa draden aan een central massa punt op het frame van de speler en vanaf daar ook weer naar de massa van de phono trap.
Nu alleen nog een mooi stukje draad vinden met 4 kabel schoentjes en twee mooie afgeschermde output draden naar de phonotrap. Ik heb op de site van vd Hul gekeken maar daar staan geen prijzen bij en ik denk dat die wel prijzig zullen zijn.
En dan heb je nog verschil in volledig zilver, of met een gouden strand er in en dikte en de hoeveelheid vezels, keus zat maar wat is wijsheid???
@ cool: dit is inderdaar een headshell die je er in schuift. Met zilveren contactjes van de headshell wordt het signaal doorgegeven aan de tonearm bedrading. Als ik nieuwe draden ga trekken dan komen ze direct met kabel schoentjes aan het element te zitten.
@ ray5150: Nu je dit zegt gat er bij mij ineens een lampje branden. Ik zag het alleen andersom maar jou verhaal klinkt nu logischer. Er komen 2 draden uit die weer in 2 zijn gedeeld, daarvan gaan er twee naar massa en die andere zijn dan dus de signaal draden (L en R). Als ik het goed begrijp dan leg je dus de twee massa draden aan een central massa punt op het frame van de speler en vanaf daar ook weer naar de massa van de phono trap.
Nu alleen nog een mooi stukje draad vinden met 4 kabel schoentjes en twee mooie afgeschermde output draden naar de phonotrap. Ik heb op de site van vd Hul gekeken maar daar staan geen prijzen bij en ik denk dat die wel prijzig zullen zijn.
En dan heb je nog verschil in volledig zilver, of met een gouden strand er in en dikte en de hoeveelheid vezels, keus zat maar wat is wijsheid???
Re: Dual 1218 opknappen
Voor de van den hul draadjes moet je op ongeveer €90,- euro rekenen per 40cmDennisjanss schreef:Nu alleen nog een mooi stukje draad vinden met 4 kabel schoentjes en twee mooie afgeschermde output draden naar de phonotrap. Ik heb op de site van vd Hul gekeken maar daar staan geen prijzen bij en ik denk dat die wel prijzig zullen zijn.
En dan heb je nog verschil in volledig zilver, of met een gouden strand er in en dikte en de hoeveelheid vezels, keus zat maar wat is wijsheid???
Ik denk dat je hier beter voor de muisdraden kunt kiezen.
Een oude muis slopen de draden er uit en de klemmetjes kan je los komen die kosten ongeveer €8,- als je dan voor de van den hul klemmetjes gaat.
-
Dennisjanss
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 12:03
Re: Dual 1218 opknappen
Vanmiddag even bij Rick Stoet langs geweest in Den Haag en even gekeken wat hij heeft liggen.
Wat hij had was idd van vd Hul voor 89 euro dus dat is in mijn ogen een beetje overkill gezien de rest van mijn componenten.
Hij wees me wel op Studio 107 wat ook in Den Haag zit en daar zou nog wel wat kunnen liggen voor rond de 25 euro, aangezien ik toch een afgeschermde kabel wil naar de phono trap en kabelschoentjes voor op het element ga ik daar morgen ochtend even shoppen.
Weet iemand misschien of ik nog speciaal soldeer tin nodig heb? Ik heb nu gewoon standaard tin met wax erin wat ik gebruikte toen ik nog actief was in het RC wereldje maar ik heb geen idee of dat hier ook goed werkt. Ik wilde de switch toch actief laten alleen dan parallel (is een beetje het verkeerde woord) in plaats van in serie zoals hij nu staat maar volgens mij is dat zilver en ik weet niet of ik daar gewoon op kan solderen.
Als ik morgen me spulletjes heb komen er weer plaatjes.
Wat hij had was idd van vd Hul voor 89 euro dus dat is in mijn ogen een beetje overkill gezien de rest van mijn componenten.
Hij wees me wel op Studio 107 wat ook in Den Haag zit en daar zou nog wel wat kunnen liggen voor rond de 25 euro, aangezien ik toch een afgeschermde kabel wil naar de phono trap en kabelschoentjes voor op het element ga ik daar morgen ochtend even shoppen.
Weet iemand misschien of ik nog speciaal soldeer tin nodig heb? Ik heb nu gewoon standaard tin met wax erin wat ik gebruikte toen ik nog actief was in het RC wereldje maar ik heb geen idee of dat hier ook goed werkt. Ik wilde de switch toch actief laten alleen dan parallel (is een beetje het verkeerde woord) in plaats van in serie zoals hij nu staat maar volgens mij is dat zilver en ik weet niet of ik daar gewoon op kan solderen.
Als ik morgen me spulletjes heb komen er weer plaatjes.
-
Dennisjanss
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 12:03
Re: Dual 1218 opknappen
Sorry Jordo
maar me vriendinnetje kreeg gister d'r nieuwe iPhone dus daar moest ik even aandacht aan besteden 
Oke plaatjes: Dis is de nieuwe output kabel met extra massa. Ik heb nu dus een extra massa vanaf de speler naar de massa van de phono trap.
Nieuwe RCA connectors erop gezet en de boel vast gesoldeerd aan de tone arm bekabeling. De tone arm bekabeling heb ik nog even laten zitten. Wel heb ik al nieuwe gekocht voor een appel en een ei maar ik weet nog niet of ik die ga gebruiken. Het ziet er zo eenvoudig uit dat ik het eigenlijk niet de moeite waard vind, dan zal ik nog eerder kabelschoentjes maken die direct op het element komen en zo de schuif contactjes bypassen.
Maar nu de nieuwe kabel erin zit moet ik natuurlijk wel even luisteren.
Om te beginnen, Pink Floyd Dark Side Of the Moon op 180 gr vinyl
Direct valt me op dat er vooral in de stem veel meer helderheid te horen is. Helaas moet ik nu de deur uit dus morgen verder luisteren maar aangezien ik nu al winst heb ben ik al heel blij!!
Oke plaatjes: Dis is de nieuwe output kabel met extra massa. Ik heb nu dus een extra massa vanaf de speler naar de massa van de phono trap.
Nieuwe RCA connectors erop gezet en de boel vast gesoldeerd aan de tone arm bekabeling. De tone arm bekabeling heb ik nog even laten zitten. Wel heb ik al nieuwe gekocht voor een appel en een ei maar ik weet nog niet of ik die ga gebruiken. Het ziet er zo eenvoudig uit dat ik het eigenlijk niet de moeite waard vind, dan zal ik nog eerder kabelschoentjes maken die direct op het element komen en zo de schuif contactjes bypassen.
Maar nu de nieuwe kabel erin zit moet ik natuurlijk wel even luisteren.
Om te beginnen, Pink Floyd Dark Side Of the Moon op 180 gr vinyl
Direct valt me op dat er vooral in de stem veel meer helderheid te horen is. Helaas moet ik nu de deur uit dus morgen verder luisteren maar aangezien ik nu al winst heb ben ik al heel blij!!
Re: Dual 1218 opknappen
Oja, vriendinnetjes en audio...
haha!
Cool dat het meteen al een verbetering oplevert!
De eerste dingen leveren meestal de meeste verbeteringen op. Daarna wordt het persen
Cool dat het meteen al een verbetering oplevert!
De eerste dingen leveren meestal de meeste verbeteringen op. Daarna wordt het persen
-
Dennisjanss
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 12:03
Re: Dual 1218 opknappen
Ondertussen ben ik druk aan het luisteren maar nu valt mij op dat er verschil zit in de kanalen.
Links klinkt iets zachter maar ook minder diep, rechts klinkt dieper en ook helderder in het hoog.
Conclusie lijkt mij dat op het linker kanaal meer weerstand dan op rechts vandaar het verlies, zie ik dit goed?
Maar waar komt dat vandaan? Output kabel is nieuw dus dat zou niet kunnen, element is net 6 maanden oud (Grado Bleu) dus dat zou niet moeten kunnen. Aangezien het idd nog steeds een headshell is met schuifcontactjes denk ik dat daar het probleem ligt.
Ik ben nu al een paar dagen even tussendoor online aan het zoeken waar ik kabelschoentjes kan kopen om de bedrading dus direct vanuit de arm op het element te monteren maar ik kan niets vinden.
Iemand tips waar te zoeken??
:edit:
Gevonden op e-bay:
http://www.ebay.nl/itm/TONEARM-REWIRING ... 27be96070c
of beter gaan voor:
http://www.ebay.nl/itm/TONEARM-REWIRE-K ... 43a92ea3ea
met andere woorden, zilver plated of heel veel koper tiertjes?
Links klinkt iets zachter maar ook minder diep, rechts klinkt dieper en ook helderder in het hoog.
Conclusie lijkt mij dat op het linker kanaal meer weerstand dan op rechts vandaar het verlies, zie ik dit goed?
Maar waar komt dat vandaan? Output kabel is nieuw dus dat zou niet kunnen, element is net 6 maanden oud (Grado Bleu) dus dat zou niet moeten kunnen. Aangezien het idd nog steeds een headshell is met schuifcontactjes denk ik dat daar het probleem ligt.
Ik ben nu al een paar dagen even tussendoor online aan het zoeken waar ik kabelschoentjes kan kopen om de bedrading dus direct vanuit de arm op het element te monteren maar ik kan niets vinden.
Iemand tips waar te zoeken??
:edit:
Gevonden op e-bay:
http://www.ebay.nl/itm/TONEARM-REWIRING ... 27be96070c
of beter gaan voor:
http://www.ebay.nl/itm/TONEARM-REWIRE-K ... 43a92ea3ea
met andere woorden, zilver plated of heel veel koper tiertjes?
-
Dennisjanss
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 12:03
Re: Dual 1218 opknappen
Met alle respect voor je werk, dit dingetje is leuk, maar als ik me niet vegis zit er een axiaal kogellagertje onder de draaischijf, en hou je altijd een stevige rumble bron. Ik heb in mijn audio begin periode ook aan zo' n dual gewerkt.
Als je het niet hoort/ stoort is het prima natuurlijk
Als je het niet hoort/ stoort is het prima natuurlijk
-
Dennisjanss
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 12:03
Re: Dual 1218 opknappen
Natuurlijk is het een eenvoudige speler, de rumble is zeer laag en ik stoor me er niet aan maar dit is voor mij het begin, ondertussen ben ik wel aan het kijken naar spelers van Thorens. Voordat ik daar aan ga beginnen wil deze eerst netjes maken.
Ik zie het als een leerweg aangezien ik hiervoor nul verstand had van draaitafels en je moet ergens beginnen.
Ik zie het als een leerweg aangezien ik hiervoor nul verstand had van draaitafels en je moet ergens beginnen.
Re: Dual 1218 opknappen
Goed, dempend en goedkoop smeermiddel voor het lager!
Kies voor de armbekabeling de bovenste ebay advertentie. ( prima draadje ) (en kijk ook eens op zijn webside naar zijn mooie luchtarm )
De headshell van jouw platenspeler is simpel van de armbuis te schroeven.
Naar mijn bescheiden mening kan je het beste een draad trekken van de headshell tot de phonoversterker. Is die kanaal ongelijkheid waarschijnlijk ook verdwenen.
Of........... behoudt de arm van de DUAL en kijk eens rond voor een oude Lenco idler. ( http://www.lencoheaven.net )
Veel plezier.
-
Dennisjanss
- Berichten: 15
- Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 12:03
Re: Dual 1218 opknappen
Bedankt voor de tip van het lager vet!
Inmiddels is de arm bekabeling vervangen. Het was niet moeilijk maar wel een tijdrovende klus. Ik heb uiteindelijk voor de tweede ebay link draadjes gekozen (zilver). Ik had me laten vertellen dat daar meer helderheid uit zou komen. In ieder geval, het verschil in de kanalen is helemaal verdwenen en ik heb het idee dat ik iets meer dynamiek heb.
Ik heb van een andere vinyl lover tips gekregen over het idler wieltje maar voorlopig ben ik heel tevreden over het tot nu toe behaalde resultaat!
Inmiddels is de arm bekabeling vervangen. Het was niet moeilijk maar wel een tijdrovende klus. Ik heb uiteindelijk voor de tweede ebay link draadjes gekozen (zilver). Ik had me laten vertellen dat daar meer helderheid uit zou komen. In ieder geval, het verschil in de kanalen is helemaal verdwenen en ik heb het idee dat ik iets meer dynamiek heb.
Ik heb van een andere vinyl lover tips gekregen over het idler wieltje maar voorlopig ben ik heel tevreden over het tot nu toe behaalde resultaat!
