gebrugde versterker meten

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

gebrugde versterker meten

Bericht door Henkjan »

ik heb voor een projectje met beperkt budget zo'n sure 2*100W versterker van ebay gekocht. nu wilde ik dat ding eens gaan opmeten, maar dat gaat dus fout. want als ik de massa van de ingang verbind met de - van de luidspreker uitgang, dan gaat het ding gigantisch piepen.... en om 'm te meten moet ik 'm wel zo aansluiten, de ingang zit dan op de uitgang van de geluidskaart, de uitgang gaat via t Arta-kastje naar de ingang van de geluidskaart... wat nu?
Bijlagen
Sure AA-AB013 - 2x100W TK2050 amp board (AA-AB013_Ver1.2_EN).pdf
(1.14 MiB) 321 keer gedownload
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: gebrugde versterker meten

Bericht door Bertje »

Andere versterker aanschaffen? Met een gebrugde versterker krijg je het niet werkend helaas.
Rob.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: gebrugde versterker meten

Bericht door b_force »

Dat het helemaal niet werkend te krijgen is, is niet waar.
De truc is dat je volledig gebalanceerd moet gaan werken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: gebrugde versterker meten

Bericht door Henkjan »

hoezo werkend? het ding doet wat die moet doen en waarvoor die gekocht is, namelijk muziek weergeven. ik wil alleen t ding eens opmeten, vervorming, freq response, enzo... dat lukt dus niet...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: gebrugde versterker meten

Bericht door b_force »

Werkend te krijgen om te meten dus :wink:

Maar vervorming meten een class-d versterker is sowieso een lastige taak
Daar zijn geloof ik bepaalde standaarden voor.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: gebrugde versterker meten

Bericht door Pjotr »

Geloven doen we elders :P :mrgreen:

Je kunt zoiets alleen meten als je een gebalanceerde ingang op je geluidskaart hebt. Iedere ingang krijgt dan zijn eigen verzwakker netwerkje wat naar de beide uitgangen van de versterker gaat. Zet er dan wel elco's tussen om DC uit de versterker tegen te houden.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: gebrugde versterker meten

Bericht door Bertje »

Ik lees je vraag nu nog eens door en zie dat ik het als "gebrugde meetversterker" heb geinterpreteerd....mja gisteren een lange dag gehad. :oops:
Rob.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: gebrugde versterker meten

Bericht door Ah!buis »

Even kerst versieren met een mogelijke oplossing O:)
Om de versterker te meten moet die afgesloten worden met een voldoende stevige weerstand van 4 of 8 ohm.
In serie hiermee 0,1ohm,en daarover een LFtrafo in serie met de juiste afsluitweerstand.Aan de andere kant kun je dan meten dat het een lieve lust is. 8)
Twijfels over het gedrag van die trafo? Eerst vergelijken met een versterker die ook zonder te meten valt :-s
Anne
jawi
Berichten: 75
Lid geworden op: do 21 aug 2008, 14:35
Locatie: Bruchem

Re: gebrugde versterker meten

Bericht door jawi »

als je zo'n versterker wilt meten moet de ingang van het meetapparaat (scoop?) een differentiële ingang hebben.
meestal is dat niet het geval.
als het een 2-kanaals scoop is zet je zowel de + als de - aansluiting op één van de kanalen en die tel je dan bij elkaar op (sum)
als je met een geluidskaart wilt meten moet je een ingangsversterker gebruiken met een differentiële ingang, een instrumentatie-opamp is daarvoor uitermate geschikt. je kan het oop met een dubbele opamp doen en dan de juiste schakeling toepassen.
in al die gevallen kun je ten opzichte van massa meten, met open uitgang of met een belasting eraan.
verlegen om schema? ik hoor het wel
vg,
jac
Plaats reactie