gebrugde versterker meten
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
gebrugde versterker meten
ik heb voor een projectje met beperkt budget zo'n sure 2*100W versterker van ebay gekocht. nu wilde ik dat ding eens gaan opmeten, maar dat gaat dus fout. want als ik de massa van de ingang verbind met de - van de luidspreker uitgang, dan gaat het ding gigantisch piepen.... en om 'm te meten moet ik 'm wel zo aansluiten, de ingang zit dan op de uitgang van de geluidskaart, de uitgang gaat via t Arta-kastje naar de ingang van de geluidskaart... wat nu?
- Bijlagen
-
- Sure AA-AB013 - 2x100W TK2050 amp board (AA-AB013_Ver1.2_EN).pdf
- (1.14 MiB) 321 keer gedownload
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: gebrugde versterker meten
Andere versterker aanschaffen? Met een gebrugde versterker krijg je het niet werkend helaas.
Rob.
Rob.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: gebrugde versterker meten
Dat het helemaal niet werkend te krijgen is, is niet waar.
De truc is dat je volledig gebalanceerd moet gaan werken.
De truc is dat je volledig gebalanceerd moet gaan werken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: gebrugde versterker meten
hoezo werkend? het ding doet wat die moet doen en waarvoor die gekocht is, namelijk muziek weergeven. ik wil alleen t ding eens opmeten, vervorming, freq response, enzo... dat lukt dus niet...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: gebrugde versterker meten
Werkend te krijgen om te meten dus
Maar vervorming meten een class-d versterker is sowieso een lastige taak
Daar zijn geloof ik bepaalde standaarden voor.
Maar vervorming meten een class-d versterker is sowieso een lastige taak
Daar zijn geloof ik bepaalde standaarden voor.
Re: gebrugde versterker meten
Geloven doen we elders
Je kunt zoiets alleen meten als je een gebalanceerde ingang op je geluidskaart hebt. Iedere ingang krijgt dan zijn eigen verzwakker netwerkje wat naar de beide uitgangen van de versterker gaat. Zet er dan wel elco's tussen om DC uit de versterker tegen te houden.
Je kunt zoiets alleen meten als je een gebalanceerde ingang op je geluidskaart hebt. Iedere ingang krijgt dan zijn eigen verzwakker netwerkje wat naar de beide uitgangen van de versterker gaat. Zet er dan wel elco's tussen om DC uit de versterker tegen te houden.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: gebrugde versterker meten
Ik lees je vraag nu nog eens door en zie dat ik het als "gebrugde meetversterker" heb geinterpreteerd....mja gisteren een lange dag gehad.
Rob.
Rob.
Re: gebrugde versterker meten
Even kerst versieren met een mogelijke oplossing
Om de versterker te meten moet die afgesloten worden met een voldoende stevige weerstand van 4 of 8 ohm.
In serie hiermee 0,1ohm,en daarover een LFtrafo in serie met de juiste afsluitweerstand.Aan de andere kant kun je dan meten dat het een lieve lust is.
Twijfels over het gedrag van die trafo? Eerst vergelijken met een versterker die ook zonder te meten valt
Anne
Om de versterker te meten moet die afgesloten worden met een voldoende stevige weerstand van 4 of 8 ohm.
In serie hiermee 0,1ohm,en daarover een LFtrafo in serie met de juiste afsluitweerstand.Aan de andere kant kun je dan meten dat het een lieve lust is.
Twijfels over het gedrag van die trafo? Eerst vergelijken met een versterker die ook zonder te meten valt
Anne
Re: gebrugde versterker meten
als je zo'n versterker wilt meten moet de ingang van het meetapparaat (scoop?) een differentiële ingang hebben.
meestal is dat niet het geval.
als het een 2-kanaals scoop is zet je zowel de + als de - aansluiting op één van de kanalen en die tel je dan bij elkaar op (sum)
als je met een geluidskaart wilt meten moet je een ingangsversterker gebruiken met een differentiële ingang, een instrumentatie-opamp is daarvoor uitermate geschikt. je kan het oop met een dubbele opamp doen en dan de juiste schakeling toepassen.
in al die gevallen kun je ten opzichte van massa meten, met open uitgang of met een belasting eraan.
verlegen om schema? ik hoor het wel
vg,
jac
meestal is dat niet het geval.
als het een 2-kanaals scoop is zet je zowel de + als de - aansluiting op één van de kanalen en die tel je dan bij elkaar op (sum)
als je met een geluidskaart wilt meten moet je een ingangsversterker gebruiken met een differentiële ingang, een instrumentatie-opamp is daarvoor uitermate geschikt. je kan het oop met een dubbele opamp doen en dan de juiste schakeling toepassen.
in al die gevallen kun je ten opzichte van massa meten, met open uitgang of met een belasting eraan.
verlegen om schema? ik hoor het wel
vg,
jac
