Een tri-amp bouwen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JefoonDesign
Berichten: 40
Lid geworden op: do 12 mar 2009, 12:44
Locatie: Almere

Een tri-amp bouwen

Bericht door JefoonDesign »

Hallo,

De vorige keer heb ik een leuke 5 kanaals einversterker gebouwd, met een PC die alles aanstuurt. Dit project is eigenlijk prima verlopen.

Het passief scheiden van een signaal heeft wat nadelen en ik zie wel de voordelen in van een actieve scheiding. Zodoende wil ik gaan tri-ampen.

Ik heb wat eisen voor mezelf neergezet waaraan ik het ontwerp technisch aan wil laten voldoen.

Mijn vraag is eigenlijk... Iemand suggesties voor:

Prioriteit

1. Welke AMP zal ik gebruiken voor welk frequentie gebied? :?:
2. Is hier iets te doen met buizen? :?:
3. Heeft iemand een idee welk op windows gebasseerd programma te gebruiken is voor actieve freq. scheiding? Die dus ook de output van je geluidskaart op die manier zou kunnen aansturen? :?: Afgevinkt!

Alweer bedankt!
Laatst gewijzigd door JefoonDesign op zo 24 jan 2010, 10:48, 3 keer totaal gewijzigd.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Een tri-amp bouwen

Bericht door k.p. »

Om in te haken op punt 3, dit is volgens mij alleen mogelijk onder linux.
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Een tri-amp bouwen

Bericht door fluppie »

Foobar2000 + X-over
http://xover.sourceforge.net/

Deze nieuwe compile ( zie bijlage ) werkt ook met de nieuwere versies van Foobar2000 !
Bijlagen
foo_dsp_xover_0_38a.zip
(124.5 KiB) 47 keer gedownload
Laatst gewijzigd door fluppie op do 28 jan 2010, 20:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JefoonDesign
Berichten: 40
Lid geworden op: do 12 mar 2009, 12:44
Locatie: Almere

Re: Een tri-amp bouwen

Bericht door JefoonDesign »

k.p. schreef:
Om in te haken op punt 3, dit is volgens mij alleen mogelijk onder linux.
En om daar weer op in te haken, dan bedoel je waarschijnlijk het programma BRUTEFIR. :wink: Het is mogelijk om Linux in Windows draaien, maar dit heb ik nog niet zelf uitgeprobeert... Ik weet alleen niet hoe linux met mijn audio kaart omgaat en of Linux hem wel kan aansturen... Dat vind ik later wel weer uit. De prioriteit ligt meer van punt 1 naar 3.
Gebruikersavatar
JefoonDesign
Berichten: 40
Lid geworden op: do 12 mar 2009, 12:44
Locatie: Almere

Re: Een tri-amp bouwen

Bericht door JefoonDesign »

fluppie schreef:
Foobar2000 + X-over
http://xover.sourceforge.net/
Hmmm! Dat ziet er wel heel veel belovend uit. Die grafische voorstelling is wel zo een beetje wat ik bedoel.

Afbeelding
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Een tri-amp bouwen

Bericht door koifarm »

Afbeelding

6 X ucd180 met behringer DCX2496 aktieffilter al 6 jaar in gebruik. Maar die ken je al.
Over buizen, gebruik voor mid en hoog een buizenbuffer. Liefts SRPP buizentrap en opampbuffer van de hypex overbruggen.

http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... x-ucd.html

http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... tubes.html

En als je toch alles met de PC doen wilt dan de buizen ook maar digitaal toevoegen

http://wareseeker.com/download/vl2-mult ... rar/442331


Ronny
Gebruikersavatar
JefoonDesign
Berichten: 40
Lid geworden op: do 12 mar 2009, 12:44
Locatie: Almere

Re: Een tri-amp bouwen

Bericht door JefoonDesign »

Bedankt jongens! Het buizentrapje lijkt me ook geschikt voor hoog en mid. Ik heb alleen nog geen idee hoe ik dit ontwerp technisch wil aanpakken. Ik zit een beetje in dubio wat betreft het wat analoog uit mijn PC komt, de afstand naar mijn speakers te laten overbruggen en daar te versterken of het signaal direct naast de PC versterken in een mooie behuizing en vervolgens met 3 kabels naar de speakers..

Kan iemand de voor- en nadelen misschien een beetje uiteenzetten?
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een tri-amp bouwen

Bericht door bertor »

koifarm,

De hypex voeding heeft ook een DC beveiliging, maar die heb jij er niet inzitten lijkt het. Is het niet nodig?
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Een tri-amp bouwen

Bericht door koifarm »

Bertor, als je zorgt dat er geen DC aan de ingang komt ben je ook geen DC beveiliging nodig.
Ik zeg altijd als je geen problemen hebt hoef je er geen oplossingen voor te bedenken want voor je het weet haal je je problemen op de hals.

Speelt hier al 6 jaar zonder problemen.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Een tri-amp bouwen

Bericht door bertor »

Dat is wat anders toch? DC aan de ingang wordt toch ontkoppeld met ingangscondensatoren, die een hoogdoorlaat vormen, of heb je die ook verwijderd?
Gebruikersavatar
JefoonDesign
Berichten: 40
Lid geworden op: do 12 mar 2009, 12:44
Locatie: Almere

Re: Een tri-amp bouwen

Bericht door JefoonDesign »

Ik heb mezelf verdiept in het gebruik van de MiniDSP en dat ziet er best leuk uit, voor zo weinig geld, relatief. Alleen nu een praktisch iets.

Ik vind mijn huidige UCD's 400 erg goed klinken momenteel. Wanneer de speakers actief aangestuurd worden heb ik dus eigenlijk 10 losse UCD's nodig. Beetje veel, maargoed. Ik overweeg dan 10 UCD180HG HxR modules aan te schaffen. Maarja, het geld... Daarnaast is dat niet wat veel vermogen voor een tweeter? Heeft iemand een elegante oplossing hiervoor? :?: Het is eenvoudig bouwen met UcD's en dat is fijn, maar wordt dit niet overkill? :?:
Bijlagen
Setup1.PNG
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Re: Een tri-amp bouwen

Bericht door fluppie »

Ik denk aan een UcD 100W OEM ? http://hypex.nl/OEMcorner.htm
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Re: Een tri-amp bouwen

Bericht door Boppo84 »

10x de UCD180HG HxR :shock: Is dat niet wat overkill?

En waarom moeilijk doen als t makkelijk kan; 5x de AS2.100. Dan kun je je huidige versterker voor t laag houden. Als t te kant-en-klaar voor je is, kun je altijd nog overwegen om de modules uit elkaar te halen en netjes in een kastje te bouwen.
Gebruikersavatar
JefoonDesign
Berichten: 40
Lid geworden op: do 12 mar 2009, 12:44
Locatie: Almere

Re: Een tri-amp bouwen

Bericht door JefoonDesign »

Dat is opzich wel een goedkopere oplossing...
Bijlagen
Setup2.PNG
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Een tri-amp bouwen

Bericht door MichaelB »

Je noemt het zo terloops: MiniDSP, maar leuk apparaatje!

Incl. verzendkosten van $35,- een prijs die leuk genoeg is om gewoon te bestellen en mee te pielen! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een tri-amp bouwen

Bericht door Henkjan »

JefoonDesign schreef:
Dat is opzich wel een goedkopere oplossing...
Afbeelding
ik zou dan digitaal naar de AS2 gaan.... komt de muziek van de PC, dan gewoon per USB dus...
Gebruikersavatar
JefoonDesign
Berichten: 40
Lid geworden op: do 12 mar 2009, 12:44
Locatie: Almere

Re: Een tri-amp bouwen

Bericht door JefoonDesign »

Henkjan schreef:
JefoonDesign schreef:
Dat is opzich wel een goedkopere oplossing...
ik zou dan digitaal naar de AS2 gaan.... komt de muziek van de PC, dan gewoon per USB dus...
Hmm... Ook de 5 kanalen tegelijk aansturen. 1 master en 4 slaves o.i.d? Ik hypex even geinformeerd naar de mogelijkheden...

Jeroen
Gebruikersavatar
JefoonDesign
Berichten: 40
Lid geworden op: do 12 mar 2009, 12:44
Locatie: Almere

Re: Een tri-amp bouwen

Bericht door JefoonDesign »

We zijn inmiddels al een aardig eindje op weg..

Ik heb een MiniDSP aangeschaft en gekeken wat dit dingetje nu precies kon. En tot nu toe ziet het er veel belovend uit. Met 1 bord kan ik 2 blokken aansturen. De plugins voor de miniDSP schaf je eenmalig aan. Over het ding zelf zou een kundig iemand een mooie review kunnen schrijven.. Ik heb hem liggen, dus als iemand zich zou aanbieden hiervoor :?:

De setup zou er als volgt uit gaan zien...
vb SETUP.jpg
Door het leuke lego project van Koifarm, ben ik geinspireerd meer zelf te bouwen, dan kant en klare oplossingen te gebruiken.

Het doel wordt dan nu ook zelf een voeding + opampbuffer te bouwen op een print voor een blok (uiteindelijk alle 5). Een beetje zoals hieronder..
open_big.jpg
Eerst moet alleen wat basiskennis op gaan doen voor het bouwen van een voeding + opampbuffers etc...
Plaats reactie