het grote squeezebox vragen topic

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het "te koop gezien" topic.... (kooptips)

Bericht door Pjotr »

Het is een beetje raar. Volgens mij wordt het kaartje gewoon fat geformatteerd. Onder W10 wilde het sowieso niet maar onder W7 leest/schrijft het ene USB kaartlezertje van/naar de boot partitie wel en het andere kaartlezertje weer niet. Het ging meestal wel met een oud USB2 dingetje, maar dan weer niet met een USB3 dingetje. Het is allemaal een beetje onduidelijk. In die wpa_supplicant.conf file vemeld je jouw SSID en je WPA key als leesbare tekst. Dus voor anderen staat je WiFi sleutel gewoon open en bloot te lezen. Das niezo handig! Je moet daarom beslist de regel "# Maintained by piCorePlayer" gebruiken en NIET "# Maintained by user". De DHCP geeft het kaartje dan wel een IP adres met de opgegeven sleutel. Daarmee kun je dan in de webinterface komen via WiFi en het vermelde IP en verder dan de WiFi instellen. Als je dat gedaan hebt kun je de wpa_supplicant.conf file weer van het SD kaartje afhalen, die gebruikt hij dan niet meer en staat je sleutel ergens encrypted opgeslagen.

[Edit 2]
...
Laatst gewijzigd door Henkjan op di 16 apr 2024, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bericht verplaatst vanaf ander topic
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

Pjotr schreef: di 16 apr 2024, 13:28
Het zou wel mooi zijn als de maker van Daphile eens wat meer duidelijkheid verschaft over de continuïteit.
Je weet niet wat de oorzaak is hé? In het ergste geval moet je die vraag aan zijn/haar nabestaanden stellen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Niet zo pessimistisch Snoef. Of weet jij meer?
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

Ik heb een raspberry pi 4B gekocht. Tot nu draaide daphile bij mij op een 32 bit laptopje. Ik probeer de afgelopen tijd met verschillende distro's LMS en squeezelite Daphile te vervangen maar het levert steeds weer een probleem op. Dus nu mijn hoop op de Raspberry Pi gevestigd. Is er een NL (liefst) 'how to' om mij op weg te helpen? Een gedetaileerde stap voor stap handleiding.

en @Pjotr: nee ik weet niet meer.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door AudioMan »

snoef3 schreef: vr 29 mar 2024, 20:16
Lyrion Media Server! dat is goed nieuws. Dat had ik nog niet meegekregen. Nu nog iemand die de daphile ontwikkelaar wakker schopt. (voorzichtig, wie weet is er een ernstige reden waarom die niets van zich laat horen op het slimdevices forum)
Gebruik zelf een docker-container voor LMS (op een Raspian-server) wat de aller, allergemakkelijkste manier is om LMS te "installeren" (slecht 1 commando nodig), en daarin heb ik al een Lyrion-server. Officieel zou dat pas vanaf versie 9.0 gebeuren, maar blijkbaar zit de naamswijziging al in 8.5.2.
snoef3 schreef: di 23 apr 2024, 17:34
Ik heb een raspberry pi 4B gekocht. Tot nu draaide daphile bij mij op een 32 bit laptopje. Ik probeer de afgelopen tijd met verschillende distro's LMS en squeezelite Daphile te vervangen maar het levert steeds weer een probleem op. Dus nu mijn hoop op de Raspberry Pi gevestigd. Is er een NL (liefst) 'how to' om mij op weg te helpen? Een gedetaileerde stap voor stap handleiding.
Met RPMS (zie link onder) heb je LMS in een straf kwartiertje draaien. Draait goed op een Rp3 maar uitstekend op een Rp4.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Draait hier ook op een Rp3, zowel met S/PDIF hoedje als via USB. Moet zeggen dat ik geen verschil merk tussen "goed" en "uitstekend" :D beide is bitperfect met verwaarloosbare jitter.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door AudioMan »

Het verschil tussen goed (rp3) en uitstekend (rp4) merk je vooral in de context van netwerksnelheid (bestandsoverdracht) en transcoderen (van flac naar ogg of mp3), uit mijn hoofd zat daar een factor 5-10 tussen. Voor het streamen zelf maakt het niets uit, dan kun je het best van de lichtste optie uitgaan, een rp3 dus.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

inmiddels via picoreplayer alles aan het werk.

gekozen voor p4 omdat dit een goede deal was. Met case en met hifiberry spdif uit kaartje en div snoertjes en verloopjes e.d.

Ik kan nu dus experimenteren met dezelfde dac via usb, spdif coax en toslink om verrschil te horen. als ik me verveel.
Ik overweeg om er een touchscreen bij te doen zodat ik een squeezebox touch van kan maken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Had ik toch eerder voor deze gekozen:
610Yo4IEdwL._AC_SL1000_.jpg
https://www.amazon.nl/DollaTek-geluidsk ... C86&sr=8-4

Meer dan de helft goedkoper! 2 aparte low jitter kristalklokken voor 44.1k een 48k en veelvouden. Echt een top kaartje! Zie: viewtopic.php?p=2087974#p2087974
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

tja, te laat. maar ik gebruik de usb out met hifacedac nu op de studiekamer en in de huiskamer staat gewoon een sb touch met spdif uit naar de m-dac+. Maar geef je hiermee aan dat er een verschil is tussen spdif uitgangen? Is het hoorbaar?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Maakt niet uit, dat goedkope Amazon kaartje is identiek aan de HiFiBerry Digi2 Pro. Doet exact dezelfde met dezelfde DAC2HD overlay. Maar voor minder dan de helft van de prijs. Voor de volgende keer dan maar :D Het doet zijn werk gewoon uitstekend. Zou niet weten hoe het beter kan, wat je er ook nog tegenaan zou gooien. Het S/PDIF signaal is nagenoeg volgens het boekje. Ik vind hem zelf een tandje beter dan de SB Touch, beslist. Iets meer rust en gemak in het geluid. Maar het verschil is niet heel groot. Oordeel zelf zou ik zeggen ;)
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

@Pjotr: was een marktplaatsdeal, de prijs zit wel goed.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Wel de Digi2 Pro? Die ziet er duidelijk beter uit dan de eerdere Digi+. Ja er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in het S/PDIF signaal wat uit de verschillende bronnen komt. zowel Toslink als coax. En daarnaast ook nog eens in hoeverre de DAC weer met dat signaal wat het ontvangt omspringt. Met het Digi2 Pro kaartje zal het de DAC zijn die het meest bepalend zal zijn voor het gehoormatig resultaat.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

Helaas ook dat niet, de digi+. Met cirrus logic wm8804. Maar het kaartje is werkloos want ik gebruik de usb out.
Maar ik zal een keer, als ik tijd heb, de coax out vergelijken met de SB touch.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat met alle digitale behandelingen de muziekstream onaangetast blijft. Ik bedoel maar: waar komt het allemaal langs voordat het in de DAC komt? Dan zou het beter zijn om de directe app van de streamingsdienst op de computer te zetten met usb naar de dac. En niet via picoreplayer en LMS.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Ja dat is zo. Als het niet bitperfect uit je Pietje komt is er gewoon wat loos. Period! De verschillen zitten in het analoge domein zoals timing nauwkeurigheid. Waartoe ook het fenomeen jitter behoort. Jitter is een lastig begrip en de oorzaak zit in velerlei hoeken. Zoals voeding, kwaliteit van componenten, implementatie enz. S/PDIF is er notoir gevoelig voor. Feit is wel dat je het zo minimaal mogelijk wilt hebben. GerardJ heeft vorig jaar op de luisterdag in Ermelo daarvan een mooie demonstratie gegeven. En toen bleek ook wel weer dat je het behoorlijk bont moet maken wil dat echt opvallend hoorbaar worden.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

Mail van Daphile!
"New beta released and hopefully stabel also soon. Sorry for the long delay..."
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Kappa7 »

De beata draaid al even bij mij en werkt prima.
Kan je gewoon gebruiken.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door TTS »

Nou......, na de aanschaf van een WiiM pro, enkele Daphile servers, kom ik tot de conclusie dat het vervangen van de Linux pc in de woonkamer door een MacMini van €75,- met daarop een install van LMS de betere optie zou zijn geweest. Ik heb een DAC aan die Linux PC, welke via USB ook aan de MacMini kan.
LMS kan ik benaderen via een externe webbrowser.
En de Mac kan gewoon als PC gebruikt worden, zoals ook de Linux PC die functie had.....
Gebuikt iemand van jullie de digitale ( optische ) audio uitgang van de Mac(Mini)?
Die zou dan zelfs ook nog naar de optical in van de WiiM pro kunnen.....

Je leert elke dag bij he........
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Wat bevalt je minder aan de WiiM pro?
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door TTS »

Is prima, maar het had goedkoper gekund.... met alleen een MacMini van genoemde prijs. Ding is binnen trouwens. Waarom meldt zo'n verkoper nou niet ff dat het deksel onderop is vastgelijmd omdat iemand de nokjes heeft afgebroken???? Maakt voor de werking verder niet uit, maar ja..... Het eerste wat een DIY-er doet is de boel openmaken, toch???
Het is een 2012 ding.. Prima voor wat internetten en zo en LMS... En YT....

De WiiM blijft maar staan.. Gebruik dat als endpoint.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Ja, plastic rommel :lol: Ik hou het daarom bij HP met Prodesk/Elitedesk Micro spul. Stevige stalen kast. Allemaal makkelijk bereikbaar standaard spul. Dus uitbreiden en vervangen e.d. no problem. Vrijwel alle reserve spul is makkelijk verkrijgbaar en betaalbaar.
HP-260G2.jpg
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 16 mei 2024, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door TTS »

Ook leuk en niet te duur.
Ik ben Sonoma aan het installeren. FF kijken of dat werkt...
Macje is niet van 2012, maar mid 2011. Geen metal dus.....
Dat beperkt de mogelijkheden...
Maar wellicht is het toch voldoende voor het beoogde doel.
AudioMan
Berichten: 142
Lid geworden op: di 04 jan 2022, 17:15

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door AudioMan »

Tip: met een instelling in de Material-interface van LMS kun je swipen om het volume aan te passen en/of een ander nummer te kiezen. Dit is vooral handig op mobiele apparaten als foon of tablet als je de LMS/Material interface gebruikt omdat je daar, anders dan bv de Squeezer-app niet de volumeknopjes van het apparaat kunt gebruiken. Op de desktop kun je sowieso met Alt + pijltje omhoog/omlaag gebruiken om snel het volume aan te passen en heb je doorgaans geen touch, dus daar speelt dit niet.
Instellingen, Interface:
Swipe om van nummer te veranderen: aan
Swipe om volume aan te passen: aan
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door SARK »

Weet iemand hoe je fysieke knoppen aan een PicorePlayer-RPi moet koppelen?
Mijn zoekopdrachten zijn waarschijnlijk niet juist maar ik wil graag wat knoppen aan PcP functies koppelen ... bijvoorbeeld direkte keuze van favorieten (radio) of navigatie met een rotary encoder.
Alle info is welkom!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Dat zijn geen player functies maar LMS functies. Dat zo wel moeten kunnen via de interface bus. Is tenslotte een GPI poort. Heb ik echter geen kant en klare software of driver voor gezien. Je kunt wel een IR sensor daar aan knopen: https://thepihut.com/collections/raspbe ... e-controls en LIRC installeren. IR sensor zit ook al standaard op veel Hifiberry audio bordjes. Btw zoek eens op SqueezeButtonPi
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”