het grote squeezebox vragen topic

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Marp »

Nee, je ziet niet zo'n uitklapbaar menu (voorbij het 1e level), maar een uitgebreide boomstructuur aanleggen kan inderdaad prima. In edit-mode kan ik zowel binnen de Classic-, als de Daphile- en Material Skin-interface onbeperkt mappen en favorieten in of uit een andere map slepen. Iets uit een map slepen kan door het naar een locatie in de bladwijzer te slepen.

Misschien werkt het met Qobuz nog iets handiger, maar voor mij was deze ontdekking al een openbaring. :lol:

Kleine nuancering: LMS noemt het geen mappen maar folders. Dat zijn 2 andere benamingen voor directories die ik altijd door elkaar haal. :)
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Henkjan »

Marp schreef: zo 07 apr 2024, 6:40
Henkjan schreef: za 06 apr 2024, 17:44
is er overigens een plugin die statistieken bij houdt? lijkt me wel geinig, soort van LMS Wrapped
Er was altijd TrackStat, die ondermeer nodig is voor een democratische speellijst en andere plugins. De diverse plugins vind je nog terug in de lijst, maar Trackstat zelf niet meer. Deze schijnt te zijn weggelaten omdat de maker (Erland) niet meer aan onderhoud toekomt, en dus niet garandeert of het in hogere versies dan LMS 7.8 werkt.

TrackStat verschijnt weer in de lijst als je de repository van de maker toevoegt, of kan handmatig worden geïnstalleerd. Een goede werking onder LMS 8.0 is in ieder geval bevestigd.
zal t eens gaan bekijken
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Marp »

Zeg, klinken de streams van Radio 10 bij jullie tegenwoordig ook zo beroerd?

In het verleden zette ik bij bezoek soms wat algemene achtergrondmuziek op, waarbij de themakanalen 60's & 70's Hits, 80's Hits en Nonstop vaak merkbaar in de smaak vielen. De kwaliteit was nooit top, maar er viel best naar te luisteren. Dat was tot een jaar of 2 terug met de Tune-in plugin.

Met de RadioNet plugin dacht ik dit op te pakken, maar het is werkelijk niet om aan te horen. Hi-Hats en S-klanken klinken sisserig, het hoog klinkt opdringerig, en zelfs op het laagste niveau werkt het op de zenuwen en gespreksverstorend.

Ik ben er nog niet ingedoken, maar vraag me af of ik Radio 10 voortaan maar moet vergeten, of dat deze LMS-plugin/bron wellicht nog een rol speelt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Die Radionet is alleen maar een shell naar een lookup server. Uiteindelijk luister je naar een directe stream volgens mij. Maar kan zijn dat je een lo-res 64kb/s stream hebt gepakt. Overigens die belabberde kwaliteit ervaar ik ook bij Veronica, NPO2 en zovele popzenders. Zijn zo dicht gepimpt dat het welhaast clipt. Concertzender en NPO4 gaan hier wel goed. Vergelijk het daar eens mee.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Barry2001 »

Marp schreef: ma 08 apr 2024, 17:09
Zeg, klinken de streams van Radio 10 bij jullie tegenwoordig ook zo beroerd?

In het verleden zette ik bij bezoek soms wat algemene achtergrondmuziek op, waarbij de themakanalen 60's & 70's Hits, 80's Hits en Nonstop vaak merkbaar in de smaak vielen. De kwaliteit was nooit top, maar er viel best naar te luisteren. Dat was tot een jaar of 2 terug met de Tune-in plugin.

Met de RadioNet plugin dacht ik dit op te pakken, maar het is werkelijk niet om aan te horen. Hi-Hats en S-klanken klinken sisserig, het hoog klinkt opdringerig, en zelfs op het laagste niveau werkt het op de zenuwen en gespreksverstorend.

Ik ben er nog niet ingedoken, maar vraag me af of ik Radio 10 voortaan maar moet vergeten, of dat deze LMS-plugin/bron wellicht nog een rol speelt.
Probeer Pinguin radio eens, tot een half jaar geleden ging het ook niet echt lekker, met name door een overijverige compressor en daardoor dichtslaande limiter. Daarna duidelijk beter. Hebben veel kanalen, voor ieder wat wils, geen reclame en ander gel*l. Wat nog wel eens voorkomt is een enkel nummer dat minder goed gaat, is dan ook net waar ze het vandaan halen denk ik. Maar over het algemeen, prima. Heb zelf met regelmaat het Classic en Indie kanaal aanstaan. Ja het blijft radio, muziek met een sausje, als je dat helemaal niet wilt wordt het een playlist.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door SARK »

Marp schreef: ma 08 apr 2024, 17:09
Zeg, klinken de streams van Radio 10 bij jullie tegenwoordig ook zo beroerd?
Ik ga het dit weekeinde testen!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Hier een heel lijstje: https://www.webradiostreams.nl/

Volgens mij zij die playerservices links de officiële directe
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Kappa7 »

Mooi lijstje :wink:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Marp »

Heeft iemand een geluidsman bij Talpa aan zijn jasje getrokken? Het vreselijke gesis is weg bij 60's & 70's hits en bij 90's hits.

Bij de thema-kanalen non-stop en bij 80's hits mankeert nog wel iets aan het geluid, maar ook hier slipt het hoog niet meer helemaal dicht. Het lijkt wel of het tophoog en hogere middengebied een kleine dip hebben, en dit met de treble-knop wordt gecompenseerd ofzo. Dat voegt een hees randje toe aan bepaalde stemmen, en het geluid is onrustiger als bij de andere twee thema's. Ik had wat te weinig tijd om te horen of dit toevallig bij die paar tracks was die ik kort beluisterde, of dat het constant is. Eens kijken of ik vanavond tijd vind om langer te luisteren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Het is i.d.d. een drama bij die Talpaklup. Het is niet alleen de compressor maar meestal ook de kwaliteit instelling van de MP3 encoder. Die maakt of breekt het ook, die kan ook variëren van goed tot lui.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door TTS »

Marp schreef: do 11 apr 2024, 8:00
Heeft iemand een geluidsman bij Talpa aan zijn jasje getrokken?
Kwam er gisteren langs en heb een strenge blik naar binnen geworpen. Heeft kennelijk effect gesorteerd. :lagge:
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

Ok. Ik overweeg een framboos voor lyrion media server én het oude 32 bit laptopje niet meer te gebruiken daarvoor.
Mijn ervaringen met Linux zijn niet positief.
Dus twee vragen:
Welke pi, ik zie er diverse op marktplaats. Kant en klaar in een doosje.
En een NL talige up to date stap voor stap handleiding. En vooral dat laatste: ik merk op Linux sites dat er erg een soort onderlinge 'taal' gesproken wordt. Dat er ook heel vaak meerdere oplossingen voor een probleem zijn en dan raak ik in de war.
En misschien is de tweede vraag afhankelijk van de keus van de eerste vraag.
Wie kan me op weg helpen?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Kappa7 »

Wees je er van bewust dat op een framboos ook alles Linux is!.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hannesie »

Had je nou niet moeten zeggen :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Dan zal ik maar niet verklappen dat al die andere netwerk streamer doosjes ook een embedded mini Linux draaien :hide: O:)

Kijk hier eens naar: Octavio
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door FR_Aad »

Maar daar hoef je geen systeem op te installeren
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

Klopt. Al je moet evengoed het ding installeren in je netwerk.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door snoef3 »

Kappa7 schreef: za 13 apr 2024, 23:09
Wees je er van bewust dat op een framboos ook alles Linux is!.
Daarom vraag ik ook een NL actuele stap voor stap handleiding.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door SARK »

SARK schreef: di 09 apr 2024, 20:21
Marp schreef: ma 08 apr 2024, 17:09
Zeg, klinken de streams van Radio 10 bij jullie tegenwoordig ook zo beroerd?
Ik ga het dit weekeinde testen!
Ik heb nu een tijdje geluisterd en het klinkt niet verkeerd maar ook niet heel erg goed (compressie?)
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door hsmeets »

bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: het "te koop gezien" topic.... (kooptips)

Bericht door bart Luyckx »

Pjotr schreef: vr 05 apr 2024, 10:57
RaspberryPi 3A+ Aanbieding:

https://www.raspberrystore.nl/PrestaSho ... 42181.html

RaspBerry-3A+.JPG

Even krachtig als de 3B+ maar met een kleinere footprint en zonder bekabeld ethernet. Dus alleen Wifi! Wel voor de prijs van een Zero (de helft van een 3B+). Perfect voor een USB DAC als LMS client: Een NetwerkDAC zogezegd :mrgreen:
Lijkt me in een interessant bordje. Kan tussen USB drive en DSP module geplaatst worden.
Ik wou mijn Raspberry Pi 4 hier voor inzetten maar lijkt me wat overkill en trekt ook meer stroom.

Is het eenvoudig om een wifi antenne-tje aan te sluiten? Zou in een aluminium box komen.
( En krijg je die gemakkelijk aan de praat zonder wifi kabel aansluiting? )
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het "te koop gezien" topic.... (kooptips)

Bericht door Pjotr »

Heeft maar 1 USB poort. Dus als je daar mee toe komt... Om hem aan de praat te krijgen moet je handmatig een wpa_supplicant.conf file in de boot partitie plaatsen met de wifi gegevens. Zodat hij daarmee de wifi kan opstarten. Dat gaat soms wel maar meestal niet onder Win omdat het SD kaartje gepartitioneerd wordt en Win daarmee niet goed overweg kan. Zie: https://docs.picoreplayer.org/how-to/se ... _ethernet/ Ben je daar niet goed in thuis zou ik toch een Pi'tje met UTP aansluiting kiezen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het grote squeezebox vragen topic

Bericht door Pjotr »

hsmeets schreef: di 16 apr 2024, 9:30
Het zou wel mooi zijn als de maker van Daphile eens wat meer duidelijkheid verschaft over de continuïteit.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 17 apr 2024, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: het "te koop gezien" topic.... (kooptips)

Bericht door SARK »

Ik heb daar ook moeite mee gehad om het bestand wpa_supplicant.conf aan te maken op de SD-kaart (en ja, ik kon de kaart ook niet op mijn Windhoos laptop zien), dit heb ik uiteindelijk via een cmd-box gedaan door SSH te starten en zwaar in mijn UNIX-geheugen moeten graven om de commando's te vinden (lees: alles opgezocht en de hele tijd "Oh ja zo ging dat!" zeggen :oops: ) .
https://docs.picoreplayer.org/how-to/ac ... p_via_ssh/
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”