Minimum-Maximum: PappaLeo

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Dat kan ik nog proberen, maar mijn ervaring is dat ze hun oorspronkelijk niveau nooit meer gaan bereiken.

De Daytons die ik binnengekregen heb zijn nieuw, niet te duur, hebben een prettige frequentiekarakteristiek en nog een lagere Fs ook. Dus waarom zou ik proberen om een paar in ontbinding verkerende Morels te reanimeren?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door beijert »

Zolang je ze maar niet in de kliko doet. Heel misschien ga ik nog een setje kunnen gebruiken. Dan neem ik ze graag van je over.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Nou, dan moet je gauw beloven naar Hengelo te komen, want mijn kliko heeft ook trek in een lekker kerstmaaltje.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door beijert »

Hahaha,

Ik ben er bij. En ik hoop deze vakantie de kasten geplakt te krijgen.
Tweetertjes ook maar eens uitgepakt.
IMG_20251224_190352.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Ik neem ze mee. Helemaal gratis.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door beijert »

:dank:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Pjotr »

Ben je van plan met dat lijk? Frankensteintje spelen? :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Henkjan »

niet die Flippen als mid?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef: do 25 dec 2025, 0:39
niet die Flippen als mid?
Nee.
pappaleo schreef: zo 23 nov 2025, 14:40
Ik heb nog een paar Philips AD0215SQ4 liggen, maar die zijn een beetje lomp. Een mid die qua afmeting groter is dan de woof vind ik optisch sowieso een no-go.
Bovendien is het compartiment achter die mid zo groot dat die de hele pijp afsluit. Dus niet echt geschikt.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Shadow »

Die Dayton RS52 moesten destijds in Jeroen z'n 3 weg maar waren niet leverbaar toen....mooie mid wel!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef: wo 24 dec 2025, 16:25
Maar inmiddels is de snelkoerier alweer langsgeweest:
MM024.jpg
Metingen volgen en als dat bevalt volgt ook het benodigde freeswerk.

Zometeen eerst lekker eten en kerstcadeautjes uitpakken.
Even een paar snelle metingen:
Impedantiekarakteristiek
Impedantiekarakteristiek
Nearfield meting
Nearfield meting
Burst decay
Burst decay
Dat ziet er al een stuk beter uit. Fs = 363Hz
Aan de impedantiekarakteristiek zien we wel een paar kleine resonanties op ongeveer 800 1800 en 12000Hz
De laatste is de break-up en die op 1800 Hz zien we ook terug in de burst decay. De vraag is wat je daarvan gaat horen.
De toekomst zal het leren.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door VintageHarry »

Ben wel benieuwd wat dat gaat worden met deze mid, hier ligt namelijk ook nog zo’n set. Interessant sowieso om de metingen te zien! :)
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door John P »

Ik heb ooit een artikel gelezen waarbij die resonanties werden getackeld met extra demping binnen in de behuizing. Ik weet echter niet meer waar, of het internet of een HH danwel K&T. Misschien bij Zapf audio(?), een site die niet meer in de lucht is.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door VintageHarry »

Zaph heeft in ieder geval wel een ontwerp met deze mids gemaakt, maar de details weet ik zo niet meer.

Edit: dit is ‘m : https://zaphaudio.com/ZDT3.5.html
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Shadow »

Deze mid is gesloten van achter toch? Heeft geen behoefte aan een kamer...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Klopt, ik kan in die pijp geen "open" mid gebuiken. Gewoon eentje met een wat minder lompe achterkamer dan die Philips. Die sluit de hele pijpoppervlakte af.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door Pjotr »

Mwah, is bij Action dan wel Ikea toch wel een e.o.a. bamboe kommetje te vinden voor een 7 cm mid al la de RS100 o.i.d.? Ach, je bent nu voorzien :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Binnenoppervlakte van de pijp is ca 12 bij 17 cm. Dat is al gauw afgesloten.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Omdat de nieuwe mid ietwat andere afmetingen heeft moest ik eerst Frankenstein spelen.
Met wat restjes lijmen en opnieuw frezen is ie toch op zijn plek gekomen:
MM028.jpg
MM029.jpg
MM030.jpg
Hij is net zo groot als de woofertjes. Vind ik esthetisch niet echt top, maar ja, bij een Minimum project moet ik niet zeuren.

Eens kijken wat afstandsmetingen gaan doen. Het is jammer dat het zulk slecht weer is. Buiten meten is geen optie en binnen heb ik niet voldoende ruimte.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Minimum-Maximum: PappaLeo

Bericht door pappaleo »

Metingen heb ik even geleden op een mooie dag in maart al gedaan. Ik heb een filter gesimuleerd in boxsim en het opgebouwd met onderdelen uit de voorraad.

Alleen een stevige spoel van 2mH2 ontbrak. Om dat ding nou los te bestellen is ook weer zo wat, dus lag het project even stil. Vandaag had ik andere onderdelen nodig, dus ik heb een bestelling de deur uit gedaan waar ook de 2mH2 spoelen bij zitten.

Over enkele dagen kan ik dus bepalen of dit ontwerp levensvatbaar is en er 2 gebouwd kunnen gaan worden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”