HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator (X10-D)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Ah!buis »

De foto van de trafo niet opgevallen,is ook niet veel aan te zien,kijk eerder naar de print :sure: .
Maar met zo'n trafo krijg ik boze vermoedens,je hebt die toch niet voor de 9V EN 12V gebruikt :shock:
Dan gaat 't mis.Kan wel met een aansluiting van de brug voor de 9V los te maken.Beter gescheiden 9 en 12V wikkelingen.
Anne
Bijlagen
ietsmis.jpg
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door koifarm »

Ik heb onderstaande trafo bij de voedingsbordjes.
Anne 1 van de 5v uitgangen komt van de 12v kant. Zodat er 5 en +/- 12v is voor het analoge gedeelte en apart 5v is voor het digitale gedeelte.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

ray5150 schreef:
En hoe wist je welke van die kleuren je aan de netspanning moest hangen ?
er was een miniskuul klein blaadje bij dat zei : blauw = 220V, rood = 9V, geel=12V
Nothing more.
Maar met zo'n trafo krijg ik boze vermoedens,je hebt die toch niet voor de 9V EN 12V gebruikt :shock:
@Anne, jawel dus, voor beide. Leek me logisch : de verkoper levert een trafo met twee secundaire wikkelingen, er is een print bij die om twee spanningen vraagt, dan is de volgende stap logischerwijs die alletwee aansluiten. Tja, kijk, als je een kit koopt mag ik als domme consument er ergens wel van uit gaan dat de dingen gaan werken als ik ze correct aansluit. Maar dankzij een goed ontwikkeld buikgevoel had ik over de aansluitingsmogelijkheden grote twijfels, die zijn duidelijk genoeg geformuleerd geweest. :wink:
Nu ja, die kleine trafo heb ik finaal naar de kloten gekregen, het zal hem leren. Dus een andere graag. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Muug op za 26 apr 2014, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door koifarm »

Dat is duidelijk en zo heb je het ook aangesloten. als dan aan de uitgang niet de gewenste spanningen aanwezig zijn is het bord defekt.

Dus maak een schema en ga de fout zoeken.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

koifarm schreef:
Ik heb onderstaande trafo bij de voedingsbordjes.
Anne 1 van de 5v uitgangen komt van de 12v kant. Zodat er 5 en +/- 12v is voor het analoge gedeelte en apart 5v is voor het digitale gedeelte.
Verdikke jij hebt een mooie trafo. De mijne is één die al een leven achter de rug heeft, ergens uitgerukt, waarschijnlijk nog een wikkeling aan toegevoegd die niet deugd. En niks van specs op. Al wat slecht is kortom. :evil:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door ray5150 »

Yep, eerst het probleem oplossen, anders is in no time, trafo nummer 2 ook opgeblazen.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

koifarm schreef:
Dus maak een schema en ga de fout zoeken.
Schema's, daar ben ik erg goed in :hide: :oops:

Dat opblazen komt doordat ik ne keer de rode op 220Vac heb aangesloten, ipv de blauwe. Iemand had gesuggeerd dat ik de primaire en de secundaire wikkelingen misschien wel verwisseld had. Dus effe geprobeerd. Ook wel beetje nieuwsgierig naar het effect. Was een mooie knal. :? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

koifarm schreef:
Ik heb onderstaande trafo bij de voedingsbordjes.
Anne 1 van de 5v uitgangen komt van de 12v kant. Zodat er 5 en +/- 12v is voor het analoge gedeelte en apart 5v is voor het digitale gedeelte.
Zo'n trafootjes (met meerdere secundaire wikkelingen) kan je in de reguliere handel niet verkrijgen zeker?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door ray5150 »

Muug schreef:
koifarm schreef:
Dus maak een schema en ga de fout zoeken.
Schema's, daar ben ik erg goed in :hide: :oops:
Je wou van de week nog zelf een FM tuner gaan bouwen ! :shock: :shock: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

Waarvoor dienen die 1J100-componenten, tussen de grote elco's (4700µF) en de regulatoren?
Laatst gewijzigd door Muug op za 26 apr 2014, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

ray5150 schreef:
Muug schreef:
koifarm schreef:
Dus maak een schema en ga de fout zoeken.
Schema's, daar ben ik erg goed in :hide: :oops:
Je wou van de week nog zelf een FM tuner gaan bouwen ! :shock: :shock: :rofl: :rofl:
Jahaa, weet ik. :oops:
Kijk, je mag me vergelijken met een baby van zes maand die probeert te lopen. :mrgreen: Al eens gadegeslagen? Dat probeert zich aan alle dingen rechtop te trekken, trekt af en toe een vaas omver, of een luidspreker, of een tafelkleed van de gedekte tafel. :D Maar op een keer lukt het. Zonder ergens aan te trekken. :goedzo: Maar daar gaan wel een paar jaar over. :lol:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door koifarm »

Muug schreef:
Zo'n trafootjes (met meerdere secundaire wikkelingen) kan je in de reguliere handel niet verkrijgen zeker?
Twee gewone trafo's gebruiken, is ook nog beter. Dus 1 trafo met 2 x12v/0.5a en 1 trafo met 1 x 9v/1a.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
koifarm schreef:
Ik heb onderstaande trafo bij de voedingsbordjes.
Anne 1 van de 5v uitgangen komt van de 12v kant. Zodat er 5 en +/- 12v is voor het analoge gedeelte en apart 5v is voor het digitale gedeelte.
Zo'n trafootjes (met meerdere secundaire wikkelingen) kan je in de reguliere handel niet verkrijgen zeker?
Met den deze zou je een heel eind komen :D
Anne
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door koifarm »

En dan primair rood en blauw aansluiten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door ray5150 »

Ah!buis schreef:
Met den deze zou je een heel eind komen :D
Anne
Dat gaan die afvlakkers niet fijn vinden, Anne. die zijn maar 25 VDC...

Ik wilde juist voorstellen om 2 aparte trafo's te nemen.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

ray5150 schreef:
Ah!buis schreef:
Met den deze zou je een heel eind komen :D
Anne
Dat gaan die afvlakkers niet fijn vinden, Anne. die zijn maar 25 VDC...
Ik wilde juist voorstellen om 2 aparte trafo's te nemen.
Zoals koifarm dus.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door ray5150 »

koifarm schreef:
En dan primair rood en blauw aansluiten.
Geen slecht idee, dan gaat de secundaire ook wat omlaag. :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Ah!buis »

ray5150 schreef:
koifarm schreef:
En dan primair rood en blauw aansluiten.
Geen slecht idee, dan gaat de secundaire ook wat omlaag. :D
Ja 11 wordt 10V en 18 naar 16V ,topgelijkrichter 14V en 22V,geen man eh elco overboord :D
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
ray5150 schreef:
koifarm schreef:
En dan primair rood en blauw aansluiten.
Geen slecht idee, dan gaat de secundaire ook wat omlaag. :D
Ja 11 wordt 10V en 18 naar 16V ,topgelijkrichter 14V en 22V,geen man eh elco overboord :D
Anne
De consensus is bereikt? Dan bestel ik die meteen.

Anne, de X in jouw schema staat dus bij zo'n Elco van 4700µF. Hoe test ik dat ding?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Anne, de X in jouw schema staat dus bij zo'n Elco van 4700µF. Hoe test ik dat ding?
Met een ohm-meter (liefst wel + aan +)op de elco,krijg je een lage waarde die oploopt tot enkele 100den k.
Is ie kapot dan loopt de weerstand niet meer op.De snelheid van oplopen is afhangkelijk van de capaciteit.Met wat ervaring geeft dat een idee of die groot genoeg is.Bij kleinere waardes wordt 't wel vele M-ohm.
De diodes in de brug kun je ook met een ohm-meter nazien.Zonder trafo eraan moeten twee aanliggende pootjes maar in één richting stroom doorlaten.
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Kappa7 »

Muug schreef:
koifarm schreef:
Maak eens een foto hoe de voedingsprint is aangesloten. Je bent 2x12 a 15v AC en 1x9 a 12v AC nodig voor de voedingsprint met 4 stabilizatoren.
? Had ik daar al niet foto's van gepubliceerd?
Trouwens, de "voedingprint met vier stabilisatoren" : is dat is toch de blauwe voedingsprint ?
Ivm handleidingen en zo : voor deze blauwe voedingsprint heb ik GEEN handleiding, niks nougabollen. Anders zou ik niet zoveel vrageen hebben :roll:

Ik heb zonet even de gelijkspanningen gemeten die geleverd worden door de blauwe print. Hij levert twee keer een massa, twee keer +5V, één keer +14V en één keer 0V, wat eigenlijk -12V zou moeten zijn.... Tien minuten later, nadat ik de voeding nog eens inschakel meet ik bijna +7V en -1V. Het is alsof er een component onstabiel is. Logisch dat die opamp niks kan doen dan.
Die 14V en de 0 wat -12 zou moeten zijn lijkt me niet juist.
Ik kan me niet voorstellen dat dit komt door het verkeerd aansluiten van de trafo.
In de -12 lijkt wel een sluiting te zitten mogelijk dat gedeelte eerst maar eens gaan tekenen en meten waar de sluiting zit.
De +14 is ook niet helemaal correct.
Mogelijk zit daar ook iets niet goed.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door ray5150 »

Muug schreef:
De consensus is bereikt? Dan bestel ik die meteen.
Als je slim bent heb doe je er ook gelijk een paar 317/337 en een kluit elco's bij...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Muug »

ray5150 schreef:
Muug schreef:
De consensus is bereikt? Dan bestel ik die meteen.
Als je slim bent heb doe je er ook gelijk een paar 317/337 en een kluit elco's bij...
Ehm, ik ben niet slim... ](*,)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door ray5150 »

Tja, dan word het moeilijk repareren, zonder componenten. :-k

Zit er daar in de buurt geen electronica zaak ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: HK DAC Full Option : met Lampucera en Lampizator

Bericht door Ah!buis »

Met dat herstellen zal 't wel loslopen als het idd die verkeerd aangesloten trafo was.
Het enige onderdeel dat dan echt afziet is de bruggelijkrichter naast de 9V ingang.Twee diodes daarin hebben de trafo kortgesloten=veel stroom.
De 3 "X" die ik aangeduid had waren mogelijke schuldigen als 't aan het -12V circuit had gelegen.
Anne
Plaats reactie